امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

وزیر اطلاعات مالی از آزاد شدن تمامی گروگان‌ها خبر داد و اعلام کرد دیگر هیچ گروگانی در هتل حضور ندارد. منابع امنیتی از انتقال 18 جسد به بیرون هتل خبر می‌دهند اما رویترز تعداد کشته‌ها را 27 نفر اعلام کرده است. یک گروه وابسته به القاعده مسؤولیت این حادثه را بر عهده گرفته است...

    

    

هنوز حملات داعش در فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی به طور کامل فروکش نکرده بود که افراد مسلح از صبح امروز به وقت محلی (باماکو پایتخت مالی) با تیراندازی وارد هتل رادیسون بلو شده و افراد حاضر در این هتل را که عمدتا خارجی هستند، گروگان گرفتند. 

هتل رادیسون بلو در پایتخت مالی محل اقامت اتباع کشورهای مختلف از جمله شهروندان فرانسه (که گفته می‌شود 12 تن از آنان کارکنان شرکت هواپیمایی ایر فرانس هستند) و همچنین اتباع ترکیه، چین، روسیه و آمریکاست. افراد مسلح ناشناس پس از وارد شدن به هتل بیش از 170 نفر را گروگان گرفتند. در جریان تیراندازی‌ها در هتل تا کنون آمار مختلفی از کشته‌ها منتشر شده است. برخی منابع کشته‌شدن سه نفر را تأیید کرده‌اند و برخی دیگر تا 9 نفر. هتل رادیسون بلو از جمله محل‌ها اقامت نیروهای کار خارجی است که به مالی سفر می‌کنند.

کابوس فرانسوی‌ها این‌بار در مستعمره قدیمی +تصاویر
موقعیت کشور مالی و محل درگیری‌ نیروهای امنیتی با گروگان‌گیران در پایتخت این کشور

نیروهای امنیتی مالی بلافاصله با یورش به هتل و محاصره آن، موفق به آزادسازی بیش از 10 گروگان شدند. همچنین تعدادی دیگر از گروگان‌ها نیز موفق به فرار از هتل شدند و گروگان‌گیران نیز چندین نفر را آزاد کردند. در مجموع گزارش شده است که حدود 70 نفر از گروگان‌ها از راه‌های مختلف آزاد شده‌اند اما نزدیک به یکصد نفر دیگر همچنان در هتل هستند. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع امنیتی در مالی گزارش داده است که گروگان‌گیران در طبقه هفتم هتل مستقر شده و در راهروهای آن شروع به تیراندازی کرده‌اند. 

کابوس فرانسوی‌ها این‌بار در مستعمره قدیمی +تصاویر

در همین حال، شبکه الجزیره ساعتی پس از آغاز درگیری‌ها مدعی شد که گروگان‌گیران وابسته به گروه انصارالدین هستند که با هدف استقرار خلافت اسلامی و اجرای شریعت (به سبک داعش) در این کشور مشغول اقدامات تروریستی هستند.

خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی هم از محل حادثه گزارش داده است که مهاجمان سوار بر خودروهایی با پلاک دیپلماتیک و صورت‌های پوشیده با ماسک، وارد هتل شدند و پس از ممانعت نگهبانان از ورود آن‌ها به هتل، اقدام به تیراندازی کردند.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، هفت تبعه چینی هم در میان گروگان‌ها هستند. رویترز هم از حضور شش تن از کارکنان خطوط هوایی ترکیه در هتل خبر داد که بنابر گزارش‌های تکمیلی تا کنون سه نفر از آنان آزاد شده‌اند.

کابوس فرانسوی‌ها این‌بار در مستعمره قدیمی +تصاویر

رادیوی دولتی مالی از آزادی 80 گروگان با تلاش نیروهای امنیتی خبر داده است. فرانسه نیز 50 نیروی ویژه برای کمک به عملیات رهایی گروگان به مالی اعزام کرده است.

رئیس جمهور مالی هم که برای شرکت در اجلاسی به چاد سفر کرده بود، به کشور بازگشت تا شرایط را از نزدیک اداره کند.

به گزارش واشنگتن پست، مقامات آمریکایی از اتباع خود در مالی خواسته‌اند برای حفظ جانشان به مناطق امن نقل مکان کنند.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر اعلام کرد پنج نفر از کارکنان هواپیمایی ترکیه از نجات پیدا کردند. وی همچنین افزود مقامات در حال حاضر با دوتن دیگر از آنها در ارتباط هستند. یکی از گروگان‌های آزاد شده می‌گوید گروگان‌گیرها به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند. 




آخرین خبرها از عملیات آزادسازی گروگان‌های هتل رادیسون

مدیر هتل رادیسون اعلام کرد همچنان 124 میهمان و 13 خدمه و کارمند هتل در داخل ساختمان هستند. به گفته شاهدان در محل، صدای تیراندازی از داخل هتل همچنان به گوش می‌رسد.

نیروهای ویژه آمریکایی هم وارد عملیات آزادسازی گروگان‌ها شدند. همچنین شبکه سی‌ان‌ان هم گزارش داد که نیروهای سازمان ملل هم در عملیات هتل رادیسون مشارکت دارند. اما آمریکا اعلام کرده است که تاکنون درخواستی از مالی برای مشارکت در عملیات دریافت نکرده است. 





وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که از نزدیک تحولات این حادثه را زیر نظر دارد و احتمال می‌دهد اتباع این کشور نیز در هتل باشند؛ بنابر گزارش‌هایی از منابع آمریکایی، 25 تبعه این کشور در هتل حضور داشتند. شش نفر از گروگان‌های آزاد شده آمریکایی هستند.

منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند که یک گروه وابسته به القاعده مسؤولیت این عملیات را بر عهده گرفته است اما تاکنون بیانیه رسمی درباره آن صادر نشده است.

وزارت امنیت ملی مالی گزارش داده است که سه نفر از گروگان‌گیرها در تبادل آتش با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. 

وزیر اطلاعات مالی اعلام کرد تمام گروگان‌ها آزاد شده‌اند و 18 جسد نیز به بیرون از هتل منتقل شده است. رویترز از کشته شدن 27 نفر در این حادثه خبر داده است.

دولت بلژیک اعلام کرد یکی از مقامات دولتی این کشور در هتل کشته شده است. 


کابوس فرانسوی‌ها این‌بار در مستعمره قدیمی +تصاویر

سابقه درگیری‌ها در مالی

گروه‌های شورشی با وجود توافق صلح ماه ژوئن میان شورشیان طارق در شمال مالی و گروه‌های مسلح حامی دولت در این کشور همچنان به حملات خود ادامه ‌می‌دهند. 

با وجود توافق صلح، بخش های وسیعی از مالی همچنان از کنترل نیروهای خارجی و دولتی خارج است.

افراد مسلح در حالی امروز هتل رادیسون را هدف قرار داده‌اند که چندی پیش در ماه اوت هتلی دیگر در شهر سواره در  370 کیلومتری باماکو، پایتخت مالی، صحنه رویدادی مشابه بود.

در گروگان‌گیری ماه اوت در هتل شهر سواره که تقریبا 24 ساعت ادامه داشت، پنج تن از کارکنان سازمان ملل، چهار سرباز و چهار مهاجم کشته شدند.

پنج نفر از جمله یک تبعه فرانسوی و یک بلژیکی نیز در ماه مارس در حمله به یک رستوران در باماکو جان باختند. 

گروه‌های شورشی مرتبط با القاعده بین مارس و آوریل 2012 کنترل شمال مالی را در اختیار گرفتند و در این منطقه متمرکز شدند؛ این تصرف مدت‌ها ادامه داشت و با عملیات نظامی تحت فرمان فرانسه که از ژانویه 2013 در این منطقه آغاز شده است، پایان یافت.

به گزارش مشرق، در سال 2013 پس از بازپس‌گیری شهرهای شمالی مالی از گروه‌های افراطی، سازمان ملل مسؤولیت تأمین امنیت این کشور را از نیروهای فرانسه و آمریکا تحویل گرفتند. در آن سال گروه‌های تروریستی تلاش‌ کردند کنترل کامل کشور را بدست بگیرند که با مداخله ارتش فرانسه این هدف آنان محقق نشد.

مالی در غرب قاره آفریقا واقع شده است و با 15 میلیون نفر جمعیت، از جمله فقیرترین کشورهای جهان است که نیمی از جمعیت آن زیر خط فقر قرار دارند. این کشور در سال‌های 1881 تا 1895 مستعمره فرانسه بوده است و هنوز هم فرانسوی‌ها بیشترین نقش را در تحولات داخلی این کشور ایفا می‌کنند. 

کشور مالی سرشار از منابع اورانیوم، طلا، فسفات و سنگ آهک است.

منبع:مشرق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی