امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

چالش العبادی و کابینه جدید

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۲۱ ب.ظ

با اعلام اسامی وزرای پیشنهادی از سوی حیدر العبادی نخست وزیر عراق، گرچه وی از چالش تحصن هواداران جریان صدر در برابر ورودی منطقه سبز رها شد، اما در چالش دیگری گرفتار شده که این بار تقابل با پارلمان عراق است...

      

      

با اعلام اسامی کابینه پیشنهادی تکنوکرات در عراق، در "پنجشنبه سرنوشت ساز" این کشور وارد مرحله‌ای تازه شده است، مرحله ای که دو شاخص عمده دارد. شاخص اول در رابطه با میزان پذیرش اسامی مطرح شده برای وزارتخانه‌های مختلف از سوی پارلمان است، این در حالی است که عمده فراکسیون‌های سیاسی حاضر در عرصه عراق از نحوه تقسیم مناصب دولتی ناراضی هستند. موضوع دوم تردیدی است که در مورد جدیت این اقدام مطرح می‌شود و آن را در حد تلاش برای بهبود موقت بحران کنونی عراق تنزل می‌دهد. این دیدگاه معتقد است که حیدر العبادی با طرح کابینه جدید سعی کرد به صورت موقت برای عبور از بحران کنونی عراق برای خود زمان بخرد. 
 
از پنجشنبه گذشته تاکنون اظهارات و موضع‌گیری‌های متعدد از سوی گروه‌های مختلف عراقی در اعتراض به کابینه پیشنهادی مطرح شده است، به ‌ویژه اینکه کابینه مذکور عرف و سهمیه بندی رایج در عراق را حتی در گرایش‌های ملی و مذهبی وزرای جدید نادیده گرفته است. به نظر می‌رسد توازن مذکور به کلی از سوی ائتلاف کردستان عراق رد شود، چرا که آن ها معتقدند سهم خود را در دولت جدید نگرفته‌اند. 


آریز عبدالله یکی از نمایندگان پارلمان از این فراکسیون می‌گوید: العبادی از تظاهرات مردمی بهره‌برداری کرده تا دولت را براساس منافع سیاسی خود تغییر دهد. وی در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان تأکید کرد: انتظار طرح بهتری از العبادی را داشتیم، اما وی سعی کرده بر موج تظاهرات سوار شود و دولت را بر اساس منافع خود تشکیل دهد. از سوی دیگر ریبوار طه عضو دیگر این فراکسیون هوشیار امین وزیر کردستانی در دولت پیشنهادی را نماینده کردها نمی‌داند. 

علی العلاق عضو فراکسیون ائتلاف دولت قانون در پارلمان نیز از نارضایتی برخی گروه‌های سیاسی از طرح پیشنهادی العبادی خبر داده و پیش بینی می‌کند که برخی جریان‌ها در روند رأی اعتماد به اسامی مذکور مانع‌تراشی کنند. 

در سایه اختلافات گسترده میان گروه‌های سیاسی عراق به نظر می‌رسد 10 روز برای گرفتن رأی اعتماد از پارلمان عراق کار مشکلی باشد، آنهم در دولتی که تمامی معیارها و عرف گذشته را کنار زده و خود را دولت تکنوکرات معرفی می کند. البته احتمال دارد پارلمان عراق برای بررسی دقیق‌تر عملکرد و زندگی نامه اعضای پیشنهادی دولت زمان بیشتری را درخواست کند، اما چیزی که در عرصه تحرکات روزهای اخیر قابل توجه است، اینکه پارلمان به اندازه دولت برای رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی تحت فشار قرار ندارد. 


دردسرهای این روزهای کابینه العبادی/  فرمانده یگان انتحاری‌ها به هلاکت رسید/

البته العبادی سعی کرد با صدور بیانیه ای طرح دولت جدید را بخشی از اصلاحات فراگیر در کشور معرفی کند تا به این ترتیب اهرم فشاری از سوی افکار عمومی بر ضد پارلمان این کشور مهیا نماید، اما به نظر نمی رسد این اهرم کارآیی چندانی داشته باشد. 
 
همچنین برخی اعتقاد دارند اظهارات مقتدا صدر رئیس جریان صدر عراق در تهدید به تلاش برای براندازی دولت در صورت عدم رأی اعتماد پارتمان به اسامی جدید، برخی فراکسیون‌های پارلمانی مخالف العبادی را به فکر مانع‌تراشی های بیشتر در روند تایید وزرا انداخته است تا شاید زمینه برای خالی شدن پشت دولت کنونی فراهم شود. 

 
به صورت کلی گرچه عرصه سیاسی عراق با طرح پیشنهادی دولت 18 نفره العبادی روند روبه‌رشدی را طی می‌کند، اما سیگنال‌های سیاسی، شاخص‌های مثبتی را ثبت نکرده‌اند، یکی از این شاخص‌های نگران‌کننده کناره‌گیری نزار محمد سلیم فرد معرفی شده برای تصدی وزارت نفت عراق از دولت پیشنهادی است. وی دیروز در اظهاراتی تأکید کرد که کاندیداتوری من برای تصدی وزارت نفت باید با موافقت ریاست اقلیم کردستان و توافق سیاسی با کردها صورت می‌گرفت. اما با عدم تحقق این موضوع من از کاندیداتوری انصراف دادم. 

 
دردسرهای این روزهای کابینه العبادی/  فرمانده یگان انتحاری‌ها به هلاکت رسید/
 نزار محمد سلیم 

 
در عرصه میدانی اما پیشروی‌ها در مبارزه با گروه‌های تروریستی وابسته به داعش ادامه دارد. یک منبع نظامی در فرماندهی عملیات استان صلاح الدین دیروز اعلام کرد که نیروهای نظامی وابسته به دولت موفق شدند مراکز وابسته به گروه تروریستی داعش در منطقه العلم در شرق استان تکریت را تخریب نمایند. این منبع تأکید کرد که بر اثر حملات هوایی انجام شده از سوی دولت که کاروانی از عناصر تروریستی را در پشت بلندی‌های حمرین هدف قرار داده بود، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. 
 
در استان الانیار نیز عملیات نظامی برای آزادسازی منطقه هیت واقع در 70 کیلومتری غرب الرمادی ادامه دارد. این منبع با اشاره به پیشروی‌های که در این زمینه صورت گرفته، تأکید کرد که 20 هزار غیرنظامی در داخل شهر زندگی می‌کنند که به مشکل بزرگی در برابر پیشروی نیروهای امنیتی تبدیل شده اند، علاوه بر این که بمب‌ها و مین‌ها و مناطق صعب العبور نیز از دیگر چالش‌های نیروهای نظامی برای آزادسازی هیت است. 

 
در حملات هوایی انجام شده در منطقه السن الصغیر و تل المرج در هیت یک مرکز وابسته به داعش منهدم و 13 تروریست در آن به هلاکت رسیدند. همچنین یک تونل و یک انبار تسلیحات نیز در این حملات منهدم شد. 

 

دردسرهای این روزهای کابینه العبادی/  فرمانده یگان انتحاری‌ها به هلاکت رسید/

در همین راستا یک منبع امنیتی در استان الانبار اعلام کرد که نیروهای ویژه وابسته به یگان ضد شورش با همکاری ارتش عراق موفق شدند وارد منطقه الجمعیه در شرق هیت شوند. این منبع همچنین از حجم گسترده بمب ها و مین های کاشته شده در مسیرهای تردد و ساختمان ها و منازل خبر داد. 

 

دردسرهای این روزهای کابینه العبادی/  فرمانده یگان انتحاری‌ها به هلاکت رسید/
 آزاد سازی بخشی از هیت  


دیروز همچنین بر اساس اطلاعات رسیده از بخش های اطلاعاتی عراق و با هماهنگی فرماندهی عملیات مشترک، نیروهای عراقی موفق شدند یک مرکز استقرار عناصر داعش را هدف قرار دهند. این امر به کشته شدن هشت تروریست از جمله دو عامل انتحاری سعودی و یک سوری منتهی شد و چهار نفر دیگر زخمی شدند. یکی از کشته شدگان ابو صالح نام دارد که هماهنگ‌کننده عوامل انتحاری در الرطبه بوده است. ابو مسلم الکبیسی نیز فرمانده یگان انتحاری ها در این منطقه بود که در این عملیات به هلاکت رسید. 

منبع:مشرق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی