امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

رزمندگان الحوثی به اطراف صنعا رسیدند

پنجشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۳۷ ق.ظ

 یمن به تازگی شاهد گسترش درگیری مسلحانه میان حوثی ها از یک سو و سلفی ها و سایر قبایل از سوی دیگر است که به شکلی بی سابقه به مناطق اطراف صنعا پایتخت این کشور رسیده است...  

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، داغ ترین جبهه، مناطقی است که در آن حوثی ها با قبایل وابسته به شیخ حسین الاحمر برادر شیخ قبیله حاشد مقابله می کنند.
رسانه های گروهی یمن تصاویر پیوستن شیخ حمیر الاحمر معاون رییس مجلس نمایندگان یمن به برادرانش حسین و هاشم در نبرد در اطراف منطقه استراتژیک وادی دنان نزدیک شهر الخمری زادگاه شیخ صادق الاحمر شیخ قبیله حاشد را منتشر نمودند.  
رهبران جریان الحوثی، علی محسن الاحمر مشاور نظامی رییس جمهور یمن و حمید القشیبی فرمانده بزرگترین نیروی نظامی در منطقه را به حمایت تسلیحاتی از جنگحویان هوادار شیخ الاحمر متهم کردند.  
گروه الحوثی در تحولی مهم، به مناطق مهمی از استان الجوف هم مرز با عربستان که دومین استان بزرگ یمن از نظر مساحت است، سیطره یافتند.
به گفته ناظران، حمله شدید حوثی ها به پادگان مرزبانی نشانه رویارویی جدید میان ارتش یمن و حوثی ها است که در سال های گذشته شش جنگ علیه دولت یمن به راه انداختند. 
مواضعی که به تازگی به تصرف حوثی ها درآمد، مشرف به جاده بین المللی یمن - عربستان است که برای سعودی ها اهمیت راهبردی دارد.
رییس جمهور یمن در اولین مداخله رسمی، چند کمیته نظامی را برای حل درگیری جاری که ممکن است به درگیری طایفه ای در تمام استان های کشور منجر شود، به مناطق نبرد اعزام نمود.
گفته می شود که عبدربه منصور هادی از کشیده شدن درگیری به منطقه ارحب نزدیک صنعا پایتخت یمن که مشرف به فرودگاه بین المللی صنعاست، نگران می باشد.
به گفته منابع قبیله ای، علی الجائفی فرمانده نیروهای ذخیره یمن با شیوخ قبایل و سران حوثی ها در منطقه دیدار و به آنان ابلاغ کرد که نظام قاطعانه با هر گونه حضور گروه های مسلح در ارحب برخورد خواهد نمود، وی البته نگفت که چرا نظام به سلفی ها و گروه های وابسته به حسین الاحمر کمک های نظامی می کند و حتی تانک در اختیار آنها قرار می دهد.
در ادامه این گزارش آمده که کمیته های نظامی مشابهی در منطقه حرض در مرز عربستان که شاهد درگیری میان حوثی ها و سلفی هاست، تشکیل جلسه داده و ارتش خواستار خروج حوثی ها و سلفی ها از مواضعشان و تحویل این مواضع شده است که البته به نظر نمی رسد که سران الحوثی با چنین درخواستی موافقت کنند چرا که به ارتش یمن اطمینانی نیست و در صورت تخلیه این مناطق آنها دوباره به سلفی های تندروی وابسته به عربستان واگذار می شود.
به نوشته روزنامه العرب شهر دماج در استان صعده که اولین شراره درگیری از آنجا شروع شد، شاهد اقدام حوثی ها در گلوله باران منطقه آن هم در زمان حضور کمیته ریاست جمهوری در شهر است که به گفته مسئولانش، حوثی ها در آن دارای ده ها دستگاه تانک هستند.   
منابع بیمارستان دماج گزارش دادند: شمار کشته های منطقه از زمان آغاز محاصره در حدود سه ماه قبل تاکنون 199 نفر از جمله 29 کودک همراه با 594 زخمی از جمله 71 کودک است.    
گفته می شود که اقدام تدافعی حوثی ها برای دور کردن سایه سلفی ها و القاعده از مراکز تجمع خود پس از آن صورت می گیرد که در طول یک دهه گذشته بارها این منطقه توسط ارتش و دیگر گروه های وابسته به عربستان محاصره شد و صدها نفر بر اثر نرسیدن مواد غذایی و دارویی جان خود را از دست دادند.
حوثی ها در طول چند سال گذشته با آموزش نظامی گسترده نیروهای خود و تشکیل ارتشی مجهز که غنایم زیادی نیز در درگیری با ارتش به دست آورده، محدوده دفاعی خود را گسترش می دهند تا مراکز تجمع آنها از آتش توپخانه و یا خمپاره گروه های مخالف دور شود.
این تحولات در حالی در یمن در حال روی دادن است که عربستان سعودی از این اقدامات به وحشت افتاده است و تلاش هایش برای دور کردن حوثی ها از مرزهای مشترک و استان های اشغالی راه به جایی نبرده است.
گفتنی است که سران آل سعود به شدت از درگیر شدن با حوثی ها وحشت دارند چرا که در نبرد پنج سال پیش شکست سختی از این گروه شبه نظامی خوردند و ده ها کشته دادند.

منبع : العالم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی