امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

مروری بر رویکرد آمریکا در قبال بحران عراق

يكشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۳۱ ب.ظ

اوباما ایدئولوژی داعش و نه عملکرد آن را برای منطقه و آمریکا تهدید می داند. این نوع تفکر نشان از درک راهبردی آمریکا به جریان داعش به عنوان ابزار است و این کشور هیچ عجله ای برای پاسخ و مقابله با داعش ندارد...

 
به گزارش پایگاه بیداری اسلامی، سیاست آمریکا در مورد بحران عراق را می توان بر اساس دو رویکرد که لزوما همدیگر را نفی نمی کنند بررسی کرد:

اول؛ تحولات اخیر عراق برای آمریکا آغاز ترسیم مجدد نقشه خاورمیانه است (سایکس پیکو جدید) که قبلاً بر اساس ملی گرایی ترسیم شده بود و اکنون قرار است بر اساس قوم گرایی و طایفه گرایی شکل بگیرد.

دوم؛ آمریکا به دنبال تغییر ساختار و موازنه قدرت در درون عراق است. انتخابات عراق و سوریه تثبیت قدرت جمهوری اسلامی را دربرداشت و لذا آمریکا باید از ابتدا مقابل این روند اقدام جدی و فوری نماید. با این تفسیر همه تحولات نهایتا معطوف به کاهش نفوذ ایران خواهد بود. یکی از دلایل این امر آن بود که آمریکا نسبت به حرکت عظیم و گسترده داعش در منطقه غافلگیر و متعجب نشد.

اوباما ایدئولوژی داعش و نه عملکرد آن را برای منطقه و آمریکا تهدید می داند. این نوع تفکر نشان از درک راهبردی آمریکا به جریان داعش به عنوان ابزار است و این کشور هیچ عجله ای برای پاسخ و مقابله با داعش ندارد. حتی اقدام احتمالی آمریکا از نوع اعزام نیرو به عراق نیست و تنها مشروط به دفاع از سفارت و شهروندان آمریکاست.

در سفر اخیر کری به عراق مواضع مطرح شده نشان از نوعی تعدیل در سیاست های آمریکا است. وی شرط های اقدام آمریکا در عراق را توسعه داد و اعلام کرد در شرایط زیر آمریکا ناگزیر از اقدام نظامی است:

1. درصورتی که داعش سرزمین های زیادی را اشغال کند.

2. آمریکا ممکن است قبل از آنکه فرایند سیاسی عراق به انتها برسد، علیه داعش اقدام کند.

3. سامرا خط قرمز آمریکاست چراکه درگیری در این منطقه با توجه به اماکن مذهبی شیعیان باعث تشدید جنگ فرقه ای می شود.

با توجه به موارد فوق جهت گیری و رویکرد آمریکا به مسئله بحران عراق را می توان به شکل زیر خلاصه کرد:

1. آمریکا در مقطع کنونی و با توجه به رویکرد ابزاری خود، داعش را تهدیدی فوری علیه منافع خود نمی داند و لذا اقدام فوری را در دستور کار ندارد.

2. آمریکا درعین حال که تغییر نقشه خاورمیانه را فراموش نکرده است اما تغییر موازنه قدرت در عراق را در دستور کار فوری خود دارد.

3. الگوی رفتاری آمریکا در عراق، همان الگوی سرنگونی مرسی در مصر با بهانه عدم وجود دموکراسی فراگیر است.

4. آمریکا به دنبال تبدیل عراق به یک نمونه موفق از دکترین سیاست خارجی خود است که بر آن اساس، دیپلماسی و رهبری (و نه قدرت نظامی) آمریکا مساله را حل می کند.

5. نگاه آمریکا به بحران عراق جنگ داخلی از نوع قومی- مذهبی است که باهدف تضعیف جریان مقاومت در منطقه در حال مدیریت است.

6. آمریکا ریشه مشکلات کنونی را سیاسی و ناشی از عملکرد دولت مالکی می بیند و لذا قائل به اولویت راه حل سیاسی را بر اقدام نظامی است.

7. بهترین گزینه برای آمریکا برکناری مالکی است البته این فقط گام اول سیاست آمریکا تلقی می شود و آمریکا به دنبال تغییر موازنه قدرت در داخل عراق و کاهش و مدیریت نفوذ ایران و نهادینه کردن نفود خود در این کشور است.

8. تقویت نظام فدرالی و یا اقلیم سازی جدید در عراق از اهداف آمریکا است. تجزیه عراق در کوتاه مدت و میان مدت مدنظر آمریکا نیست. حداقل در شرایط کنونی شرایط تحقق این امر فراهم نیست.

9. هدف آمریکا ایجاد گروه های نظامی و شبه نظامی در منطقه است تا بتواند به شیوه خود جمهوری اسلامی با ایران مقابله کند. داعش می تواند بخشی از این نیروی جهت مقابله با جمهوری اسلامی باشد.
 
10. آمریکا به دنبال کسب امتیازات بیشتر از دولت عراق در ازای ورود به صحنه است و یکی از این موارد کسب مصونیت قضایی برای سربازان خود در عراق است مسئله ای که در توافق امنیتی دوجانبه موفق به کسب آن نشده بود.
 
11. تصاعد بحران در عراق به سود آمریکا نیست و این کشور سعی در مدیریت بحران و کنترل و مهار داعش در همین سطح فعلی خواهد نمود با توجه به تحولات داخلی آمریکا و انتخابات نوامبر (آبان ماه) اوضاع عراق نباید با تحولات گسترده همراه باشد به نحویکه منافع دولت اوباما و دمکرات ها را به خطر اندازد.

با این تفاصیل آیا امریکا میخواهد این بحران تمام شود یا اینکه از شروع این بحران سود سرشاری میبرد؟
منبع : بیداری اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی