امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

66 سال اشغال فلسطین و نقش مثلث صهیونیست غربی، یهودی وعربی

چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۰۹ ب.ظ

« قسطنطین زریق» متفکر فلسطینی سالروز اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها را « روز نکبت» خواند چرا که اردوگاه عربی و اسلامی66 سال قبل و در روز 15 ماه مه 1948 میلادی تنها گزینه « سکوت» و « تکیه بر انگلیس» را برگزید و هیچ تحرکی از خود نشان نداد... 

 

تصورغالب این است که با گذشت 66 سال از اشغال فلسطین و تشکیل رژیم جعلی اسراییل همچنان این نکبت ادامه دارد و مهمترین دلیل آشکار آن هم باقی ماندن همان اردوگاه عربی و اسلامی با همان رویکرد، سازکارها و برنامه ها است.

ناظران معتقدند که چنانچه یک رخداد بزرگ نبود یعنی پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی ایران که موجب تغییراتی راهبردی در صحنه منطقه شد، اوضاع جهان اسلام و عرب و بویژه پرونده فلسطین در وضعیتی بسیار بدتر قرار داشت.

 

** معامله منافع ، مشکل اصلی

« طلال عتریسی» محقق و کارشناس امور راهبردی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مشکل اصلی این است که بخشی بزرگ از اردوگاه جهان عرب و اسلام همچنان برای حل مشکلات خود روی قدرت های بین المللی حساب باز می کند، در سال 1948 میلادی به انگلیس اعتماد و تکیه کردند، 1967 میلادی روی قطعنامه های بین المللی حساب باز کردند و در سال 1973 تکیه گاه خود را آمریکا قرار دادند تا شاید با کمک واشنگتن مذاکرات سازش که هیچ هدف روشنی ندارد و همچون دوری باطل بی نتیجه است، به سرانجام برسد.

عتریسی که در مطالعات و بررسی های خود در باره اوضاع و شرایط جهان عرب و اسلام ، نقش مستقیم و توطئه آمیز برخی نظام های عربی را در ادامه نکبت و اشغال فلسطین غیرقابل انکار خوانده است، آن را نتیجه یک « معامله منافع » می داند.

این کارشناس امور راهبردی اظهار داشت: واشنگتن تضمین امنیت و بقای بیشتر نظام های عربی حاکم را در گرو تهدید نشدن منافع آمریکا و همپیمانان آن در منطقه و در راس آنها اسراییل اعلام کرده است.

 

** نقش مثلث صهیونیستی در ادامه نکبت و اشغال فلسطین

« تیسیر الخطیب» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی امور سیاسی هم در گفت وگو با ایرنا ضمن اینکه با عتریسی خود را هم نظر خواند حتی جلوتر رفت و گفت که به نظر او امور مربوط به پرونده فلسطین به سوی بدتر شدن حرکت می کند.

وی افزود: اوضاع بسیار بد جهان عرب از زمان جنگ اول جهانی یعنی پیمان سایس پیکو که به بهانه ایجاد تعادل در منطقه همچنان ادامه دارد.

الخطیب اظهار داشت: به نظر من تشکیل رژیم جعلی اسراییل نتیجه یک توافق و پیمان سه ضلع مثلث صهیونیسم در جهان یعنی صهیونیست یهودی ، صهیونیست غربی و صهیونیست عربی ریشه دوانیده در نظام های حاکم است.

این تحلیلگر فلسطینی خاطرنشان کرد: اگر صهیونیست عربی نبود تاکنون نه رژیم اشغالگر اسراییل و طرح های صهیونیستی آن ، نه اشغال فلسطین و نه روزی به نام نکبت وجود داشت.

ایفای نقش این مثلث صهیونیستی که از زمان تاسیس رژیم جعلی اسراییل شروع شده هنوز ادامه دارد و هر روز برای ضربه زدن به نقاط قوت فلسطین فعالیت های خود را وسعت می بخشد.

در این چارچوب برخی نظام های عربی تلاش می کنند که جنبش ملی آزادیبخش فلسطین را دستکاری و در روند آن اخلال ایجاد کنند و پی درپی به مقاومت فلسطین ضربه های سهمگینی وارد نمایند.

طلال عتریسی با اشاره به عبور نظام های عربی از فلسطین و مقاومت آن و همچنین « بحران دشمنی برخی عرب ها با ایده و اقدامات مقاومت » تاکید کرد : برخی نظام های عربی هنگام ضرورت و نیاز حاضر نشدند به فلسطینی ها و مقاومتشان کمک کنند و از ارسال سلاح برای آنان خودداری کردند.

از سال 1948 میلادی که رویگردانی بزرگ عربی از فلسطین شروع و به نکبت منجر شد هنوز برخی نظام های عربی بر ادامه این رویکرد اصرار دارند و با « تک نوازی مذاکرات سازش» این نکبت به اوج خود رسید.

تیسیر الخطیب گفت: مذاکرات سازش نه تنها یک گزینه « خودکشی فاجعه بار» بوده بلکه به پوششی برای تکمیل طرح صهیونیستی یهودی سازی کامل قدس تبدیل شده است.

این ارزیابی از مذاکرات سازش هر روز که می گذرد بیشتر تقویت می شود تا جاییکه امروز همه قانع شده اند که هیچ فایده ای ندارد و اقدامی بیهوده است و حتی « محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان و « پدرخوانده مذاکرات سازش» هم می گوید که « ایده اوسلو» به پایان رسیده است.

طلال عتریسی گفت که نتیجه مذاکرات سازی صفر بوده است و تیسیر الخطیب هم تاکید کرد که باید به روند نکبت و راهکارهای نخ نما ، فروپاشیده و نگران کننده که فقط زمینه ساز گسترش سلطه صهیونیست ها و شهرک سازی است، پایان داده شود.

این کارشناس فلسطینی با تاکید به اینکه باید از ایده های کنونی که تنها ممکن است بخشی از حقوق ملت فلسطین را تامین کند، عبور کرد ، گفت: ملت فلسطین به یک کشور در گوشه ای از خاک فلسطین نیاز ندارد ، این ملت وطن خود را می خواهد تا همه فلسطینی ها در سرزمین تاریخی آن یکبار دیگر جمع شوند.

تیسیر الخطیب افزود: فلسطینی ها نیازمند طرحی جامع و کامل هستند که همه فلسطینی های داخل و خارج فلسطین را شامل شود و به همه آنها در هر کجای دنیا که هستند اهتمام داشته باشد.

تشکیل کشور فلسطین در همه خاک فلسطین ، جمع شدن همه فلسطینی ها در سرزمین و وطن خود، پایان اشغال فلسطین و بازنگری در راه حل ها ، اینها می تواند نقطه هایی مهم برای خروج از نکبت باشد و تحولات اخیر بر ضرورت انتخاب گزینه پایان دوران نکبت تاکید می کند و تنها راه آن متحد شدن ملت فلسطین است.

طلال عتریسی با تاکید به اینکه باید از گذشته درس گرفت و دیگر به گزینه های زیانبار دل نبست و از تکیه و حساب بازکردن بر روی آنچه « جامعه جهانی» خوانده می شود و یا مذاکرات سازش و قطعنامه های بین المللی غیرقابل اجرا دست کشید.

وی خاطرنشان کرد که مهمترین درسی که باید آن را سرلوحه قرار داد، موفقیت های مقاومت در شکستن هیبت رژیم صهیونیستی و مبارزه با اشغالگران اسراییلی است.

در شصت و ششمین سالگرد اشغال فلسطین ، باید دو گزینه مقاومت و مذاکرات سازش را در ترازوی تاریخ قرار داد.

پس باید به روند نکبت ، اشغال و مذاکرات سازش پایان داد و کشور فلسطین را در سرزمین تاریخی آن با همت مقاومت و مردم آن ساخت.

منبع : خبرگزاری جهان اسلام (ایونا)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی