امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

نگاه اخوانی‌ها به السیسی و صباحی

شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۲۴ ق.ظ

نکته مهمی که درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر باید گفت، سرنوشت آرای اعضا و هواداران اخوان المسلمین یا کسانی که از این گروه جدا شده اند، در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر است... 

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  در حالی که حمدین صباحی رقیب السیسی گفته است از همه به جز کسانی که 30 ژوئن را کودتا قلمداد می‌کنند یا در خشونت دست دارند، استقبال می کند، ستاد انتخاباتی عبدالفتاح السیسی می گوید این قانون است که توبه کنندگان یا جداشدگان از گروهی را که دولت، گروه تروریستی خوانده، مشخص می کند.

دولت مصر، جماعت اخوان المسلمین را به دست داشتن در اقدامات خشونت آمیز و انفجارهایی که نیروهای امنیتی را هدف قرار می دهد، متهم می کند، تا کنون هزاران نفر از اعضای اخوان المسلمین در پی سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهوری وابسته به  اخوان المسلمین از سوی ارتش در جولای گذشته دستگیر و روانه زندان ها و رهبران آنها نیز به حسب های طولانی مدت و اعدام محکوم شدند.

"عمرو عماره" هماهنگ کننده ائتلاف جوانان جدا شده اخوان می‌گوید جوانان جدا شده از اخوان المسلمین جای تمام جنبش‌های جوانان جدا شده از اخوان را گرفته‌اند که شامل ائتلاف جوانان جدا شده از اخوان، جنبش اخوان احرار و ائتلاف جوانان جدا شده اخوان است که این اقدام در راستای آمادگی برای تشکیل حزب سیاسی جدید تحت عنوان"العداله الحره" صورت گرفته است تا بتوانند به شکل قانونی در فعالیت‌های سیاسی وارد شوند،آنها همچنین با جنبش "اخوان بدون خشونت" برای پیوستن شماری از اعضای این جنبش به حزب جدید در حال هماهنگی هستند.

هبه یاسین سخنگوی ستاد انتخاباتی حمدین صباحی گفته ما از همه به جز کسانی که 30 ژوئن را کودتا می خوانند و در اقدامات خشونت آمیز دست نداشته و صلح جو باشند، استقبال می کنیم.

زکی القاضی سخنگوی کمیته جوانان ستاد انتخاباتی عبدالفتاح السیسی هم می گوید : با جماعت اخوان المسلمین آشتی نمی کنیم، اما امکان کمک گرفتن از رهبران سابق و جدا شده از این گروه مانند ثروت الخرباوی و کمال الهلباوی و سامح عید به سبب مخالفت با اندیشه اخوان وجود دارد که دولت آن را گروه تروریستی قلمداد کرده است.

مختار نوح از رهبران سابق اخوان المسلمین می گوید اخوانی های جدا شده از جماعت اخوان المسلمین، هیچ گروهی ندارند، همچنانکه هیچ گروه آنها هیچ تجمعی ندارند.

این عضو شورای ملی حقوق بشر می افزاید حمایت برخی افراد و جوانان جدا شده از اخوان المسلمین از هر نامزد یک مساله شخصی است، اما هیچ تصمیمی که همگان ملزم به اجرای آن باشند، وجود ندارد.وی می گوید سخن گفتن از اینکه اخوانی های جدا شده از السیسی حمایت می کنند، به خود وی ضربه می زند

با این حال وجه مشترک السیسی و صباحی، ضدیت آشکار و صریح آنها با اخوان المسلمین است و همین خصومت با توجه به درخواست شیخ یوسف القرضاوی از رهبران معنوی طرفداران اخوان المسلمین برای تحریم انتخابات آتی، شاید بخش مهمی از واجدان شرایط رای دادن را از حضور در پای صندوقهای رای منصرف کند.

 

دیدگاه اخوانی ها درباره السیسی و صباحی

سنگ تمام گذاشتن تمام نهادهای دولتی و رسانه های وابسته برای السیسی که از بطن ارتش نامزد انتخابات شده است، تمام این نشانه های آشکار و واضح احتمال پیروزی وی را حتی بدون تقلب در انتخابات افزایش داده است، اما شرایطی که مصر از لحظه برکناری مرسی با آن روبرو شده، شرایطی همچون جامعه خشمگین، تظاهرات مستمر، بحرانهای اقتصادی، شکست دولتی، هرج و مرج فراگیر، مختل شدن فعالیت ادارات و مشکلات دیگر باید این سئوال را مطرح کند که آیا راه حل در حمدین صباحی است نه السیسی؟ به ویژه اینکه اگر این نکته مورد توجه قرار گیرد که السیسی تنها فرد تصمیم گیرنده و مجری طرح کودتا به اعتقاد طرفداران مرسی نیست، هر چند در رسانه ها و شبکه های ماهواره ای یکه تاز است.

به نظر می رسد صباحی به عنوان راه حل تمام این مشکلات بنا به دلایل منطقی و ارزیابیهای متعدد و احتمالات مختلف زیر از نگاه رسانه های طرفدار اخوان باشد:

1 - پیروزی صباحی در انتخابات احتمال به رسمیت شناخته شدن نظام سیاسی مصر از سوی جامعه بین المللی را به دلیل اینکه زندگی دموکراتیک از سرگرفته شده است، افزایش خواهد داد.

2- پیروزی نامزد غیرنظامی(صباحی) این ایده را تقویت خواهد کرد که کودتای نظامی به پایان رسیده و نیروهای مدنی حاکم خواهند شد که فشار را از روی دیگر نیروهای مدنی و لیبرال برخواهد داشت و آنها را به حمایت از صباحی سوق خواهد داد.

3- پیروزی صباحی به این عنوان که نامزد انقلاب است، به مثابه پیروزی انقلاب تلقی خواهد شد که منجر به آن می شود تا برخی گروههای انقلاب به تظاهرات و مخالفت با آنچه کودتا می خوانند، پایان دهند و چه بسا سبب مشارکت آنها در صحنه سیاسی- دولتی شود که در نهایت به برقراری آرامش زیاد در جامعه منجر خواهد شد.

4- صباحی شخصیت مستقلی که ترس و نگرانی درباره آن وجود داشته باشد، به شمار نمی رود و منافع هیچ طرفی را به خطر نمی اندازد 

5- حمدین هیچ اختلاف ریشه ای و بنیادین از نظر دیدگاهها و گرایشها و سیاستها با السیسی ندارد و همانند وی با بازگشت اخوان به صحنه سیاسی مخالف است و تحت سقف آنچه حامیان مرسی کودتا می خوانند، قرار دارد.

6- حمدین در معرض هجمه به آن شدتی که دیگر نامزدهایی که عملا به عنوان رقیب واقعی السیسی قلمداد می شدند مانند ابوالفتوح قرار نگرفته است.

7-  قدرتهای بین المللی و منطقه ای که صحنه را مدیریت می کنند، ممکن است نامزد ضعیف تر را به سبب سهولت کنترل و مدیریت وی ترجیح دهند و احتمال تمرکز بر حمدین در هر لحظه وجود دارد به ویژه پس از آنکه بلندپروازیهای شدید السیسی برای همه عیان شده است.

8- به نظر می رسد السیسی شخصیت رهبری و رهبر کودتای برنامه ریزی شده از نظر اخوانی ها نباشد بلکه وی مجری آنچه برایش ترسیم شده، به شمار می رود.

9- از نگاه اخوانی ها، محبوبیت السیسی در حال کاهش مستمر است و خشم جامعه از وی همچنان در حال افزایش است که از نظر نظری فرصتهای موفقیت بدون تقلب را برای وی دشوار می کند و ممکن است تقلب تصمیم مرحله کنونی نباشد.

10- مدت حضور السیسی در فرماندهی ارتش برای وی کافی نبود که تمام برگهای برنده را در اختیار داشته باشد با توجه به پیشداوریهای منطقی درباره وجود جریانها یا گروههایی در داخل شورای عالی نیروهای مسلح که ضرورتا با هم انسجام و تفاهم ندارند و به همین دلیل انتصاب نزدیکان و افراد مورد اعتمادش  در مراکز حساس از جمله سازمان اطلاعات نظامی و ستاد مشترک ارتش چه بسا اشاره ای به نگرانی و ترس وی از هرگونه تحرکاتی باشد که در آینده علیه وی صورت خواهد گرفت.

11-حضور مستمر و تبلیغ گسترده السیسی در رسانه ها ضرورتا به معنای تلاش برای ارائه چهره درخشان از وی نیست بلکه چه بسا برگ برنده وی را در مقابل دوربین‌ها بسوزانند به ویژه اینکه عملکرد وی پر اشتباه و خطاست.

طرفداران مرسی معتقدند با توجه به تمام این دلایل و احتمالات، با وجود اینکه پیروزی السیسی  همچنان محتمل به نظر می رسد، اما نباید این مساله را نادیده گرفت که حمدین صباحی هم برگ دیگری از داخل همان منظومه ای است که برکناری مرسی را مدیریت کرد و ممکن است به وی هم پناه ببرند و چه بسا صباحی از نظر سازمان دهندگان کودتا در داخل و منطقه  و سطح بین الملل بهترین گزینه و آرام ترین گزینه برای دوره آتی باشد. تحلیلگران طرفدار اخوان المسلمین بر این باورند که باید به حمدین صباحی به عنوان گزینه ای برای منحرف کردن نگاهها از کودتا(برکناری مرسی) یا حمایت از وی به عنوان یک مانور سیاسی مفید نگاه کرد و برخی پیروزی وی را یک پیروزی برای انقلاب مصر قلمداد خواهند کرد.

منبع : تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی