امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

در تحلیل انفجار روز گذشته عربستان

جمعه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۴۲ ب.ظ

یک روزنامه عربی‌زبان با اشاره به انفجارهای سریالی چند ماه اخیر در عربستان که گروه تروریستی داعش مسئولیت آنها را بر عهده گرفته است، نوشت جنگی واقعی مقام‌های سعودی نه در سوریه و یمن بلکه در داخل عربستان است....

   

   

انفجار انتحاری روز پنج‌شنبه در مسجدی در عربستان زنگ خطر را برای مسئولان سعودی و لزوم توجه به خطراتی که نه از سوریه و یمن بلکه از داخل آن را تهدید می کند، به صدا در می آورد.

پایگاه اینترنتی رای‌الیوم در سرمقاله دیروز خود در این‌باره نوشت: انفجار در مسجدی در شهر ابها نشان می دهد جنگ واقعی عربستان نه در یمن و سوریه بلکه در داخل کشور و لزوم مقابله با رویکردهای افراطی جوانان سعودی است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دو ماه پیش در جریان دیدار با سران شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید که هدف از آن اطمینان دادن به آنان در خصوص پرونده اتمی ایران بود، به مسئولان سعودی در مورد خطر داخلی که به نظر او بزرگتر از تهدید خارجی و به عبارت بهتر خطر ناشی از ایران بود، هشدار داد.

منظور اوباما از این خطر داعش بود که از نظر ایدئولوژیک در بین محافل جوانان سعودی و خیل بیکاران و نیز کسانی که از شرکت دادن در تعیین سرنوشت خود محروم مانده اند، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

عجیب اینکه اوباما در مصاحبه مشهور دو هفته پیش با روزنامه نیویورک تایمز نیز بار دیگر هشدار خود را تکرار کرد، اما به نظر می رسد مسئولان سعودی در این خصوص دیدگاه دیگری دارند.

انفجار مسجد ابها، مهر تاییدی بر خطر داخلی عربستان

انفجار امروز در مسجدی که سربازان وابسته به نیروهای پلیس و نیروهای ویژه سعودی در شهر ابها واقع در جنوب غرب عربستان در آن حضور داشتند، یکی از روشن ترین دلایلی است که بار دیگر بر حجم خطری که عربستان از داخل با آن روبه رو است، مهر تایید می زند و یک بار دیگر اهمیت و خطر این موضوع را یادآوری می کند.

عربستان در چند ماه گذشته صحنه انفجارهای متعدد انتحاری بوده است که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، اما آنچه انفجار انتحاری امروز را که مرگ 13 سرباز را به دنبال داشت، از انفجارهای قبلی متمایز می کند، سه نکته است:

نخست: انفجار امروز در شهر ابها در قلب عربستان رخ داد

دوم: مسجد محل انفجار مسجد شیعی نیست

سوم: این انفجار در فصل تابستان در ابها رخ داد که از نظر جغرافیایی منطقه ای کوهستانی و سرسبز با آب و هوای معتدل است و مقصد گردشگری داخلی این کشور به شمار می آید.

این عملیات بیانگر نفوذ گسترده عناصر داعش در محافل امنیتی سعودی و توانایی آنان در حمله به تمام اهداف مورد نظر خود است، آن هم در شرایطی که عربستان پس از انفجارهای قطیف و الدمام و نیز آغاز جنگ فرسایشی خونین در یمن در شرایط امنیتی استثنائی به سر می برد.

در همین ارتباط «خلیل الخلیل» عضو مجلس شورای عربستان در گفت وگو با شبکه العربیه گفت: بیش از 60 درصد جوانان سعودی آماده پیوستن به داعش هستند.

وی که کارشناس مسائل تروریستی است افزود: میانگین سنی بیشتر این جوانان ده سال است.

اما وی در ارزیابی های خود اندکی تواضع داشت، زیرا آمار غیر رسمی که از طریق سایت های اجتماعی منتشر شد نشان می دهد که این نسبت نه 60 درصد بلکه 92 درصد است تا جایی که مسئولان سعودی را شگفت زده کرده و اعلام کردند نظرسنجی مستقلی را در بین جوانان انجام می دهند تا این نتیجه تکذیب شود اما تا این لحظه نتایج این نظر سنجی منتشر نشده است و معلوم نیست آیا در اصل این نظر سنجی انجام شده است یا خیر.

اما امیر «محمد بن نایف» ولیعهد سعودی و وزیر کشور و نیز رئیس شورای عالی امنیتی و سیاسی که به دلیل موفقیت در مبارزه با القاعده در طول ده سال گذشته و نیز کاهش حملات آن در کشور به میانگین های بسیار پایین، از سوی محافل سعودی و خارجی به شکل خاص مورد  توجه و قدردانی قرار دارد، از روند رو به افزایش انفجارها و انتقال آن از اهداف شیعی به اهداف سنی و نظامی بیشترین زیان و ضرر را متحمل خواهد شد  و متعهد شده است که از این عملیات جلوگیری خواهد کرد.

در این شرایط متاسفانه و چه بسا برای نخستین بار با اوباما و تشخیص درست واقعیت گزینه های پیش روی مسئولان سعودی هم عقیده هستیم، زیرا پیش از او نیز عده زیادی همین تشخیص را داده بودند.

اکنون اعلام می کنیم که نبرد واقعی عربستان نه در یمن یا سوریه بلکه در داخل کشور و چگونگی فراهم کردن جایگزین هایی برای جوانان است تا از افراط گرایی دور شوند و نخستین جایگزین تامین عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و نیز اصلاحات سیاسی به اضافه مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری برای کشور است.   

منبع:تسنیم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۶
کوچکزایی

انفجار

تروریست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی