امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

لیبی کشوری با دو مجلس و دو نخست‌وزیر

جمعه, ۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۲۵ ب.ظ

عدم اجماع بین گروه‌های سیاسی مختلف در لیبی و حمایت‌های مالی و تسلیحاتی قدرت‌های منطقه ای و بین المللی از گروه‌های شبه نظامی درگیر در لیبی موجب شده است که این کشور با گذشت سه سال بعد از سرنگونی قذافی، بن بن بست سیاسی برسد...

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از زمان سقوط معمر قذافی در اکتبر سال 2011 میلادی، لیبی شاهد ناآرامی‌ها و بی قانونی‌های مختلفی بوده است.

تعداد زیادی از گروه‌های شبه نظامی، کنترل بخشی از کشور را در دست دارند و دولت‌های متعددی که یکی پس از دیگری روی کار آمده‌اند نتوانستند نظم و قانون را برقرار کنند.

گفته می‌شود که بیش از 1700 گروه شبه نظامی در لیبی حضور دارد که هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کنند اما قدرت مالی و سیاسی هدف مشترک آنهاست.

این گروه‌های که در انقلاب مردمی علیه معمر قذافی نقش داشتند و نفرت از قذافی انگیزه مشترک آنها بود، حاضر نیستند که قدرت و نفوذی را که در جریان این انقلاب بدست آورده اند از دست بدهند.

از سوی دیگر مردمی که به امید دموکراسی و آزادی قذافی و احقاق حقوقشان قذافی را برکنار کردند اینک گرفتار شبه نظامیانی شده اند که با حمایت قدرت‌های منطقه ای و بین المللی در اداره امور این کشور نفت‌خیز و غنی دخالت می‌کنند.

مردمی که خواهان دموکراسی و تغییر نظام بوده اند اینک از بیم حملات شبه نظامیان، خانه و کاشانه خود را ترک و آواره شده اند.

در همین راستا کمیته بین المللی صلیب سرخ مستقر در لیبی آمار تعداد آوارگان را اعلام نکرده است؛ اما «رابح الفقیه» مسؤول بخش هماهنگی و همکاری این کمیته با هلال احمر لیبی گفته است، 2000 الی 2500 خانوار در پی این درگیری‌های طرابلس پایتخت لیبی آواره شده‌اند.

این مسؤول در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مستقر در لیبی با تأکید بر اینکه تعداد آوارگان لحظه به لحظه تغییر می‌کند، افزود: این خانوارها منازل خود را که در نزدیکی محل درگیری‌ها قرار داشت، ترک کرده و به  شهرهای مجاور پایتخت یا خانه‌های خویشاوندان و دوستان و اماکنی که امنیت بیشتری دارند، پناه برده اند.

اما بر اساس گزارشهای دیگر 7 هزار خانوار لیبی در پی نا آرامی‌های اخیر که با آغاز عملیات الکرامه به فرماندهی خلیفه حفتر فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لیبی به اوج خود رسیده است، آواره شده اند.

این در حالی است که طی چندماه اخیر بیش از 200 تن در لیبی کشته و صدها تن نیز زخمی شده اند.

عدم اجماع بین گروه‌های سیاسی مختلف در لیبی و حمایت‌های مالی و تسلیحاتی قدرت‌های منطقه ای و بین المللی از گروه‌های شبه نظامی درگیری در لیبی، موجب شده است که این کشور 3 سال بعد از سرنگونی قذافی، به بن بستی سیاسی برسد که امیدی برای خروج از آن نیست.

در همین راستا بعد از چندین روز درگیریهای شدید در طرابلس بویژه در اطراف فرودگاه بین المللی این شهر و نیز بنغازی و کشته‌ و زخمی شدن ده‌ها تن، کنگره ملی (پارلمان) سابق لیبی روز گذشته در اقدامی "عمر الحاسی" را به عنوان نخست وزیر دولت نجات ملی این کشور منصوب کرد.

عمر حمیدان سخنگوی کنگره ملی لیبی که دوره آن به پایان رسیده است، گفت: کنگره ملی، عبد الله الثنی نخست‌وزیر موقت را از سمتش برکنار و احمد الحاسی را  به تشکیل دولت وحدت ملی در خلال یک هفته مکلف کرده است.

وی همچنین افزود که دولت و مجلس همه مشروعیت خود را از دست داده اند و کنگره ملی لیبی از عملیات نظامی مشروع که برای آزادی کشور صورت می‌گیرد حمایت می‌کند.

البته منظور حمیدان حملات شبه نظامیان وابسته به گروه‌های اسلامی به فرودگاه طرابلس بود.

دولت موقت لیبی: نشست‌ها و تصمیمات کنگره ملی سابق غیر قانونی است

این در حالی است که عبد الله الثنی نخست‌وزیر موقت نیز در کنفرانسی خبری در شهر طبرق تصمیم کنگره ملی لیبی که دوره آن به پایان رسیده است گفت: نشست‌های کنگره ملی و تصمیمات آن غیر قانونی بوده و مجلس جدید که در 25 ژوئن گذشته نمایندگان آن انتخاب شدند، تنها قانونی است.

 

حمایت اتحادیه اروپا از مجلس لیبی

بعد از این اقدام مجلس لیبی سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که مجلس جدید لیبی را به رسمیت می‌شناسد.

وی از مجلس و دولت جدید این کشور خواست که در اسرع وقت دولتی را که می‌تواند خواسته‌های مردم لیبی را محقق کند، تشکیل دهند.
وی همچنین درگیری‌ها در اطراف طرابلس و بنغازی و سایر مناطق لیبی بویژه حملات علیه مناطق مسکونی و حملات هوایی جنگنده‌های ناشناس به شهرها را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به این اقدام کنگره ملی سابق لیبی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اوضاع لیبی همچنان بحرانی است و دستگاه‌های دولتی که بعد از انقلاب این کشور تشکیل شده بودند، فروپاشیده‌اند و درگیری‌های نظامی در شرق و غرب این کشور به شدت افزایش پیدا کرده است.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که بعد از اعلام عدم مشروعیت پارلمان جدید از سوی کنگره ملی سابق این کشور که «عمر الحاسی» را به جای «عبد الله ثنی» به نخست‌وزیری منصوب کرده است، ما شاهد این هستیم که در لیبی دو پارلمان و دو نخست‌وزیر در آن واحد وجود دارند و در عین حال هیچ یک، از امکانات لازم برای کنترل اوضاع کشور برخوردار نیستند.

اما وزیر خارجه لیبی روز گذشته در نشست کشورهای همسایه لیبی که در قاهره پایتخت مصر برگزار شده بود، خواستار دخالت بین المللی اما غیر نظامی در کشور شد.

وی پیش از این نیز در نشستی در شورای امنیت خواستار دخالت بین المللی در کشورش شد.

هشدار آمریکا و غرب درباره هرگونه دخالت خارجی در لیبی

این در حالی است که آمریکا و هم پیمانان اروپاییش در بیانیه‌ای مشترک نسبت به هرگونه دخالت خارجی در لیبی هشدار دادند و اعلام کردند که این دخالت خارجی تقسیم بندی‌ها را را بیشتر خواهد کرد و تحول دموکراتیک در این کشور را با شکست مواجه خواهد ساخت.

مقامات آمریکایی روز گذشته گفته بودند که مصر و امارات هفته گذشته از طریق جنگنده‌های خود مواضع شبه نظامیان وابسته به گروه‌های اسلامی را در طرابلس بمباران کرده‌اند. اما جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اطلاعات بیشتری در این زمینه نداد.

سخنگوی گروه مسلح موسوم به فجر لیبی که از سوی  پارلمان جدید در لیست گروههای تروریستی قرار گرفته، اعلام کرد که امارات و مصر در حملات هوایی روز دوشنبه و جمعه شب به طرابلس نقش دارند.

این سخنگو همچنین دولت موقت لیبی و پارلمان این کشور را به شرکت داشتن در حملات هوایی علیه طرابلس متهم کرد.

قاهره: بمباران مواضع شبه نظامیان در لیبی کار ما نبوده است

اما وزارت خارجه مصر بمباران مواضع افراد مسلح در لیبی را تکذیب کرد و السیسی رئیس‌جمهور این کشور نیز گفت ما تا این لحظه هیچ دخالت نظامی در لیبی نداشتیم.

مخالفت کشورهای همسایه لیبی با دخالت نظامی

در این بین کشورهای همسایه لیبی نیز که روز گذشته به منظور بررسی بحران لیبی در قاهره گرد هم آمده بود با صدور بیانیه‌ای خواستار عدم دخالت نظامی در لیبی شدند.

این کشورهای همچنین وعده دادند که در حفاظت از مرزها و برقرای امنیت مرزها و از همه فعالیت‌های غیر قانونی و قاچاق به لیبی کمک کنند.

کشورهای همسایه همچنین اعلام کردند که مجلس جدید لیبی را به رسمیت می‌شناسند.

اما همزمان با افزایش‌ تنش ها در لیبی گروه انصار الشریعه وابسته به القاعده که توسط دولت لیبی و آمریکا تروریستی خوانده شده از نیروهای فجر لیبی که متشکل از شبه نظامیان مصراته و هوادرانش در غرب لیبی خواست که به این گروه بیپوندند.

انصار الشریعه در بیانیه ای اعلام کرد که مبارزه ما برای دین اسلام است نه مشورعت دموکراتیک تا همه تحت یک پرچم به دنبال اهداف خود باشیم.

در حالی که درگیری بین شبه نظامیان در طرابلس پایتخت لیبی و بنغازی در شرق این کشور ادامه دارد، مجلس لیبی اعلام کرد که «عبد الرزاق الناظوری» را به جای «عبد السلام جاد الله العبیدی» به سمت ریاست ستاد مشترک ارتش منصوب کرد.

«عیسی العریبی» یکی از نمایندگان مجلس لیبی به آناتولی گفت: در خلال نشست شب گذشته عبد الرزاق الناظوری با به دست آوردن 88 رأی موافق از مجموع 124 نماینده ای که در این نشست حضور یافته بودند، به سمت رئیس ستاد مشترک ارتش منصوب شد.

عبد الرزاق الناظوری در دوره معمر القذافی رئیس‌جمهور سابق لیبی، 13 سال در حبس به سر می‌برد و در سال 2011 میلادی بعد از آزادی از زندان به انقلاب لیبی که منجر به برکناری قذافی شد، پیوست.

چند روز پیش برخی از مناطق «طرابلس» پایتخت لیبی شاهد تظاهرات و راهپیمایی‌هایی بود که شرکت کنندگان در آن شعارهایی در حمایت از عملیات موسوم به «الکرامه» که «خلیفه خفتر» فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لیبی  فرماندهی آن را بر عهده دارد، سر دادند.

معترضان همچنین ضمن محکوم کردن عملیات تروریستی در شهرهای مختلف، خواستار توقف درگیری‌های شبه‌نظامیان مسلح شدند. آنها در شعارهای خود حمایت کامل خود را از مجلس نمایندگان لیبی در عبور از این مرحله بحرانی کشورشان اعلام کردند.

همزمان، تظاهرات دیگری نیز در شهرهای «مصراته»، «بنغازی»، «سبها» و «غریان» علیه عملیات «الکرامه» به فرماندهی خلیفه حفتر  و نیز آغاز به کار مجلس جدید،  برگزار شد.

معترضان اعلام کردند: درخواست پارلمان برای مداخله خارجی‌ها خیانت به خون شهدای17 فوریه است و خون شهدا پایمال نمی‌شود.

منبع : تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی