امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

گزینه محرمانه B آمریکا برای سوریه چیست؟

شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۱ ب.ظ

راهبردهای قبلی و کنونی آمریکا در حل و فصل بحران سوریه درحالی شکست خورده و به بن بست رسیده است که این شرایط منجر به اتخاذ گزینه های احتمالی جدید و چرخش سیاست خارجی آمریکا در قبال سوریه شده و گمانه زنی هایی درباره این گزینه ها مطرح شده است...  
بیش از سه سال از بحران در سوریه سپری می شود و ایالات متحده در این مدت، پنهان و آشکار دست به هر سناریویی اعم از سیاسی، نظامی، امنیتی و غیره که می توانست دمشق را به زانو در آورده و منجر به براندازی نظام قانونی اسد یا کناره گیری وی از قدرت و واگذاری آن به معارضان تحت حمایت غرب شود، زده است. 
اگر واقع گرایانه سیاست های تهاجمی آمریکا در قبال بحران سوریه را که تاکنون عملیاتی شده است، مورد توجه قرار داده باشیم به خوبی متوجه می شویم که «شکست و ناکامی» همچنان که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز چندی پیش درنشست خصوصی در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ برای نخستین بار ضمن تأکید بر بکارگیری مکانیسم های جدید برای حل و فصل بحران سوریه به آن اقرار کرد، تنها خروجی سناریوی های متنوعی بوده است که توسط واشنگتن در سوریه به کار گرفته شده است. 
بنابراین به قول روزنامه واشنگتن پست باید از کری دیپلمات کهنه کار آمریکایی قدردانی کرد که هر چند غیر اشکار اما سرانجام واقعیتی را که او و اوباما در باره شکست راهبرد آمریکا در سوریه تاکنون انکار می کردند، بر زبان جاری کرد و پذیرفت. 
گزینه های جدید آمریکا برای سوریه 
راهبردهای قبلی و کنونی آمریکا در حل و فصل بحران سوریه در حالی شکست خورده و به بن بست رسیده است که این شرایط منجر به اتخاذ گزینه های احتمالی جدید و چرخش سیاست خارجی آمریکا در قبال سوریه شده و گمانه زنی هایی درباره این گزینه ها مطرح شده که بررسی آن ها قابل تأمل است ؛ چنانکه در این باره روزهای قبل جان کری نیز یکی از حامیان اصلی بازنگری در سناریوها گفته است که باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور از همه ما خواسته است درباره گزینه های متعددی بیاندیشیم که ممکن است درقبال سوریه وجود داشته یا نداشته باشد. 
اظهارت جان کری حاکیست که رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی طیف گسترده ای از ابزارها و گزینه های سیاسی برای افزایش فشار به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه است، اما گزینه های جدیدی که اکنون روی میز کاخ سفید در زمینه بحران سوریه در حال بررسی است کدام است؟ 
الف) احیای دوباره گزینه نظامی 
این گزینه از مواردی است که به کارگیری دوباره آن هم اکنون در کاخ سفید در حال بررسی است؛ طوری که در این باره دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان سیا در راستای سیاست های ضد سوری غرب خطاب به جان کری وزیر که تحرکات ضد سوری مبنی بر احیای گزینه نظامی علیه سوریه را رهبری می کند، اعلام کرده است، گرایشات بازگشت به گزینه های نظامی برای حل بحران سوریه اکنون با استقبال گسترده ای در محافل نظامی، امنیتی و اطلاعاتی مواجه شده است. 
اظهارات پترائوس پس از آن مطرح می شود که دور دوم مذاکرات ژنو۲ برای حل بحران سوریه با کارشکنی مخالفان سوری با شکست مواجه شد و کشورهای غربی و عربی حامی مخالفان سوری سعی می کنند بار دیگر گزینه نظامی علیه سوریه را مطرح کنند. 
استفاده از موشک های دوربرد برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع و ایجاد منطقه ای امن برای آموزش نظامی مخالفان که به دور از حضور نیروهای ارتش سوریه و گروه های وابسته به القاعده صورت گیرد از جمله موضوعات مطرح شده ای است که قرار است، در چارچوب احیای دوباره گزینه نظامی در سوریه مورد توجه ویژه قرار گیرد. 
ب) تقویت حمایت های تسلیحاتی و نظامی از معارضان 
درباره بکارگیری این گزینه نیز برخی رسانه های آمریکایی و اروپایی از قول سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام گزارش داده اند که جان کری که از حامیان پر و پا قرص این سناریو نیز می باشد، در رایزنی با برخی مقامات اطلاعاتی و امنیتی واشنگتن با تأکید بر این که بعید می داند، روند نابودی سلاح های شیمیایی در سوریه در زمان مقرر محقق شود، ضرورت مسلح کردن برخی گروه های مشخص و مشهور مسلح در سوریه به سلاح های پیشرفته و ویژه را مطرح کرده است. 
ج) گزینه موسوم به گزینه b به نظر می رسد که گزینه b سناریوی از پیش برنامه ریزی شده باشد، طوری که ماه ها قبل وزیر امور خارجه ترکیه در حالی که هیچ اشاره ای به جزئیات نداشت اعلام کرد، اگر نشست ژنو۲ درباره دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل اجرا در باره ناآرامی های دو ساله سوریه با شکست رو به رو شود، ترکیه و آمریکا یک طرح b را به عنوان گزینه جایگزین در نظر خواهند گرفت. 
درباره مشخصه های این گزینه در روزهای اخیر در منابع عربی و غربی گمانه زنی های متعددی مطرح شده است که می توان آن ها را به شرح ذیل تبیین کرد: 
نخست؛ برخی منابع اعلام کرده اند، گزینه b که وندی شرمن دستیار ویژه وزارت خارجه آمریکا نیز از آن سخن گفته در کلی ترین حالت همان سخن اوباما است که گزینه ای بین دو مؤلفه دیپلماتیک و نظامی شناور خواهد بود. 
فوری ترین مرحله اجرایی این گزینه احتمالاً تجهیز تسلیحاتی بیشتر و همچنین پیشرفته تر ارتش آزاد سوریه خواهد بود. 
انتشار اخباری از قرار دادن تجهیزات تسلیحاتی پیشرفته تر از طرف عربستان به مخالفان اسد در همین راستا قابل تفسیر و تعمیم است. 
دوم؛ منابع دیگری هستند که تأکید دارند گزینه b هر چیزی می تواند باشد الا یک جنگ تمام عیار. 
در این باره اوباما در جدیدترین اظهارات خود گفته است، درپی گزینه هایی به جز گزینه نظامی برای سوریه هستیم. یکسری اقدامات وجود دارد که ما می توانیم به کار بگیریم تا فشار بیشتری را به رژیم اسد وارد کنیم و ما قصد داریم به تلاش و همکاری با طرفین درگیر ادامه دهیم تا یک راه حل دیپلماتیک را پیش ببریم. 
سوم؛ برخی گزارش ها نیز حاکیست که گزینه b در اصل گزینه ای است که طوری تنظیم شده که منجر به مهار القاعده و گروهای تندرو تکفیری که به عنوان یکی از موانع عمده پیش روی آمریکا در پیشبرد طرح های ضدسوری می باشند، خواهد شد. 
در این راستا منابع غربی معتقدند هر گزینه جایگزین حتی محدود نظامی که امکان فراگیر آن برای آمریکا وجود ندارد، باید طوری اعمال شود که نه تنها سبب قدرت گرفتن القاعده در سوریه نشود، بلکه به طور معنا دار و ملموس منجر به تضعیف گروه های فعال القاعده در سوریه شود. 
و در نهایت برخی کانال ها هم از شواهد حدس زده اند که گزینه b سناریویی است که در قالب آن نقش جغرافیایی اردن و جبهه جنوبی سوریه پررنگ می باشد. 
خصوصیت اصلی این منطقه این است که اردن مدت ها است مرکز حضور افسران اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای غربی می باشد و نیروها و گروه های مرتبط با این افسران در آن آنجا آموزش و سازماندهی شده اند. ویژگی دوم این منطقه نیز نفوذ کمتر جریان القاعده در آن هست. 

شرایط زمانی برای آمریکا و اروپا که مسؤلیت اصلی حضور بیش از 14 هزار جنگجوی چچنی، 12 تروریست هزار عربستانی و 4 هزار خشونت طلب لیبیایی در سوریه متوجه آنان است، چنان فاجعه بارتر شده که اخیراً مقامات ارشد آمریکایی بویژه باراک اوباما در دیدار با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود به شکست راهبردهای قبلی و کنونی آمریکا در قبال سوریه اعتراف کرده و از گزینه های جدیدی که کاخ سفید در حال بررسی آن هاست خبر داده است که محافل سیاسی و رسانه ای جهان تاکنون موارد زیل را در خصوص مواضع جدید اوباما و سایر دولتمردان آمریکا مطرح ساخته اند: 
کاخ سفید ممکن است به زودی عملیات تسلیح و تجهیز مخالفان سوری را در دستور کار خود قرار دهد؛ آمریکا ممکن است به گزینه نظامی علیه نیروی هوایی و موشکی دولت سوریه متوسل شود؛ آمریکا ممکن است بطور مستقیم در سوریه دخالت نظامی نماید؛ آمریکا ممکن است اقدام عملی برای تغییر موازنه قوا در عرصه میدانی سوریه از طریق افزایش حمایت های تسلیحاتی و نظامی از معارضان صورت دهد. چرا که دولت سوریه نسبت به مخالفان قوی و مقتدر است؛ احتمال دارد آمریکا قدرت هوایی ارتش سوریه را تضعیف نماید، چرا که به زعم کاخ سفید در صورتی که دولت سوریه از نیروی هوایی محروم گردد در مواضع اش بازنگری خواهد کرد. و مواردی از این دست. 
حال باید منتظر ماند و دید که گزینه های احتمالی اعلام شده چه زمانی چارچوب واقعی به خود خواهد گرفت؟ و در صورت به کارگیری نیز تا چه حد خواهد توانست به پیشبرد آنچه که آمریکا در سوریه درپی آن است کمک خواهد کرد.
منبع : بیداری اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی