امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

روند گسترش اسلام در دانمارک

سه شنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۳۷ ق.ظ

 

اسلام در دانمارک بزرگ ترین دین اقلیت این کشور است. بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا، حدود 3.7% از جمعیت دانمارک مسلمان است...  
اسلام در دانمارک بزرگ ترین دین اقلیت این کشور است. بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا، حدود ۳.۷% از جمعیت دانمارک مسلمان است.

اکثر مسلمانانی که در دانمارک زندگی می کنند، از نسل اول و دوم مهاجرین مسلمانی هستند که از کشورهای اسلامی به این منطقه مهاجرت کرده اند. 


مسلمانان چگونه وارد دانمارک شدند؟ 

مهاجرت مسلمانان به دانمارک سه مرحله داشت. در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰، کارگران خارجی به دانمارک رفتند. بیشتر این کارگران از ترکیه، یوگسلاوی سابق و پاکستان بودند. اکثر این مهاجرین، مردان مجردی بودند که به دانمارک رفته تا چند سالی کار کنند و برای خانواده هایشان پول بفرستند و با پولی که به دست آورده اند به خانه باز گردند. 

در سال ۱۹۷۳، دولت دانمارک قانونی در منع مهاجرت آزاد تصویب کرد. در این قانون تنها پناهندگان می توانستند اقامت دائم در این کشور را دریافت کنند. با این وجود کارگرانی که از پیش در دانمارک حضور داشتند اجازه پیوستن به خانواده هایشان را پیدا کردند، بنابراین بیشتر کارگران تصمیم گرفتند در دانمارک اقامت کرده و خانواده های خود را به این کشور ببرند. این آغاز مرحله دوم مهاجرت ها بود. 

مرحله سوم شامل پناهجویان می شد. دولت دانمارک در اولین اقدام، ۵۰۰ پناهجو را در کشورش پذیرفت. در دهه ۱۹۸۰، بیشتر پناهجویان از کشورهای عراق، ایران، فلسطین و کرانه باختری بودند و در دهه ۱۹۹۰، مسلمانانی از سومالی و بوسنی، بیشترین تعداد پناهندگان دانمارک را تشکیل می دادند. اواخر دهه ۱۹۷۰، اولین مدرسه مسلمانان در دانمارک تاسیس، و از آن به بعد موسسات اسلامی در این کشور برپا شدند. 


واکنش غیردوستانه دانمارکی ها به اسلام 

با وجود گسترش سریع و رو به رشد اسلام در دانمارک، شهروندان دانمارکی این دین را چندان مورد قبول ندانسته و یهودیان دانمارک با رشد روز افزون مسلمانان در این کشور، مذهب خود را در خطر می بینند. با توجه به تبلیغات به شدت منفی علیه اسلام در دانمارک، ساخت فیلم های ضداسلامی و انتشار کاریکاتورهای موهن علیه مقدسات اسلامی، یهودیان و دیگر ادیان ساکن دانمارک به شدت از افزایش جمعیت مسلمانان ابراز نگرانی کرده و حتی یهودیان تصمیم گرفته اند فرزندان خود را به مدارس دولتی نفرستند. 

اسرائیل نیز نقش بسیار قدرتمندی در تغییر ذهنیت دانمارکی ها نسبت به اسلام دارد و اسلام را دینی خطرناک معرفی می کند. دولت اسرائیل به یهودیان دانمارک هشدار داده است که با لباس های مذهبی یهودی در اماکن عمومی حاضر نشوند، زیرا مسلمانان، یهودیان را هر کجا که ببینند به قتل می رسانند. 

با این حال، و با وجود تمام تلاش ها برای تبلیغ منفی اسلام و نشان دادن چهره ای زشت و خشن از اسلام، رشد این دین در دانمارک نیز مانند هر کشور اروپایی دیگر در حال شدت یافتن است و مسلمانان توانسته اند حقوق و آزادی های خود را در جامعه دانمارک به دست آورند. حتی چندین مسلمان تاکنون به پارلمان و دولت دانمارک راه پیدا کرده اند که این خود نشان دهنده نفوذ اسلام در این کشور غربی است. 


جمعیت مسلمانان دانمارک 

طبق قوانین دانمارک، دولت این کشور مذاهب را به طور رسمی ثبت نمی کند. بنابراین آمار دقیق از تعداد مسلمانان در دست نیست. با این وجود موسسات خارجی و آمریکایی آماری طبق آنچه در ابتدای مطلب ارائه شد، آورده اند. گفته می شود بین مسلمانان این کشور ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر دانمارکی الاصل هستند. 

در دانمارک، مردم از هر مذهبی که باشند آزادند تا عبادات خود را به جا آورده و لباس های مذهبی خود را به تن کنند. طبق اعلام دولت این کشور، حجاب برای زنان مسلمان در جامعه آزاد است. حدود ۲۲ انجمن و موسسه اسلامی در دانمارک ثبت شده اند. 

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، بیش از ۴۱ درصد دانش آموزان مسلمانی که در مدارس دانمارکی تحصیل می کنند، موفق به راه یابی به مقطع بالاتر شده اند. این در حالی است که آمار دانش آموزان دانمارکی راه یافته به مقاطع بالاتر ۲۶ درصد است. در دانشگاه های دانمارک نیز رشته های مطالعات اسلامی، مطالعات خاورمیانه و مطالعات عربی برگزار شده و دانشجویان زیادی را پذیراست. 

با وجود اینکه دولت دانمارک قوانین بسیار سختگیرانه ای برای مهاجرت و اقامت در نظر گرفته است، اما این باعث کاهش روند رشد اسلام در این کشور نشده و برخی کارشناسان معتقدند، آینده سکولاریسم در این کشور تیره است و اسلام به سراسر دانمارک ضداسلامی کشیده خواهد شد. 

روند رو به رشد اسلام در غرب، چنان با سرعت پیش می روند که حتی قدرتمندترین تحلیلگران و متفکرین ضداسلامی، از تجریه و تحلیل آن عاجز بوده و قادر به مقابله با این اتفاق نیستند. ساخت فیلم ها و کارتون های توهین آمیز و انتشار کاریکاتورها و مطالب موهن درباره اسلام، هیچ کدام نتوانسته اند جلوی گسترش این دین الهی را بگیرند. 
منبع : بیداری اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی