امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

راهبردی‌ترین فایده تحولات عراق

چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۳، ۰۳:۴۴ ب.ظ

روش مقابله با داعش و امثالهم؛ برای ایجاد امنیت پایدار باید مردم‌محور باشد. پرواضح است که این بسیج مردمی تنها با همراهی مرجعیت شیعه و علما و تاثیرگذاران این کشور اتفاق می‌افتد...

 
تحولات عراق در کنار خیانت‌ها، جنایات غیرانسانی تکفیری‌ها، خباثت برخی کشورهای منطقه‌ای و سواستفاد‌ه‌های برخی قدرت های فرامنطقه ای فواید راهبردی را برای جهان اسلام داشته و مخصوصا نشانه آشکار دیگری برای کارآمدی تز حکومتی ولایت فقیه محسوب می‌شود.

برای فهم کامل این موضوع نکات ذیل مهم می باشد:

۱: برخی از شهرهای عراق در حالی به راحتی سقوط کرد که داعش عملا با نیروهای ارتش عراق درگیری فیزیکی خاصی نداشته است. بررسی‌های دولت عراق نیز نشان می‌دهد که به علت خیانت‌های درون ارتش و همراهی و کوتاهی برخی مسئولین سیاسی، عملا کلید سلطه بر برخی نواحی به نیروهای داعش تقدیم شده است.

۲: داعش با ادعای تفکر مذهبی و زنده کردن خلافت اسلامی تبدیل به یک گروه ایدئولوژیک شده که مقابله با آنها صرفا به حوزه امنیتی و نظامی محدود نخواهد بود. آنها با همین ادعای مذهب، بخشی از عشایر اهل سنت عراق را نیز با خود همراه کرده‌اند. این مهم موجب شده تا به دلیل آنکه دولت عراق تنها حوزه مقابله نظامی را توانسته پوشش بدهد، برخی خلاهای ایدئولوژیک در بخش‌های مهم ارتش رخ بدهد. ضمن آنکه به دلیل یکدست نبودن ارتش عراق، بسیاری از اعضا از باقیمانده های ارتش بعث بوده و انتظار حضور همه جانبه آنها در صحنه نبرد چندان خوشبینانه نیست.

۳: روش مقابله با داعش و امثالهم؛ برای ایجاد امنیت پایدار باید مردم‌محور باشد. پرواضح است که این بسیج مردمی تنها با همراهی مرجعیت شیعه و علما و تاثیرگذاران این کشور اتفاق می‌افتد. همچنانکه دیده شد پس از فتوا جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی در نجف و آیت‌الله مکارم شیرازی در قم و فعالیت‌های دیگر علما از جمله بیانیه اخیر آیت‌االله محمدتقی مدرسی در عراق، صدها هزار نفر برای مقابله با داعش اعلام آمادگی کرده‌اند. این حجم از آمادگی آنقدر موثر بوده که این امیدواری را بوجود آورده که دولت نوری مالکی بتواند برای تغییر در ترکیب انسانی و ساختاری ارتش عراق دست به اقدام عملی بزند.

۴: ورود آیت الله سیستانی، معادلات عراق را به کلی عوض کرد. گروه های شیعی و هم پیمانان آنها در عراق به لطف مرجعیت، اینک صاحب یک سرمایه اجتماعی منسجم شده‌اند که دولت جدید عراق با پشتوانه همین مردم وزرا و ترکیب و میزان سهم گروه‌ها در آن تشکیل خواهد شد.

۵: راهبردی‌ترین تصمیم درباره تحولات عراق نیز بی‌شک توسط رهبر‌معظم‌انقلاب صورت گرفت. رهبری به عنوان ولی‌فقیه زمان، تدبیر تحولات عراق را منوط به دولت، مردم و مخصوصا مرجعیت عراق اعلام فرموده‌اند. این موضوع به تعبییر دقیق‌تر تفویض و بسط مدیریت ولایت فقیه از طریق مرجعیت در عراق است.

۶: اتفاقات عراق مرجعیت شیعه را در عراق و ایران تماما در یک خط واحد نشان داد که عملا نه تنها جغرافیای تشیع بلکه جهان اسلام امروز تحت تاثیر این خط واحد قرار گرفته است.

۷: بسط قدرت ولایت فقیه امروز حتی در میان علمای اهل سنت عراق نیز دیده می شود، چنانچه رئیس علمای اهل سنت عراق اعلام کرد که آیت الله سیستانی مرجع همه اهالی عراق هستند.
منبع : جهان نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی