امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

نگاهی به روند رشد اسلام‌گرایی در ایرلند

يكشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹ ق.ظ

بر اساس گزارشات مختلف، جمعیت مسلمان ایرلند، در 20 سال گذشته ده برابر شده و این رشد همچنان با سرعتی غیرقابل تصور ادامه دارد. طبق تحقیق انجام گرفته در سال 2011، در ایرلند حدود 43 هزار مسلمان زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این جمعیت تا 125 هزار نفر افزایش پیدا کند...

 
در مقالات پیشین، به بررسی رشد اسلام و اسلام‌گرایی در کشورهای غربی و غیراسلامی پرداختیم. در ادامه این سلسله مقالات، این بار به روند رشد اسلام‌خواهی در جمهوری ایرلند خواهیم پرداخت.

ایرلند کشوری است که نژادها، ملیت‌ها و مذاهب مختلف در آن آزادانه به زندگی شخصی، اجتماعی و مذهبی خود می‌پردازند و در این میان مسلمانان نیز از آزادی‌های بسیاری برخوردارند. مسلمانان ایرلند، با در نظر گرفتن آزادی‌های مذهبی و نداشتن محدودیت‌های اجتماعی، خود راخوشبخت‌ترین مسلمانان اروپا می‌دانند. 

جمعیت آماری مسلمانان ایرلند
بر اساس گزارشات مختلف، جمعیت مسلمان ایرلند، در ۲۰ سال گذشته ده برابر شده و این رشد همچنان با سرعتی غیرقابل تصور ادامه دارد. طبق تحقیق انجام گرفته در سال ۲۰۱۱، در ایرلند حدود ۴۳ هزار مسلمان زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این جمعیت تا ۱۲۵ هزار نفر افزایش پیدا کند. لازم به ذکر است کل جمعیت جمهوری ایرلند، که گاهی به ایرلند جنوبی نیز نامیده می‌شود، ۴.۶ میلیون نفر است. 

ایرلند، کشوری مهاجرپذیر است و بر اساس گزارشات موسسه یورواستات، بیش از نیمی از متقاضیان مهاجرت به این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند، بنابراین روند رو به گسترش جمعیت مسلمانان ایرلند، تعجب آور نیست. 

اسلام در ایرلند سریع‌ترین رشد را در میان دیگر ادیان دارد، به طوری که بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶، جمعیت مسلمانان این کشور تا ۷۰ درصد افزایش یافت. این جمعیت، از نژادها، ملیت‌ها و باورهای اسلامی مختلف هستند و ایرلند تنها کشوری است که همه این تفاوت‌ها را در کنار هم پذیراست. به گفته برخی محققان اسلام‌شناسی در اروپا، ایرلند در حال تبدیل شدن به کشوری است که "امت جهانی" را میزبانی می‌کند. 


همکاری و همراهی دولت با مسلمانان
دولت این کشور نیز، گاهی در راستای تأمین منافع جمعیت مسلمان و غیرمسلمان خود، تسهیلاتی را برای مذاهب مختلف در نظر می‌گیرد تا شهروندان آزادانه‌تر بتوانند به عبادات و اعمال مذهبی خود بپردازند. مرکز اسلامی ایرلند، واقع در دوبلین نیز رابطه‌ای طولانی مدت با دولت این کشور داشته و تلاش خود را برای ایجاد رفاه هر چه بیشتر برای جمعیت مسلمان به‌کار می‌گیرد. 


اقتصاد اسلامی در ایرلند
اسلام، در اقتصاد ایرلند نیز نفوذ کرده و در سال‌های اخیر آثاری از بانک‌داری اسلامی در اقتصاد این کشور را شاهد بوده‌ایم، با این حال با تمام تلاشی که دولت ایرلند برای گسترش اقتصاد اسلامی به کار گرفته است، هنوز بانک‌های رسمی ایرلند، نتوانسته‌اند به طور گسترده، خدمات بانکداری اسلامی را به شهروندان مسلمان خود ارائه دهند. ایرلند یکی از کشورهایی است که در تلاش برای شناخت بیشتر اقتصاد اسلامی برای کمک به اقتصاد کشورش است.



موسسات، مساجد و مراکز اسلامی
در دوبلین، برخی موسسات اقدام به برپایی جلساتی با موضوع "اسلام را بشناسیم" می‌کنند که این مسئله خود یکی از علل آشنایی شهروندان ایرلندی با اسلام و گرایش آن‌ها به این دین الهی است. 

با توجه به سرعت رشد اسلام در ایرلند، برخی متخصصین و جامعه‌شناسان در صدد بررسی و تحلیل "ایرلند اسلامی" در سال‌های آینده هستند و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور، اسلام دین غالب ایرلند باشد. در این کشور، حتی در مکان‌های دورافتاده و شهرهای کوچک نیز فضاهایی برای ساخت مسجد و یا حتی تبدیل ساختمان‌های قدیمی به مساجد در نظر گرفته شده‌اند. برخی از این مساجد گنجایش حضور بیش از هزار نمازگزار را دارند. این موضوع نشان‌دهنده ریشه‌های عمیق اسلام در ایرلند است. 

شهر کورک، پس از دوبلین، پذیرنده بیشترین مسلمانان سنی و شیعه است و بیش از ۶۰۰۰ مسلمان در این شهر زندگی می‌کنند. جمعیت مسلمان ایرلند، در مقایسه با مسلمانان دیگر کشورهای اروپایی بسیار جوان است. 


تاریخ حضور مسلمانان در ایرلند
حضور مسلمانان در ایرلند، در دهه ۱۹۵۰ قوت گرفت. این افزایش جمعیت برخلاف دیگر کشورهای اروپایی نه به دلیل مهاجرت‌های بی‌رویه بود نه به علت امضای قراردادهای کارگری میان ایرلند و کشورهای مجاور. بیشتر مسلمانان، به قصد تحصیلات عالیه در دانشگاه، راهی ایرلند می‌شدند و اکثریت آن‌ها در رشته‌های پزشکی دانشگاه دوبلین مشغول به تحصیل شدند. 

در سال ۱۹۵۹، این دانشجویان جامعه اسلامی دوبلین را بنیان نهادند. در دهه ۱۹۷۰، جمعیت عظیمی از پزشکان مسلمان برای طبابت به ایرلند مهاجرت کردند. 

دسته دوم مهاجرین مسلمان، مهندسین بودند که برای زندگی و کار در این کشور ساکن شدند. در آن زمان با وجود اینکه شهروندان ایرلندی، به این مسلمانان تازه وارد به چشم بیگانه می‌نگریستند، اما نمی‌توانستند خدماتشان به جامعه را تحسین نکنند. 


مسلمانان تمام دنیا، با تلاش خود برای شناساندن اسلام به غیرمسلمانان، سعی در گسترش این دین الهی در همه نقاط جهان دارند و ایرلند یکی از نقاط کلیدی برای توسعه اسلام‌گرایی و اسلام‌دوستی به حساب می‌آید. روزنامه واشنگتن تایمز در یکی از مقالات خود نوشت: "انگلستان به زودی، پس از ایرلند تبدیل به کشوری اسلامی خواهد شد." این نشان دهنده سرعت رشد اسلام در بریتانیا به خصوص در ایرلند است تا جایی که مسلمانان ایرلندی را تشویق به گسترش فعالیت‌های خود و توسعه مراکز اسلامی در این کشور کرده است. در نهایت روزی خواهد رسید که اسلام حقیقی، دین واحد همه ساکنین این کره خاکی شود. 


منابع:
http://www.turbulenceahead.com/۲۰۱۱/۰۱/irelands-islamic-future.html
http://www.irishcentral.com/news/Diverse-Muslim-population-growing-in-Ireland-۱۱۶۱۰۶۹۸۴.html
http://www.thejournal.ie/ireland-is-becoming-a-hub-for-islamic-finance-but-what-exactly-is-it-۴۴۷۹۴۸-May۲۰۱۲/
http://drabutamim.blogspot.com/۲۰۱۱/۰۹/irelands-fastest-growing-religion.html
http://dialogueireland.wordpress.com/۲۰۱۱/۰۳/۰۹/the-future-of-islamic-ireland-by-mary-fitzgerald/
http://www.muslimpopulation.com/Europe/Ireland/Irish%۲۰Muslims%۲۰at%۲۰a%۲۰Crossroads.php
برگرفته از جبهه جهانی مستضعفین

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی