امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله با واکنش های متفاوتی همراه بوده، هر چند خشم و ناراحتی ۱۴ مارس مساله ای کاملا طبیعی به نظر می رسد، اما با نگاه عمیق به محتوای سخنان رهبر مقاومت، می توان به نکات مهم و حساسی پی برد که وی بر آن تمرکز کرد...

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سید حسن نصرالله لبنان در روز جمعه 29 آذر در سخنان مهمی که به مناسبت شهادت حسان اللقیس از فرماندهان بزرگ مقاومت ایراد کرد، بار دیگر نگاه ها را در سطح داخل و خارج لبنان متوجه خود کرد.

دبیرکل حزب الله که گفته می شود جامعه صهیونیستی همواره سخنانش را جدی می گیرد و هر گاه قرار است وی سخنرانی داشته باشد، صهیونیست ها حساس تر از دیگران، پای شنیدن سخنانش می نشینند، به نکات مهمی در سخنرانی اخیر خود اشاره کرد.

نصرالله که چندی پیش در مصاحبه سه ساعته خود با شبکه " او تی وی" وابسته به یکی از جریان های سیاسی مهم مسیحی لبنان، به طور بی سابقه ای، حاکمان عربستان سعودی را مسئول بحران سیاسی در لبنان و بحران سوریه و معضلات منطقه ای در مناطق دیگر معرفی کرده بود، در مراسم بزرگداشت شهید اللقیس هم، نوک پیکان انتقادهای خود را متوجه سعودی ها کرد.

البته سخنان نصرالله همچون دفعات قبل با واکنش منفعلانه جریان 14 مارس و البته خشم غربی ها روبرو شده است. شخصیت های سیاسی وابسته به 14 مارس و رسانه های آنها هجمه سنگین خود علیه رهبر مقاومت را پس از سخنان اخیر تشدید کرده اند.

روزنامه المستقبل ارگان جریان المستقبل که البته رهبر آن همچنان در میهمانی آل سعود به سر می برد، سردمدار جنگ روانی علیه حزب الله و رهبر آن به شمار می رود که به گفته سید حسن نصرالله، این جنگ با هزینه میلیاردها دلار برای مخدوش کردن وجهه مقاومت به رهبری حزب الله ادامه دارد که دلارهای نفتی رژیم های سازشکار عربی حاشیه خلیج فارس این جنگ کثیف را در همسویی با رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی به پیش می برد.

المستقبل با تیتر " خشم و نارضایتی اروپایی از سخنان نصرالله"، بار دیگر دنباله روی خود از غربی ها را به رخ همه کشید که برای سردمداران جریان 14 مارس و در راس آنها، آنچه اهمیت دارد، رضایت غربی هاست و هر گاه آنها خشمگین شوند، المستقبل و دیگر طیف های همسو وظیفه دارند در بعد رسانه ای و موضع گیری، مطابق میل اربابان خارجی خود علیه حزب الله موضع گیری کنند.

این رسانه نوشت واکنش ها در محکومیت سخنان دبیرکل حزب الله تنها به گروه های سیاسی داخل لبنان منحصر نشد، بلکه به خارج از لبنان هم کشیده شد و اروپایی ها خشم خود را از این سخنان ابراز کردند.

تاکید سید حسن نصرالله بر حیاتی و سرنوشت ساز بودن نبرد حزب الله با گروه های تکفیری مورد حمایت عربستان و متحدانش هم اسباب ناراحتی و خشم گروه های وابسته به محور ضد سوری در داخل لبنان را فراهم کرده است.

البته سرمداران 14 مارس که تا کنون تمام رویاهای آنها برای سرنگونی نظام طرفدار مقاومت سوریه بر باد رفته است، به حربه کثیف تلاش برای شعله ور کردن فتنه مذهبی میان اهل سنت و شیعیان لبنان روی آوردند. ناظم الخوری یکی از سران 14 مارس که البته وزیر محیط زیست دولت موقت لبنان هم به شمار می رود، در اظهارات تحریک آمیز مدعی شده است : " خیلی صریح اعلام می کنم طایفه اهل سنت لبنان، دخالت حزب الله در سوریه را دخالت علیه اهل سنت می داند" تا با این ادعای بی اساس، اهل سنت لبنان و البته سوریه را علیه مقاومت به رهبری حزب الله تحریک کند. در حالی که دخالت حزب الله در سوریه تنها زمانی آغاز شد که جریان 14 مارس گروه های مسلح خود را به سوریه اعزام کرده بود تا در کنار گروه های مسلح مزدور اعزامی از سوی عربستان و دیگر اعضای محور ضد سوری، بتوانند اهداف خطرناک خود در سوریه را عملی کنند و البته حزب الله زمانی مجبور به دخالت شد که گروه های تکفیری مورد حمایت 14 مارس به کشتار لبنانی های بیگناه در روستاها و مناطق القصیر سوریه دست می زدند و تنها طرفی که به درخواست کمک آنها پاسخ مثبت داد، حزب الله بود.

بر خلاف اظهارات تحریک آمیز الخوری، حزب الله هرگز با هدف کشتار اهل سنت و یا اقدام علیه آنها وارد سوریه نشده است، بلکه در راستای حمایت از مردم سوریه که  اهل سنت هم بخش مهمی از آنها را تشکیل می دهند و نجات آنها از دست تروریست های تکفیری بی رحم مورد حمایت عربستان و گروه های وابسته به این رژیم در داخل لبنان، به سوریه رفته است.

آنطوان زهرا از اعضای حزب القوات اللبنانیه به ریاست سمیر جعجع از عاملان اصلی کشتار و اغتشاش در جنگ 15 ساله داخلی، هم تلاش کرد مردم لبنان را علیه مقاومت تحریک کند و البته با گفتن اینکه "هر گونه مشارکت در قدرت با حزب الله و تشکیل دولت با این جنبش از نظر ما مردود است" بار دیگر این حقیقت را نشان داد که جریان 14 مارس قدرت تصمیم گیری مستقلی ندارد و همواره نگاه های سردمداران این جریان به ریاض و پایتخت های غربی دوخته شده است و فرامین آنها را اجرا می کنند.

این در حالی است که سید حسن نصرالله بر ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت همه گروه ها از جمله 14 مارس تاکید کرده است تا نشان دهد حزب الله بر خلاف ادعاهای رقیبانش به دنبال انحصارطلبی و قبضه کردن قدرت نیست و منافع ملی را بر منافع گروهی ترجیح می دهد.

عماری حوری از اعضای فراکسیون المستقبل که رهبرشان، سعدالحریری، به عنوان  غلام حلقه به گوش سعودی ها همچنان در ریاض به سر می برد و البته بین پایتخت عربستان و پایتخت های غربی به ویژه پاریس هم برای دریافت دستور، در حرکت است. به موضع گیری منفی علیه حزب الله پرداخته و  ادعاهایی را علیه سید حسن نصرالله مطرح کرده و مدعی شده است اهل سنت، شیعیان، دروزی ها، مسیحیان و علوی ها همراه 14 مارس هستند.

محمد کباره یکی دیگر از شخصیت های سیاسی وابسته به جریان 14 مارس با به کار بردن الفاظ توهین آمیز درباره رهبر مقاومت، بار دیگر لجاجت و انحصارطلبی این جریان و کارشکنی در برابر حل بحران سیاسی و تشکیل دولت جدید را نمایان کرد و گفت حزب الله نباید در دولت شرکت کند. ما نمی خواهیم در قتل لبنانی ها و سوری ها و اعراب شریک باشیم!

این عضو 14 مارس در حالی اتهام بی اساسی را علیه حزب الله مطرح کرده است که گروه های تکفیری وهابی مورد حمایت جریان متبوع وی با دلارها و سلاح های اهدایی عربستان و متحدانش، وحشیانه ترین جنایات را علیه مردم بی دفاع سوریه از جمله سر بریدن و مثله کردن اجساد آنها مرتکب شده و با ارسال خودروهای بمب گذاری شده به لبنان، مردم بیگناه را آماج حملات کینه توزانه خود قرار می دهند.

تاکید سید حسن نصرالله بر راهبردی بودن حضور حزب الله در سوریه و سرنوشت ساز خواندن این حضور، خشم جریان 14 مارس را به دنبال داشته و "اشرف ریفی" از شخصیت های وابسته به این جریان به زعم خود از نصرالله خواسته است به اشتباه خود  اعتراف کرده و برای جلوگیری از خسارت های بیشتر از سوریه خارج شود.
این شخصیت وابسته به غرب و رژیم های عربی هم با ریختن اشک تمساح برای مردم سوریه همچون آل سعود، اتهامات تکراری را بار دیگر تکرار کرد.

احمد الحریری دبیرکل جریان المستقبل هم مدعی شده است حزب الله در مقابل دو بن بست گرفتار شده است .

اتهام زنی و ادعاهای سران جریان 14 مارس و رسانه های وابسته به آنها علیه دبیرکل حزب الله که عمق خشم و نارضایتی آنها را از شرایط میدانی در سوریه و سنگین تر شدن کفه ترازو به نفع ارتش سوریه به سبب شکست های متوالی گروه های تروریستی تکفیری و تشدید شکاف و دودستگی میان آنها نشان می دهد که به جدایی گروه های مسلح از یکدیگر منجر شده است در حالی است که تحلیلگران و صاحب نظران سیاسی و کسانی که تحولات را موشکافانه و دقیق دنبال می کنند، سخنان اخیر سید حسن نصرالله را حاوی پیام ها و  نکات بسیار مهمی می دانند.

در این زمینه آنطوان حایک در مطلبی در خصوص سخنان اخیر سید حسن نصرالله در مراسم بزرگداشت شهید حسان اللقیس فرمانده مقاومت نوشته است : شاید سخنان دبیرکل حزب الله به سبب مفاهیم و اشاره ها و اتهامات مستقیم و غیر مستقیمی که در خود داشت، کوبنده ترین سخنان از زمانی بود که مواضع خود را همواره با مرتبط کردن اوضاع سوریه و لبنان به یکدیگر بیان کرده است، اما این بار این سخنان با آرامش اضافی و لبخندی همراه بود که بیانگر واقعیت سیاسی و میدانی حزب الله در سایه تحولات دشوار و پیچیده منطقه ای به نفع خطی است که مقاومت به آن پایبند بوده است.

وی آورده است : گویی حزب الله، پیروزی هایش را در میدان های لبنان و منطقه به طور یکسان اعلام می کند، به چند دلیل که اولین دلیل آن، این نیست که حزب الله، امتیازهای خود را در تیررس منطقه ای ثبت می کند یا در زمین خارج که مسیر گروه رقیب داخلی خود را تحت سیطره دارد و آخرینش هم تصمیم مطلق و قاطع برای ادامه رویارویی و کوتاهی نکردن در خصوص پیروزی های نظامی و سیاسی محقق شده از زمان ورود این جنبش به جنگ سوریه و همچنین برداشتن گام های مهمی نست که نصرالله در سخنانش به سبب سری بودن آن از نظر نظامی برای تحقق اهداف بیشتر، خیلی به آن نپرداخت.

به  اعتقاد کارشناسان، مواضع سید حسن نصرالله این بار به بررسی و تعمق بیشتری به دلیل پیام هایی که ظاهرش  داخلی و باطنش صرفا منطقه ای است، نیاز دارد و نباید نگاه سطحی  و گذرا به آن داشت، بدیهی است که نصرالله، حملات خود را بر میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان و سفر اخیرش به عربستان متمرکز کرد که البته بدون اینکه نامش را ببرد، از وی انتقاد کرد.

اقدام سید حسن نصرالله در مرتبط کردن دو رویداد ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید به مانع تراشی خارجی و مواضع یک کشور مشخص، تصادفی نبود بلکه در واکنش به مواضع اخیر میشل سلیمان پس از بازگشت از عربستان صورت گرفت. در نتیجه نصرالله معتقد است که جنگش در سوریه فقط علیه شبکه القاعده نیست بلکه علیه عربستان سعودی است که از این شبکه تروریستی حمایت می کند. بر اساس اطلاعاتی که به نظر می رسد حزب الله از طریق دستیابی به اسناد و مدارک سری از اتباع غیر سوری یا لبنانی که رزمندگانش در جنگ القصیر و بعدا در القلمون دستگیر کردند، در اختیار دارد که تکیه گاه قوی را تشکیل می دهد که به مقاومت اجازه می دهد سقف آن را تا این درجه علیه یک کشور تاثیرگذار منطقه ای در لبنان بالا ببرد.

البته میشل سلیمان هم در سخنان اخیر سید حسن نصرالله سهمی را به خود اختصاص داد به ویژه از این نظر که نصرالله از وی خواست موضع شجاعانه ای که برخاسته از منافع ملی باشد به دور از منافع برخی کشورهای منطقه ای اتخاذ کند. شاید خطرناک ترین چیزی که نصرالله به آن اشاره کرد این بود که حل بحران لبنان تا زمانی که بحران سوریه و جنگ در این کشور ادامه دارد، امکان ندارد. درست است که حزب الله آخرین طرفی بود که در بحران سوریه دخالت کرد، اما صحیح تر آن است که حزب الله آخرین طرفی خواهد بود که از سوریه خارج خواهد شد.

به اعتقاد حایک، نصرالله در سخنانش همچنین به این اشاره کرد که حزب الله توانمندی های رزمی خود را در داخل هم به کار گرفته است تا در شرایط اضطراری از آن استفاده کند . حزب الله که هنوز بالاترین سطح آمادگی خود را برای مقابله با تحولاتی که ممکن است در پی یکسره شدن نبرد القلمون رخ دهد، اعلام نکرده است که ممکن است این تحولات در عمق پایگاه مردمی و انبار نظامی اش یعنی در بقاع شمالی باشد البته معنایش این نیست که از رویارویی در داخل در صورتی که شرایط خارجی دولتی را بر این جنبش تحمیل کند، چشم پوشی کند و این مساله ارسال پیامی از سوی نصرالله در اشاره واضح به این است که پیروزی در سوریه، در بعبدا ثمر خواهد داد.

گشودن چهار جبهه با یک سخنرانی

از سوی دیگر سامی کلیب در مطلبی که در روزنامه الاخبار منتشر شد، نوشت سخنان سید حسن نصرالله یک گام دیگر به سمت رویارویی بود. وی به عربستان هشدار داد، جریان 14 مارس را برحذر داشت، اسرائیل را تهدید کرد و احتمال تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان را به پایان رساند. گشودن چهار جبهه با یک سخنرانی، آیا واقعا خواهان جنگ است یا جلوگیری از آن.

اطلاعاتی که سید حسن نصرالله در اختیار دارد، نگران کننده است، او البته اطلاعات خود را فاش نکرد و صرفا به ایما و اشاره بسنده کرد. نوک پیکان را به سمت سعودی گرفت و گفت:" به نظر می رسد در یک نقطه از منطقه، کسی هست که به مرحله کشاندن کشور(لبنان) به سمت انفجار به سبب حقد و کینه و خشم و شکست خود رسانده است" چنین سخنانی را تنها کسی بر زبان جاری می کند که اسناد اطلاعاتی در اختیار داشته باشد. محور امتداد یافته از مسکو به بیروت از طریق تهران و دمشق از خطر واقعی در لبنان سخن می گوید، شبح انفجارها و ترورها ممکن است در این حد باقی نماند.

ارتش لبنان نیز که دبیرکل حزب الله بر اهمیت نقش آن تاکید کرده، اطلاعات مهم و خطرناکی در اختیار دارد، اطلاعات خطرناکی از دستگاه های برخی کشورهای غربی که با همتایان خود در لبنان و دمشق ارتباط دارند، وجود دارد . اطلاعات مشابهی هم از سوی دو کشور منطقه ای ارائه شده که یکی از این کشورها دشمن نظام سوریه است و گزارش های دقیق تری از شبکه هایی ارائه شده که برای شعله ور کردن لبنان در سطحی فراتر از انفجار یا درگیری محدود تلاش می کنند.

این تحلیلگر نوشته است : فرض بر این است که سخنان سید حسن نصرالله برای جریان 14 مارس هم نگران کننده باشد، عبارت هایی در سخنان خود به کار برد که به سخنانی که پیش از هفت می سال 2008 بیان کرد، نزدیک است، معنای اینکه اعلان جنگ یا  بازی کردن با حزب الله چه پیامدهایی دارد، اگر کسی با حزب الله بازی کند، چه پیش خواهد آمد، آیا واکنش به این بازی، صرفا به سخنرانی محدود می ماند یا اینکه در عمل اتفاقی رخ خواهد داد، چگونه و چطور و چه زمانی؟ و اگر رخ دهد، آیا حزب الله می تواند نتیجه آنچه را که انجام خواهد داد، برعهده بگیرد؟ چگونه میان واکنش در اینجا و جنگ در سوریه موفق خواهد شد؟

این تحلیلگر می گوید آیا نصرالله تهدید کرده است تا بحران را کاهش دهد، به احتمال زیاد همینگونه است، اما آن را کاهش نخواهد داد، این باور نزد حزب الله وجود دارد که مساله مهمی می خواهد آن را در تنگنا قرار دهد، بنابراین هشدار داده است تا مانع آن شود و دامنه هشدار به اسرائیل را برای بازداشتن این رژیم از هرگونه اقدامی هم گسترش داد، عمدا نام فرانسه را آورد تا دخالت این کشور در موضوع ریاست جمهوری لبنان به زیان پاریس بوده و برایش خطرناک خواهد بود.

آیا پیام آتشین نصرالله به معنای توقف جنگ خواهد بود یا در شعله ور کردن آتش جنگ تسریع خواهد کرد؟ پاسخ بدون شک از یک سو، سعودی و ایرانی و از سوی دیگر غربی خواهد بود، سید بخشی از محوری که گسترده تر از لبنان است، به شمار می رود.

دست پر "سیّد".... هنوز زمان اعلام غافلگیرکننده ها فرا نرسیده است

"معن حمیه" هم در مطلبی که در روزنامه البناء منتشر شد، نوشته است "دستان پر "سیّد" و غافلگیرکننده هایی که هنوز اعلام نشده است"، آورده است سخنان سید حسن نصرالله در مراسم بزرگداشت حسان اللقیس فرمانده مقاومت پر از مواضع سرنوشت ساز و دربرگیرنده پیام هایی بود که برای نزدیک و دور رمزگشایی نشده است و ابهامی در آن وجود ندارد، محتوایش این بود که مقاومت به اصول و گزینه هایش پایبند بوده و چنگ زده است و با طرح های مشکوک در لبنان و ترور رهبران و فرماندهانش تضعیف نمی شود.

سید حسن نصرالله در مراسم بزرگداشت شهید اللقیس، نقشه راهی را با این عنوان ترسیم کرد : این ما هستیم، این رویکرد و گرایش ما است، هرگز صحنه مقاومت را ترک نخواهیم کرد.

در خصوص اهمیت مواضع اخیر سید حسن نصرالله و اقتدار آن، اما آنچه گفت تمام آن چیزی که در چنته خود داشت نبود، دستان نصرالله مملو از غافلگیرکننده هاست و سریال غافلگیرکننده ها منتظر درگیری های بزرگ بر اساس درگیری ها جنگ جولای 2006 بر ضد دشمن صهیونیستی و غافلگیرکردن دشمن با ساعر و مشابه آن و شلیک موشک به "ما بعد بعد حیفا" ، این نکته ای است که سید حسن نصرالله به وضوح بر آن تاکید کرد ، وقتی تصریح کرد که جنگ ما با دشمن صهیونیستی است.

البته سخنان جمعه گذشته سید حسن نصرالله همانند تمام سخنرانی های گذشته بسیار شفاف و دقیق بود، او در جهت گیری قطب نما اشتباه نکرد و  اوضاع لبنان را از زاویه منافع ملی لبنان نگاه کرد و به صراحت گفت منافع ملی مستلزم تشکیل دولت وحدت ملی است نه دولت بی طرف، چرا که دولت بی طرف، نوعی فریب است . وی همچنین تاکید کرد انتخابات ریاست جمهوری باید در موعد مقرر بدون هر گونه تاخیر برگزار شود. حمایت از ثبات و صلح داخلی و هشدار درباره فتنه افکنی یکی از کشورهای منطقه ای یعنی عربستان که خود را پس از شکست در سرنگونی دولت سوریه، بزرگترین شکست خورده می داند، از دیگر نکاتی بود که سید حسن نصرالله بر آن تاکید کرد.

"سید" همچنان نگرانی خود را از خطر کشانده شدن لبنان به سمت فتنه ابراز کرد، ریشه نگرانی نصرالله به افزایش اقدامات تحریک آمیز طایفه ای و مذهبی و تروریستی بر می گردد که در چندین منطقه رخ داد و همچنین ارتش لبنان را هدف قرار داد. 

به هر حال و با وجود مضمون و محتوای محکم سخنان سید حسن نصرالله و هشدار وی درباره پیامدهای وارد شدن افراد کوچک به بازی با مقاومت، وی در عین حال درها را به روی گروه های سیاسی لبنان باز گذاشت، شاید این افراد خطرات مرحله فعلی را درک کرده و در مسیر آنچه به نفع لبنان و لبنانی هاست، گام بردارند و تلاش کنند.

"این ما هستیم، این مصلحت لبنان است" سید حسن نصرالله به تندروهای 14 مارس و تمام محوری که از این جریان و گروه های تروریستی و افراطی حمایت می کنند، اینگونه سخن گفت.

همچنین وی راه را بر تمام کسانی که به خاطر حضور حزب الله در سوریه، بر وی خرده می گیرند، بست با گفتن اینکه حضور حزب الله در سوریه یک حضور سرنوشت ساز برای مقاومت است و مقاومت خط قرمز است و در سایه تحولات منطقه به نظر نمی رسد ما به اعلان بسیج عمومی نیاز داشته باشیم.

به طور خلاصه آنچه از سخنان سید حسن نصرالله برداشت می شود، این است که مقاومت و نیروهایش در لبنان در برابر مواضع تحریک آمیز دیگران بسیار خویشتن دار بوده و تعامل خواهد کرد تا شاید این رویکرد باعث شود جریان دیگر منافع لبنان را در نظر گرفته و برخی اعراب به این حقیقت برسند که هرگز نخواهند توانست شکست خود در سوریه را با لبنان جبران کنند.

منبع : تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی