امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

ضدیت با رژیم صهیونیستی، همواره با رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیگیری شده است. با پیگیری بیانات ایشان به نقطه عطفی در رویارویی جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی در سال 1390 می‌رسیم. از آن پس شاهد روند تجمیعی تهدید در برابر تهدید علیه رژیم صهیونیستی هستیم. به عبارتی، از آن پس رهبر معظم انقلاب به‌تناسب روند صعودی تهدید رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران راهبردهای مبارزاتی عملیاتی و عینی برای مقابله با اسرائیل را مطرح کردند...

 

1. مقدمه

 

ضدیت با رژیم صهیونیستی که توسط امام خمینی (ره) به اصلی کلیدی و هویتی در سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران مبدل شد، بدون گسست، همواره با رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیگیری شده است. با پیگیری بیانات ایشان به نقطه عطفی در رویارویی جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی در سال 1390 می‌رسیم. از آن پس شاهد روند تجمیعی تهدید در برابر تهدید علیه رژیم صهیونیستی هستیم. به عبارتی، از آن پس رهبر معظم انقلاب به‌تناسب روند صعودی تهدید رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران راهبردهای مبارزاتی عملیاتی و عینی برای مقابله با اسرائیل را مطرح کردند. در این یادداشت تلاش می‌شود تا به تبیینی از چرایی این روند تجمیعی دست‌یابیم.

 

2. دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران

 

دکترین نظامی اشاره به اصول کلی و اساسی حاکم بر فضای نظامی کشور در زمان صلح دارد که با توجه به آن، نیروهای مسلح کشورها وظایف عملیاتی خود در زمان جنگ را منطبق با آن می‌کنند.[1] پنتاگون در گزارش اخیر خود، دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران را دفاعی می‌داند که مبتنی بر استفاده از دیپلماسی، دفاع در برابر حملات احتمالی و پاسخ به متجاوزان خارجی است.[2]

 

 دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران در برابر همه کشورها دفاع از خود در صورت حمله است بدون اینکه تجاوز به کشوی را شروع کند؛ به عبارتی، دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر «استراتژی تهدید در برابر تهدید» و یا تهدید متقابل است که دارای چند محور اساسی است؛ این محورها عبارت‌اند از: توسعه صنایع دفاعی کشور، تحمل ضربه اول، توانایی وارد آوردن ضربه دوم اعم از ضربه متقابل موشکی و دیپلماسی دفاعی[3] است.

 

اما با وجود این، به‌رغم دفاعی بودن دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران، باید بین رژیم صهیونیستی و کشورهای دیگر تفاوت گذاشت. رهبر معظم انقلاب علاوه بر آمادگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران در مقابله هرگونه تهدید ازجمله تهدیدات احتمالی رژیم صهیونیستی روی راهبردهای تسلیح کرانه باختری و حمایت از همه گروه‌های مبارز علیه رژیم صهیونیستی تأکید کردند که نشان می‌دهد دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران فراتر از حالت تدافعی است و موضع تهاجمی علیه رژیم صهیونیستی دارد.

 

3. روند تجمیعی سیر مواضع مقام معظم رهبری علیه رژیم صهیونیستی

 

در این قسمت تلاش می‌کنیم تا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری روند تجمیعی موضع‌گیری ایشان علیه رژیم صهیونیستی را که در قالب دکترین تهدید متقابل قابل‌درک است، دریابیم. از اصطلاح روند تجمیعی به‌جای روند صعودی استفاده می‌کنیم چرا که به نظر واژه‌ای رساتر است. روند تجمیعی اشاره به اضافه شدن موارد جدید به موارد قبلی و درنتیجه اضافه شدن به خروجی تهدید علیه رژیم صهیونیستی است اگرچه در ظاهر امر مرحله جدید از مرحله قبلی دارای بار کم‌تری باشد یا به لحاظ نوعی با آن متفاوت باشد؛ به عبارتی نه‌تنها ایشان از موضع‌گیری‌های قبلی عقب‌نشینی نکردند بلکه هر بار چیز جدیدی را به آن اضافه کردند.

 

3.1. راهبرد حمایت از «هر ملت»، «هر گروه» در «هر جا» در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی

 

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه در پاسخ به اتهامات حکام بحرین به دخالت ایران در امور داخلی این کشور از راهبرد حمایت از «هر ملت»، «هر گروه» و در «هر جا» پرده برداشتند که به عبارتی، نقطه عطفی در ضدیت با رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد.

 

استفاده مقام معظم رهبری از واژگانی چون «هر جا»، «هر ملتی» و «هر گروهی» اشاره به باز بودن دایره مقابله با رژیم صهیونیستی دارد؛ به عبارتی جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها به‌طور خاص از نیروهای مقاومت حمایت می‌کند بلکه در هر مکان، هر ملتی یا گروهی که خواهان مبارزه با رژیم صهیونیستی باشد جمهوری اسلامی ایران خود را حامی آن می‌بیند.

 

«من همین‌جا به این مناسبت، این جمله را عرض بکنم: حکام بحرین ادعا کردند که ایران در قضایای بحرین دخالت می‌کند. این دروغ است. نه، ما دخالت نمی‌کنیم. ما آنجائی که دخالت کنیم، صریح میگوییم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی‌وسه روزه و پیروزی جنگ بیست‌ودو روزه بود. بعد از این هم، هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است. اما اینکه حالا حاکم جزیره‌ی بحرین بیاید بگوید ایران در قضایای بحرین دخالت می‌کند، نه، این حرف درستی نیست؛ حرف خلاف واقعی است. ما اگر در بحرین دخالت می‌کردیم، اوضاع در بحرین جور دیگری می‌شد!» (خطبه‌های نماز جمعه تهران 14/11/1390)

 

3.2. راهبرد دفاع متوازن

 

رهبر معظم انقلاب با اوج‌گیری تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها از موضع‌گیری خود عقب‌نشینی نکردند بلکه به هم‌ترازی اقدامات دفاعی جمهوری اسلامی ایران علیه معترضین اشاره‌ای ملموس می‌کند. ایشان به سنت الهی در پیروزی حتمی مؤمنان در اقدامات دفاعی خود اشاره می‌کنند. با اعتماد کامل به وعده‌های خداوند در قرآن کریم به هم‌سطح بودن اقدامات دفاعی جمهوری اسلامی ایران علیه اقدامات آفندی دشمن اشاره می‌کنند.

 

«ممکن است آمریکا خطرهایی برای کشورهای دیگر ایجاد کند؛ ممکن است دیوانگی کنند. البته من همین‌جا بگویم؛ ما سلاح اتمی نداریم، سلاح اتمی هم نخواهیم ساخت، اما در مقابل تهاجم دشمنان - چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستی - برای دفاع از خودمان، در همان سطحی که دشمن حمله کند، به آنها حمله خواهیم کرد. قرآن کریم به ما نوید داده است: «و لو قاتلکم الّذین کفروا لولّوا الأدبار ثمّ لا یجدون ولیّا و لا نصیرا. سنّة اللّه الّتی قد خلت من قبل و لن تجد لسنّة اللّه تبدیلا». هیچ جا در قرآن نیامده است که اگر شما شروع به جنگ کردید، حمله کردید، حتماً پیروز خواهید شد؛ ممکن است پیروز بشوید، ممکن است شکست بخورید ... اما وعده داده است که اگر دشمن ابتدا به حمله کرد، آن دشمن قطعاً شکست خواهد خورد.» (بیانات معظم له در حرم رضوی 01/01/1391)

 

3.3. راهبرد تهدید تا حد محو رژیم صهیونیستی

 

در آغاز سال 1392، رهبر معظم انقلاب با اشاره به دشمن درجه اول ایران یعنی آمریکا به دشمنی رژیم صهیونیستی اشاره می‌کنند و با ناچیز انگاشتن توان این رژیم به‌صورت مصداقی و روشن مشخص ساختند که در صورت حمله این رژیم، جمهوری اسلامی ایران تا نابودی و محو این رژیم پیش خواهد رفت (تل‌آویو و حیفا نمادی از شاکله کلی این رژیم است).

 

«...دشمن صهیونیستی هم هست، منتها رژیم صهیونیستی در قواره و اندازه‌ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به چشم بیاید. گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی، ما را تهدید هم می‌کنند؛ تهدید به حمله‌ی نظامی می‌کنند؛ اما به نظرم خودشان هم می‌دانند و اگر نمی‌دانند، بدانند که اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آویو» و«حیفا»راباخاکیکسانخواهد کرد.»(بیانات معظم له در حرم مطهر رضوی 01/01/1392)

 

3.4. راهبرد تسلیح کرانه باختری

 

این مرحله که ارتباط نزدیکی با مرحله اول دارد؛ رهبر معظم انقلاب بار مجدد به تقویت بازوهای اجرایی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اشاره می‌کنند و به عبارتی به‌صورت ملموس، عملیاتی و راهبردی خواهان تسلیح کرانه باختری می‌شوند.

 

«احتمال اینکه طرف مقابل - که همین رژیم گرگ‌صفت خشن است - کوتاه بیاید، وجود دارد؛ کما اینکه الآن دارند با همه‌‌ى توان دنبال آتش‌‌بس می‌گردند؛ یعنى بیچاره شدند. آدم‌‌‌کشى می‌کند، کودک‌‌کشى می‌کند، قساوت بیرون از حد و اندازه‌‌ى معقول بشرى نشان می‌دهد، اما درعین‌حال عاجز هم هست؛ یعنى در یک محذور، در یک گرفتارى سخت گرفتار است؛ لذا دنبال آتش‌‌بس است. لذا بنده عقیده‌‌ام این است، این اعتقاد ما است که کرانه‌‌ى باخترى هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت [لازم است‌‌]. کسانی که علاقه‌‌مند به سرنوشت فلسطین‌اند، اگر می‌توانند کارى بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزى که ممکن است از محنت فلسطینى‌‌ها بکاهد، عبارت است از همین‌که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت‌‌نمایى بکنند؛ والا با برخورد رام و مطیع و سازش‌‌کارانه، هیچ کارى به نفع فلسطینى‌‌ها انجام نخواهد گرفت و از خشونت این موجود خشن و خبیث و گرگ‌‌صفت چیزى کاسته نخواهد شد.» (بیانات معظم له در دیدار دانشجویان 01/05/1393)

 

بار دیگر ایشان در جمع علمای اسلامی از مذاهب گوناگون به راهبرد تسلیح کرانه باختری اشاره کردند تا گذر جمهوری اسلامی ایران از قالب محدود اختلافات مذهبی در ضدیت با رژیم صهیونیستی را نشان دهند.

 

«ما اسیر محدودیت‌های مذهبى نشدیم... ما نگاه کردیم به آن هدف اصلى و کمک کردیم و توانستیم مشت برادران فلسطینى‌مان را در غزّه و در مناطق دیگر تقویت کنیم و ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد؛ و من اعلام کردم و قطعاً این خواهد شد که کرانه‌ى باخترى هم باید مثل غزّه مسلّح بشود و آماده‌ى دفاع باشد.»(بیانات معظم له در دیدار شرکت‌کنندگان در «کنگره‌ى جهانى‌ جریان‌های افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام» 04/09/1393)

 

4. چرایی افزایش روند تجمیعی موضع‌گیری مقام معظم رهبری علیه رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر

 

4.1. تعارض هویتی با آمریکا بر سر رژیم صهیونیستی

 

آمریکا تلاش دارد تا این‌گونه وانمود کند که می‌توان مسئله هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای را با مسائل هویتی جمهوری اسلامی ایران ازجمله دفاع از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با اسرائیل گره زد و از این طریق امنیت رژیم صهیونیستی را حفظ کند. لذا امام جامعه اسلامی با صراحت نشان داد که مذاکره هسته‌ای با آمریکا به معنای آشتی هویتی جمهوری اسلامی ایران با غرب به‌ویژه بر سر اسرائیل نیست.

 

«همین حرف‌هایی که این چند روز سرِ همین مذاکرات هسته‌اى زدند،... مى‌آیند مى‌ایستند و میگویند ایران باید اعتماد جامعه‌ى جهانى را جلب کند... بعد می‌گوید امنیّت اسرائیل باید حفظ شود. اوّلاً اسرائیل روزبه‌روز ناامن‌تر خواهد شد؛ چه توافق هسته‌اى بشود، چه نشود؛ این را بدانید امنیّت اسرائیل تأمین نخواهد شد چه توافق هسته‌اى بشود و چه نشود.» (بیانات معظم له در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین 06/09/1393)

 

4.2. نزدیک شدن رژیم صهیونیستی اسرائیل به پایان عمر سیاسی و نهایت قطعی خود

 

استفاده بیش‌ازحد از خشونت، نشان از کاهش قدرت و مشروعیت یک رژیم یا نظام سیاسی دارد. رژیم صهیونیستی اسرائیل با استفاده مکرر خود از خشونت در شش سال اخیر نشان داد که دیگر از قدرت مکر و فریب فلسطینی‌ها در قالب الگوی سازش به‌مانند قبل برخوردار نیست لذا از خشونت برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کند. به عبارتی، رژیم جعلی اسرائیل در سراشیبی سقوط قرار دارد؛ لذا به خشونت علنی و مکرر دست می‌زند. با توجه به این منطق، مقام معظم رهبری خواهان پایان دادن هر چه زودتر به عمر سیاسی این رژیم جعلی هستند. از این جهت خواهان مسلح کردن کرانه باختری هم هستند.

 

«ما راه‌حل فلسطین را نابودی رژیم اسرائیل میدانیم. نگویند نمی‌شود؛ نمی‌شود در دنیا نیست... عاقبت دولت اسرائیل نابودشدنی است و باید نابود بشود. تا چند صباح قبل از این، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که ابرقدرت شرق این‌گونه متلاشی بشود. اگر دو سال قبل کسی می‌گفت که ابرقدرت شرق از بین خواهد رفت، عده‌ای فیلسوفانه ریش می‌جنباندند که بله، شما ساده هستید! آن روزی که امام در نامه به گورباچف نوشتند که بعد از این مارکسیسم را باید در موزه‌ها پیدا کرد، عده‌ای پوزخند زدند! دو سال یا سه سال نگذشته بود که آن پیشگویی تحقق پیدا کرد (بیانات معظم له در دیدار جمعی از آزادگان 28/05/1370)

 

«اسرائیل که روزی در این منطقه عربده می‌کشید و همه خواسته‌های خود را بر ملت‌های عربی دیکته می‌کرد، اینک ناتوان و افسرده در برابر عظمت مقاومت اسلامی، بر زمین زانو زده است؛ این بخشِ کوچکی از توانایی‌های ملت‌های مسلمان و عرب است. یقین بدانید که اگر همه امکانات جهان اسلام و حتّی بخشی از آن در این مسیر به کار گرفته شود، ما شاهد زوال و نابودی رژیم صهیونیستی خواهیم بود.» (بیانات معظم له در مراسم گشایش کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین ‌04/02/1380)

 

«فلسطین آزاد خواهد شد؛ در این هیچ شبهه‌ای نداشته باشید. فلسطین قطعاً آزاد خواهد شد و به مردم بر خواهد گشت و در آنجا دولت فلسطینی تشکیل خواهد شد؛ در این‌ها هیچ تردیدی نیست؛ اما بدنامی آمریکا و بدنامی غرب برطرف نخواهد شد»

(بیانات معظم له در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه‌ی همایش غزه 08/12/1388)‌

 

«این جنایاتِ خارج از تصور، واقعیت ذاتی رژیم گرگ‌صفت و کودک‌کشی است که تنها علاجش نابودی و از بین رفتن است البته تا آن هنگام، مقاومت قاطع و مسلحانه‌ی فلسطینی‌ها و گسترش آن به کرانه‌ی باختری، تنها راه مقابله با این رژیم وحشی است.»(بیانات معظم له در دیدار جمعی از دانشجویان با ایشان 01/05/1393)

 

4.3. شناخت خصوصیات روانی صهیونیست‌ها

 

بر مبنای بیانات معظم له در سال 1371، مدلی حلقوی از نحوه دستیابی به اهداف توسط رژیم صهیونیستی ارائه شد.

 

«صهیونیست‌ها از اهداف خودشان منصرف نیستند... منتها، استراتژی صهیونیست‌ها این است که ابتدا با حیله و ترفند، جای پای خودشان را قرص کنند و بعد که جای پا محکم شد، با فشار و حمله و آدم‌کشی و استفاده از زور و خشونت تا جایی که می‌توانند پیش بروند! این‌ها همین‌که با یک مقابله‌‌‌ی جدی چه مقابله‌‌‌ی سیاسی و چه نظامی روبه‌‌‌رو شوند متوقف می‌‌‌شوند و باز در خط حیله و ترفند می‌‌‌روند تا بتوانند با مکر، یک‌‌‌قدم دیگر به جلو بردارند! وقتی یک‌‌‌قدم به جلو برداشتند، مجدداً همان فشار و خشونت را اعمال می‌کنند. این کاری است که از شصت، هفتادسال پیش تا به امروز انجام داده‌‌‌اند؛ یعنی بیست‌وپنج سال قبل از آنکه فلسطین را رسماً اشغال کنند، همین روش را انجام دادند. (بیانات معظم له در خطبه‌های نماز جمعه، 07/01/1371)

 

 

 مدل حلقوی دستیابی به هدف توسط صهیونیست‌ها مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری

 

رهبر معظم انقلاب با توجه به چنین خصوصیات روان‌شناختی و اجتماعی از تشدید تهدید علیه رژیم صهیونیستی برای ایجاد فشار و تزلزل روحیه و دمیدن حس ترس در آنان استفاده می‌کند. به عبارتی، رهبر معظم انقلاب با استفاده از منطق تهدید در برابر تهدید و اقدام در مقابل اقدام به رهبران اسرائیلی گوشزد می‌کنند که حرکتی ناشایست علیه ایران شدیدترین عواقب را برای آن‌ها خواهد داشت.

 

4.4. افزایش سطح تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران

 

در چند سال اخیر، تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است و به‌صورت علنی تلاش می‌کند تا آمریکا را به استفاده از قدرت نظامی در کنار تحریم‌ها علیه ایران متقاعد کند. لذا رهبر معظم انقلاب هم در یک فرایند انباشتی بر خروجی تهدیدات علیه اسرائیل می‌افزایند تا آنجا که به‌صورت مصداقی روی راهبرد تسلیح کرانه باختری تأکید دارند.

 

4.5. افزایش اقدامات خرابکارانه و ترور رژیم صهیونیستی علیه برنامه و دانشمندان هسته‌ای ایران

 

یکی دیگر از دلایلی که در جواب چرایی افزایش خروجی تهدید علیه رژیم صهیونیستی توسط مقام معظم رهبری می‌توان مطرح کرد، افزایش اقدامات خرابکارانه و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است. در چند سال اخیر اقدامات خرابکارانه و ترور دانشمندان هسته‌ای توسط رژیم صهیونیستی مستلزم واکنش سخت و محکم از طرف جمهوری اسلامی ایران بود. لذا رهبر معظم انقلاب بر خروجی تهدید علیه رژیم صهیونیستی افزودند.

 

4.6. روند صعودی سبعیت رژیم صهیونیستی به‌ویژه بعد از سال 2006

 

پس از سال‌ها ایجاد رعب و وحشت توسط اسرائیل در بین جامعه اسلامی و شکست الگوهای سازش و الگوی مقابله نظامی توسط ارتش دولت‌های عرب، حزب‌الله لبنان توانست با پشتوانه اعتقادی خود علیه اسرائیل در جنوب لبنان در سال 2000 پیروز گردند.

 

پس از مدتی در سال 2006 اسرائیل علیه لبنان جنگی 33 روزه (جنگ ژوئیه، جنگ تموز و یا 34 روزه) را به راه انداخت که نتوانست ذره‌ای پیشروی مرزی داشته باشد و مرزهای خود را به داخل لبنان گسترش دهد. جنگ غزه ۲۰۰۸-۲۰۰۹ (معروف به جنگ 22 روزه) که باعث به شهادت رسیدن بیش از 1000 نفر شد. در سال 2012 به مدت 8 روز جنگی بین اسرائیل اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها (معروف به جنگ 8 روزه) درگرفت که با آتش‌بس بین طرفین پایان یافت. در سال ۲۰۱۴ نبردی میان اسرائیل و نیروهای جهادی نوار غزه به رهبری حماس (معروف به جنگ 51 روزه) رخ داد که باعث به شهادت رسیدن بیش از 1800 نفر فلسطینی شد. به عبارتی در مدت 6 سال سه جنگ علیه فلسطینی‌ها به راه انداخت که نشان از روند صعودی خشونت و سبعیت این رژیم دارد.[4] در این بین می‌توان به محاصره غزه از ژوئن 2007، حمله نظامیان صهیونیستی به کشتی ترکیه‌ای «ماوی مرمره» در ماه می 2010 و همچنین به روند فزاینده رشد شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در کرانه باختری اشاره داشت.

 

 با توجه به چنین روند فزاینده‌ای از خشونت رژیم جعلی است که مقام معظم رهبری از واژه «سگ هار منطقه»، «خبیث بی‌رحم» و مانند آن استفاده می‌کنند.

 

«گاهی شنیده می‌شود دشمنان ملّت ایران، ازجمله از دهان نحس نجسِ سگِ هار منطقه در رژیم صهیونیستی، چانه می‌جنبانند که ایران تهدید همه‌ی جهان است؛ نه.. تهدیدِ همه‌ی جهان، آن نیروهای شر و شرآفرینی هستند که جز شرارت از خودشان نشان نداده‌اند؛ ازجمله همین رژیم جعلی اسرائیل و بعضی از پشتیبانان او.»(بیانات معظم له در دیدار پنجاه‌هزار فرمانده بسیج سراسر کشور 29/08/1392)

 

«این مردم در مقابل یک دشمن مسلحِ خبیثِ بی‌رحمی مثل رژیم صهیونیست و رؤسای پلید و خبیث و نجس آن رژیم قرار گرفته‌اند و آنها هم بدون هیچ ملاحظه‌اى شب و روز دارند می‌کوبند.. سگ هارى و گرگ درنده‌اى به انسان‌های مظلوم حمله کرده است؛ چه کسى مظلوم‌تر از کودکان معصومى که در این حملات جان خود را مظلومانه از دست دادند»(خطبه‌هاى معظم له در نماز عید سعید فطر 07/05/1393)

 

«امروز در دنیا کسی نیست که باور کند ...رژیم صهیونیستىِ نسل‌کش و کودک‌کش دنبال اجرای دموکراسی در کشورهای دنیاست. پرونده‌ی آمریکا، پرونده‌ی رژیم صهیونیستی، پرونده‌ی همین چند قدرت که در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارند، ازلحاظ مسئله‌ی حقوق بشر و طرفداری از حقوق ملت‌ها و حقوق انسان‌ها، پرونده‌ی بسیار سیاهی است.»(بیانات معظم له در دیدار کارگزاران نظام 03/05/1391)

 

4.7. بیداری اسلامی و منحرف کردن مسیر آن توسط دشمن

 

ما با شروع بحران تکفیری‌ها در منطقه به‌ویژه در سوریه و عراق شاهد منحرف شدن مسیر بیداری اسلامی از مبارزه با اسرائیل به سمت امت اسلامی (جنگ خانوادگی) شدیم. ایشان با تأسف و تأثر به این انحراف اشاره می‌کنند و از علمای امت اسلامی می‌خواهند که شور و احساسات جوانان امت اسلامی را به سمت دشمن اصلی یعنی اسرائیل و در جهت دفاع از مقاومت هزینه کنند.

 

«خطّ مقدّم مبارزات در این منطقه مرزهاى فلسطین اشغالى بود. جریان تکفیر آمد این خطّ مقدّم را تبدیل کرد به خیابان‌های بغداد و مسجد جامع سوریه و دمشق و خیابان‌های پاکستان و شهرهاى مختلف سوریه، و این‌ها شد خطّ مقدّم مبارزه!.. این جریان تکفیر، این شور و حماسه را منحرف کرد و کسانى از جوانان بى‌خبر و جاهل را کشاند به سمت سربریدن مسلمان و قتل‌عام زن و بچه و کودک یک روستا! این جزو سیئات جریان تکفیر است ... من دو سه کار لازم را که غیرقابل اغماض است، عرض می‌کنم: یکى [تشکیل‌] یک نهضت علمى و منطقى فراگیر از سوى همه‌ى علماى مذاهب اسلامى است براى ریشه‌کن کردن جریان تکفیرى؛... کار دوّم که بسیار لازم است، روشنگرى نسبت به نقش سیاست‌های استکبارى آمریکا و انگلیس است... کار سوّمى که حتماً باید انجام بگیرد، اهتمام به قضیّه‌ى فلسطین است. نگذارید قضیّه‌ى فلسطین و قدس شریف و مسئله‌ى مسجدالاقصى به دست فراموشى سپرده بشود؛ آنها این را می‌خواهند.»(بیانات معظم له در دیدار شرکت‌کنندگان در کنگره‌ى جهانى‌ جریان‌های افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام 04/09/1393)

 

4.8. شجاعت امام مسلمین و حفظ روحیه شجاعت و مرعوب نشدن جامعه

 

یکی از خصوصیات لازم امام مسلمین شجاعت و ترغیب امت اسلامی در مقابل دشمنان خدا است؛ همان‌طور که وظیفه امت اسلامی تبعیت از امام مسلمین است. امام مسلمین نماد شجاعت جامعه اسلامی است. سکوت امام جامعه علیه تهدیدات می‌تواند به مرعوب شدن خواص جامعه و درنهایت به مرعوب شدن جامعه بیانجامد و دشمن از همین نقطه‌ضعف استفاده می‌کند. هدف اصلی تهدیدات هم مرعوب ساختن مسئولین و خواص جامعه است. لذا به نظر ایشان در کنار ویژگی تقوا و خودآگاهی باید شجاعت در بین مسئولین جامعه اسلامی باشد. لذا به نظر ایشان اگر در کنار ویژیگی تقوا و خودآگاهی، شجاعت در بین مسئولین جامعه اسلامی نباشد، نقطه ضعفی است که باعث قوت گیری دشمن می شود.

 

«اگر تقوا بود، اما شجاعت نبود، باز کافی نیست. چه‌بسا آدم‌های باتقوا که به خاطر نداشتن شجاعت لازم، در آن‌وقتی که باید اقدامی بکنند، نمی‌کنند و حرفی بزنند، نمی‌زنند... اگر شجاعت نباشد، انسان مرعوب می‌شود و دشمن از همین نقطه‌ضعف استفاده میکند. به مجرّد این‌که یک مسئول در هر نقطه از نقاطی که گفتم...شجاعت نداشت و آن صفت مهم و مؤثر در او نبود، او را مرعوب می‌کنند. این تهدیدها، این حرف‌ها و این خط‌ونشان کشیدن‌ها، اغلب برای مرعوب کردن مسئولان کشورهاست. بسیاری از ملت‌ها بدبخت شدند، به خاطر این‌که رؤسا و مسئولانشان شجاعت نداشتند. ملت، شجاع و آماده حضور درصحنه بود؛ اما مسئولانی که باید زمام‌ها را در دست گیرند و پیشرو باشند و حرکت کنند، شجاعت لازم را نداشتند. (بیانات معظم له در دیدار مردم قم 19/10/1380)

 

5. نتیجه‌گیری

 

در این گزارش پس از بررسی دکترین نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش شد تا با استفاده از بیانات معظم له به تبیینی از چرایی روند تجمیعی موضع‌گیری‌های ایشان علیه رژیم صهیونیستی برسیم. با بررسی بیانات ایشان به چهار راهبرد رسیدیم که عبارت از:

 

• راهبرد حمایت از «هر ملت»، «هر گروه» در «هر جا» در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی
• راهبرد دفاع متوازن
• راهبرد تهدید تا حد محو رژیم صهیونیستی
• راهبرد تسلیح کرانه باختری، می‌باشد.

 

درنهایت درباره چرایی افزایش روند تجمیعی موضع‌گیری مقام معظم رهبری علیه رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر به هشت دلیل اشاره شد که عبارت از موارد ذیل می‌باشد:

 

• تعارض هویتی با آمریکا بر سر رژیم صهیونیستی
• نزدیک شدن رژیم صهیونیستی اسرائیل به پایان عمر سیاسی و نهایت قطعی خود
• شناخت خصوصیات روانی صهیونیست‌ها
• افزایش سطح تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران
• افزایش اقدامات خرابکارانه و ترور رژیم صهیونیستی علیه برنامه و دانشمندان هسته‌ای ایران
• روند صعودی سبعیت رژیم صهیونیستی به‌ویژه بعد از سال 2006
• بیداری اسلامی و منحرف کردن مسیر آن توسط دشمن
• شجاعت امام مسلمین و حفظ روحیه شجاعت و مرعوب نشدن جامعه



[1] http://www.sndu.ac.ir/content/دکترین-نظامی

[2] http://www.eshraf.ir/2501/پنتاگون-دکترین-نظامی-ایران-دفاعی.html

[3] http://www.irinn.ir/news/2408/دکترین-دفاعی-جمهوری-اسلامی-ایران؛-از-توسعه-صنایع-تا-آمادگی-برای-جنگ-نا

[4] سید رضی عمادی، ناکامی رژیم صهیونیستی در جنگ 51 روزه علیه غزه:

In: http://www.siasi.aja.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&CategoryID=c87925e3-6212-4edb-8000-06514d793094&WebPartID=6c9f67fc-aed3-436f-ab57-bcaf23d99527&ID=3ab714ad-af2f-4155-b0f4-fa2593600779

برگرفته از تبیین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی