امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

برنامه‌های انتخاباتی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر درباره پرونده‌های مختلف با توجه به اظهارات و گفت‌وگوهای تلویزیونی آنها و دیدگاه‌های‌شان درباره مسائل مختلف در این گزارش ارائه می‌شود... 

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالفتاح السیسی که گفته می‌شود بخت نخست پیروزی در انتخابات آتی به شمار می‌رود، گفته است بنا به درخواست مصری‌ها به‌ویژه قشر ضعیف برای مقابله با خطراتی که مصر در داخل و خارج با آن روبه‌رو است، نامزد شده است.

وی از دو سوءقصد به جان خود سخن گفت و اینکه با اخوان المسلمین در صورت پیروزی در انتخابات هرگز آشتی نخواهد کرد و چیزی به‌نام اخوان در دوران ریاستش وجود نخواهد داشت.

السیسی از رسانه‌های مصر خواسته است در انتشار خبرها مسئولیت پذیر و  امانتدار باشند. درباره اوضاع امنیتی مصر هم السیسی گفته است که مصر با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است.

افکار عمومی مصر صحنه سیاسی را در دوره آتی رهبری خواهد کرد و نیروهای مسلح پایه و تکیه‌گاه واقعی دولت مصر هستند از دیگر محورهای سخنان السیسی بوده است.

حمدین صباحی تأکید کرده است به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی اطمینان دارد و همانند انتخابات ریاست جمهوری قبلی همه را غافلگیر خواهد کرد که قابل پیش‌بینی نیست.

صباحی وعده داده است که قانون تظاهرات را لغو می‌کند، بیگناهانی را که بر اساس این قانون محکوم شده به‌ویژه دانشجویان را آزاد خواهد کرد.
وعده امتیازهای اقتصادی به کشاورزان و استفاده از تجربه چین و مالزی و اجرای حداقل دستمزد با توسعه شبکه تأمین اجتماعی در سخنان حمدین صباحی مطرح شده است.

مقایسه برنامه‌های انتخاباتی حمدین صباحی و عبدالفتاح السیسی

حمدین صباحى

نام: حمدین عبدالعاطی صباحی
تولد : پنجم جولای 1954 در شهر بلطیم کفرشیخ
تاریخ نامزدی: 19 آوریل 2014
تعداد امضاهای جمع‌آوری شده برای نامزدی: بیش از 31 هزار امضا
دیدگاه‌ها و نظرات دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر درباره پرونده‌های مختلف با توجه به اظهارات و گفت‌وگوهای تلویزیونی آنها جمع‌آوری شده است.

 

 

برنامه انتخاباتی صباحی

آموزش

ــ آموزش اساسی الزامی و رایگان است. ضرورت دارد حداقل چهار درصد از هزینه‌های دولت به آموزش اساسی (پایه) اختصاص یابد.

ــ اختصاص حداقل دو درصد از تولید ملی به بخش آموزش عالی که امکان افزایش آن در آینده متناسب با قانون اساسی وجود دارد.

 ــ توجه به بخش آموزش فنی یک ضرورت برای پیشرفت کشور است و هدف از این برنامه افزایش سطح فارغ التحصیلی در بخش آموزش فنی متناسب با کشورهای بزرگ است.

ــ طرحی برای محو بی‌سوادی از مصر با عنوان وزارتخانه‌های هفت‌گانه فرهنگ.

بهداشت

ــ ایجاد نظام بیمه بهداشتی فراگیر و افزایش میزان بخش بهداشت به سه درصد کل تولید ناخالص ملی در راستای اجرای قانون اساسی.

ــ توسعه بیمارستان‌های دولتی و مرکزی بر این اساس که آغاز کار از بیمارستان‌های الصعید و مناطق دورافتاده باشد.

ــ تشکیل شورای عمومی امور دارویی.

اقتصاد

ــ تحقق عدالت اجتماعی و فراهم کردن پنج میلیون طرح کوچک و تشکیل وزارتخانه طرحهای کوچک و توسعه الصعید و تلاش برای استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی بادی و اصلاح بخش بازرگانی و توسعه آن.

ــ اجرای طرح توسعه محور کانال سوئز و تأمین 130 میلیارد پوند از محل مبارزه با فساد و فراهم کردن 196 میلیارد پوند از محل تأمین منابع در بودجه و تجدید ساختار بخش تولید از جمله الحاق صندوق‌های خصوصی و شوراهای اقتصادی به بودجه عمومی.

امنیت

ــ ارتباط میان تروریسم و دیدگاه اقتصادی و سیاسی که آن را دیدگاهی فراتر از امنیت و ارتش می‌داند که باید به حمایت از نقاط مرزی مصر بپردازد و ما نمی‌خواهیم به امور داخلی مشغول شود.

جوانان

ــ فعال سازی بانک الصعید که به تأمین مالی طرحهای کوچک برای جوانان اقدام خواهد کرد.

ــ توزیع زمین در میان جوانان.

آزادی‌ها

ــ لغو قانون تظاهرات و آزادی زندانیانی که به‌خاطر بیان نظرات خود زندانی شده‌اند و تجدید ساختار وزارت کشور.

رسانه‌ها

ــ تمایل به آزادی رسانه‌ها و استقلال آنها.

ــ رسانه‌های وابسته به دولت به شوراهای مستقلی تبدیل می‌شوند که یک کمیته پارلمانی بر آنها نظارت خواهند کرد.

ــ تبدیل خدمات تلویزیونی و رادیویی و الکترونیک وابسته به اتحادیه رادیو و تلویزیون به‌شیوه خدمات عمومی که تحت کنترل دولت نباشد و بر آن نظارت نداشته باشد و تشکیل کمیته عمومی برای تضمین آزادی بیان و کنترل عملکرد رسانه‌ها در چارچوب اصول اخلاقی و ملی که جامعه درباره آن توافق داشته باشد.

ورزش

حمدین صباحی در برنامه انتخاباتی خود به ورزش نپرداخته یا اشاره نکرده است و دیدگاه و طرحی برای آینده و شکل ورزش در صورتی که رئیس جمهور شود، ارائه نکرده است.

صباحی البته در پی حوادث کشتار پورت سعید در سال 2012 که به کشته شدن 72 نفر از طرفداران تیم الاهلی در استادیوم پورت سعید منجر شد، در برخی راهپیمایی‌های جوانان، همبستگی خود را با آنها اعلام کرد.

 

عبدالفتاح السیسی

نام: عبدالفتاح سعید حسین خلیل السیسی
تولد: 19 نوامبر 1954 میلادی در محله الجمالیه قاهره
تاریخ اعلام نامزدی: 14 آوریل 2014
تعداد امضاها برای نامزدی: 188 هزار و 930 نفر
السیسی در آگوست 2012 از سوی محمد مرسی به‌جای محمدحسین طنطاوی به عنوان وزیر دفاع منصوب شد.

برنامه انتخاباتی السیسی

آموزش

ــ اصلاح ساختار آموزش فعلی مصر به‌گونه‌ای که نسل تولیدکننده و مبتکر برای ما ایجاد کند.

ــ احداث 20 هزار مدرسه جدید.

ــ حمایت مالی و معنوی از معلمان و دستیابی به راه‌حل‌هایی برای مشکلات آنها.

بهداشت

ــ بهبود خدمات بهداشتی به‌گونه‌ای که خواسته‌های ملت مصر را برآورده کند.

اقتصاد

ــ افزایش نقش دولت در برنامه ریزی و اجرای طرحها و پروژه‌ها در کشور و فراهم کردن کالاها و خدمات با قیمت منطقی و برنامه ریزی جدید که شامل تقسیم مصر به 44 استان برای تضمین کنترل اداری باشد.

ــ ساماندهی هزینه‌ها، مشارکت مصری‌های مقیم خارج در سرمایه گذاری در طرحهای داخل، کمکهای خارجی و پایان دادن به آن به‌صورت تدریجی و تکیه بر منابع جدید انرژی با بهینه سازی مصرف.

امنیت

ــ السیسی معتقد است که امنیت تابع محاسبات و معیارهای بسیار زیادی است به‌عنوان مثال او می‌گوید ناظران وضع امنیتی شبه‌جزیره سینا به این مسئله اشاره کرده‌اند که بهبود اوضاع در این منطقه در مقایسه با تجربه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان به سالهای زیادی نیاز دارد، اما ارتش مصر فراتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرد و گام بزرگی در برقراری امنیت در این منطقه برداشت.

ــ در سطح داخل، السیسی برای توازن و تعادل میان اداره پرونده امنیتی و عدم نقض حقوق بشر تلاش می‌کند. وی می‌گوید باید این نکته را در نظر داشت که مصر در شرایط اضطراری به سر می‌برد و به همین سبب لازم است قوانین و تدابیری بررسی شود تا از نقض حقوق بشر جلوگیری شود.

جوانان

ــ افزایش نقش جوانان و توجه به آماده کردن آنها برای ایجاد نسلی که بتواند مسئولیت‌ها را به‌عهده بگیرد و در جامعه مشارکت داشته باشد.

آزادی‌ها

ــ حمایت از قانون تظاهرات برای مقابله با هرج و مرج، خشونت و تروریسم (دیدگاه السیسی در این زمینه کاملاً مخالف حمدین صباحی است).
مسئله آزادی زندانیان سیاسی تنها به دستگاه قضایی بستگی دارد.

رسانه‌ها

ــ رسانه‌ها باید با دیگر نهادهای دولت برای بازگشت امنیت به جامعه مصر و در نظر گرفتن منافع ملی تلاش کنند.

ورزش

ــ ورزش امنیت ملی مصر به شمار می‌رود و پرونده ورزشی در چارچوب اولویت‌های دوره آتی قرار دارد. فعالیت‌های ورزشی وجود دارد و فقط باید سطح آنها را ارتقا داد.

برگزاری نشست با چهره‌های ورزشی که بیش از 60 چهره ورزشی حضور داشتند و طی آن دیدگاه‌های خود درباره آینده ورزش را برای السیسی تشریح کردند، با این حال هیچ طرح یا دیدگاهی در برنامه انتخاباتی السیسی درباره آینده ورزش در صورتی که رئیس جمهوری شود، ارائه نکرده است.

البته درباره موضوع مهم سیاست خارجی مصر، هر دو نامزد یعنی هم السیسی و هم حمدین صباحی پایبندی خود را به تقویت و گسترش روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مورد تأکید قرار داده و رابطه با جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گره زده‌اند و تأکید کردند که این روابط نباید به‌زیان کشورهای منطقه تمام شود. در خصوص روابط با رژیم صهیونیستی، حمدین صباحی بر تعدیل معاهده سازش میان قاهره و تل‌آویو تأکید کرده و السیسی هم بر پایبندی خود به توافقات با اشغالگران قدس تأکید کرده ولی در عین حال گفته که در صورت لزوم این معاهده را تعدیل می‌کند.

منبع : تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی