امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

چرایی تأکید آمریکا بر همکاری ایران علیه داعش

يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۰۱ ق.ظ

آمریکا بارها از ایران تقاضای همکاری در زمینه حمله نظامی به داعش را کرده است ولی جمهوری اسلامی آن‌ را نپذیرفته است. ایران مدعی است که چون آمریکا در جنایات بوجود آمده در عراق و سوریه از عوامل اصلی به‌حساب می‌آید لذا همکاری با آن بگونه‌ای همکاری در جنایت محسوب می‌شود زیرا داعش ساخته و پروده دست خود آمریکایی‌هاست...

 

سوالی که ذهن‌ها را به خود مشغول ساخته است این است که چرا آمریکا بر مقابله نظامی با داعش تاکید دارد و چرا برای انجام این مقابله بر همکاری ایران با آمریکا پافشاری می‌کند؟ محافل رسانه‌ای بسیار در عجبند که چرا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از یک‌سو می‌گوید که ایران برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه داعش دعوت نخواهد شد ولی از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا از وزیر امورخارجه ایران و معاون وزیر امور خارجه آمریکا از معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس جمهور آمریکا از مقامات ایرانی بصورت جداگانه خواستند تا برای  مقابله نظامی با داعش با آنان همکاری کنند و از همه عجیب‌تر اینکه چرا دولت ایران که مدعی صلح و پایان بخشیدن به همه بحران‌های جهان مخصوصا بحران سوریه و عراق است خواهش آنان را رد کرده‌است؟

آمریکا با بدنام شدن در گوشه گوشه جهان به عنوان حامی دروغین حقوق بشر و مبارز قلابی تروریسم این بار خواستار آن است که رقیب اصلی خود را که مدعی حامی حقوق بشر و صلح در جهان است را با خود همراه ساخته و با عملیاتی ساختن برنامه‌های منفعت‌طلبانه خود با کمک او (ایران) بتواند حداقل برای یک‌بار هم که شد بعنوان حامی حقیقی حقوق بشر و مبارز واقعی تروریسم شناخته شود.

آمریکا به بهانه حقوق بشر و مبارزه با تروریسم اقدام به بمباران کردن شهرهای پاکستان کرد و هزاران کشته بر مردم این کشور تقدیم کرد، به بهانه مبارزه با تروریسم بعداز واقعه 11سپتامبر به افغانستان و عراق حمله کرد و زیرساخت‌های آن دو کشور را از بین برد، به بهانه حمایت از انقلابیون لیبی به بمباران این کشور پرداخت و روزانه میلیون‌ها بمب بر روی شهرهای لیبی می‌ریخت، به بهانه حمایت از مردم سوریه برای براندازی دیکتاتور گروهک تروریستی داعش را در سوریه بوجود آورد و با حمایت‌های مالی و نظامی از آنان به اقدامات وحشیانه‌ آنان مشروعیت می‌داد، در ماجرای کشته شدن میلیون‌ها کودک بیگناه عراقی و فلسطینی در غزه سکوت اختیار کرد و بدین وسیله وجهه خود را در اذهان بین‌الملل تیره و تار ساخت لذا برای ادامه برنامه‌های خود نمی‌تواند با این چهره پیش رود برای همین نیازمند چهره‌ای مطلوب در عرصه بین‌الملل است لذا چه چهره‌ای بهتر و مطلوب‌تر از چهره رقیب خود یعنی ایران؟!!

ایالات متحده بارها از ایران تقاضای همکاری در زمینه حمله نظامی به داعش را کرده است ولی جمهوری اسلامی آن‌ را نپذیرفته است.

ایران مدعی است که چون آمریکا در جنایات بوجود آمده در عراق و سوریه از عوامل اصلی به‌حساب می‌آید لذا همکاری با آن بگونه‌ای همکاری در جنایت محسوب می‌شود زیرا داعش ساخته و پروده دست خود آمریکایی‌هاست.

از دلایل دیگری که همکاری ایران با آمریکا را سخت می‌کند این است که:

1- آمریکا یک ماه در قبال کشتارها سکوت کرد، در حالی که ایران از روز اول حمایت از دولت و مردم عراق را اعلام نمود که این خود بیانگر نگاه متفاوت دو کشور به مسائل عراق است.

2- ایران در کنار مردم عراق است و آمریکا صرفا به دنبال اتباع خود (سخنان اوباما که می‌گوید ما هر جایی که جان اتباعمان تهدید شود وارد می‌شویم.) و یا اعلام حملات آمریکا به داعش توسط ماری هارف پس از خبر کشته شدن خبرنگار آمریکایی و نه هنگامی که هزاران عراقی حتی مسیحیان و ایزدی‌ها کشته شدند.

3- سابقه تاریخی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور جز کشتار و ظلم هیچ هدفی ندارد حال آنکه ملت ایران و نظام اسلامی مخالف ظالم بوده و در کنار مظلوم هستند. (سابقه استفاده از سلاح‌های ممنوعه و اورانیومی در حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به مردم عراق).

4- آمریکا محور و ایجاد‌کننده تروریسم از جمله داعش است و ایران قربانی تروریسم.

5- ایران راهکار حل بحران عراق را عراقی - عراقی می‌داند و آمریکا راهکار را اقدام نظامی آمریکا و ایجاد تفرقه.

6- ایران بر توان ملت و ارتش عراق تاکید دارد و راهکار مبارزه با تروریسم در عراق را تسلیح و تقویت ارتش عراق می‌داند و آمریکا بر عدم تقویت ارتش عراق و حتی سلطه بر آن با فرستادن مستشار نظامی و ممانعت از پاکسازی فرماندهان وابسته به صدام در ارتش عراق.

7- ایران بر تحقق رای مردم عراق تاکید دارد و آمریکا بر دولت وابسته و مبتنی بر سهم‌خواهی.

8- ایران بر منافع عراق تاکید دارد آمریکا بر منافع فردی خویش (اوباما می‌گوید ما برای منافع آمریکا وارد عراق می‌شویم که در مناطق شمالی عراق تهدید شده است).

9- ایران بر یکپارچگی سرزمینی عراق تاکید دارد و آمریکا بر تجزیه و فدرالی شدن عراق ( طرح بایدن بر سه قسمت شدن عراق میان شیعه، سنی و کرد).

10- ایران از همه طوایف و گروه‌های عراقی از شیعه و سنی گرفته تا کرد حمایت می‌کند اما آمریکا صرفا از کردها و با هدف ایجاد تقابل با دولت مرکزی حمایت کرده است.

11- نگاه ایران بر استفاده از تمام ظرفیت‌های منطقه برای کمک به عراق است و آمریکا نگاه گزینشی و سوال برانگیز دارد که نمونه آن مخالفت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سوریه در مبارزه با تروریسم است.

12- ایران صادقانه از تمام ظرفیت‌های خود برای حمایت از عراق استفاده می‌کند در حالی که آمریکا صداقتی ندارد چنانکه همزمان با ادعای مبارزه با تروریسم در عراق به تسلیح معارضان سوری می‌پردازد که تامین‌کننده سلاح تروریست‌ها در عراق هستند.

13- ایران در کنار ملت و دولت عراق، رژیم صهیونیستی را محور تروریسم در منطقه و عراق می‌داند و آمریکا حامی رژیم صهیونیستی است.

14- ایران، آمریکا و سیاست‌های استعماری آن را دشمن اول منطقه می‌داند و گروه‌های سلفی و تکفیری را فریب خوردگانی می‌داند که بازیچه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی شده‌اند حال آنکه آمریکا با برجسته‌سازی نام داعش سعی در پنهان‌سازی نقش بحران‌ساز خود دارد تا به سیاست اسلام‌هراسی ادامه دهد.

15- آمریکا دشمن مقاومت است و داعش برای مقابله با مقاومت ایجاد شده است و ایران به عنوان رکن اصلی حامی مقاومت شناخته می‌شود.

16- هدف آمریکا در عراق نسل کشی مسلمانان است چنانکه در ابتدای حملات تروریست‌ها و داعش از آنها با عنوان جهادی نام برده و ایران به عنوان کشور اسلامی نمی‌تواند نسبت به قتل‌عام مسلمانان بی‌تفاوت باشد.

این‌ها از جمله عواملی است که مانع از همکاری ایران با آمریکا می‌شود.

آمریکا می‌خواهد با همکاری با ایران از موقعیت ایران سوءاستفاده کند و به اسم ایران اقدام به حمله هوایی به عراق کند و همانند تجربه پاکستان و افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم هرجایی را که خواست به زیر آتش بکشد. کارنامه سیاه آمریکا این اجازه را به ایران نمی‌دهد که درمورد مسئله مهمی چون بحران عراق با آنان همکاری کند زیرا جنگ آمریکا در عراق به بهانه سلاح هاى کشتار جمعى و جنگ علیه ترور و گسترش دموکراسى آغاز شد اما همه بهانه‌ها بعدها غلط از آب درآمد. در عراق هیچگونه تسلیحات کشتار جمعى پیدا نشد، هیچ ارتباطى هم بین القاعده و عراق به دست نیامد. به جاى دموکراسى عراق صاحب زندان ابوغریب، اتوموبیل‌هاى پر از بمب، کمبود امکانات اولیه زندگى نظیر برق، آب آشامیدنى و پزشکى شد.

آمریکا به علت پرداخت هزینه زیاد در غرب آسیا، خواهان این است که بتواند بیشترین بهره برداری را از این منطقه(قلب دنیا) داشته باشد لذا با اینکه سیاست خود را درحال تغییر و شیفت پیدا کردن بسوی جنویب شرق آسیا (همانند ژاپن) می‌داند لکن همچنان خواهان جمع آوری منفعت از این منطقه است لذا به چند دلیل خواهان باقی ماندن در غرب آسیا از طریق حمله به داعش است:

جنگ مذهبی

آمریکا خواهان این است که از طریق ایجاد بحران در منطقه غرب آسیا مخصوصا عراق (بعنوان عضو محور مقاومت)، به تضعیف اسلامگرایان از طریق ترور و ایجاد اختلاف بین آنان، بپردازد. خسارت‌هایی که آمریکا در جنگ رژیم صهیونیستی با لبنان و غزه دید بخاطر وجود محور مقاومت بود به همین دلیل آمریکا با بهانه اینکه کشورهای ایران، عراق، سوریه، لبنان تشکیل هلال شیعی برای مقابله با اهل سنت کرده‌اند، خواسته است تا کشورهای منطقه و مذهب تسنن را علیه آنان بشوراند.

منابع اقتصادی

سود 5 کمپانى بزرگ نفتى (آمریکایى: اکسسون موبیل، چورن و کونوکو و انگلیسى شل و بریتیش پترولیوم) در سال 2005 به بالاترین حد خود یعنى 111 میلیارد دلار رسید. هم اکنون ایران و عراق بر روى هم داراى 20 درصد ذخیره نفت جهان هستند. به همین دلیل دسترسى و ذخیره نفت این دو کشور براى آمریکا صرف نظر از سود آن ضرورى است.  ضمن آنکه آمریکا اکنون مصرف کننده 20 درصد انرژى جهان است و چین و هند براى رشد سریع اقتصادى خود به انرژى نیاز دارند.

مقابله با چین

 گروهى معتقدند که دلیل تهاجم آمریکا به عراق در سالهاى اخیر و هدف گرفتن ایران،  به موقعیت ژئوپلتیک این دو کشور بر مى‌گردد. براى آنکه چین را از تب و تاب انداخت لازم است تا چاه هاى نفت عراق و ایران از دسترس چین خارج کرد. ریچارد نیکسون در سال 1972 تذکر داده بود که براى برقرارى تعادل بین دولت ها لازم است ما با چین بر ضد شورورى متحد شویم. لذا رقابت با رقیب آینده مستلزم این است تا درهای منابع منفعتی را بر روی آن بست.

در نظر آمریکا، چین رقیب آینده اوست و آمریکا نگران تسلط چین بر شرق آسیاست. یکى از تدابیر آمریکا اتحاد با ژاپن و کشورهاى جنوب آسیاست. تدبیر دیگرآمریکا جلوگیرى از اتحاد دشمنانش به خصوص ایران با چین است.

اسرائیل

 پس از سال 1982 آمریکا 32 قطعنامه مصوب شوراى امنیت علیه اسرائیل را وتو کرده است. بیشتراین وتوها طرح اعراب براى الزام عضویت اسرائیل در سازمان انرژى اتمى بوده که آمریکا با وتوى خود اجراى این قطعنامه‌ها را ناکام گذاشته است. در حقیقت اسرائیل داراى قویترین لابى در آمریکاست. نفوذ اسرائیل در آمریکا مشهود است اما آنها میلى به گفتگویى آزاد درباره قدرت لابى اسرائیل خصوصا در آمریکا و اروپا ندارند. آمریکا براى آنکه آینده هژمونى اسرائیل را در غرب آسیا حفظ کند، باید با کشورهاى مخالف اسرائیل در غرب آسیا مقابله کند. ایران و سوریه در این فهرست قرار دارند.

 کردستان عراق

زمانی که داعش دو استان نینوا و صلاح الدین و دو شهر بزرگ عراق یعنی تکریت و موصل را اشغال کرد، آمریکا هیچ اقدامی انجام نداد. این در حالی بود که دولت عراق از آمریکا در خواست حمله کرده و حتی خواهان تحویل دادن هواپیماهای خریداری شده بود که آمریکا انجام نداد. دولت عراق به دنبال ایجاد اتحادی علیه تکفیری­ها در سطح بین المللی و در ابعاد سیاسی بود که آمریکا از آن حمایت نکرد. این موارد نشان می دهد که آمریکا حساسیتی نسبت به دولت عراق در مقابل داعش ندارد. اما اکنون که داعش به سمت کردستان عراق حمله کرده و در این زمینه پیشروی هایی داشته و سد موصل و حتی مخمور را به تصرف در آورد، و اکنون بین 20-30 کیلومتری اربیل قرار گرفته است، به دلیل خطری که کردستان را تهدید می کند، آمریکا هم اقدام به ارایه سلاح های کیفی به نیروهای پیشمرگ و هم وارد عملیات نظامی علیه داعش شد که شاهد انهدام توپ خانه داعش هستیم. در همین حال آمریکا اقدامات سیاسی در سطح بین المللی و شورای امنیت انجام داد و در عین حال به آوارگان مناطق تحت حاکمیت کردها نیز کمک های انسان دوستانه ارسال کرد. رفتار آمریکا نشانگر تغییر نیست، بلکه رفتار آمریکا مبتنی بر نوعی همپیمانی با کردها و عدم هم پیمانی با شیعیان است.

منبع : دیدبان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی