امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

قدرت و جایگاه آمریکا روبه افول است

يكشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۸:۱۷ ق.ظ

 کارشناس اندیشکده بنیاد خاورمیانه ضمن اشاره به اطمینان بخشی دوباره اوباما به برخی از متحدان خود و بررسی نتایج برخی نظر سنجی‌ها، معتقد است که وعده‌های اوباما دور از واقعیت بوده و قدرت آمریکا در جهان رو به افول است...  

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اندیشکده بنیاد خاورمیانه، کارشناس این اندیشکده معتقد است که قدرت آمریکا در حال افول است و وعده و وعید‌های اوباما به متحدان خود تأثیری بر اصل ماجرا ندارد و نیز التزام دیپلماتیک، که وزیر خارجه آمریکا بر آن تأکید می‌کند، نیازمند قدرت و اراده است و نه وعده‌های پوشالی و افکار واهی. وی در ادامه به نتایج برخی نظر سنجی‌ها اشاره می‌کند که نشان می‌دهند آمریکا دیگر اعتبار و جایگاه گذشته را ندارد و احتمالاً چین در آینده‌ای نزدیک جایگاه آمریکا را اشغال کند.

همچنانکه اعتبار و منزلت آمریکا در امور جهانی روبه کاهش است، رئیس جمهور آمریکا و وزرای خارجه و دفاع او این مسئله را به طور آشکار تکذیب می‌کنند. از شانس بد آنها، حقایق چیز دیگری را نشان می‌دهد که متقاعد کننده نیز هست.

در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، جایی که همه چیز نشان از نفوذ روبه کاهش آمریکا در خاورمیانه داشت، جان کری خود را از این ادعاها که آمریکا به نوعی در حال جدا شدن از جهان است، حیرت زده نشان داد. او با بیان اینکه هیچ چیز نمی‌تواند از صداقت پیشی گیرد، ادعا کرد: «ما در حال ورود به دوره‌ای از التزام دیپلماتیک آمریکا هستیم که عمیق‌تر و گسترده‌تر از هر التزامی در هر زمانی از تاریخ ماست». همچنین، چاک هگل، وزیر دفاع بر لزوم دوره‌ای اصلاح شده و بهبود یافته از شراکت با دوستان و متحدان تأکید کرده است.

در این زمینه، اوباما نیز چندین قول برای اطمینان بخشی به متحدان داده است.

در مورد کره جنوبی، که برای جلوگیری از دیکتاتوری که می‌تواند سئول را ظرف مدت کوتاهی با آتش توپخانه ویران کند، به آمریکا وابسته است، اوباما وعده داد که تعهد آمریکا به جمهوری کره هرگز متزلزل نخواهد شد.

در مورد ژاپن، که برای ممانعت از دست اندازی جسورانه چین به جزایر سنکاکو به ناوگان هفتم دریایی آمریکا وابسته است، اوباما دوباره تصریح کرد که آمریکا در تعهدات دفاعی‌اش به ژاپن ثابت قدم باقی می‌ماند، که وزارت امور خارجه به طور ویژه به شمول جزایر سنکاکو اشاره کرد.

در مورد تایوان، که امنیت آن در مقابل جمهوری خلق به قدرت بازدارندگی آمریکا وابسته است، اوباما دوباره تعهد آمریکا را به «قانون روابط تایوان» تصدیق کرد، که آمریکا را ملزم می‌کند ظرفیت و توانایی مقاومت در برابر هرگونه توسل به زور یا اشکال دیگر تهدید را، که امنیت تایوان را به خطر می‌اندازد، برقرار نماید.

در مورد فیلیپین، که از بابت قلمرو خود در دریای جنوبی چین، به ویژه جزایر سپاراتلی و تپه دریایی اسکاربوروف که مورد ادعای چین است، احساس نگرانی می‌کند، اوباما دوباره تعهد خود را به پیمان دفاعی دوجانبه 1951 اعلان کرد که طبق آن، در صورت حمله مسلحانه، آمریکا درصدد مقابله با خطرات مشترک بر می‌آید.

در مورد عربستان سعودی، که از توافق آمریکا با ایران ذیل برنامه اقدام مشترک احساس خطر کرده است، اوباما تعهد سرسختانه آمریکا را به دوستان و متحدانش در خلیج فارس تکرار کرد.

در مورد اسرائیل نیز، که دشمنان فراوانی دارد، اوباما اعلان کرد که آمریکا تعهدی تزلزل ناپذیر به امنیت اسرائیل دارد، زیرا ایستادن در کنار اسرائیل بخشی از منافع اساسی امنیت ملی ما است.

نخست، مشکل اینجاست که مردم آمریکا به این عبارات خوب و استوار شک دارند؛

آمار به دست آمده در مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که مردم آمریکا بر این باورند که قدرت و اعتبار آمریکا در حال افول است. برای نخستین بار در بررسی‌هایی که تاریخ آن به دهه 1970 بر می‌گردد، اکثریت 53 درصدی از مردم آمریکا بیان کردند که آمریکا نقشی کم اهمیت‌تر و کم رنگ‌تر از یک دهه پیش به عنوان ابر قدرت در جهان بازی می‌کند، در حالیکه تنها 17 درصد گمان می‌کردند قدرت آمریکا افزایش یافته است. یک اکثریت 70 درصدی نیز باور داشتند که آمریکا نسبت به گذشته از احترام و نفوذ کمتری برخوردار است. 51 درصد از مردم نیز اظهار کردند که اوباما در سیاست خارجی و مسائل امنیت ملی به قدر کافی قوی نبوده است.

گروه ملمان، یکی از مراکز تحقیقاتی آمریکا، اعلان کرد که بیشتر از دو سوم مردم عقیده منفی در مورد رفتار اوباما با ایران دارند؛ اکثریت مردم، یعنی 37 تا 54 درصد از آنها، از حملات نظامی هدف‌دار علیه تأسیسات هسته‌ای این کشور حمایت کردند؛ به جای اینکه به ایران اجازه داده شود سلاح‌های هسته‌ای را گسترش دهد.

مرکز تحقیقات بین‌المللی مک لافلین اند اسوشتز، اعلان کرد که 49 درصد از جامعه آماری اعتقاد دارند که اعتبار و جایگاه آمریکا در طول 5 سال ریاست جمهوری اوباما تنزل یافته است و 40 درصد باور دارند که دشمنان آمریکا حالا به دیده حقارت به اوباما نگاه می‌کنند.

دوم اینکه مرکز تحقیقات پیو گزارش کرده است که نیمی از مردم انگلستان، فرانسه، آلمان و نیز یک سوم مردم آمریکا و روسیه چین را به عنوان قدرت برتری می‌بینند که در نهایت جایگزین آمریکا می‌شود. دو سوم مردم اسرائیل بر این باورند که اوباما دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را متوقف نخواهد کرد.

سوم اینکه رهبران کشورهای جهان، از جمله ژاپن، لهستان و اسرائیل، وعده‌های اوباما را به عنوان وعده‌هایی دور از واقعیت می‌بینند. جوزف جاف، از هفته نامه دای زیت آلمان، ثبات و پیوستگی را در تلاش اوباما برای دور ماندن از مشکلات جهان مورد توجه قرار می‌دهد که سعی دارد آمریکا را از آسیب حفظ کند؛ به عقیده وی، اوباما به طور جدی می‌خواهد آمریکا را به یک قدرت میانجی‌گر بزرگ تبدیل کند.

التزام دیپلماتیک موفقیت آمیز، که جان کری بر لزوم آن تأکید می‌کند، باید توسط ثبات، قدرت و اراده حمایت شود، نه با عبارات زیبا، وعده‌های پوشالی و افکار واهی. آیا دولت اوباما قبل از اینکه خسارات جدی ببیند، متوجه این مسئله خواهد شد؟

منبع : تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی