امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

شخصیت‌های مخالف سوری را بهتر بشناسیم

سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۰۶ ب.ظ

 معرفی چهره‌های مخالف سوریه ... 

 

برهان غلیون

برهان غلیون
 

برهان غلیون استاد علوم سیاسی و مدیر مرکز مطالعات شرق معاصر در دانشگاه سوربون شهر فرانسه است.  وی در سال ۱۹۴۵ در شهر حمص به دنیا آمد.
غلیون فارغ التحصیل رشته فلسفه و علوم اجتماعی از دانشگاه دمشق است.
برهان غلیون یکی از شاخص‌ترین مخالفان سوریه در خارج از این کشور به شمار می‌آید؛ وی پس از آغاز بحران و جنگ در سوریه در سال 2011 به عنوان رئیس شورای انتقالی تعیین شد. این شورا در آنکارا پایتخت ترکیه تشکیل شد.
وی پس از آن در دهم ژوئن 2012 در پی شدت گرفتن اختلافات بین اعضای شورای انتقالی از ریاست این شورا استعفا کرد. پس از استعفای وی "عبدالباسط سیدا" به عنوان رئیس جدید این شورا منصوب شد.

 

 

 

 

 

 

عبدالباسط سیدا

عبد الباسط سیدا
"عبد الباسط سیدا" از مخالفان سوریه در خارج از این کشور است. وی متولد سال 1956 در منطقه "عامودا" از توابع استان "الحسکه" است.
سیدا از نهم ژوئن 2012 تا نهم نوامبر همان سال رئیس گروه موسوم به "شورای ملی سوریه" و یکی از مؤسسان آن بود.
وی از سال 1994 به سوئد رفت و حدود بیست سال دراین کشور زندگی کرد.


 

 

 

 

 

جورج صبرا

جورج صبرا
جورج صبرا از مخالفان سوریه در خارج از این کشور است، وی در سال 1947 در شهر قطنا به دنیا آمد.
صبرا در سال 1971 از دانشگاه دمشق در رشته ادبیات فارغ التحصیل شد.
وی همچنین از دانشگاه "ایندیانا"ی آمریکا، مدرک فناوری‌های آموزش تلویزیونی گرفته است. 
جورج صبرا در نهم نوامبر 2012 در نشست گروه موسوم به "شورای ملی سوریه" در دوحه قطر، به عنوان رئیس این شورا تعیین و جانشین "عبدالباسط سیدا" شد.


 

 

 

بسمه قضمانی

بسمه قضمانی:
خانم قضمانی در سال 2005 مدیر برنامه های همکاری بین المللی موسسه آمریکایی فورد در قاهره بود. در این سال و در پی تنش در روابط سوریه و آمریکا و فراخوانی سفیر واشنگتن از دمشق توسط دولت جرج بوش؛ بعد دولت آمریکا پولهای هنگفتی را در اختیار اپوزیسیون دولت بشار اسد قرار داد. با تشکیل پروژه "ابتکار اصلاحات عربی"(ARI)  از سوی شورای روابط خارجی آمریکا که لابی بسیار قدرتمندی در آمریکااست، بسمه قضمانی به سمت مدیرت اجرایی این پروژه منصوب شد؛ یکی دیگر از اعضای این شورا "جورج سوروس" سرمایه دار معروف است که گفته می‌شود پشت پرده اکثر تغییرات سیاسی، کودتاها و توطئه‌ها در کشورهای جهان قرار دارد.

 

 

 

 

رضوان زیاده

رضوان زیاده:
رضوان زیاده یکی دیگر از اعضای گروه موسوم به شورای ملی سوریه است که حرف و حدیث های بسیاری از او شنیده می شود. او از افرادی است که به همراه "جیمز ولسی" رئیس سابق "سیا" (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) در ماه فوریه امسال با امضای نامه‌ای از "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا خواستند تا در سوریه مداخله کند.
"رضوان زیاده" که مدیر روابط بین الملل گروه موسوم به شورای ملی سوریه به شمار می رود، دارای سوابق تاثیرگذاری است؛ او عضو ارشد اندیشکده واشنگتن در موسسه صلح آمریکا است که توسط دولت فدرال حمایت می شود و مدیران این موسسه ترکیبی از نیروهای وزارت دفاع آمریکا و شورای امنیت ملی آمریکا هستند که در حال حاضر رئیس آن "ریچارد سلومان" مشاور هنری کسینجر در شورای امنیت ملی است.
روزنامه انگلیسی "گاردین" "رضوان زیاده " را فردی بی رحم در بازارهای سهام و دارای ارتباطات قوی با اندیشکده های مختلف در آمریکا معرفی کرده و می نویسد نفوذ او فقط به آمریکا ختم نمی شود او درسال 2009 در انگلیس هم به عضویت اندیشکده "چتم هاوس" در آمد وژوئن همان عضو پروژه "آینده سیاسی سوریه " در این اندیشکده شد.

 

 

 

معاذ الخطیب در حال گفتگو با جان کری وزیرخارجه آمریکا

معاذ الخطیب:
احمد ‌معاذ ‌الخطیب‌ درسال 1960میلادی یا همان 1339هجری شمسی در دمشق متولد شد.
معاذالخطیب به موازات پیشه دین‌گرایی، در رشته ژئوفیزیک عملی هم تحصیل کرده و شش‌سال در سمت مهندس پتروفیزیک در شرکت "الفرات‌پترولیوم" در میانه دهه80 تا اوایل دهه90 میلادی فعالیت کرده است و طبعا این امر او را با شرکت نفتی هلندی انگلیسی "رویال داچ‌شل" پیوند می‌زد.
غربی‌ها که تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مشخص شدن ابعاد و زوایای دکترین آمریکای2013 به بعد، دل در گرو برانداختن حاکمیت سوریه بسته بوده‌اند، در تکاپوی یافتن چهره‌ای بودند که خیال آنها را از بابت همه‌‌چیز سوریه آسوده سازد؛ این را هم رابرت فورد آمریکایی به خوبی می‌دانست و بنابر همین اصل هم "معاذالخطیب" سرکرده ائتلافی شد که بعد از 20ماه از آغاز جنگ سوریه برای متحد کردن مخالفان با پول و سرمایه قطری‌ها سربرآورد.

 

 

 

غسان هیتو

غسان هیتو:
"غسان هیتو" دانش آموخته رشته مدیریت فناوری ارتباطات می باشد و دوره تحصیلات خود را در آمریکا گذرانده است.
هیتو در 28 اسفند 1391 در نشست گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوریه در استانبول ترکیه به عنوان "نخست وزیر" مناطقی در سوریه معرفی شد که مخالفان مدعی سلطه بر آن مناطق هستند.
هیتو سالهای متمادی در کشور "آمریکا" زندگی کرده و از "تگزاس" برای شرکت در این نشست به ترکیه سفر کرده بود.
وی در جمع ائتلاف مخالفان نتوانست رای قابل توجهی را کسب نماید. از 63 شرکت کننده در این رای گیری تنها 48 نفر حاضر به رای دادن شدند. 4 رای ممتنع به صندوق انداخته شد و هیتو تنها 35 رای را کسب نمود که این امر نشان دهنده افزایش اختلافات در درون ائتلاف مخالفین سوری است.
با توجه به تشدید اعتراضها بین مخالفان سوریه درباره تعیین فردی که حتی یک روز در سوریه نبوده، منابع ائتلاف مخالفین سوری مدعی شده که هیتو در سال 1963 در "دمشق" متولد شده است و مدت زمان کمی را در سوریه بوده است.
هیتو بیش از دو دهه از عمرش را در آمریکا گذرانده است که خود نشان دهنده آنست که شناخت دقیقی از اوضاع سوریه ندارد. وی هم اکنون در ایالت "تگزاس" آمریکا سکونت دارد. او مدت تحصیلات خود را در "دانشگاه ایالتی ایندیانا" گذرانده است. وی با چندین شرکت در زمینه فناوری ارتباطات در آمریکا همکاری داشته و دارای همسر و چهار فرزند است.
برخی از اعضای بارز گروه‌های مخالف از جمله "احمد جربا"، "ولید البنی" و "کمال اللبوانی" قبل از جلسه رأی گیری در اعتراض به "تعیین شتابزده" هیتو با "حمایت خارجی"، جلسه را ترک کردند.
اختلافات شدید مخالفان سوریه در خارج از این کشور باعث شده بود که این نشست در استانبول دو بار به تعویق بیفتد.
تلاش برای دستیابی هرچه بیشتر به کمکهای مالی و تسلیحاتی از حامیان منطقه ای و بین المللی گروه‌های مسلح، باعث رقابت شدید گروه‌های مخالف برای ریاست بر دیگر گروه ها شد.
"شورای هماهنگی" از گروه‌های مخالف در سوریه، با اعلام مخالفت خود با تشکیل "دولت" در خارج، این اقدام را گامی برای تجزیه این کشور و مانع تراشی در مسیر تلاش های سیاسی برای حل بحران دانست.

 

احمد جربا

احمد جربا:
پس از "ماراتن" طولانی گروه های مخالف سوریه در استانبول ترکیه و برگزاری جلسات متعدد در دو روز، نام احمد جربا به عنوان سرکرده جدید گروه های معارض خارج نشین موسوم به "ائتلاف ملی معارضین"، از دل اختلافات و مناقشات بسیار بیرون آمد.
پس از بحث ها و مناقشات سرانجام در 15 تیر 92، رقابت میان احمد جربا و مصطفی الصباغ (دبیرکل فعلی ائتلاف) پایان یافت و در نهایت احمد جربا تنها با اختلاف سه رأی برنده و به ریاست ائتلاف تعیین شد.
فاروق طیفور نماینده اخوان المسلمین سوریه نیز به عنوان نایب رئیس اول؛ و سهیر الاتاسی نیز به عنوان نایب رئیس دوم تعیین شد.
در این میان انس العبد نیز به عنوان دبیر کل ائتلاف و جانشین مصطفی صباغ تعیین شد.
انتخاب جربا - که به نوعی نماینده عربستان در ائتلاف معارضین سوری به شمار می رود- و پیروزی او بر صباغ – که به قطر نزدیک است- بار دیگر از پررنگ شدن نقش عربستان در هدایت ائتلاف مخالفان سوریه و به حاشیه راندن قطر حکایت دارد.
احمد الحاج علی کارشناس سوری در مصاحبه با العالم اظهار داشت: مخالفان بر سر تصاحب قدرت و منصب با یکدیگر درجدل و رقابت هستند؛ همچنین پیروزی های ارتش سوریه و عقب نشینی تروریست های مجهز به انواع تسلیحات نیز باعث بروز اختلافات در ائتلاف خارج نشین شده است و مردم سوریه هم آشکارا مخالفت خود با تروریست ها و جنایتکاران را اعلام کرده اند.
این کارشناس سوری تصریح کرد: تحولات مصر نیز ضربه سنگینی به ائتلاف مخالفان سوری خارج نشین وارد کرد و همچنین کشورهای حامی این ائتلاف هم با یکدیگر اختلاف دارند به عنوان مثال ترکیه و قطر از جناحی خاص در ائتلاف مزبور حمایت می کنند و عربستان نیز از حامی جناحی دیگر است که این امر برتشدید اختلافات اعضای ائتلاف افزوده است.

منبع :‌العالم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی