امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

وزیر خارجه سوریه در اولین مصاحبه با رسانه‌های مصری با تأکید بر پیروزی کشورش در جنگی که ۱۰۰ کشور علیه آن به راه انداخته‌اند، هرگونه شروط برای پایان دادن به ائتلاف راهبردی دمشق ــ تهران را رد کرد...

   

   

"ولید المعلم" در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار مصر که برای اولین بار از ابتدای بحران سوریه انجام شد، به پرسش‌های مختلف خبرنگار این رسانه مصری پاسخ داد.

روزنامه الاخبار مصر درباره این گفت‌وگو نوشت این گفت‌وگو اولین گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه از ابتدای بحران سوریه یعنی بیش از چهار سال پیش به شمار می‌رود که عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حال تعلیق درآمد. المعلم در این گفت‌وگو با صراحت و شفافیت به تمام سؤالات پاسخ داد.

الاخبار افزود ولید المعلم در ابتدای این مصاحبه با ملت مصر در جنگ با تروریسم ابراز همبستگی کرد و گفت: ما و مصر در رویارویی با تروریسم واحد و کشورهای حامی آن قرار داریم.

وی درباره پیروزی کشورش در جنگی که 100 کشور علیه آن به راه انداخته‌اند و برخی شهروندانش در گروه‌های تروریستی حضور دارند، ابراز اطمینان کرد.

المعلم تأکید کرد: پس از آنکه ما درخواست ترکیه برای مشارکت اخوانی‌ها در حکومت را نپذیرفتیم، توطئه علیه سوریه آغاز شد.

وزیر خارجه سوریه افزود: ما منتظر لغو تصمیم کاهش سطح روابط مصر با سوریه هستیم که در زمان محمد مرسی (رئیس جمهور برکنار شده مصر) گرفته شده بود.

المعلم افزود: ما امیدواریم مصر بار دیگر رهبری جهان عرب را به دست گیرد و جایگاه تاریخی خود را بازیابد.

وزیر خارجه سوریه درباره روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان تصریح کرد: ایران و حزب‌الله کنار ما قرار دارند و ما هر گونه شروطی برای پایان دادن به ائتلاف راهبردی خود با تهران را رد می‌کنیم.

وزیر خارجه سوریه بار دیگر روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را استراتژیک توصیف و هرگونه مشارکت نظامی ایران در نبردها را تکذیب کرد.

واکنش به توافق احتمالی روسیه و آمریکا

خبرنگار مصری پرسید: آیا از این نگران نیستید که سوریه بهای توافق میان روسیه و آمریکا برای حل بسیاری از مشکلات باشد و نشانه‌هایی در این باره وجود دارد به‌ویژه درخواست برای تشکیل کمیته تحقیق درباره استفاده از گازهای سمی در غوطه دمشق؟

المعلم در پاسخ گفت: ما در سوریه بر ایستادگی و مقاومت ملت و نیروهای مسلح خود تکیه می‌کنیم و هیچ جای نگرانی یا ترس در محافل مردمی وجود ندارد و حتی اگر روسیه و آمریکا به هم نزدیک شوند، این نزدیکی قطعاً به‌نفع روسیه خواهد بود نه بالعکس و این نکته را سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چندی پیش هنگام دیدار با همتای ایرانی خود اعلام کرد که ثابت بودن موضع روسیه در قبال بحران سوریه تا کنون را مورد تأکید قرار می‌دهد، چرا این حرف‌ها را می‌زنم؟ به این دلیل که تحلیل‌ها و ارزیابی‌های ما به این اشاره می‌کند که تمام توطئه‌گران علیه سوریه، اکنون دچار بحران شده و در وضع دشواری قرار گرفته‌اند.

اما آمریکا به یأس و ناامیدی نزدیک شده است، زیرا به‌عنوان مثال یک ائتلاف بین‌المللی تشکیل داد و کشورهایی را مشخص و نشست‌هایی را برگزار کرد و جنگنده‌هایش بیش از یک سال است که داعش را مورد حمله قرارمی‌دهند، آیا این حملات تأثیری بر وضع میدانی داعش گذاشته است، تأکید می‌کنم که خیر، هیچ تأثیری نداشته است، زیرا دانش نظامی می‌گوید که حملات هوایی این ائتلاف، هیچ هدف واقعی را در صحنه میدانی محقق نکرده است، در نتیجه درخواست‌هایی در آمریکا مطرح شده و از واشنگتن می‌خواهد با دولت سوریه به‌عنوان تنها طرف اساسی که با داعش می‌جنگد، همکاری کند.

واکنش به جنگ‌افزوری عربستان علیه یمن

برخی جنگی را علیه یک کشور عربی همسایه به راه انداخته‌اند، بگذارید این نکته را مطرح کنم که  اگر اوضاع یمن (و جنگی که عربستان به راه انداخته‌است) نبود، امکان برگزاری نشست سوری ــ سعودی وجود نداشت.

روابط سوریه با مصر

خبرنگار مصری پرسید: برخی گزارش‌ها از سفر یک فرستاده بلندپایه مصری به دمشق خبر داده است، آیا اطلاعات خاصی در این باره دارید؟

وزیر خارجه سوریه در پاسخ اظهار داشت: اطلاعاتی درباره سفر فرستاده مصری به دمشق ندارم، اما این مسئله را که تکذیب نمی‌کند که همکاری امنیتی ممکن است مقدمه‌ای برای عادی سازی روابط میان سوریه و مصر باشد که در حالت عادی قرار ندارد، هرچند کسی که تصمیم به کاهش سطح نمایندگی دیپلماتیک از سفارت به کنسولگری گرفت، نظام گذشته در دوران مرسی بود، این تصمیم، تنها تصمیمی است که با وجود تمام تحولاتی که در مصر رخ داده است، همچنان پابرجاست و ما اطمینان داریم که دگرگونی حوادث به نتیجه‌ای منجر خواهد شد که همه ما در سوریه و مصر به آن چشم دوخته‌ایم، یعنی برقراری روابط عادی که تاریخ مشترک را در مقابله با تمام کسانی که علیه امت عرب توطئه چینی می‌کنند، برگرداند و مصر هم نقش طبیعی و رهبری خود را در جهان عرب بازیابد.

خواسته مشخص سوریه از مصر

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این پرسش که سوریه در این مرحله به‌طور مشخص چه خواسته‌ای از مصر دارد، گفت: به‌طور کلی می‌گویم، امیدوارم که مصر نقش تاریخی خود را ایفا کند که شایسته وزن و جایگاه ملت آن است، زیرا مصر یک مجموعه انسانی نیست، اما پیامی وجود دارد که باید آن را منتقل کند و وظیفه‌ای به‌عهده دارد که باید در قبال جهان عرب انجام دهد. سؤال ما این است که معنای ظهور تروریسم در سیناء (مصر) چیست؟ هدف آن است که ارتش مصر با آن مقابله کند، برخی قدرت‌ها به‌دنبال تضعیف ارتش مصر هستند و ما اطمینان داریم که ارتش مصر هرگز تضعیف نخواهد شد و با هر توطئه‌ای که علیه امت عرب طراحی و اجرا شود، مقابله می‌کند. البته ما از وزارت خارجه مصر گلایه‌ای داریم: معنای جمع کردن گروهی تحت عنوان مخالفان سوری و میزبانی نشست آنها در قاهره و صدور بیانیه‌ای درباره تحولات بحران سوریه بدون مشورت و هماهنگی با دولت سوریه چیست؟

سؤالی درباره بشار اسد و سفر هیئتی از مخالفان به مسکو

خبرنگار مصری پرسید: روسیه اوایل هفته جاری، میزبان خالد خوجه رئیس ائتلاف مخالف سوری در محل وزارت خارجه بود، این در حالی است که مسکو هم‌پیمان شماست و مهمتر آنکه وی از ضرورت کناره‌گیری رئیس جمهور بشار اسد سخن گفت، آیا چنین موضع‌گیری، شما را از آنچه رخ می‌دهد، نگران نمی‌کند؟

المعلم تصریح کرد: عبارت نگرانی خارج از قاموس و واژگان ما قرار دارد، ما از سفر ائتلاف سوری اطلاع داشتیم و دوستان روس ما با هدف یافتن راهی برای حل سیاسی بحران به‌طور مرتب با ما در تماس هستند، ما نیز با این ائتلاف در کنفرانس ژنو2 با مشارکت بسیاری از کشورهای جهان گفت‌وگو کردیم.

خبرنگار مصری بار دیگر پرسید: اما آنچه تازگی دارد، ممکن است در درخواست رئیس ائتلاف برای کناره‌گیری بشار اسد باشد آن هم درخواستی که در مسکو مطرح شد؟

وزیر خارجه سوریه در پاسخ گفت: باید یادآور شوم که جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس ژنو2 از ضرورت کناره‌گیری رئیس جمهور بشار اسد حرف زد که فوراً در پاسخ به وی گفتم: "تو به حق ملت سوریه تعدی کردی..." وقتی ما از آنچه جان کری گفته است، نگران نمی‌شویم، آیا باید به آنچه خوجه یا دیگران می‌گویند، اعتنا کنیم. باز هم یادآور می‌شوم که در کنفرانس ژنو، هیئت ائتلاف با مشارکت مخالفت کرد و در یک سالن دیگر باقی ماند تا اینکه رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در دمشق را نزد آنها فرستادند تا آنها را تهدید کند و ما فریادکشیدن وی بر سر آنها را شنیدیم و فورد همچنین آنها را تهدید کرد که اگر در کنفرانس حاضر نشوند، حمایت‌های آمریکا از آنها متوقف خواهد شد که مخالفان در پی این تهدیدها، تسلیم شده در کنفرانس شرکت کردند.

ارزیابی تحرکات و تلاش‌های دی‌میستورا

وزیر خارجه سوریه درباره ارزیابی خود از تلاش‌های دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در  امور سوریه و بیانیه اخیر وی علیه دمشق اظهار داشت: دو مسئله وجود دارد، بیانیه ریاستی شورای امنیت که طرح دی‌میستورا برای حل بحران سوریه از طریق تشکیل چهار کمیته را برای بررسی برخی مسائل تأیید کرد، ما آن را وقت‌کشی تا اکتبر آینده می‌دانیم.

خبرنگار مصری سؤال کرد: چرا تا اکتبر، پیش‌بینی می‌کنید تا آن موقع چه تحولاتی رخ دهد؟ المعلم در پاسخ گفت: دی‌میستورا معتقد است اگر دولت آمریکا بتواند موافقت کنگره را با توافق هسته‌ای (جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به‌علاوه یک) به دست آورد، این مسئله ایران را به مشارکت فعال در حل بحران‌های منطقه ترغیب خواهد کرد.

خبرنگار مصری بار دیگر پرسید: اظهارات دی‌میستورا درباره حوادث دوما (در حومه دمشق) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ وزیر خارجه سوریه در پاسخ اظهار داشت: معتقدم دی‌میستورا از جایگاه فرستاده بی‌طرف سازمان ملل به فردی که بر تبلیغات و اطلاعات غلط تکیه ‌می‌کند، تبدیل شده است، این در حالی  است که ما هیچ اظهار نظری از وی درباره حملات خمپاره‌ای (گروه‌های تروریستی) به حلب، لاذقیه، درعا و دمشق نشنیدیم و هیچ واکنشی از سوی وی به فاجعه انسانی در حلب پس از اقدام تروریست‌ها در قطع آب شرب این شهر شاهد نبوده‌ایم.

وی درباره سفر اخیر خود به مسقط ــ پایتخت عمان ــ یکی از کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس و اینکه آیا این سفر به‌مثابه شکاف در موضع یک‌پارچه این شورا در قبال سوریه به شمار می‌رود، تصریح کرد: یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان از من دعوت کرد که پس از دو روز، به دعوت وی پاسخ مثبت دادم. همه می‌دانند که سلطان‌نشین عمان سیاست خارجی خود را با حکمت و دوراندیشی به پیش می‌برد و نقش فعال و تأثیرگذاری در حل بحران‌های جهان عرب دارد و با آرامش و حکمت عمل می‌کند و به همین سبب از این دعوت کریمانه تقدیر‌می‌کنم.

رابطه با ایران

خبرنگار مصری پرسید: درباره افشای آنچه در دیدار محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی و علی مملوک مدیر سازمان اطلاعات سوریه در جده رخ داد و درخواست‌های ریاض برای پایان یافتن حضور حزب‌الله و نقش ایران در سوریه برای تسهیل حل بحران سوریه چه نظری دارید؟ وزیر خارجه سوریه در پاسخ گفت: به‌صراحت اعلام می‌کنم که کشورهای عربی، سوریه را تنها گذاشتند و با گرفتن تصمیمی، عضویت دمشق در اتحادیه عرب را به حال تعلیق درآوردند. همچنین تصمیماتی از سوی اتحادیه عرب اتخاذ شد که خواستار تسلیح تروریست‌های عرب می‌شود. این کشورهایی که خود، سوریه را رها کردند و از این کشور رفتند (سفارتخانه‌های خود را تعطیل کردند)، حق ندارند خواستار پایان نقش ایران و حزب‌الله در بحران شوند، نقشی که ما بسیار آن را ارج می‌نهیم و  تقدیر می‌کنیم که از سوریه در این رنج و سختی حمایت ‌کرده‌اند. ایران کنار ما قرار گرفته و از نظر سیاسی و اقتصادی ما را حمایت کرده است و با وجود محاصره و تحریم‌هایی که علیه این کشور اعمال شده، یک لحظه در حمایت از ما تردید به خود راه نداد.

باید تأکید کنم که ایران هیچ نیروی نظامی به سوریه اعزام نکرده است، اما حزب‌الله، بله، نیروهایی را فرستاد تا کنار ارتش سوریه (با تروریست‌ها) بجنگند و به‌همراه ما دستاوردهایی را محقق کرد و ما قدردان حزب‌الله هستیم.

برخی کشورهای عربی در ریختن خون سوری‌ها شریک هستند

ما در مقابل برخی کشورهای عربی قرار داریم که در ریختن خون سوری‌ها از طریق مسلح کردن تروریست‌ها شریک هستند، در حالی که حزب‌الله به‌همراه ارتش سوریه از ملت دفاع می‌کند، آیا هیچ انسان عاقلی پیدا می‌شود که با چنین خواسته‌ها یا شروطی (که عربستان و دیگر حامیان تروریست‌ها مطرح می‌کنند) موافقت کند؟ این در حالی است که رابطه ما با ایران و حزب‌الله، استراتژیک است و نتیجه و ماحصل چنین رابطه‌ای، مبارزه با تروریسم است که امروز شاهد آن هستیم، اما هدف اصلی از این رابطه، رویارویی با اسرائیل است.

خبرنگار الاخبار پرسید: همان‌طور که اعلام شد قرار است گفت‌وگوهایی میان مقامات ایران و کشورهای عضو شورای همکاری (خلیج فارس) در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه آینده در نیویورک انجام شود، آیا این نشست‌ها و دیدارها به‌نفع پایان یافتن بحران سوریه است؟

نشست ایران و شورای همکاری خلیج فارس و تأثیرات آن بر حل بحران سوریه

المعلم در پاسخ اظهار داشت: آن‌طور که متوجه شدم، نشستی میان کشورهای عضو شورای همکاری و ایران برگزار خواهد شد و طبیعی است که اولین نشست با گشایشی همراه نشود، زیرا اعتراضاتی از سوی عربستان، امارات و بحرین نسبت به این نشست وجود دارد، اگر چنین نشستی برگزار شود، و اگر درباره نشست‌های بعدی توافق به دست آید، حتماً چنین گفت‌وگوهایی تأثیرات مثبتی خواهد داشت که این راه، آسان‌ترین راه نسبت به راه هجمه رسانه‌ای و خصمانه میان دو طرف است به‌ویژه آنکه قدرت‌های بزرگ از طریق توافق هسته‌ای اعتراف کردند که ایران یک قدرت منطقه‌ای بزرگ در منطقه است. آیا عاقلانه‌ است وقتی که اوباما درخواست می‌کند و خواستار همکاری با ایران برای حل بحران‌های منطقه می‌شود، ما چنین گفت‌وگوهایی را رد کنیم. ما امیدواریم چنین گفت‌وگوهایی با موفقیت همراه شود و ما هم از آن بهره ببریم. اجازه دهید مطلبی را بیان کنم و آن مطلب این است که روابط ما با ایران از همان روز نخست پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، در حال گسترش و تقویت بوده است و این روابط مبتنی بر احترام متقابل است و سخن‌هایی که از نفوذ ایران در سوریه گفته می‌شود، بی‌اساس است. ایران از ما بر این اساس حمایت می‌کند که ما هر دو در محور مقاومت حضور داریم، همچنان که درباره حزب‌الله هم وضع این‌گونه است. ایران از هر کشور یا گروه عربی تا زمانی که بر ضد اسرائیل عمل کند، حمایت می‌کند. مشکل اصلی، تل‌آویو است که از هر آنچه در منطقه رخ می‌دهد، سود می‌برد.

توصیه مهم ولید المعلم به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

خبرنگار مصری از ولید المعلم پرسید: آیا توافق هسته‌ای، پیامدهایی برای مسائل جهان عرب دارد؟ که وی پاسخ داد: توافق هسته‌ای، یک موفقیت و پیروزی برای ایستادگی و مقاومت ایران و دیپلماسی این کشور است که حقوق ملت ایران را حفظ کرد و به تحریم‌ها پایان داد و ما به این چشم دوخته‌ایم که تهران نقش منطقه‌ای را که شایسته آن است، ایفا کند و این توافق نتایج مثبتی بر اوضاع اعراب خواهد داشت، به‌ویژه اینکه، ایران دست دوستی خود را به‌سوی کشورهای همکاری خلیج فارس دراز کرده است و همه باید برای امنیت خلیج فارس و امنیت شهروندان وارد گفت‌وگو شده و با یکدیگر به تفاهم برسند.

من سؤال می‌کنم که کدام شیوه آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است؟ اینکه به‌سمت گفت‌وگو بروند یا خرید میلیاردها دلار سلاح از آمریکا و اگر این کشورها (برخی رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس) دغدغه یا نگرانی‌هایی هم دارند، باید به‌دور از اتهام‌زنی، این مسائل را بررسی کنند. شاید ما از سفرهای وزیران خارجه بسیاری از کشورهای اروپایی و بزرگترین شرکت‌ها به تهران برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره ببریم.

الاخبار پرسید: آیا شما در قبال ابتکار اخیر ایران برای حل بحران سوریه موضع خاصی دارید، آیا این ابتکار از مسائلی که ممکن است مورد قبول کامل دولت سوریه نباشد، سخن می‌گوید؟ المعلم اظهار داشت: سفر اخیرم به تهران به چند دلیل انجام شد، اول برای تبریک به‌خاطر توافق هسته‌ای بود و اینکه از ابتکار ایرانی که در رسانه‌ها منتشر شد، سؤال کنم که به من گفته شد که هیچ ابتکاری وجود ندارد. ما در این سفر توافق کردیم که اصول و افکاری وجود دارد و ما مخالف هرگونه ابتکاری از سوی ایران نیستیم، اما آنچه تا کنون مطرح شده، ایده‌هایی بود که در سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به دمشق مطرح شد و اگر تکمیل شود مطرح خواهد شد. ما هرگز از منظر مذهبی یا طایفه‌ای دست به تحرک نمی‌زنیم، بلکه به سیاست همزیستی افتخار می‌کنیم.

راز دشمنی دولت ترکیه با سوریه

خبرنگار مصری پرسید: آیا شایعه مطرح شده درباره تماس‌های سری میان واشنگتن و دمشق صحت دارد؟ که وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: به‌صراحت اعلام می‌کنم هیچ تماسی میان ما و واشنگتن وجود ندارد از زمان درگذشت حافظ اسد رئیس جمهور فقید، ما هرگز پشت‌پرده و مخفیانه عمل نمی‌کنیم و تمام کارها و اقدامات خود را علنی و به‌طور آشکار انجام می‌دهیم نه در اتاق‌های بسته. هر کس می‌خواهد با ما حرف بزند، اگر شجاعت دارد، باید علناً انجام دهد، زیرا چیزی نداریم که از آن بترسیم یا نگران شویم.

ولید المعلم درباره این سؤال که آیا سوریه تدابیری برای مقابله با طرح ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه اتخاذ کرده است، پاسخ داد: ما ایجاد چنین منطقه‌ای را نمی‌پذیریم چرا که آن را تجاوز و تعدی به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و سوء استفاده ترکیه از اوضاع امنیتی کشورمان می‌دانیم. انتقامجویی ترکیه از هنگام آغاز بحران زمانی آغاز شد که ما درخواست‌های احمد داوود اوغلو (نخست وزیر فعلی و وزیر خارجه وقت ترکیه) برای مشارکت اخوان المسلمین در قدرت را نپذیرفتیم همانند آنچه در مصر رخ داد (به قدرت رسیدن محمد مرسی از وابستگان به اخوان المسلمین) و از آن روز تا کنون، ترکیه همچنان به خصومت و دشمنی با ما ادامه می‌دهد و به آنها می‌گویم تروریسم قطعاً دامان سازندگانش را خواهد گرفت.

ماجرای سفر یک ژنرال ارتش ترکیه به دمشق

خبرنگار روزنامه الاخبار مصر درباره سفر اخیر یک ژنرال ارتش ترکیه به دمشق پرسید که وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: حقیقت آن است که وی ژنرال سابق ارتش ترکیه و وابسته به یکی از احزاب مخالف دولت بود که در انتخابات اخیر هم رأی نیاورد. وی به دمشق سفر کرد. ما تا کنون بسیاری از نمایندگان مخالفان دولت ترکیه را به حضور پذیرفتیم. این ژنرال سابق به ما گفت که مأموریت بررسی چگونگی هماهنگی میان ارتش‌های سوریه و ترکیه برای مقابله با داعش را دارد، ولی ما اطمینان داریم که حزب حاکم در ترکیه، یعنی حزب عدالت و توسعه به‌دلایل عقیدتی هرگز با داعش به‌دلایل عقیدتی نخواهد جنگید.

دلیل معجزه خواندن محقق شدن پیشنهاد اخیر ولادیمیر پوتین

هنگامی که خبرنگار مصری از ولید المعلم سؤال کرد: چرا پیشنهاد اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره تشکیل ائتلاف سعودی، سوری، ترکی و اردنی برای مقابله با داعش را نیازمند معجزه دانستید؟ وزیر خارجه سوریه در پاسخ گفت: ما تلاش‌های رئیس جمهور پوتین و درخواست وی برای تشکیل چنین ائتلافی را ارج می‌نهیم و معتقدیم که هدف وی از چنین ائتلافی ارزشمند است، اما تحقق چنین مسئله‌ای به تغییر مواضع سه کشور (ترکیه، عربستان و اردن) در قبال بحران سوریه و تبدیل موضع خصمانه به همکاری نیاز دارد و منظورم از معجزه این مسئله بود. ما برای این منظور تلاش می‌کنیم و با آن مخالف نیستیم و معتقدیم تنها راه برای مقابله با داعش همین است (تشکیل ائتلاف منطقه‌ای) که تشکیل آن بهتر از ائتلاف آمریکایی خواهد بود، زیرا این کشورها در صورت اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم 70 درصد مشکل حل خواهد شد و این معجزه تاکنون رخ نداده است.

حل بحران سوریه

خبرنگار مصری سؤال کرد: اکنون همه از حل سیاسی بحران سوریه حرف می‌زنند، دولت سوریه در قبال سیل ابتکارها و طرح‌هایی که در این زمینه مطرح و پیشنهاد شده، چه موضعی دارد؟

وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: ما تمام ابتکارهایی را که هدف از آن رسیدن به حل سیاسی بحران است، تأیید و تشویق می‌کنیم و هر کس ابتکار عملی دارد، ما آماده بررسی آن هستیم. ایده‌هایی که در خارج مطرح می‌شود، دو بخش است که همه از ژنو و اجرای مصوبات آن طوری حرف می‌زند که گویی وحی منزل است، اما برخی از براندازی نظام حرف می‌زنند که من به آنها اعلام می‌کنم چیزی را که نتوانستند در میدان (صحنه نبرد) کسب کنند، هرگز نخواهند توانست از طریق سیاست به دست آورند.

باید بگویم که سال گذشته، انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برگزار شد و 88 درصد شرکت کنندگان به رئیس جمهور بشار اسد رأی دادند. راه حل بحران واضح و شفاف است و مبتنی بر یک اصل طلایی است و آن اصل می‌گوید ملت سوریه درباره سرنوشت خود و اینکه چه‌کسی حکومت کند، تصمیم می‌گیرد. راه حل یک مجموعه به هم پیوسته‌ای از اصول است که بر احترام به حاکمیت ملی و وحدت ملی و ارضی سوریه تأکید می‌کند. اینکه گفت‌وگو میان خود سوری‌ها بدون از دخالت خارجی باشد و هر راه حلی که از گفت‌وگو به دست آید، راه حل سوری خواهد بود و به اجرای آن متعهد خواهیم بود، اما هرگز اجازه نمی‌دهیم راه حلی از خارج بر ما تحمیل شود.

دولت سوریه آماده گفت‌وگو با کدام گروه‌هاست

ولید المعلم در پاسخ به سؤال خبرنگار مصری که پرسید: شما از گفت‌وگو میان سوری‌ها صحبت می‌کنید، از نظر شما طرف دیگر شرکت کننده در چنین گفت‌وگویی با توجه به مخالفت شما با معارضان داخل و خارج چیست؟ گفت: ما طرف رسمی و آماده گفت‌وگو با هر مخالفی هستیم که به سوریه وفادار و معتقد است و تروریسم را محکوم می‌کند و خواسته‌اش، اصلاحات است که در این صورت تمام مسائل مربوط به اصلاح، قابل نقد و بررسی است و ما هیچ پیش‌شرطی در این زمینه نداریم.

المعلم خطاب به خبرنگار مصری گفت: شما می‌دانید که هر کشوری در جهان یک فهرست سیاه درباره شهروندانش دارد، اما در سوریه اخیراً فرمان ریاستی صادر شد که بر اساس آن به هر سوری چه مقیم داخل یا خارج بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی‌اش، حق دستیابی به روادید داده شد، چرا که آنها شهروندان سوریه هستند. ما خواهان اقرار به وحدت سوریه و اینکه تروریسم خطری برای همه است، هستیم در نتیجه باید بگویم که ما به گفت‌وگو با کسانی که بدون تغییر قانون اساسی با ما گفت‌وگو می‌کنند، اعتراضی نداریم، ما هم خواهان اصلاح یا  تغییر قانون اساسی از راه گفت‌وگو هستیم و اگر خواهان قانونی برای اداره محلی شوند، ما انعطاف پذیری از خود نشان می‌دهیم.

منبع:تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی