امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

علل لغو کمک عربستان به ارتش لبنان

پنجشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۴، ۰۳:۱۷ ق.ظ

اقدام ریاض در لغو کمک به ارتش لبنان در جهت تضعیف ارتش تلقی می شود که نتیجه نارضایتی سعودی ها از موضعگیری های بیروت در خصوص ایران است...

    

      

    

     

این روزها شاهد حمله همه جانبه عربستان به ایران، حزب الله، محور مقاومت و منافع آن در منطقه هستیم.

در همین راستا هدیه 3 میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان که بیش از 5 سال است به آن وعده داده اند، به شکل رسمی قطع و لغو شد.

این اقدام برای تنبیه کشور لبنان، به سبب عدم پیروی از سیاستهای عربستان در منطقه و اجلاس سران عرب و رای ندادن به بیانیه های پیشنهادی رژیم سعودی عنوان می شود.

با این حال به نظر می رسد به سبب شکست های سنگین داعش در سوریه و عراق، و مقاومت ارتش لبنان در برابر تحرکات مرزی داعش، این رژیم عزم خود را جزم کرده تا به شکل جدی سیاست شکست خورده خود در منطقه را شخصا دنبال کند.

ادعای ورود عربستان و ترکیه به جنگ در سوریه، که با شک و تردید صاحب نظران سیاسی و نظامی مختلف روبرو شد، شاهد این مدعاست. برخی از صاحب نظران، ورشکستگی عمیق عربستان را از علل اصلی لغو کمک 3 میلیاردی به لبنان می دانند. در هر حال، نتیجه لغو این کمک یک چیز بیشتر نیست: تضعیف ارتش لبنان. چیزی که با شادی غیر قابل وصف رژیم صهیونیستی روبرو شد و رسما از آن استقبال کرد.

از طرف دیگر دیروز در اقدامی غیر منتظره وزیر دادگستری لبنان اشرف ریفی از مقام خود استعفا داد. برخی از منابع آگاه بر این عقیده اند که وی به دلیل ناتوانی از آزادسازی شاهزاده قاچاقچی عربستانی که چند ماه پیش در بیروت به دلیل قاچاق 2 تن مواد مخدر بازداشت شده بود، استعفا کرده است.

از طرف دیگر هفته پیش وی سخنان تندی علیه حزب الله گفته بود که با واکنش سرد سعد حریری، و اعلام عدم حمایتش از آن سخنان، بشدت سرخورده شد. استعفای اشرف ریفی که در لبنان به عنوان فرمانده نیروهای مسلح سلفی تندروی شمال معروف است، وی را که گمان می رفت در قالب وزارت، مواضع معقول در پیش بگیرد، به سراغ عملیاتهای مسلحانه بازخواهد گرداند و بیم فتنه ای جدید در لبنان می رود.

در راستای اقدامات تخریبی عربستان در لبنان، شبکه العربیه دیروز مستندی از زندگی سید حسن نصرالله و مراحل آن پخش کرد.

ازهفته پیش با اعلام پخش چنین مستندی، مجموعه ای از جوانان حرکت امل و حزب الله، گروهی برای هماهنگی بر ضد نتایج احتمالی این مستند تشکیل دادند و با انتشار تصاویری از نبیه بری و سید حسن نصرالله بیانیه ای منتشر کردند که جوانان حزب الله و حرکت امل را از فتنه این مستند و تفرقه انگیزی آن برحذر می داشت.

بسیاری از طرفداران مقاومت، نگران آن بودند که طبق روال شبکه العربیه، مستندی زهرآلود و فتنه برانگیز مشاهده کنند. اما پس از پخش آن مشخص شد، صرفا از فیلمها و تصاویر موجود استفاده شده و هیچ اطلاعات جدیدی در آن وجود ندارد و معرفی کاملی از سید حسن نصرالله و مراحل پیشرفت او در حزب الله ارائه کرده است.

در پی آن، بسیاری از عربستانی ها و مخالفان حزب الله، بشدت اعتراض کرده و گفتند اگر المنار می خواست تبلیغی برای سید حسن نصرالله بسازد بهتر از این نمی ساخت. حتی برخی خواستار قطع این شبکه شدند و آن را خنجری از پشت به مسلمانان دانستند!

کاربران عربستانی در فضای مجازی با انتشار هشتگ #العربیة_تدعم_حسن_نصر_الله با سرخوردگی و عصبانیت سخنانی بر ضد شبکه العربیه بیان کردند. از سوی دیگر حساب اینترنتی قوات اللبنانیه از قطع شبکه العربیه از شبکه های تلویزیون کابلی در بیروت خبر داد!

در ادامه سیاستهای آل سعود، سعد حریری که برای مراسم سالروز ترور پدرش از محل اقامت خود یعنی ریاض به بیروت سفر کرده است با تکیه بر مواضع پیشین خود، اعلام کرد از نامزدی سلیمان فرنجیه حمایت می کند و بدین ترتیب، سریال مشکل ریاست جمهوری در لبنان را به زمان نامعلومی عقب انداخت. وتوی عربستان سعودی در مورد میشل عون برای رسیدن به ریاست جمهوری مانع از آن شده است تا این نامزد ریاست جمهوری که اکثریت آرای مسیحیان را داراست، انتخاب گردد.

سعد حریری در مراسم سالگرد پدرش که به عنوان همبستگی و ابراز قدرت جناح 14 مارس محسوب می شود، با خامی، برخی از هم پیمانان خود مثل سمیر جعجع را آزرد که با توصیه سفیر عربستان در لبنان، روز بعد به نزد وی رفت و از وی دلجویی کرد و گوشه کنایه های خود را شوخی خواند.

با تمام این اوضاع، وضع سیاسی امنیتی لبنان جالب به نظر نمی رسد و اگر تنشها بیش از این افزایش یابد با بن بست سیاسی، به سوی جنگ داخلی مسلحانه ای پیش خواهیم رفت

منبع:مهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی