امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

نگاهی به زندگی و افکار شهید دکتر فتحی شقاقی

چهارشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۳۲ ب.ظ

پیروی از اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و دفاع از الگوی انقلاب اسلامی ایران، تلاش برای ایجاد وحدت میان شیعه و سنی و تأکید بر محوریت آرمان فلسطین و جهاد و شهادت، از جمله ویژگی های برجسته شهید فتحی شقاقی بود...

در این نوشتار با استفاده از منابع مختلف، به معرفی شهید دکتر فتحی شقاقی، بنیان گذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین می پردازیم.

زندگی نامه دکتر شقاقی
نزدیک به سه سال پس از شکست سال ۱۳۲۷ه.ش کشورهای عربی در برابر حکومت صهیونیستی در چهاردهم دی ماه ۱۳۲۹، در اردوگاه پناهندگان رفح در نوار غزه فلسطین اشغالی، نوزادی چشم به جهان گشود که خانواده فقیر، اما دیندارش، او را فتحی ابراهیم نام نهادند.

پدرش با پیشه کارگری نیازهای روزمره خانواده خود را برآورده می ساخت و هم زمان، امام جماعت دهکده زرنوقه نزدیک یافا نیز بود.

خانواده اش در ۱۳۲۷ به سبب تاخت و تاز سراسری صهیونیست های اسراییلی به سرزمین شان، آواره و به اردوگاه رفح رانده شده بودند. ابراهیم ، دوران دبستان و دبیرستان را در اردوگاه به پایان رسانید.

وی در سال ۱۹۶۸میلادی در دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری پذیرفته شد و پس از طی دو سال تحصیل به عنوان معلم ریاضیات عازم یک مدرسه در بیت المقدس شد.

شقاقی در طی این دوران علی رغم وجود حساسیت شدید و تنش میان نیروهای داخلی فلسطین، با برخی از گروه ها و نیروهای ملی ارتباط برقرار کرد و در بعضی از فعالیتهای سازمانهای ملی و چپ گرا مشارکت کرد.

شقاقی در سال ۱۹۷۴ میلادی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه الزقازیق مصر شد و موفق گردید دکترای طب اطفال را از این دانشگاه دریافت کند.

حضور فتحی شقاقی در مصر را می توان از پربارترین و مهمترین مراحل سیاسی و فکری زندگی شقاقی به شمار آورد. دوره ای که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ یعنی تاریخ اخراجش از مصر به درازا کشید.

در دانشگاه الزقازیق بود که نخستین نطفه یک جنبش واقعگرای اسلامی منعقد گردید و نخستین هسته های این سازمان متشکل از برخی دانشجویان جوان فلسطینی این دانشگاه به رهبری او شکل گرفت و بعدها این هسته به قلب فلسطین انتقال یافت تا هسته اولیه سازمان جهاد اسلامی در داخل فلسطین شود.


شقاقی با تالیف کتاب «خمینی، راه حل اسلامی و جایگزین» که اولین کتاب منتشره در سطح جهان در مورد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به زبان عربی بود مدتی نیز زندانی شد.

شقاقی به دلیل فعالیتهای اسلامی سیاسی تحت پیگرد قرار گرفت و سرانجام به جرم بنیانگذاری جنبش جهاد اسلامی (۱۹۸۰) پس از تحمل چند ماه زندان از خاک مصر اخراج شد.

شقاقی بلافاصله پس از بازگشت به فلسطین در نوامبر ۱۹۸۱ به تأسیس هسته های سازمان جهاد اسلامی در سرتاسر اراضی اشغالی و به خصوص در غزه و کرانه باختری پرداخت و همزمان برای آموزش و تربیت کادرهای جدیدی برای جنبش و ساختن نیروی نظامی و عقیدتی آن اقدام نمود تا اینکه سرانجام فعالیتهای سیاسی وی توجه نیروهای اشغالگر صهیونیستی را جلب نمود.

شقاقی در حالیکه در بیمارستان ویکتوریا در بیت المقدس کار می کرد به مدت ۱۱ ماه در سال ۱۹۸۳ به اتهام تشکیل سازمان جهاد اسلامی زندانی شد و در سال ۱۹۸۶ به اتهام تحریک مردم بر علیه رژیم صهیونیستی و انتقال اسلحه به غزه، به چهار سال زندان و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.

زمانی که رژیم صهیونیستی متوجه شد که شقاقی از درون زندان نیز فلسطینیان را رهبری می کند، وی را به همراه برخی از دوستانش پیش از پایان محکومیتشان در تاریخ (۱/۸/۱۹۸۸) به جنوب لبنان تبعید نمودند.

وی در سال ۱۹۹۵ با گذرنامه جعلی با نام «ابراهیم شاویش» به لیبی رفت تا پیرامون وضعیت آوارگان فلسطینی در مرزهای لیبی و مصر با سرهنگ قذافی رهبر این کشور دیدار کند. اما به دلیل تحریم هوایی لیبی، وی مجبور شد با کشتی به مالت برود و سرانجام در ساعت یک بعدازظهر پنج شنبه 26 اکتبر 1995 وقتی به هتل (دیپلماتیک جزیره مالت) بازمی گشت توسط عوامل موساد ترور شد و به شهادت رسید.



مزار فتحی شقاقی در اردوگاه یرموک سوریه که در حال حاضر توسط تروریست های تکفیر تخریب شده است

جزئیات ترور شهید فتحی شقاقی
اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل در ماه ژانویه دستور ترور شقاقی را در پی اقدام جهاد اسلامی به اجرای عملیات بیت لید در ژانویه ۱۹۹۵ که در آن ۲۲ اسرائیلی کشته و ۱۰۸ نفر مجروح شدند، صادر کرد.

در پی صدور دستور رابین، موساد تدارک لازم را برای ترور شقاقی توسط واحدی به نام «گروه قیصاریه» انجام داد.

پیش از اجرای عملیات «بیت لید» طی سال های طولانی مکان شقاقی را در دمشق مشخص نمود ولی اوری ساغی رئیس بخش اطلاعات نظامی نسبت به انجام این عملیات ترور در خاک سوریه هشدار داد، وی عقیده داشت انجام این عملیات موجب برانگیخته شدن خشم شدید سوریه خواهد شد. رابین نیز این توصیه ساغی را پذیرفت و به موساد دستور داد طرح جایگزینی برای ترور شقاقی در جایی جز دمشق را پایه ریزی کند. موساد در طرح جدید با مشکلاتی روبرو بود ولی همان گونه که رابین می خواست عمل کرد.

شقاقی می دانست که تحت تعقیب اسرائیلی هاست. از این رو از دمشق بیرون نمی رفت و بنا به گفته صهیونیست ها محتاط بود. منابع موساد یادآور شده بودند که شقاقی فقط با هواپیما به ایران سفر می کند.

در آغاز اکتبر سال ۱۹۹۵ بنا به گفته موساد، شقاقی دعوتی برای شرکت در یک سمینار با حضور رؤسای سازمان های جنگ های پارتیزانی در لیبی دریافت کرد و موساد می دانست سعید موسی مراره ی (ابوموسی) از جنبش فتح نیز در این سمینار شرکت خواهد کرد. یکی از اعضای جنبش موساد که نام او فاش نشده اظهار داشت: ابوموسی جزو مخالفان شقاقی است و چنانچه در این کنفرانس شرکت کند، شقاقی نیز شرکت خواهد کرد. وی از افراد متخصص در موساد خواستار آمادگی برای انجام عملیات شد. چگونگی سفر شقاقی به لیبی برای موساد با توجه به سفرهای گذشته ایشان مشخص شد. شقاقی از راه مالت به لیبی سفر می کرد. از این رو اعضای گروه «قیصاریه» دو طرح برای ربودن شقاقی ارائه دادند. نخست ربودن وی به هنگام سفر وی از مالت به سمت لیبی که رابین با این طرح از بیم این که گرفتار یک مشکل بین المللی شود، مخالفت کرد و طرح دوم ترور شقاقی به هنگام حضور وی در مالت بود.

عناصر موساد راهی مالت شدند و در فرودگاه منتظر شقاقی ماندند. شقاقی از نخستین پرواز و یا دومین پرواز و یا سومین پرواز از هواپیما بیرون نیامد. عناصر موساد نسبت به امکان آمدن شقاقی به مالت ناامید شدند ولی با بی سیم صدای یکی از عناصر موساد را شنیدند که می گوید؛ یک لحظه یک لحظه، یک شخص تنها وجود دارد که نشسته است. عناصر موساد به آن طرف رفتند. وی بار دیگر با بی سیم گفت به نظر می رسد همین است، برای رد گم کردن شعاری روی سر خود قرار داده است. شقاقی مدت یک ساعت در مالت منتظر شد و پس از آن برای شرکت در کنفرانس عازم لیبی شد. بدون این که احساس کند تحت کنترل است.

موساد در گزارش خود می گوید شقاقی در آن جا با ابوموسی و «طلال ناجی» از رهبران جبهه خلق برای آزادی فلسطین ـ فرماندهی کل ـ به رهبری احمد جبریل دیدار کرد. در تاریخ ۲۶ اکتبر شقاقی به مالت بازگشت.

موساد متوجه می شود که شقاقی با یک گذرنامه لیبیایی به نام «ابراهیم شاویش» سفر کرده است و برای مشخص کردن جای او در مالت بنا به وجود نام او در گذرنامه با مشکل روبه رو نشد. شقاقی در صبح همان روز وارد مالت شد و یک اتاق در هتلی در شعر نقاهه «سلیمه» برای یک شب اجاره کرد. شماره اتاق ۶۱۶ بود.

ساعت یازده و نیم شب بود که شقاقی برای خرید از هتل بیرون رفت و وارد فروشگاه «مارکس و اسپنسر» شد و از آن جا یک پیراهن برای خود خرید و به چند فروشگاه دیگر هم رفت و سه پیراهن دیگر خرید.

بنا به گفته موساد شقاقی همچنان به پیاده روی خود در مالت ادامه داد و متوجه موتورسیکلت یاماها که در طول راه او را تعقیب می کرد نشد. راننده موتورسیکلت خود رابه شقاقی نزدیک می کرد تا جایی که هم زمان و هماهنگ با راه رفتن او حرکت می کرد. سرنشین دوم موتورسیکلت که پشت سر راننده نشسته بود هفت تیر خود را که مجهز به صدا خفه کن بود، از جیبش در آورد و سه گلوله به سر شقاقی شلیک کرد تا این که مطمئن شد که او دیگر در انجام این عملیات ترور زنده نخواهد ماند. این هفت تیر مجهز به کیسه ای برای نگهداری پوکه گلوله های شلیک شده بود تا از این طریق برای انجام تحقیقات و دور نگه داشتن اسرائیل از این اتهام جلوگیری شود.

موساد اعلام داشته است عملیات ترور شقاقی یکی از موفق ترین عملیاتی بود که انجام داده است. ولی اسرائیل را وارد یک حالت آماده باش کامل در پی رسیدن هشدارهای عملیات انفجاری قرار داد.


تصویر دکتر فتحی شقاقی در دست مردم ترکیه

تفکرات دکتر شقاقی
شهید فتحی شقاقی، نظریه پرداز جنبش مقاومت فلسطین، دارای اندیشه های والایی بود که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

الف: پیروی از اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و دفاع از الگوی انقلاب اسلامی ایران
شهید شقاقی با قلمی پربار و نگاهی راهبردی می نویسد: «غرب گمان می کرد که واپسین ضربه های کاری خود را بر تمدن فروپاشیده اسلامی وارد می سازد که انقلاب اسلامی در ایران نخستین تیرهای خود را به سوی غرب رها کرد و نخستین پیروزی اسلام را در دوران معاصر تحقق بخشید. اکنون، زندگی به پیکر اسلام که گمان می کردند مرده است، بازدمیده و دوباره بیدار می شود و شاداب و سرزنده به پا می خیزد. از کجا؟ از آنجا که کارهای شیطانی دشمن به سخت ترین، نیرومند ترین و ددمنشانه ترین وجه بود، اکنون، مرحله ی نوینی فرا رسیده است. ما به خویشتن خویش، بازگشته ایم و می خواهیم پس از تحمل دو قرن اهانت، خواری و پس از سده ها عقب ماندگی و ناآگاهی، به پاخیزیم.»

به اعتقاد دکتر شقاقی انقلاب اسلامی دارای درون مایه های بی شماری است برخی از این درون مایه ها چنین است:

۱. انقلاب اسلامی، هراس از ابرقدرت ها را از یاد همگان به ویژه مسلمانان و مستضعفان جهان زدود.

۲. انقلاب اسلامی پس از اینکه الگوی غربی را در قفس اتهام قرارداد، الگوی تمدن نوینی به بشریت رونمایی کرد. این سخن از آنجا گرفته شده که شهید شقاقی به نقل از روژه گارودی، اندیشمند پرآوازه فرانسوی، می گوید: «امام خمینی، الگوی توسعه غرب را در قفس اتهام قرار داد و به زندگی ایرانیان معنا بخشیده است.»

۳. به دنبال بیش از یک قرن تلاش برای کنار زدن اسلام از توان آفرینی و شکوفایی، انقلاب اسلامی بر نقش تاریخی اسلام انقلابی در زندگی ملت های منطقه پافشاری ورزید.

ب: وحدت میان شیعه و سنی
دکتر فتحی شقاقی با انتقاد از عملکرد دشمنان اسلام و ایران در این کتاب می نویسد: کاش! آنان هنگامی که به مخالفت با رهبر انقلاب اسلامی و پایه گذار جمهوری اسلامی[ایران] روی می آوردند، خود در زندگی خویش کاری برای خدمت به اسلام و مسلمانان یا بهبود تصویر مسلمانان و برآورده ساختن منافع آنان انجام داده بودند. آن سازمان های مشکوک می خواهند چنین وانمود کنند که همه اهل سنت، چنین دیدگاه منفی را نسبت به شیعه و انقلاب اسلامی در ایران دارا هستند تا بدین سان، طرح استکباری مهار انقلاب به تحقق برسد.

شقاقی در مقاله ای که در شماره آذر ۱۳۶۱ ماهنامه «الطلیعه الاسلامیه» لندن منتشر کرد، نوشت: «جمهوری اسلامی ایران که الگوی فرهنگی و تاریخی بی مانندی را ارایه داد، آماج توطئه های گوناگون سلطنت طلبان، کمونیست ها و احزاب لیبرال قرار گرفت؛ اقدام عوامل بیگانه و گروه های ضدانقلاب داخلی برای دامن زدن به جدایی میان شیعه و سنی در ایران و در کشورهای عربی، از جمله این توطئه های خطرناک بود که انقلاب اسلامی را در برگرفت.»


پ: مرکزیت «آرمان فلسطین» و محوریت «انتفاضه»
دکتر شقاقی توانست با آگاهی بالای خود نسبت جوهره نبرد در خاورمیانه، جهاد علیه حکومت ستمگر و ساختگی اسراییل را به اولویت جهاد اسلامی در فلسطین تبدیل نماید و اینکه جهاد مسلحانه را نمی توان در هیچ شرایطی و به هر نامی به تأخیر انداخت، بلکه از راه همان عمل، سخن پروردگار بلندمرتبه تحقق می یابد: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهُم سُبلَنا و ان الله لَمَع المُحسنین.»(عنکبوت، ۶۹)

شهید شقاقی یادآور می شود که «تا هنگامی که بر سه اصل مکتبی تکیه کنیم پیروز و کامیاب خواهیم بود: ۱. فلسطین را بدون اسلام مطرح نکنیم، ۲. اسلام را بدون فلسطین نخواهیم ۳. این دو را بدون جهاد و شهادت نخواهیم.»


ت: اسلام گرایی، قوم گرایی و ملی گرایی
شهید شقاقی درباره رویارویی اسلام و ملی گرایی می گوید: «تصویری که از اسلام ارایه شده است، تصویر درستی نیست و این مطلب که اسلام ارتباطی با میهن و مسایل ملی ندارد، درست نیست؛ چنین تمایزی میان آن دو امری جدید و در عین حال اشتباه است؛ زیرا از میان جنبش های ملی که در کشور ما پیشتاز و در صف مقدم هستند، جنبش های اسلامی می باشند و بزرگترین پیکارگران اسلامی همان رهبران ملی هستند.

در آغاز هیچ گونه جدایی آشکاری میان ملی گرایی و اسلام گرایی نبوده است، بلکه جدایی میان این دو زمانی آغاز شد که برخی از دیدگاه های جدید با نوشته های سکولار(جدایی دین از سیاست) آمیخته شد. از این رو، ملی گرایان را از اسلام که سازنده هویت حقیقی امت بود، جدا کرد.


تالیفات دکتر شقاقی
1- دکتر فتحی شقاقی کتاب «امام خمینی، تنها راه حل اسلامی و جایگزین» را در ۲۵ بهمن ۱۳۵۷ با نام مستعار در مصر منتشر کرد.

به گفته محمد ابوجهاد، از رهبران جنبش جهاد اسلامی، این کتاب که در یک روی جلد آن، تصویر امام که در زیر درخت سیب در نوفل شاتو نشسته بود و در پشت جلد، عکس شاه را با سرشکافته در حال گریز نشان می داد، در همان شب اول چاپ، با شمارگان ده هزار نسخه به فروش رفت. کتاب بار دیگر تجدید چاپ گردید که منجر به دستگیری و اخراج فتحی شقاقی از مصر شد.

شقاقی با نگارش نوشته های انتقادی نسبت به آثار کینه توزانه ای که با هدف ضربه زدن به انقلاب اسلامی نوشته شده بودند، به دفع بدگمانی ها درباره انقلاب اسلامی در ایران و تشیع پرداخت.

2- شقاقی در زمینه وحدت، کتابی به نام «شیعه و سنی؛ غوغای ساختگی» را در ۱۳۶۲ به نگارش درآورد.

دکتر فتحی شقاقی در دیباچه این کتاب می نویسند: «در زمانی که هجوم نظامی، اقتصادی و تبلیغاتی از جانب استکبار غرب و شرق، صهیونیسم جهانی و مزدوران آنها در منطقه بر ضد جمهوری اسلامی ایران استمرار دارد، می بینیم که موج تازه ای برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی در کشورهای اسلامی پدید آمده است و این، به راستی، توطئه پلیدی علیه امت واحد اسلامی است.»

3-دکتر شقاقی کتاب دیگرش به نام «مقدمه پیرامون مرکزیت فلسطین و طرح اسلامی معاصر» را در ۱۳۶۸ نگاشت که در آن ضمن دادن برنامه ای راهبردی برای جهان اسلام، جایگاه قدس را در این باره روشن می سازد و آن را در راستای مرکز طرح اسلامی امروزی پیشنهاد می کند.


شکل گیری جنبش جهاد اسلامی
پیدایش جنبش جهاد اسلامی ثمره تلاش های فکری و سیاسی برخی چهره های اسلامی فلسطین در اواخر دهه نود به رهبری گروهی از دانشجویان جوان فلسطینی در مصر و در رأس آنها دکتر فتحی شقاقی، مؤسس آن بود.

جنبش جهاد اسلامی با محوریت قرار دادن مسئله فلسطین و اعتقاد به اینکه جهان غرب ورژیم صهیونیستی برای مبارزه با جهان اسلام و عرب، فلسطین را کانون تهاجمات خود قرار داده اند شعار اتحاد همه فلسطینیان برای بیرون راندن اشغالگران را سر داد.

در اوایل دهه هشتاد میلادی و بازگشت دکتر فتحی شقاقی و دوستانش به فلسطین، ساختار تشکیلاتی این جنبش شکل گرفت و بانیان آن تلاش نمودند با بسیج مردمی و سیاسی با جهاد مسلحانه، فلسطین را آزاد نمایند.

برخی از منابع اسرائیلی و بیگانه، موسس این جنبش را شیخ عبدالله نمر درویش، رهبر حرکت اسلامی فلسطین در سال ۱۹۴۸ می دانند. او کسی است که گروه" خانواده جهاد" را از بین فلسطینیان داخل تشکیل داد که ارتباطی با جهاد اسلامی نداشت و در واقع گروهی بودند که از اخوا ن المسلمین جدا شدند.

منابع اسرائیلی همچنین بر این باورند که جنبش جهاد اسلامی با یکی از افسران ارشد خود در سودان که از حامیان شیخ اسعد بیوض التمیمی یکی از رؤسای جهاد اسلامی اردن است ارتباط دارد.

منابع امنیتی رژیم صهیونیستی براین باوند که دکتر رمضان عبدالله بعد از شهادت دکتر فتحی شقاقی توانست این جنبش را از گرفتاری بزرگی که در پی شهادت مؤسس آن ایجاد شده بود نجات دهد و دوباره آن را ساماندهی کرده و بسیاری از نیروهای فلسطینی موجود در گروه های دیگر را جذب نماید.


اصول کلی جنبش جهاد اسلامی
- جنبش جهاد اسلامی به اسلام به عنوان عقیده، شریعت و نظام زندگی و اصلی برای تحلیل و فهم طبیعت جهاد امت اسلام بر ضد دشمنان و مرجع اساسی تدوین برنامه بسیج و دعوت عموم به پیکار نگاه می کند.

- فلسطین سرزمینی است از نهر تا بحر و نادیده گرفتن یک وجب از خاک آن شرعاً حرام بوده کما اینکه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیز به هیچ وجه قبول نبوده و حرام می باشد.

- رژیم صهیونیستی نیروی پیشگام استعمار معاصر غرب در مسیر مبارزه با امت اسلام به شمار می رود و استمرار حضور آن در خاک فلسطین و قلب جهان اسلام، به معنای ادامه تحمیل سیطره غرب بر امت اسلام و به وجود آوردن ضعف، تجزیه و عقب ماندگی برای آن است.

- فلسطین با استناد به شواهد قرآنی، تاریخی و واقعیات امروز، پاشنه آشیل جهان اسلام به شمار می رود و از همین رو می طلبد تا با ایجاد نهضتی فراگیر در جهان اسلام این غده سرطانی را از بین برد.

- جهان اسلام باید با به کارگیری تمام ظرفیت هایش در جهت بیرون راندن دشمن صهیونیستی از خاک فلسطین اقدام نماید. شکی نیست که در این میان ملت و مجاهدان فلسطین پیشگام هستند و بیشترین بار مبارزه بر دوش آنهاست آنها باید این راه را ادامه دهند تا اینکه تمام جهان اسلام بسیج شود و به مأموریت تاریخی خود جامعه عمل بپوشد.

- اتحاد نیروهای اسلامی و ملی و حضور آنها در میدان مبارزه شرط اساسی استمرار مشی جهادی امت بر ضد دشمن به شمار می رود

- هر نوع طرح سازش که حق ملت فلسطین را نادیده بگیرد باطل وحرام است.

عملیات های جهادی و در رأس آن عملیات های شهادت طلبانه یکی از ارکان اساسی مقاومت مردم مسلمان فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر قدس است در این میان شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی پرچمدار عملیات های شهادت طلبانه دوزمانه است که تلفات مادی ومعنوی بسیاری را بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد آورده است.

شاخه نظامی جنبش جهاد و عملیات ها
شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین ابتدا با نام قسم در نوار غزه فعالیت خود را آغاز نمود، سپس و در اوایل انتفاضه مسجد الاقصی با نام سرایا القدس بر عملیات های خود شدت بخشید.

سرایا القدس در سال ۱۹۹۲ زمانیکه که شهید محمود الخواجا تصمیم گرفت دستگاه نظامی منظمی را جایگزین گروه های نظامی پراکنده ایجاد کند، شروع به کار کرد، ابتدا قرار بر این شد که نام این دستگاه “القوی الاسلامیه المجاهده” [نیروهای مسلمان مجاهد] که به اختصار “قسم” خوانده شد.

قسم گروهی بود که افراد مشتاق انجام عملیات های نظامی چه از اعضای جهاد وچه از دیگر گروه ها میتوانستند در آن به فعالیت بپردازند.

اولین بیانیه نظامی “قسم” با اولین عملیات شهادت طلبانه همراه بود، این عملیات توسط شهید انور عزیز بود که در ۱۳ دسامبر ۱۹۹۳ در جاده المنطار انجام داد ، او خود را در یک کاروان نظامی صهیونیستی منفجر نمود تا آغازگر مرحله جدیدی از تاریخ مبارزات مردم فلسطین شود، دوره ای که بعدها به “دوره شهادت طلب ها” مشهور شد.

عملیات های “قسم” ادامه یافت و توانست سلسله عملیات های شهادت طلبانه دیگری را هم به اجرا در آورد، این بار شکل عملیات های شهادت طلبانه فرق می کرد، شهید علاء الکحلوت، شهید معیون البرعی، شهید خالد شحاده وشهید علی العیماوی هر یک با در دست داشتن سلاحهای خودکار خود وارد یکی از شهرک های صهیونیست نشین شده وبه سوی آنان آتش گشودند وباعث هلاکت وزخمی شدن ده ها صهیونیست گردیدند.

با حمله هشت تن از مجاهدین جنبش جهاد اسلامی به یک گروه از سربازان پیاده رژیم صهیونیستی در نزدیکی شهرک صهیونیست نشین “موراغ” که طی آن سه نظامی صهیونیست کشته وسه تن دیگر مجروح شدنددوره جدیدی از عملیات شکل گرفت.

شهید هشام حمد نیز برای انتقام خون شهید هانی عابد با یک دوچرخه به سوی یک موضع نظامی صهیونیستی در نزدیکی شهرک نتساریم رفت و با منفجر نمودن خویش چهار صهیونیست را به هلاکت رساند وشش تن دیگر را مجروح نمود ، این عملیات بعد از کمتر از یک هفته از ترور شهید هانی عابد در دوم نوامبر ۱۹۹۴ انجام شد وجنبش جهاد اسلامی مسإـولیت این عملیات را در مراسم یادبود شهید هانی عابد بعهده گرفت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین با عبور از موانع امنیتی شهر بیت لید در داخل مناطق فلسطینی اشغال شده در سال ۱۹۴۸ توانست بزرگترین موفقیت بزرگترین موفقیت نیروهای مقاومت فلسطینی را رقم بزند.

دو مجاهد از اعضای “قسم” به سوی پایانه مسافربری مخصوص نقل وانتقال سربازان صهیونیست رفتند، شهید انور سکر خود را منفجر نمود و باعث کشته شدن چهار صهیونیست گردید، شهید صلاح شاکر سه دقیقه به انتظار ایستاد تا سربازان صهیونیست برای انتقال مجروحان در اطراف محل انفجار تجمع نمودند، او خود را در میان آنان منفجر نمود تا تعداد کشته شدگان صهیونیست به ۲۳ نفر برسد تعداد مجروحان نیز ۷۰ نفر اعلام گردید، این حادثه که در سال ۱۹۹۵ روی داد ، اسحق رابین نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی را به اعتراف واداشته و ناتوانی رژیمش را در مقابله باعملیات های شهادت طلبانه اعلام نمود.

پس از عملیات بیت لید اشغالگران صهیونیست دستور ترور افرادی را که در این عملیات مشارکت داشتند را صادر نمودند.

نیروهای صهیونیستی فعالیت های گسترده ای را برای یافتن مسإـولین این عملیات انجام دادند اما به هیچ نتیجه ای نرسیدند.

فتحی شقاقی از دیدگاه بزرگان
حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران:
«طلوع خورشید اسلامی از افق مبارزات فلسطین که به ملت مظلوم فلسطین جان تازه ای بخشید، در هنگامی آغاز شد که مدعیان دروغین قضیه فلسطین از بردن نام اسلام در آن عرصه اسلامی محض، به شدت پرهیز می کردند و با جدا کردن قضیه فلسطین از اسلام، دانسته و ندانسته، آرمان فلسطین را به محو و نابودی می کشاندند؛ در این هنگام بود که گروهی از جوانان پرشور، با اخلاص، مومن و اندیشمند و در راس آنان شهید عزیز ما دکتر فتحی شقاقی با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی ایران و با دلی سرشار از عشق و ارادت به امام(ره)، پرچم مبارزات اسلامی را برافراشتند و به رغم کوردلان سست عنصر و وابسته، حکومت غاصب[اسراییل]، آمریکا و سرسپردگانش در منطقه عربی، خون در رگ های افسرده جهاد فلسطینی دمیدند و دشمن را که با ساده اندیشی و خوش خیالی، مجاهدات حق طلبانه را پایان یافته می پنداشت، زیر ضربات خود گرفتند. اکنون، آن مجاهد مومن و مخلص، به شهادت که آرزوی همه مبارزان خالص و صادق است، نایل آمده است، ولی این جانب با قاطعیت اعلام می کنم که این مرگ سرخ و افتخارآمیز مایه اشتداد نهضت عظیم اسلامی در فلسطین خواهد شد و مظلومیت او، مظلومان فلسطینی را در مجاهدت فی سبیل الله راسخ تر خواهد ساخت.»

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان:
«شهید شقاقی، پایه گذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین، ضمن اینکه اندیشمندی توانا، تلاشگر، مسلمان و اصیل بود، یکی از نخستین پیشتازانی به شمار می آید که جنبش اسلامی فلسطین را به میدان جهاد، مقاومت و رویارویی با طرح صهیونیسم در منطقه انتقال داد. او در حساس ترین، دشوارترین و خطرناکترین مرحله از تاریخ معاصر امت اسلامی و تاریخ منطقه عربی– اسلامی، به مبارزه با هدف ها و برنامه های حکومت صهیونیستی اصالت بخشید. با خون سرخ، فداکاری، شهادت، بردباری، پایداری، اراده خستگی ناپذیر، شجاعت وصف ناپذیر، خردمندی و حسن تدبیر، مرحله نوینی را پایه گذاری کرد؛ مرحله ای که مجاهدان در آن اوج گرفتند و درخشیدند.»

دکتر رمضان عبدالله، جانشین شهید شقاقی در سازمان جهاد اسلامی:
«راه پیکار و جهاد شهید دکتر شقاقی را با همه توان دنبال می کنیم. ... جنگ میان اشغالگران و مسلمانان، پیروزی پیکارگران اسلامی را در بر خواهد داشت.»

شیخ راشد الغنوشی، اندیشمند مسلمان تونسی:
«او را مردی بسیار استوار، سرسخت، فروتن و ژرف اندیش در فلسفه و ادبیات دیدم. آنچه بیشتر مایه شگفتی من بود، نوع آمیختگی این ویژگی ها در شخصیت جهادی او بود که همان موضوع باعث ربودن خواب از چشمان سرلشکر های ارتش شکست ناپذیر(کنایه به ارتش اسراییل که ادعا می کرد، شکست ناپذیر است.) شده بود. شقاقی شکل و محتوای جهاد را درست و زیبا عرضه کرد، مردم را با بزرگی محتوای جهاد، آشنا و جهاد را به عنوان راهی استوار برای فراخوانی به سوی اسلام معرفی نمود.»

احمد جبریل، دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین:
«من مطمئن هستم که پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، بر اندیشه و دل شهید فتحی شقاقی اثر بسیار گذاشته است. او قاطعانه به من گفت که به جهاد مسلحانه برای رویارویی با حکومت اسراییل دل بسته بودم، ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷، این ایمان من فزونی یافت و اطمینان پیدا کردم که امام خمینی(ره) آغازگر آن بود. رویارویی با صهیونیست ها و پشتیبانان غربی آنها ادامه خواهد یافت ... . یاد دارم او کتابی از آثار خود را که درباره امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نوشته بود، به من هدیه داد و ما در دمشق، لبنان و تهران با هم دیدار کردیم.»

شهید فتحی شقاقی با تأسی به گفتمان انقلاب اسلامی ایران اثبات کرد که تنها با مقاوت و مبارزه در مقابل مستکبران می توان به آزادی و استقلال دست یافت و مذاکره و سازش با اشغالگران صهیونیستی، خیانت به آرمان فلسطین است.
منبع : جبهه جهانی مستضعفین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی