امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

سه اصل برای فعال شدن مناسبات بین شیعه و سنی

دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰ ب.ظ

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی "اجتناب از دعوت یکدیگر به اهتداء"، "تمرکز بر مشترکات علمی"، و "رعایت انصاف و احترام در قبال یکدیگر" را سه اصل لازم الرعایه برای تنظیم مناسبات و ارتباط سازنده میان علمای شیعه و سنی ذکر کرد...  



حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی پیرامون مناسبات علمای شیعه و سنی در قم گفت: برقراری ارتباطات بین شیعه و سنی جهت خدمت مشترک به امت اسلامی بدون رعایت این اصول، یا به مناسبات منتهی نمی شود یا اگر بشود فاقد دوام یا عمق کافی است، و یا حتی مضر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ما به مطالعات خرد بسنده کرده ایم گفت: مطالعات کلان معطوف به تنظیم و تعریف نوع مناسبات و تبیین ضوابط و قواعد آن در موضع ضعف قرار دارد؛ اگر نگوییم که در وضعیت صفر به سر می برد.

وی ادامه داد: اهمیت نگاه های کلان در این است که مناسبات را که امری چارچوب ساز و شاکله ساز است را محقق می کند و با تحقق آن هر طرف با امنیت کافی وعقلانیت لازم به تعامل با دیگری می پردازد  و چنین تعاملی مشکلات امت اسلامی که متشکل از شیعه و سنی هستند را حل می کند.

وی گفت: تحولات همگرایانه زیادی خصوصا بعد از انقلاب اسلامی، در فضای جهان اسلام از خاستگاه مشترکات شکل گرفته است ولی تا دست یابی به وضعیتی فعال، پر کارکرد ، شاکله ساز ، مناسبات پرداز و تاثیر گذار فاصله بسیار داریم.

وی ادامه داد: مشترکات می تواند کانونی فعال برای فعالیت های مشارکت جویانه علمای شیعه و سنی در کنار یکدیگر باشد به شرط آن که سه اصل یاد شده را رعایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه مشترکات نقش اساسی در همگرایی، تعالی، ارتباط انسانی و تعاملی دارد و اصولا پرلایه و پرظرفیت هستند، افزود: همیشه می توان نقطه اساسی مشترکی را با هر کس پیدا و بر اساس آن با او گفت و گو کرد، ولی باید دانست شیعه و سنی نیازی به چنین تلاشی ندارند؛ چرا که لیست بلند بالا و تمام نشدنی از مشترکات در مقابل روی آن ها قرار دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی