امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

کدامیک مضحک است؛ انتخابات سوریه یا نشست لندن؟!

شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۳۰ ق.ظ

 تحلیلگر برجسته جهان عرب، واکنش غیر عادی وزرای خارجه شرکت کننده در نشست موسوم به "دوستان سوریه" در قبال انتخابات سوریه را نشانه خشم و هراس آنان از نتایج این انتخابات دانست و بیانیه پایانی این نشست را "مَضحکه" نامید...

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، عبدالباری عطوان با اشاره به تبلیغات گسترده دشمنان دولت و ملت سوریه علیه انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور، گفت: برخلاف ادعای جان کری و وزرای شرکت کننده در نشست لندن، انتخابات سوریه مضحک نیست، بلکه نشست وزرای خارجه "دوستان سوریه" در لندن و بیانیه پایانی آن را باید مضحک و مایه تمسخر نامید.

عطوان در سرمقاله امروز روزنامه رأی الیوم، می نویسد: جان کری وزیر خارجه آمریکا پس از آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سوریه دچار هذیان گویی شده است. وی این انتخابات را توهین آمیز، مضحک و فریبکارانه نامید تا جایی که این عبارات در بیانیه پایانی وزرای عرب و اروپایی شرکت کننده در به اصطلاح گروه "دوستان سوریه" هم نمود یافت. اما باید از آنان پرسید که اگر چنین است، چرا جان کری و هم قطارانش تا این حد به این انتخابات توجه و اهتمام دارند و آن را محور اصلی بیانیه پایانی نشست لندن قرار داده اند؟!

عطوان افزود: پاسخ کاملا آشکار و ساده است؛ چون برگزاری انتخابات سوریه، (با وجود تمامی فشارهای وارده از سوی مخالفان به منظور ایجاد شک در سلامت و مشروعیت آن)، دولت، رییس جمهور و وزیر خارجه آمریکا و معارضین سوری و وزرای خارجه حاضر در نشست لندن را به "درد" آورده است؛ که اگر جز این بود، "مستر" جان کری تا این حد به جوش نمی آمد و تا این اندازه به آن اهمیت نمی داد و درخواست مخالفان برای ارسال سلاح های پیشرفته را از سر ناتوانی و از ترس پیامدهای وحشتناک این اقدام، رد نمی کرد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: دولت هایی که در آمریکا به قدرت رسیدند و وزرای خارجه آنها، درباره انتخابات ریاست جمهوری در مصر در زمان حسنی مبارک رییس جمهور مخلوع این کشور و همچنین انتخابات پارلمان مصر که - مخالفان اسلام گرا در آن حتی یک کرسی به دست نیاوردند- سکوت مطلق اختیار می کردند، چرا که "مبارک"، همپیمان و ستون خیمه سیاستهای استراتژیک آمریکا در منطقه بود، اما درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه این همه جنجال آفرینی می کنند.

به نوشته عطوان، اگر انتخابات اخیر و پیشین سوریه "اشکال"هایی هم داشته باشد، اشکالات دولت آمریکا و همپیمانانش در گروه کشورهای به اصطلاح دوستان مردم سوریه بسیار بزرگ تر است؛ چون نظام سوریه در چهل سال گذشته هرگز ادعا نکرده نظامی دموکراتیک است که جهان را رهبری می کند، در حالی که آمریکا چنین ادعایی دارد. اما همین "دوستان" از نتایج انتخابات گذشته سوریه تجلیل می کردند و سیلی از تلگراف های تبریک برای بشار اسد به راه می انداختند.

عطوان در ادامه می نویسد: آنچه مسخره به نظر می رسد، نه انتخابات ریاست جمهوری سوریه، بلکه اقدام کشورهای گروه "دوستان سوریه" است که این ملت را فریب داده، به شورش دعوت کرده و حتی ادعا نمودند که مانند آنچه در لیبی انجام دادند، برای "یاری" آنان مداخله نظامی خواهند کرد، اما از ترس شکست و احتمال واردشدن زیان به رژیم صهیونیستی در چنین جنگی، هیچ کاری انجام ندادند.

به عقیده عطوان، کشورهای به اصطلاح "دوستان سوریه" مسئول عمده قتل بیش از دویست هزار سوری و آوارگی هفت میلیون نفر هستند که اغلب آنان در وضعیتی رقت بار در اردوگاههای کشورهای همجوار سوریه زندگی می کنند. اما از این مضحک تر آنکه برخی مسئولان معارضین، از طرح انگلستان برای افزایش سطح نمایندگی های معارضین به دفتر دیپلماتیک خوشحال شده اند که این موضوع، نهایت ساده لوحی آنان را نشان می دهد.

در بخش دیگر این یادداشت آمده است: احمد جربا رییس به اصطلاح ائتلاف معارضین نیز در رأس یک هیات بزرگ راهی واشنگتن شد تا از کاخ سفید سلاح پیشرفته و موشکهای ضد هواپیما درخواست کند، اما در روز آخر سفر آنچه نصیبش شد، یک "دیدار" با وزیر خارجه آمریکا بدون برنامه قبلی، بیانیه اختتامیه بدون ذکر نام سلاح و عکس یادگاری بود؛ تصویری که همانند عکس یادگاری محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در کنار شومینه مشهور کاخ سفید به ثبت رسید.

عطوان در پایان این یادداشت می نویسد: در همین حال، اقدام مقامات اردن در لغو ممنوعیت شرکت سوری های ساکن اردوگاه زعتری در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شگفت انگیز بود، واین در حالی است که رأی دادن بسیاری از اهالی اردوگاه به نفع اسد، عجیب نیست، چرا که بسیاری از این آوارگان، از اقدامات گروههای معارض و دوستان دروغگو، کلاهبردار و پست آنان در گروه موسوم به "دوستان ملت سوریه" سرخورده و ناامید شده و بازگشت بیش از 150 هزار نفر به شهرها و روستاهایشان در سوریه بهترین دلیل بر این مدعاست.

منبع :‌العالم

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی