امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

نگرانی از تحلیل نادرست عربستان از امتیازهای صنعاء

دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۴۳ ب.ظ

تن دادن عربستان به گفتگو با یمن نشان از این دارد که ریاض از مرحله‌ای که گروه مردمی انصارالله را به رسمیت نمی‌شناخت به مرحله به رسمیت شناختن این گروه منتقل شده است...

  

     

       

گفتگوهای سیاسی که قرار است سی ام فروردین ماه در کویت میان هیات عربستان و هیات گروه مردمی انصارالله برگزار شود، آزمونی برای نشان دادن جدی بودن ریاض برای برقراری آتش بس و ترک عرصه برای طرف های گوناگون یمنی با هدف رسیدن به یک راه حل سیاسی و توافق بر سر حکومتی است که همه گروه ها در آن نقش داشته باشند.

طی گفتگوهایی که پیش از این در مرزها میان هیات یمنی و عربستانی صورت گرفت طرف مذاکره کننده عربستانی مساله تقسیم قدرت میان جریان های گوناگون یمنی را مطرح کرد. اما دور از ذهن است که طرف یمنی با این طرح موافقت کند. زیرا این طرح بیانگر وزن و نقش آفرینی جریان های اصلی در یمن نیست. افزون بر این، جنبش مردمی انصارالله بر این باور است که شکل حکومت و تقسیم قدرت مساله ای است که باید در چارچوب مسائل داخلی مطرح شود و جریان های یمن طی گفت و گوهای داخلی در این باره به توافق رسند.

در مقابل، مذاکره کننده یمنی برای نخستین بار احساس کرد که طرف عربستانی در مذاکرات جدی است. زیرا هیات مذاکره کننده یمنی موفق شد با طرف عربستانی درباره پایان دادن به نبرد و حل برخی مسائل انسانی مانند مساله اسرا، گم شدن افراد و جسد قربانیان جنگی به توافق برسد. درست است که این تفاهم ها در اساس ظاهری است اما دارای ابعاد نمادینی است که در درون خود اهمیت منتقل شدن عربستان از مرحله به رسمیت نشناختن گروه مردمی انصارالله به عنوان یکی از مولفه های اصلی در یمن اکنون به مرحله به رسمت شناختن این جریان وارد و با آن به گفت و گو  تن داده است. این در حالی است که پیش از این، عربستان اعضای این گروه را به پیروی از محور مقاومت متهم کرده و آنان را سرکش توصیف می کرد و برای کنار گذاشتن این جریان در یمن تلاش بسیار کرد. 

از طرف دیگر «اسماعیل ولد شیخ» فرستاد سازمان ملل در یمن از فرصت تمایل در عرصه بین الملل برای پایان دادن به جنگ عربستان علیه یمن استفاده و با تکیه بر گفت و گوی هیات یمنی و عربستانی در مرزها برای ترمیم شکاف میان 2 طرف تلاش کرد. در این زمینه ولد الشیخ با سفر به صنعا و ریاض توانست از صنعا به امتیازهایی دست یابد. از جمله این امتیازها که شکل ظاهری دارد پذیریش انتخاب کویت به عنوان مکانی برای گفت و گوها و موافقت هیات یمنی برای رفتن به مذاکره در سایه آتش بس است. پیش از این پیش بینی می شد که هیات یمنی در صورتی که آتش بس به وجود نیاید بر سر میز مذاکره حضور پیدا نکند.

اگر چه مذاکره در مرزها جدی بود و در زمینه انسانی برخی نتیجه ها را در پی داشت، اما هنوز هم این نگرانی وجود دارد که عربستان از برخی از امتیازهایی که توسط صنعاء داده شده است، تحلیل اشتباهی داشته باشد و این امتیازها سبب شود تا ریاض وسوسه شود و برای گرفتن امتیازهای بیشتر پافشاری کند.  از این رو برخی از ناظران اینگونه تحلیل کرده اند کنار گذاشتن «خالد بحاح» نخست وزیر عبدربه منصور هادی و انتخاب «محسن الاحمر» به عنوان معاون رئیس جمهوری و «احمد دغر» به عنوان نخست وزیر، تلاشی برای سنگ اندازی در روند گفت و گوها و مانعی در مسیر دستیابی به موفقیت آن است. 

عربستان تلاش می کند ترتیب اوضاع در جنوب یمن را در 2 محور موازی قرار دهد. نخست اینکه این کشور با رهبران سیاسی جنوبی همراهی می کند. محافل عربستان بر این باورند این رهبران نمی توانند خواسته های عربستان را عملی سازند. از این رو در محور دیگر از راه آماده سازی رهبران دسته دوم کنگره جنوبی تلاش می کند تا رهبران حراک الجنوبی به کنگره بپیونند. زیرا کنگره برای مقدمه سازی مرحله آینده با هدف به رسمیت شناختن عادلانه موضوع جنوبی ها تلاش می کند. همچنین عربستان برای ساماندهی وضعیت داخلی کشورهای ائتلاف حمله به یمن تلاش می کند تا امارات را به ویژه پس از انتخاب محسن الاحمر به عنوان معاون عبدربه منصور هادی خرسند سازد. با این انتخاب ضربه دردناکی به صورت امارات نواخته شده است و ریاض بسیار تلاش می کند امارات علیه این اقدام عربستان از خود عکس العمل نشان ندهد.

همچنین عربستان برای ساماندهی وضعیت داخلی کشورهای ائتلاف حمله به یمن تلاش می کند تا امارات را به ویژه پس از انتخاب محسن الاحمر به عنوان معاون عبدربه منصور هادی خرسند سازد. با این انتخاب ضربه دردناکی به صورت امارات نواخته شده است و ریاض بسیار تلاش می کند امارات علیه این اقدام عربستان از خود عکس العمل نشان ندهد.

منبع:تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی