امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

«سیاه بودن یا نبودن»؛ مسأله این است

دوشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۷ ب.ظ

هنگامی که یک آمریکایی آفریقایی تبار در سال ۲۰۰۹ به ریاست جمهوری رسید رویای «آمریکایی برابر برای همگان» تحقق یافته به نظر می رسید، اما تظاهرات های این روزهای سیاه پوستان ریشه در واقعیت هایی دارد که از رویاهای برباد رفته حکایت می کند...

 
«آمریکا سرزمین سیاه پوستان نیست»؛ این نمونه ای از احساس های سیاه پوست های آمریکا است که این روزها در تظاهرات های جاری در شهر «فرگوسن» بار دیگر سر باز کرده است.

تظاهرات ها از شنبه هفته گذشته آغاز شدند، زمانی که یک افسر پلیس سفیدپوست در شهر «فرگوسن» در حومه شهر «سنت لوئیس» از شهرهای بزرگ ایالت «میسوری» یک نوجوان سیاه پوست 18 ساله به نام «مایکل براون» را به ضرب گلوله به قتل رساند.

«مایکل براون» در حالی به قتل رسید که اسلحه ای به همراه نداشت و به گفته شاهدان عینی دست هایش را به نشانه تسلیم بالا برده بود. 



اعتراضات به قتل این نوجوان سیاه پوست در شهرهای مختلف تا آنجا پیش رفت که اداره فدرال هوانوردی آمریکا روز سه شنبه بر فراز «فرگوسن» منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد و «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا خواستار حفظ آرامش در این شهر شد. آنها منتقد نژادپرستی نهادینه شده در نظام آمریکا هستند.




وقتی 47 سال بعد از سخنرانی برابری خواهانه «مارتین لوترکینگ» در 28 آگوست 1963 یک آمریکایی آفریقایی تبار به نام «باراک اوباما» در ژانویه 2009 به قدرت رسید ریشه های نژادپرستی در آمریکا خشکیده و رویایی آمریکایی تحقق یافته به نظر می رسید. با این حال، نگاهی به واقعیت ها نشان می دهد رویایی «مارتین لوترکینگ» برای ایجاد جامعه ای برابر برای همگان، چنانکه تظاهرات های حاضر نیز نشان می دهند، تنها رویایی بر باد رفته است.

این گزارش نگاهی است به برخی از جدیدترین آمارهای مربوط به تفاوت ها در برخورد با سیاه پوست ها و سفیدپوست ها که نشان می دهد آرمان برابری نژادها در آمریکا، هنوز راه درازی برای محقق شدن دارد.

در شهر «فرگوسن»، پلیس این شهر نسبت به سفیدپوست ها دو برابر بیشتر احتمال دارد رانندگان آفریقایی تبار را متوقف و آنها را بازرسی کنند. طبق گزارش دفتر وزیر دادگستری آمریکا، سال گذشته 86 درصد موارد توقف خودروها در این شهر مربوط به رانندگان سیاه پوست بوده است.

همچنین رانندگان سیاه پوست هنگامی که متوقف می شدند دو برابر بیش از سفیدپوست ها احتمال داشت مورد بازرسی قرار بگیرند و این در حالی است که احتمال مجرم بودن آنها با سفیدپوست ها یکسان بود.

آمارها در سراسر آمریکا هم وضعیت بهتری ندارد. طبق آخرین داده های اداره «خدمات سلامت روان و سوءاستفاده از مواد» با آنکه نرخ جرائم مرتبط با مواد مخدر در میان سیاه ها و سفیدها مشابه است، سیاه پوست ها نزدیک به 4 برابر بیشتر احتمال دارد در این مورد دستگیر شوند.

علاوه بر این گزارش «کمیسیون محاکمه آمریکا» در سال 2012، نشان می دهد احکام قضایی صادر شده برای سیاه پوست ها برای جرائم مرتبط با مواد مخدر، 13.1 درصد طولانی تر از سفیدپوست ها است.

آمارها و شواهد تجربی به دست آمده از تحقیقات متقن همچنین نشان می دهند تبعیض نژادی قدرتمندی بر رویه های قضایی مربوط به صدور حکم اعدام در محاکم قضایی آمریکا حاکم است. بر اساس نتایج این پژوهش ها در صورتی که قربانی یک جرم منجر به قتل، فردی سفیدپوست باشد متهم بیشتر احتمال دارد به اعدام محکوم شود تا زمانی که قربانی سیاه پوست است.


سازمان عفو بین الملل تصریح کرده در حالی که افراد سیاه پوست تنها 12 درصد جامعه آمریکا را تشکیل می دهند بیش از 40 درصد کل موارد اعدام در این کشور سیاه پوستان هستند و از سال 1977 تا سال 2003، از هر سه مورد اعدام شده در آمریکا، یک نفر سیاه پوست بوده است.

شواهد عینی این یافته ها را می توان در یک حادثه قبلی که تظاهرات سراسری سیاه پوستان را به همراه داشت، مشاهده کرد. سال گذشته، پس از آنکه دادگاهی در آمریکا قاتل یک نوجوان سیاه پوست آمریکایی را تبرئه کرد، آمریکا به صحنه اعتراض سراسری سیاه پوستان تبدیل شد. جورج زیمرمن در حالی از اتهام قتل تبرئه شد که با شلیک گلوله یک نوجوان سیاه پوست بی گناه به نام «تریون مارتین» را به قتل رسانده بود.

این شواهد همگی نشان می دهند آرمان پایان نژادپرستی در آمریکا، چنانکه گاه ادعا می شود هنوز راهی دراز برای تبدیل شدن به واقعیت پیش رو دارد و این واقعیتی است که تظاهرات های این روزهای شهر فرگوسن آن را به بهترین نحو فریاد می کند.
منبع : تسنیم
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی