امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

نویسنده سرشناس جهان عرب طی مقاله‌ای نوشت ترکیه با حمله به سوریه وارد جنگ منطقه‌ای طولانی خواهد شد که نتایج آن تضمین نشده است....

  

    

    

"عبدالباری عطوان" نویسنده سرشناس جهان عرب طی مقاله‌ای نوشت که 10 روز پیش دوست فرزندم با من تماس گرفت و درباره سفر به استانبول برای تفریحی یک هفته‌ای پرسید. در پی گزارش‌های اخیر درباره احتمال درگیر شدن ترکیه در جنگ منطقه‌ای ضد دو گروه تروریستی بزرگ "داعش" و "حزب کارگران کردستان" وی در این اندیشه بود که سفر خود به این شهر را لغو کند.

عطوان در ادامه این مقاله نوشت: من به وی توصیه کردم که به این سفر برود چون اگر جنگی هم صورت بگیرد در مرزهای ترکیه با سوریه و در مناطق جنوب شرق که اغلبیت آنها را کردها تشکیل می‌دهد روی خواهد داد و من به خوبی این موضوع را می‌دانستم که یک انفجار باعث آشوب نخواهد شد.

وی به توصیه من گوش داد و به استانبول سفر کرد اما دو روز پس از بازگشت وی به لندن، ترکیه شاهد چندین انفجار بود که در یکی از این انفجارها کنسولگری آمریکا در استانبول هدف قرار گرفت اگر چه این انفجار هیچگونه تلفاتی نداشت.

انفجار دوم نیز در همان شهر و در منطقه‌ای دیگر روی داد که طی آن سه پلیس و هفت غیر نظامی مجروح شدند. اما حادثه سوم در پی انفجار خودروی بمبگذاری شده در شهر سیرناک روی داد که در این انفجار 4 پلیس کشته شدند.

عطوان در ادامه مقاله خود نوشت: تردیدی وجود ندارد که عملیات تروریستی خطر بزرگی است که امنیت و استقرار ترکیه را تهدید می‌کند اما خطر بزرگتر احساس خطر توسط 35 میلیون توریستی است که سالیانه به ترکیه سفر می‌کنند و حدود 30 میلیارد دلار در این کشور که آن را امن می‌دانند هزینه می‌کنند در غیر این صورت به دنبال مکان دیگری خواهند گشت همان طور که این حادثه در تونس و پس از انفجارهای ماه گذشته در شهر سوسه روی داد که طی آن 38 گردشگر خارجی کشته شدند که 30 نفر آنها انگلیسی بودند.

این نویسنده برجسته جهان عرب در ادامه مقاله خود نوشت: بخش عمده‌ای از گزارش‌ها تاکید دارد که نیروهای ارتش ترکیه خود را برای حمله گسترده علیه داعش در ریف شمالی حلب آماده می‌کنند و "مولود چاوش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرده بود که کشورش عملیات نظامی گسترده‌ای را در این چارچوب تنطیم خواهد کرد.

این عملیات در کنار آمریکا انجام خواهد شد و به همین دلیل است که گروه جبهة النصره و نیروهای داعش مواضع و پایگاه‌های خود را تخلیه کرده و به سوی داخل مناطق حلب عقب نشینی کردند تا خود را برای حمله احتمالی آماده کنند.

تمامی نشانه‌ها حاکی از این است که توافقی میان آمریکا و ترکیه حاصل شده که طی آن آمریکا دستان ترکیه را برای انجام حمله‌ای بی رحمانه علیه حزب کارگران کردستان و شاخه‌هایش در سوریه باز گذاشته و در مقابل ترکیه و ارتش این کشور با جدیت تمام در جنگ علیه داعش مشارکت کرده و اجازه ایجاد منطقه یا مناطق پرواز ممنوعی در شمال غرب سوریه به عمق 50 مایل و طول تقریبی 100 مایل را به دست خواهد آورد.

شش جنگنده آمریکایی از مجموع 30 جنگنده اف-16 به پایگاه اینجرلیک در جنوب شرق ترکیه برای انجام این حمله گسترده رسیده‌اند و انتظار می‌رود که این حمله طی سه هفته آینده و چه بسا در پایان ماه آگوست که فصل سیاحت به ترکیه به پایان خود می‌رسد آغاز شود.

انفجارهایی که کنسولگری آمریکا و یکی از مناطق ترکیه و شهر سیرناک را هدف قرار داد پیام‌های هشدار دهنده‌ای به همراه داشت و اگر چه ترکیه حزب کارگران کردستان یا حزب ملی چپگرا را متهم به انجام این عملیات کرد اما بعید نیست که عناصر وابسته به داعش در پشت این حمله قرار داشته باشند.

در واقع آمریکا همپیمانان کرد خود را در راستای وارد کردن ترکیه به جنگ علیه داعش فروخت و این اولین باری نیست که آمریکا همپیمانان خود را در راستای منافعش می‌فروشد.

اجازه دهید خرید و فروش را کنار بگذاریم و بر روی موضوع بسیار مهمتری تمرکز کنیم و آن موفق شدن آمریکا در وارد کردن ترکیه به جنگ علیه همپیمانان اسلامگرای سابق خود یعنی داعش است که در این صورت ترکیه وارد جنگ منطقه‌ای خونباری خواهد شد که سال ها به طول خواهد انجامید و نتایج آن نیز تضمین نشده است.

در صورتی که دوست فرزندم سوال مشابه‌ای را در پایان ماه آگوست از من بپرسد در پاسخ به این سوال تردید خواهم کرد و در صورتی که برای پاسخ دادن اصرار کند شاید سفر به ترکیه را به وی توصیه نکنم.

منبع:تسنیم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۰
کوچکزایی

ترکیه

جنگ خونبار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی