امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

چگونه می‌توان ریشه تکفیری‌ها را سوزاند؟

سه شنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۰۳ ق.ظ

قریبا اکثر اندیشمندان و علمای شرکت کننده در کنفرانس تهران در گفتگو و مصاحبه با رسانه های دیداری و شنیداری مختلف اعلام کردند که جریان تکفیری و پدیده تروریسم به معضل اصلی کنونی برای جهان اسلام و امت اسلامی تبدیل شده و بسان خوره بر جان مسلمانان افتاده است...  

حقیقت این است که ما مسئولیت سنگینی برای مقابله با پدیده های شومی به نام "وهابیت و تکفیری‌ها" بر عهده داریم و باید برای تحقق آن تلاش کنیم در این گزارش به برخی از راه کارهای مناسب و لازم در این خصوص اشاره می شود:
 
تهران صحنه برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی بود؛ کنفرانسی که با حضور بیش از چهارصد نفر از شخصیت های علمی و صاحب نظران برجسته از بیش از پنجاه کشور جهان سومین روز و به عبارتی دیگر آخرین روز خود را می گذراند. این کنفرانس در حالی برگزار شد که همه شرکت کنندگان در آن بر ضرورت حفظ وحدت و مبارزه با تفکر تکفیری به عنوان دشمن اصلی و شماره یک امت اسلامی تاکید کردند. 
 
 
 
اکنون بیست و هفت سال از نشست های سالانه وحدت اسلامی می‌گذرد ولی انگار هنوز تلاش ها در ابتدای راه خود قرار دارد و هر روز عوامل اختلاف و شکاف میان مسلمانان بیشتر و بیشتر می شود. هیچ تردیدی وجود ندارد مهم ترین خطری که امروزه امت اسلامی را تهدید می کند جریان منحوس و تفرقه انداز تکفیری است. این خطر شرف ، کرامت و ناموس انسان ها را تهدید می کند این حقیقتی است که مقام معظم رهبری حضرت ایت الله العظمی خامنه ای مدت ها قبل درباره این خطر بزرگ هشدار دادند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در خجسته سالروز میلاد تاریخ‌ ساز نبی مکرم اسلام و ولادت پربرکت امام صادق (ع) در دیدار «جمعی از مسئولان کشور، میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و گروه‌هایی از مردم»، با دعوت از جهان اسلام برای برآورده ساختن انتظارات پیامبر خاتم، تاکید کردند:امروز مهم‌ترین مسئله دنیای اسلام، وحدت است و با وجود همه توطئه‌ها، آینده امت اسلامی در پرتو «وحدت، آگاهی و بیداری اسلامی»، درخشان و نوید بخش خواهد بود. ایشان با ابراز تأسف عمیق افزودند: عده‌ای تکفیری به جای توجه به رژیم خبیث صهیونیستی، به اسم اسلام و شریعت، اکثر مسلمانان را تکفیر می کنند و زمینه‌ساز جنگ و خشونت و اختلاف می‌شوند و به همین علت، وجود این جریان تکفیری، مژده‌ای برای دشمنان اسلام است.
 
رهبر انقلاب با اشاره به آیه شریفه «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» افزودند: جریان تکفیری، این دستور صریح پروردگار را نادیده می‌گیرد و با تقسیم مسلمانان به «مسلمان و کافر»، آنها را به جان هم می اندازد.
 
ایشان سؤال کردند: با این وضع آیا کسی می تواند تردید کند که وجود این جریان و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از آن، کار دستگاه‌های امنیتی و خبیث دولت‌های استکباری و دست‌نشاندگان آنها نیست؟ حضرت آیت الله خامنه ای با توجه به این واقعیات، جریان تکفیری را خطری بزرگ برای دنیای اسلام برشمردند و با توصیه به کشورهای اسلامی برای مراقبت و هوشیاری کامل، افزودند: متأسفانه برخی دولت‌های مسلمان، به عواقب حمایت از این جریان بی‌توجهند و نمی‌فهمند که این آتش، دامن همه آنها را هم خواهد گرفت.
 
 
 خب در چنین شرایطی باید چکار کرد.؟ مگر نه این است که باید ریشه تکفیری ها را به طور اساسی خشکاند. حال باید جستجو کرد این ریشه کجاست وچه کسی یا کسانی مغرضانه و عامدانه آن را پرورش می دهند. حقیقت این است که علمای اسلام نمی توانند در برابر جنایات تکفیری ها که بلای خانمانسوزی برای مسلمانان شده اند ساکت بمانند زیرا این جریان عقب افتاده و انحرافی به وجهه و جایگاه حقیقی دین مبین اسلام در عرصه بین المللی ضربه زده است و همچنان آن را مخدوش می کند. خطر تکفیری ها را باید در زمینه  تخریب وجهه اسلام و همچنین تفرقه میان امت اسلامی بسیار جدی دانست و گفت اگر با آنها برخورد نشود طبیعی است که در سایر کشورهای اسلامی نیز رخنه کنند و به جان مسلمانان بیفتند .
 
پر واضح است که ریشه تکفیری در عربستان سعودی است. عربستان از تکفیری ها برای تحقق اهداف مد نظر خود استفاده ابزاری می کند. در واقع حامی اصلی جریان تکفیری در سرتاسر جهان عربستان است که با چراغ سبز غرب و استعمارگران صورت می گیرد. هدف انگلیس از تاسیس رژیم آل سعود ایجاد اختلاف و فتنه انگیزی در میان مسلمانان است. رژیم آل سعود در تلاش برای خدمت به طرح های آمریکایی و رژیم در سرتاسر جهان در حال ترویج تحجر دینی و تفکر ضاله تکفیری از طریق فعالیت های القاعده، جبهه النصره و دیگر گروه های مشابه است تا با زیر سئوال بردن اعمال و رفتار این گروه ها، اسلام نیز زیر سئوال برود و فتنه فراگیر شود. 
 
جریان تکفیری در واقع ساخته و پرداخته سران آل سعود است. ریاض برای صدور وهابیت و جریان تکفیری از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کند. در واقع هدف نهایی آل سعود از ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان مقابله با فرهنگ اهل بیت علیه السلام و منزوی کردن شیعه است به همین علت تا کنون میلیاردها دلار برای تحقق اهداف شوم خود هزینه کرده است. جریان تکفیری زاییده افکار دشمنان واقعی اسلام یعنی وهابیت و صهیونیسم است. در جهان هر کجا که ملت ها برای ازادی و استقلال قیام کرده اند، عربستان سعودی در کنار امریکا ایستاده و تلاش کرده است که مسیر انقلاب های مردمی را تغییر دهد، چون عربستان نگران است که این حرکت های ازادیخواهانه مردم به کشور انها نیز سرایت کند و بساط زر و زورشان را برچیند. عوامل وهابیت و تکفیری همانند شمشیر دولبه عمل می کنند از یک سو با ذکر خدا و کلمه «الله اکبر» و« لا اله الا الله » سر از تن مسلمانان در کشورهای اسلامی جدا می کنند و از سوی دیگر با این رفتارشان چهره اسلام  را چهره ای تروریسم و خشن نشان می دهند. این چیزی است که دنبال می کنند و تا حد زیادی توانسته اند موفق شوند. آل سعود برای پیاده کردن افکار پلید استکبار و صهیونیزم به اندازه بودجه سه کشور عربی به جریان تکفیری کمک می کنند. حال در چنین شرایطی وظیفه ما چیست  و باید چکار کنیم تا بتوانیم توطئه های دشمنان اسلام واقعی را خنثی کنیم.؟
 
*** راهکارهای مقابله با شیوع تفکر تفکیری و جریان وهابیت
حقیقت این است که ما مسئولیت سنگینی برای مقابله با پدیده های شومی به نام "وهابیت و تکفیری‌ها" بر عهده داریم و باید برای تحقق آن تلاش کنیم در ذیل به برخی از راه کارهای مناسب و لازم در این خصوص اشاره می شود:
1-      ترسیم نقشه راه عملی
کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی بیست و هفت سال پیاپی است که برگزار می شود ولی هنوز هیچ اقدام عملی برای تحقق این امر و مقابله با عوامل اختلاف که همان وهابی ها و تکفیری ها هستند صورت نگرفته است. هر شخص ، گروه یا دولتی که در صدد انجام طرح کوتاه مدت ،‌میان مدت یا طولانی است قبل از هر چیز نقشه راهی را ترسیم و بر اساس آن حرکت می کند تا به مقصد برسد. بنابراین با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام و چالش هایی که امت اسلامی با آن مواجه است باید برای مقابله با تفکر انحرافی تکفیری نقشه راهی تدوین و راه برای گسترش نفوذ آن ها بسته شود.
 
 
2-      جمع شدن مسلمانان زیر یک پرچم آن هم پرچم اسلام
در این برهه از زمان، وحدت رمز عبور برای بازیابی عزت و هویت اسلامی است و امت اسلامی نیازمند بصیرت افزایی برای دستیابی به کرامت انسانی است، و این مهم جز با الزام و التزام به وحدت و مودت حاصل نخواهد شد.
آن چه امروز مشخص است این است که بسیاری از شخصیت ها و علما و گروه های سنی از پدیده وهابیت و جریان تکفیری به شدت متنفر هستند. امروز ما شاهد انتقادات شدید اللحن و تند علمای سنی از وهابیت هستیم. بدون تردید تکفیری ها و وهابی ها در منطق و مکتب اهل تسنن هیچ جایگاهی ندارند. چیزی که بیش از پیش برادران اهل تسنن را به درد آورده این است که جریان تکفیری و وهابی برای تحقق اهداف شوم مد نظر خود را وابسته به اهل سنت می داند و این چیزی است که خشم علمای بزرگ سنی را برانگیخته است. تفکر وهابیت بر ضد شیعه است و عملا مرز دو گروه مشخص است ولی این که وهابیت با ادعای نزدیکی و دوستی با اهل سنت از پشت به آنان خنجر بزند بسیار دردناک  و زجر آور است. علما و اندیشمندان سنی نیز تاکید موکد دارند که تفکر وهابیت هیچ سنخیت و ارتباطی با اسلام اصیل ندارد و کسانی که به دنبال اندیشه های تکفیری هستند درعمل طرح های رژیم صهیونیستی و آمریکا را عملی می کنند و این اقدامات سر سوزنی با هیچ دین و آیینی بویژه اسلام تناسب ندارد. این شعار نیست بلکه به وضوح از مواضع و سخنان بزرگان اهل سنت قابل درک و فهم است. بنابراین علمای اسلام اعم از اهل تسنن و شیعه باید با تمسک به وحدت راه را بر توطئه دشمنان برای راه اندازی جنگ شیعه وسنی در کشورهای مختلف اسلامی مانند سوریه ، عراق و لبنان مسدود کنند. با وحدت اسلامی فرصت مناسب برای مقابله با این پدیده های غیرطبیعی که خطری برای اسلام و همزیستی مسالمت آمیز به شمار می روند و تنها اسراییل و دیگر دشمنان از آن بهره می برند، ایجاد می شود.
 
3-      شناسایی عوامل بازدارنده وحدت اسلامی
اگر بخواهیم به وحدت برسیم باید عوامل بازدارنده آن را شناسایی نمائیم و عوامل ایجابی را بنیان گذاری نمایئم در حقیقت دورکردن عوامل سلبی و تأسیس عوامل ایجابی ما را به وحدت می رساند. دولت ها و حکومت های وابسته، احزاب سیاسی آنالیز شده و وابسته به جریان های غربی و شرقی چون منافع خود را در عدم وحدت می دانند؛ لذا تمایلی در جهت ایجاد وحدت اسلامی در بین امت اسلامی ندارند. از جمله این کشورها عربستان و در پشت سر آن رژیم صهیونیستی و آمریکاست. امروز که آل سعود مبالغ نجومی را برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان هزینه می کند و در سرتاسر جهان شیعه‌هراسی و اسلام هراسی به راه انداخته است باید ساز و کارهایی برای خنثی سازی توطئه های داخلی و خارجی ارائه شود و در این زمینه به منظور اعتلای اسلام و معرفی جایگاه واقعی آن از هیچ کمک قدمی ، قلمی و درمی دریغ ورزیده نشود.
 
4-      نقش افرینی نخبگان و علمای جهان اسلام ( شیعه و سنی)
علمای اسلام باید خطر تکفیری را جدی بگیرند و مانع از گسترش چنین تفکری شوند. علمای اسلامی باید در ریشه کن کردن تکفیری ها ، مسلمانان را راهنمایی و روشنگری کنند. امت اسلامی از علمای خود تقلید می کند و این نخبگان جهان اسلام هستند که باید راه صحیح را به مردم نشان دهند. بیداری جوامع اسلامی که نشان بارز احیاء هویت واحد اسلامی است بردوش و عهده نخبگان مسلمان و اندیشمندان اسلامی است . شخصیت های شیعه و سنی باید با آگاهی عمیق نسبت به توانمندی ها و ظرفیت های بی نظیر اندیشه اسلامی، و نقصان های جدی اندیشه غربی، و توجه به هدف گذاری های تقابلی و حذف گرایانه غربیان، به آگاهی دهی سطوح مختلف بلاد اسلامی بپردازند. چگونه بسیاری از علما و روحانیون کشورها و بلاد اسلامی می توانند از نقش عظیم و رسالت الهی و تاریخی خود در این عصری که بشریت تشنه معنویت و احکام نورانی اسلام و روشنگری در قبال جریان های ضاله وئ انحرافی تکفیری است غالف باشند. علما می توانند فکر مردم را به سمتی هدایت کنند که مایه‌ی نجات ملت ها شود. علمای جهان اسلام باید بر مقابله با جریان های انحرافی تاکید کنند ، میان مسلمانان و در جوامع مسلمان ایجاد همدلی و وحدت و همچنین آگاهی بخشی و بصیرت افزایی کنند ، از دامن دین اسلام خرافه زدایی کنند و روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی در مواجهه با هجمه های تبلیغاتی و روانی نظام سلطه و جریان تکفیری را تقویت کنند.
 
 
5- تولید آثار هنری فاخر برای معرفی اسلامی حقیقی
یکی دیگر از عواملی که می تواند توطئه های آل سعود را در ترویج تفکر وهابیسم و تکفیریسم خنثی و درباره اصل وجودی این جریان انحرافی افشاگری کند تولید آثار هنری بویژه فیلم و سریال در جهت معرفی حقایق اسلام به جهانیان است. امروزه نقشه ها و همچنین تاثیرات شبکه های ماهواره ای و مجازی برای انحراف نسل های امروز امت اسلام برای همگان بیش از پیش هویداست بنابراین انتظار می رود در برابر این دسیسه ها اقدامات عملی نشان دهیم .
متاسفانه تا امروز در این زمینه اقدامات خوبی انجام نشده است و بهتر است کشورهای اسلامی هر چه سریع تر دست به کار شوند تا با آثار تخریبی غربی ها تحت حمایت مالی آل سعود مقابله فکری شود .
 
به امید روزی که کنفرانس بین المللی در تهران برگزار و در آن مراسم  محقق شدن وحدت اسلامی به معنای واقعی و در سطحی بین المللی و نابودی تفکر افراطی گرایی وهابیت و تکفیری جشن گرفته شود.
منبع : خبرگزاری جهان اسلام (ایونا)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی