امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

ناکامی بزرگ سعودی‌ها در باب المندب

چهارشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۷:۴۶ ق.ظ

رسانه‌های سعودی در تلاش برای منحرف کردن افکارعمومی عربستان از واقعیت های یمن و خشم خود از موفقیت جنبش اعتراضات مردمی در وادار کردن حکومت یمن به پذیرش مطالبات مردمی، بر ادامه رویکرد طایفه ای و تحریک آمیز خود اصرار می ورزند...

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نیروهای مردمی در یمن به رهبری جنبش انصارالله در پی بی اعتنایی دولت به خواسته های مردم، با تشدید دامنه اعتراضات خود، ابتدا باسندوه نخست وزیر این کشور را وادار به استعفا کردند و در ادامه با میانجیگری سازمان ملل متحد موافقت کردند که نتیجه آن امضای توافقی با عبدربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور بود که وی آن را تاریخی خوانده است.

این توافق بر اجرای تشکیل دولت شایسته و تکنوکرات طی یک ماه و انتخاب نخست وزیر جدید از سوی منصور هادی طی سه روز از تاریخ توافق و نیز تعیین دو مشاور سیاسی برای وی یکی از حوثی ها و دیگری از جنبش اعتراضات جنوب یمن تصریح می کند که به نوبه خود دستاورد بزرگی برای نیروهای مردمی به رهبری انصارالله به شمار می رود.

زیرا این توافق، اصلاحاتی را محقق می کند که جنبش اعتراضات به رهبری حوثی ها بر آن اصرار داشت که اولین مورد، پاکسازی مراکز حساس از وجود افراد ناکارامد و حتی فاسد و روی کار آمدن افراد شایسته و غیر وابسته و دومین مورد، اصلاح قوانینی که در دولت گذشته تصویب شده و سبب وخیم تر شدن  اوضاع اقتصادی و اجتماعی و افزایش فشار بر مردم شده بود.

حکومت عربستان که روند تحولات یمن بر خلاف سیاست هایشان پیش می رود، به اجبار و در ظاهر از توافق به دست آن میان حکومت یمن و حوثی ها به عنوان نماینده جنبش اعتراضات مردمی استقبال کرده است.

در بیانیه حکومت سعودی آمده است پادشاهی سعودی با ابراز تاسف عمیق از حوادثی که امنیت و ثبات یمن را تهدید می کند، از توافق نامه صلح و مشارکت ملی که به امضای طرف های سیاسی در یمن رسیده، استقبال می کند و  امیدوار است این توافق، یمن برادر را از بحرانی که با آن روبرو است، عبور دهد.

حکومت سعودی در عین حال بر ادامه حمایت های خود از عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن تاکید کرد که نقش اساسی در به قدرت رسیدن وی در راستای حفظ منافع خود در یمن داشته است.

این در حالی است که بر خلاف جوسازی رسانه های سعودی و رسانه های همسو ، حوثی ها با وجودی که مراکز راهبردی و حیاتی پایتخت یمن را در اختیار داشتند، در پی تن دادن حکومت به خواسته های مردم، با میانجیگری نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد و راه حل سیاسی موافقت کردند و در این زمینه فضل ابوطالب عضو دفتر سیاسی جنبش الحوثی تاکید کرد که کار تحویل مقرهای امنیتی به پلیس از سوی این جنبش آغاز شده است تا بی اساس بودن ادعای رسانه های سعودی مبنی بر قدرت طلب بودن حوثی ها اثبات شود.

روزنامه الوطن در مطلبی با عنوان"به شکست کشاندن توافق یمن، هیچ سودی نخواهد داشت"، در جانبداری از حکومت تشکیل شده از توافق شورای همکاری خلیج فارس در یمن و نه حکومت برآمده از اراده مردم این کشور،‌ انگشت اتهامات خود را بار دیگر به سوی حوثی ها نشانه گرفت.

این رسانه سعودی در تلاش برای القای خشونت طلب بودن حوثی ها نوشت با وجودی که جمال بن عمر فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد به یمن دو روز پیش از منجر شدن رایزنی های اخیر با طرف‌های سیاسی یمنی از جمله حوثی ها به توافقی برای حل بحران یمن خبر داده بود، اما درگیری ها میان ارتش یمن و نیروهای حوثی ازسرگرفته شد تا به این نکته اشاره کند که توافق پیش از اجرا به سبب اقدامات کسانی که خواهان به ثبات رسیدن یمن نیستند، در آستانه فروپاشی قرار گرفت.

این روزنامه با ادعای اینکه حوثی‌ها، منافع محدود خود را بر منافع ملی یمن ترجیح می دهند، در راستای تلاش برای شعله ور کردن فتنه مذهبی در یمن در اشاره به حوثی ها نوشت برخی گروه ها به منافع ملی یمن توجه ندارند و ادامه درگیری میان احزاب طایفه ای به تعمیق شکاف و افزایش تنش میان انصارالله شیعی و طرف های وابسته به حزب الاصلاح سُنی سبب وخیم تر شدن بحران خواهد شد.

از نگاه این رسانه سعودی حل بحران یمن به تلاش همه طرف ها بدون مستثنی شدن حتی یک طرف خاص نیاز دارد.

این رسانه سعودی در تلاش برای القای ارتباط نداشتن تلاش های حوثی ها با مطالبات عموم مردم یمن، اصرار حوثی ها بر تحقق خواسته های مردمی را به زیان آینده یمن و چرخ توسعه و پیشرفت این کشور و مانع بازگشت امنیت و ثبات به یمن قلمداد کرده است.

الوطن همچنین در مطلبی دیگر به قدرت تاثیرگذاری جنبش انصارالله در صحنه یمن و توان آنها برای دفاع از مطالبات مردمی اذعان کرده و تاکید کرده است حوثی ها قدرت کنار گذاشتن نظام انتقالی فعلی در یمن را دارند.

روزنامه عکاظ سعودی که همانند دیگر رسانه های سعودی از موفقیت جنبش اعتراضات مردمی در وادار کردن دولت یمن به استعفا و دستیابی به توافقی که تا حدودی مطالبات مردمی را برآورده می کند، شوکه و غافلگیر شده است، نوشت حوثی ها با دیگر احزاب سیاسی یمن، توافق نامه صلحی را با نظارت سازمان ملل متحد امضا کردند که بر تشکیل دولت جدید و آتش بس و جمع آوری چادرهای اعتصاب از صنعاء و  اطراف آن تصریح می کند. توافقی که از سوی عبدربه منصور هادی به عنوان توافقی قلمداد شده که سبب عبور یمن از بحران بزرگ خواهد شد.

عکاظ برای اینکه خشم خود را از دستاورد بزرگ رهبر جنبش اعتراضات مردمی در یمن یعنی حوثی ها نشان دهد، آنها را شورشی خواند.

روزنامه الحیات دیگر رسانه سعودی از آرامش شکننده در صنعاء پس از چندین روز درگیری خونین میان حوثی ها و شبه نظامیان وابسته به حزب اصلاح و حکومت یمن خبر داده است.

این روزنامه با اعتراف به توان بالای حوثی ها در تاثیرگذاری بر روند تحولات یمن تاکید کرد تمرکز نیروهای انصارالله بر ورودی ها و اطراف ساختمان های دولت و پارلمان و فرماندهی کل نیروهای مسلح و قرار گرفتن این مراکز حساس در کنترل حوثی ها، میزان شکننده بودن نظام حاکم بر یمن را نشان می دهد که با دو تهدید یکی شبکه القاعده و دیگری جنبش جدایی طلبان در جنوب یمن روبرو است.

الحیات با بیان اینکه صنعاء در کنترل حوثی ها قرار دارد، نوشت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن توافق سازش را امضا کرد.

این روزنامه نوشت نکته قابل توجه در خصوص تحولات یمن، درخواست وزیر کشور یمن از دستگاه های امنیتی برای همکاری با حوثی ها بود.

الحیات اظهارات محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی ها مبنی بر حمایت آنها از اموال عمومی و اماکن دولتی و پایبندی آنها به قانون را بازتاب داد که گفته بود نهادهای دولتی و ساختمان های دولتی و نظامی و غیر نظامی و سیاسی، متعلق به ملت یمن است و هیچ خدشه ای به آنها وارد نخواهد شد.

این روزنامه سعودی با ابراز ناامیدی نوشت روند پرشتاب تحولات امنیتی،  تحولات دراماتیک در صحنه سیاسی را هشدار می دهد که ممکن است یمن طی ساعات آینده با آن روبرو شود و این تحولات به نفع گروه حوثی خواهد بود که نیروهایش بیش از یک ماه است به بهانه درخواست برای سرنگونی دولت و لغو تصمیم افزایش حامل های انرژی و اجرای مصوبات کنفرانس گفت و گوی ملی، ورودی های پایتخت را محاصره کرده اند.

روزنامه الشرق الاوسط دیگر رسانه سعودی هم خشم خود را از به بن بست رسیدن سیاست های حاکمان عربستان در یمن به سبب به ثمر نشستن تلاش های  نیروهای مردمی به رهبری حوثی ها ابراز کرد و با ادعای گلوله باران صنعاء از سوی حوثی ها نوشت نخست وزیر و وزیر کشور به نفع حوثی ها علیه حکومت کودتا کردند و شهر صنعاء شهر حزن آوری را پشت سر گذاشت که آغازی خطرناک به شمار می رود که تمام کشور را در معرض خطر و فروپاشی قرار می دهد.

این رسانه سعودی در تلاش برای تخریب جنبش انصارالله، این گروه را به گروه تروریستی داعش تشبیه کرد و مدعی شد هدف طرفداران الحوثی، سیطره بر بخش شمالی یمن با حمایت ایران است، آنها با حمله به شهرها و متوقف کردن خدمات دولتی از طریق تظاهرات و درگیری، بحران را آغاز کردند.

این رسانه سعودی در  ادامه تلاش برای تخریب وجهه انقلابیون یمن مدعی شد سکوت در مقابل تحرکات حوثی ها، به مثابه قبول سیطره داعش بر شهر موصل عراق است.

الشرق الاوسط با تکرار تعابیر توهین آمیز همیشگی رسانه های سعودی درباره حوثی ها و توصیف آنها به یک گروه دینی افراطی مدعی شد این گروه به دنبال تحمیل سیطره و عقیده خود بر یمنی هاست و هدف آنها ادامه ناآرامی ها برای سال های طولانی است که ایران آن را می خواهد.

در حالی که رسانه های سعودی، تحرکات حوثی ها را شورش و آشوب می خوانند، یک رسانه غربی از همکاری نظامیان ارتش و پلیس یمن با حوثی ها برای حفظ نظم عمومی و حفاظت از مراکز حساس پایتخت خبر داد.

نیروهای ارتش و پلیس تاکید کرده اند با انصارالله برای حمایت از ساختمان های دولتی و حفظ دارایی ها و اموال مردم تلاش می کنند.

در این زمینه خبرگزاری فرانسه به نقل از یک افسر پلیس یمن نوشت ما در کنار انصارالله از ساختمان های دولتی و اموال مردم حفاظت می کنیم.

موفقیت دیگر جنبش اعتراضات مردمی در یمن، فرار محسن الاحمر مرد صاحب نفوذ و مشاور رئیس جمهور یمن به جیبوتی است، فردی که نقش زیادی در ناآرام شدن یمن به سبب اقدامات سرکوبگرانه اش در قبال مردم ایفا کرده بود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد اصرار شورای همکاری خلیج فارس بر جانبداری از حکومت یمن و شخص عبدربه منصور هادی است، رئیس جمهوری که از سوی این شورا با هدف دور زدن انقلاب مردم یمن در سال 2011 بر مردم این کشور تحمیل شد و نتیجه آن فعالیت دولتی ناکارامد و فاسد بود که سرانجام مردم را وادار کرد تا برای تحقق مطالبات مشروع خود، دست به انقلاب دیگری بزنند ، این شورا که مردم یمن، دیگری اعتمادی به آن ندارند و با مواضع تنش آمیز بارها در برابر مذاکرات طرف های یمنی و حکومت مانع تراشی کرد، در پی توافق اخیر در یمن بار دیگر به حمایت از عبدربه منصور هادی پرداخت.

رسانه های وابسته به رژیم های مرتجع عربی حاشیه خلیج فارس به سرکردگی سعودی ها همچنان به فضاسازی علیه تحرکات انقلابیون یمن ادامه می دهند.

شاید بتوان جنبش اعتراضات مردمی به رهبری حوثی ها را به نوعی احیای انقلاب سال 2011 مردم یمن دانست که سرانجام با دخالت های گسترده عربستان و متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای اش و تحمیل عبدربه منصور هادی مهار شد و فساد و ظلم در این مدت به حدی رسید که مردم دیگر نتوانستند آن را تحمل کنند و به همین سبب با اعتراضات گسترده ای که حوثی ها آغازگر آن بودند، همراهی نشان دادند و حتی نیروهای ارتش و پلیس هم با وجود فشارهای داخلی و خارجی از هرگونه اقدام خشونت آمیز علیه معترضان اجتناب و حتی با نیروهای مردمی برای حفظ اماکن عمومی و دولتی همکاری کردند.

کسانی که خواهان رسیدن یمن به ساحل آرامش نیستند

دلایل تشدید هجمه رسانه ای و تبلیغاتی عربستان علیه معترضان یمنی را شاید بتوان در تحلیلی جستجو کرد که ناصر قندیل تحلیلگر لبنانی ارائه کرده است، جایی که وی جریان الحوثی را حزب تاریخی و جنبشی اصلاح طلب و ملی توصیف کرده که دستاوردهای بزرگی برای ملت یمن داشته است و انقلاب مردمی اخیر چهره یمن را تغییر داده و ارزش ها را بر آن حاکم کرده و مهر پایانی بر سازش های منطقه ای و سعودی در یمن خواهد زد.

تن دادن حاکم منصوب شده از سوی رژیم های مرتجع عربی به خواسته های معترضان و عدم مقاومت نیروهای ارتش و پلیس در برابر آنها که با جشن و شادمانی مردم صنعاء به خاطر این پیروزی بزرگ همراه شد، شکست بزرگی برای حاکمان عربستان به شمار می رود و تبدیل جنبش انصار الله به یک قدرت انکارناپذیر و تاثیرگذار در صحنه سیاسی و میدانی یمن، به کابوس بزرگی برای آل سعود تبدیل شده و آرامش آنها را برهم زده است و به همین دلیل می بینیم که رسانه های سعودی هر روز بر شدت هجمه تبلیغاتی خود علیه حوثی ها به عنوان رهبر جنبش اعتراضات مردمی یمن می افزایند و در این میان تلاش می کنند با نسبت دادن اتهامات بی اساس به جمهوری اسلامی ایران، دستاورد بزرگ جنبش اعتراضات مردمی یمن را تحت الشعاع قرار دهند و مانع تاثیرپذیری افکارعمومی عربستان از انقلاب مردمی در یمن شوند.

بنابراین موضع گیری ها و نوع تعامل سعودی ها با تحولات یمن نشان می دهد حاکمان عربستان و متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای آنها خواهان بازگشت رسیدن یمن به ساحل آرامش و ثبات و روی کار آمدن دولت کارآمد و شایسته نیستند، دولتی که به جای دستور گرفتن از ریاض، منافع مردم یمن را در اولویت قرار دهد و برای حل معضلات اقتصادی و اجتماعی کشور عزم خود را جزم کند.

منبع : تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی