امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

کمک تبلیغاتی سه میلیارد دلاری عربستان به لبنان، زیر سایه منافع پاریس و تل آویو نمی تواند دردی از ارتش لبنان دوا کند...  

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ روزنامه السفیر لبنان در مقاله‌ای به قلم محمد بلوط به ارزیابی کمک سه میلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش لبنان پرداخته و نوشت: تجهیز ارتش لبنان و پرداختن به کمک سعودی ها در نشست دوم گروه‌های حمایت بین المللی از لبنان که قرار است فردا در کاخ الیزه برگزار شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این نشست قرار است با حضور فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و برخی کشورها و سازمان هایی برگزار شود که در نشست اول این مجموعه در 25 سپتامبر گذشته در نیویورک حاضر بودند.

اولاند و میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان از مهم‌ترین سخنرانان این نشست هستند و در حاشیه برگزاری کنفرانس نیز دیدارهایی بین روسای هیئت‌های مشارکت کننده برگزار خواهد شد، جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگی لاوروف همتای روس وی نیز در این کنفرانس حضور خواهند داشت، البته به شرطی که برنامه‌های کاری خود را به علت بحران اوکراین تغییر ندهند.

مذاکرات در این نشست بر راهکارهای حمایت از لبنان در زیرساخت های حیاتی این کشور بویژه در حمایت تسلیحاتی از ارتش و پرونده آوارگان سوریه متمرکز است، یک مقام فرانسوی که در برپایی این کنفرانس دست دارد، معتقد است که مذاکرات برای تجهیز ارتش لبنان به نتایج قطعی خود رسیده است و طرف فرانسوی به بیشتر مطالبات و درخواست های ارتش لبنان پاسخ مثبت داده است، این در حالی است که برخی منابع مطلع به روزنامه السفیر اعلام کردند که مذاکرات با طرف فرانسوی به مانع‌هایی برخورده است، چرا که این طرف شرایطی مالی و قیمت‌هایی را برای تسلیحات خود اعلام کرده که بسیار بیشتر از حد انتظار بوده و با وعده‌های پاریس در اعطای بالاترین سطح تسهیلات برای انجام این معامله هم‌خوانی ندارد.

یک منبع لبنانی آگاه گفت که قیمت‌هایی که فرانسوی ها در جریان مذاکرات ارائه کرده اند، بر اساس سطح تجارت بین‌المللی است و هیچ تسهیلاتی در آغاز مذاکرات دیده نشده است، این در حالی است  سکوهای پرتاب موشک که قرار است بر روی بالگردهای گازیل سوار شوند، از سوی فرانسه آنقدر گران گفته شده که از قیمت خود بالگردها هم فراتر رفته است.

لبنانی ها موافقت فرانسوی‌ها را برای تجهیز ارتش به موشک های ضد زره و ضد تانک دریافت کرده‌اند، البته به شرطی که برد این موشک ها از 5 کیلومتر فراتر نرود، این موضوع باعث می شود این موشک ها در برابر اسرائیل کارآیی نداشته باشد. فرانسه در راستای ملاحظات اسرائیلی از دادن هر نوع سلاح ضد هوایی به لبنان نیز خودداری می‌کند تا این کشور توان دفاع از خود در برابر جنگنده های متجاوز اسرائیلی را نداشته باشد.

همچنین مشکلات دیگری نیز در راستای مذاکرات و مهلت های تحویل این محموله ها که قرار است بین 6 ماه تا 3 سال باشد، به وجود آمده است. یک منبع فرانسوی مدعی شد که مشکل ایجاد شده در مورد تحویل سریع این محموله ها عدم وجود انبار در اختیار شرکت‌های اسلحه سازی در فرانسه است، به همین علت فرانسوی ها باید از انبارهای برخی کشورهای دوست اروپایی استفاده کنند که تجهیزات مطابق با درخواست لبنانی‌ها تولید می کنند.

همچنین لبنانی ها در مورد پیشنهاد دریافت تسلیحات از انبارهای سلاح های قدیمی فرانسوی ها نیز اعتراض کرده اند، البته از آنجائیکه که لیستی که ارتش لبنان ارائه کرده، یک لیست بلند بالا شامل بالگردها و تانک‌ها و موشک ها و توپخانه‌ها و قایق‌های جنگی است، یک مقام فرانسوی اعلام کرد که برخی از این موارد همچنان در دست بررسی است و ممکن است فرانسه نتواند تمامی این خواسته ها را برآورده کند.

یک منبع نظامی فرانسوی تصمیم نهایی در فرانسه در پاسخ به این درخواست‌ها را بر عهده کمیته صادرات سلاح‌های جنگی در فرانسه می‌داند و می‌افزاید که البته تصمیم نهایی در مورد صادرات برخی سلاح‌های حساس شامل موشک ها و دستگاه‌های شنود و دیگر تکنولوژی های پیشرفته یک تصمیم سیاسی است که باید با موافقت اولاند همراه شود.

فرانسوی ها البته ملاحظات اسرائیل را در مورد هر نوع تغییر در موازنه های قدرت در جنوب لبنان دنبال می‌کنند. فرانسوی‌ها حتی در جریان تجهیز نیروهای یونیفل نیز نتوانستند با اسرائیلی‌ها مقابله کنند و سلاح‌های مورد نظر خود را برای اجرای قطعنامه 1701 به این نیروها بدهند. بعد از جنگ 33 روزه وقتی اسرائیل تهدید کرد که سکوهای پرتاب موشک میسترال فرانسوی را که نیروهای این کشور حاضر در یونیفل با خود حمل می‌کنند، منهدم خواهد کرد، فرانسه این سکوها را از لبنان خارج کرد تا خیلی سریع بتواند چالش دیپلماتیک ایجاد شده بین پاریس و تل‌آیو را مهار کند.

همچنین اسرائیلی ها در سال 2008 نیز نسبت به قرض دادن یک برنامه اطلاعاتی در مورد شنود مکالمات به لبنان اعتراض کردند، اسرائیلی ها این برنامه را مسئول اصلی کشف بزرگترین شبکه های جاسوسی اسرائیل در لبنان دانسته و خواستار بازپس گیری آن از لبنانی ها شد.

این منبع فرانسوی اعلام کرد که سعودی‌ها نیز روند مذاکرات را دنبال می‌کنند تا برخی از راهکارهای تجهیز ارتش لبنان بر اساس راهبرد جدید در سوریه و لبنان را پیگیری کنند و بتوانند جهادگرایان سعودی و خلیجی را تحت تعقیب قرار دهند.

این منبع تاکید کرد که سعودی ها اصرار دارند که لبنان به سامانه رصد و شنود پیشرفته و شبکه مراقبت های مرزی پیشرفته مجهز شود، آنها اعتقاد دارند حزب الهس چنین سامانه های پیشرفته ای را در اختیار دارد و سعودی ها به دنبال ایجاد معادلی برای این قدرت هستند. سعودی ها به این ترتیب می‌خواهند روند تحرکات جهادگران را در سوریه را زیر نظر بگیرند.

یک مقام دیگر فرانسوی که در نشست دوستان لبنان نیز حاضر است، می‌گوید که بیانیه وزارتی لبنان پیش شرط برگزاری این کنگره نیست و فقدان تصویب این بیانیه چیزی را تغییر نمی‌دهد. این مقام فرانسوی گفت که تشکیل دولت لبنان یک معجزه الهی بود و اگر چراغ سبز سعودی ها و ایران نبود، این اتفاق نمی افتاد.

از سوی دیگر فرانسه به دنبال اجرایی سازی کمک سعودی ها به لبنان است  و معتقد است که کنفرانس پاریس چارچوب مناسبی برای اعلام توافق در زمینه تجهیز ارتش لبنان است. به نظر می‌رسد به این ترتیب همگرایی‌های کلی برای تجهیز ارتش لبنان از طریق سه میلیارد دلار سعودی ها و دهها میلیون دلار نروژ و فنلاند برای تامین مالی پروژه‌های لبنانی و کمک به آوارگان سوری در این کشور در دست اجراست.

میشل سلیمان عصر امروز به همراه سمیر مقبل وزیر دفاع، جبران باسیل وزیر خارجه و رشید درباص وزیر مشاور دولت لبنان وارد پاریس می شود، پیش از این نیز ناجی ابو عاصی مشاور دیپلماتیک وی و پاتریس پاولی سفیر فرانسه در بیروت وارد این کشور شده اند.

یک منبع در هیئت رسمی همراه سلیمان به السفیر اعلام کرد که دعوت برای برگزاری این نشست از سوی لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با مشارکت سازمان ملل انجام شده و هدف از این نشست نیز ارزیابی اقدامات اجرا شده بر اساس نشست اول در چهار بعد است:

اول: ثبات در لبنان و دور کردن این کشور از پیامدهای بحران های منطقه‌ای بویژه سوریه و اجرای کامل مندرجات قطعنامه 1701 و تلاش برای از بین بردن بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفتگوها و حمایت از دولت لبنان و موسسات مشروع این کشور.

دوم: حمایت از اقتصاد لبنان و توانمند سازی آن برای پایداری در برابر چالش های کنونی در نتیجه رکود اقتصادی ناشی از بحرانهای منطقه ای که تاثیرات زیادی بر لبنان داشته است.

سوم: حمایت از تلاش های سوریه در راستای آوارگان سوری. در نشست‌هایی که سال گذشته در کویت و ژنو برگزار شد، راهکارهای تامین مالی و اجرای مبانی تقسیم وظایف عددی ناشی از آوارگان بر دوش کشورها و همچنین تامین فضای مناسب برای جذب حداکثری پناهندگان سوری و پیشبرد راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

چهارم: نحوه بهره برداری از کمک سعودی ها از دیگر محورهای این نشست است تا بر کنفرانس روم ویژه تجهیز ارتش لبنان نیز تاثیر مثبت گذاشته و کشورهای دوست و برادر را به انجام اقدامات مشابه مانند عربستان دعوت کند، بویژه اینکه اقدام عربستان یک اقدام دوجانبه است و در چارچوب مجموع حمایت‌های بین‌المللی هم نیست.

منبع : تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی