امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

نزدیکی پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای منطقه به شهرهایی که فعالیت گروه تروریستی داعش در آنها شدت دارد، سؤالات زیادی را در اذهان ایجاد می‌کند که آیا واشنگتن در صدد مدیریت این گروه تروریستی برآمده است...

      

      

از آنجایی که شهرهایی که بدست گروه تروریستی داعش سقوط می‌کند و یا فعالیت این گروه در این شهرها شدت می‌گیرد، پایگاه‌های نیروهای آمریکایی نیز در نزدیکی همین شهرها قرار دارد، به نظر می‌رسد که واشنگتن گروه تروریستی داعش در برخی شهرهای استراتژیک در کشورهای منطقه مانند الرمادی در عراق و ننگرهار در ولایت ننگرهار افغانستان را مدیریت می‌کند.

ظهور داعش

گروه تروریستی داعش در آوریل 2012 میلادی به وجود آمد. رهبر این گروه تروریستی ابوبکر البغدادی است. جنگجویان داعش از کشورهای مختلف مانند آمریکا، انگلیس، پاکستان، عربستان سعودی، آلمان، فرانسه، ترکیه، اردن، ازبکستان و دیگر کشورهای اروپایی و عربی تشکیل می‌شود. در سال 2014 میلادی، رسانه‌های غربی سرمایه این گروه تروریستی را حدود 2 میلیارد دلار تخمین زدند.

براساس گزارش «گلوبال ریسرچ»، ظهور داعش به تصمیم «جورج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، و «تونی بلر» نخست‌وزیر انگلیس، مبنی بر تن دادن به خواسته «شارون» و «نتانیاهو» برای حمله غیرقانونی آمریکا و انگلیس به عراق برمی‌گردد.

«مایکل فالین» رئیس سابق آژانس دفاعی آمریکا در همین باره اذعان کرد که ظهور تروریست‌های داعش در سوریه براساس «تصمیم آگاهانه» واشنگتن بوده است.

 

 

ظهور داعش در عراق

گروه تروریستی داعش از حدود 3 سال گذشته فعالیت خود را در عراق آغاز کرد.یکی از اهداف مهم گروه تروریستی داعش در عراق رسیدن به چاه‌های نفت این کشور و متصل نمودن دامنه عملیاتی خود از عراق به سوریه بود.

داعش در عراق در ابتدا پیشروی‌های گسترده‌ای داشت و سقوط موصل نقطه عطف حضور این گروه تروریستی در کشور عراق بود. البته پیشروی‌ها به همین‌جا ختم نشد و سقوط تکریت و پس از آن رمادی نشان از پشتیبانی گسترده از گروه تروریسی داعش در عراق داشت.

 

سقوط الرمادی و نقش آمریکا

«هافینگتن پست» در مورد سقوط شهر الرمادی مرکز استان الانبار بزرگترین استان عراق و نقش آمریکا در این مسئله نوشت که به اذعان مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا، واشنگتن از ورود کاروان نیروهای داعش به این شهر آگاه بوده است.

فاصله پایگاه نظامیان آمریکایی «لیبرتی» تا مرکز آموزشی الرمادی که تحت کنترل داعش درآمد

فاصله فرودگاه «الاسد» که نیروهای هوایی آمریکایی مستقر هستند، تا مرکز آموزشی الرمادی که تحت کنترل داعش درآمد

این مسئله با واکنش تند حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مواجه شد تا جایی که وی آمریکا را شریک جرم خواند.

 

 

ظهور داعش در افغانستان

پس از پیشروی گسترده اولیه داعش در برخی مناطق در عراق و سوریه، برخی شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی در کشورهای منطقه که حالا منابع مالی داعش برای‌شان جذاب شده بود، برای بیعت با داعش اعلام آمادگی کردند.

افغانستان هم از ان کشورهایی بود که به دلیل نزدیکی به مناطق قبایلی پاکستان مأمن مناسبی برای آن دسته از شبه‌نظامیانی بود که حالا از طالبان جدا شده و بدون گروهی خاص باقی مانده بودند.

همین مسأله باعث شد تا از حدود یک سال پیش برخی افراد عمدتا وهابی و سلفی مذهب در خاک افغانستان با گروه تروریستی داعش اعلام بیعت کنند.

ملا عبدالرئوف خادم و عبدالرحیم مسلم‌دوست که پیش از این به واسطه گرایش به وهابیت از جریان طالبان افغانستان اخراج شده بودند اولین افرادی بودند که با ابوبکر بغدادی اعلام بیعت کردند.

عبدالرئوف خادم در همان ابتدای فعالیت و در اثر حمله‌ای که هنوز مشخص نیست از طرف چه کسانی انجام شده است از پای درآمد.

مسلم‌دوست اما در عربستان مستقر بود و از جریانات افغانستان کمی دور مانده بود. به نظر می‌رسد افراد نزدیک به وی در ننگرهار فعالیت خود را در قالب گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار افغانستان آغاز کرده‌اند.

از حدود یک سال قبل اولین گزارش‌های ظهور گروه تروریستی داعش توسط رسانه‌های غربی و وابسته به غرب به ویژه رسانه‌های انگلیسی منتشر شد که چندین حمله در افغانستان را این گروه ترویستی برعهده گرفت.

با این حال نکته مهم درباره ظهور گروه تروریستی داعش در افغانستان رهبری «حافظ سعیدخان» پاکستانی بر این گروه در افغانستان و پاکستان است. وی اهل منطقه «هنگو» در مناطق قبایلی پاکستان بوده و از آن‌جا افراد زیادی را در قالب افراد گروه تروریستی داعش روانه خاک افغانستان کرده است. ولایت ننگرهار در جنوب شرق افغانستان محل حضور افراد وابسته به حافظ سعدخان نیز می‌باشد.

دلایل ظهور و حضور داعش در ولایت ننگرهار افغانستان

1. گروه تروریستی داعش در مناطق قبایلی پاکستان آموزش دیده و تجهیز می‌شود و این مناطق با ولایت ننگرهار افغانستان مرز مشترک دارد.

2. ولایت‌های خوست، پکتیا، پکتیکا، نیمروز و هلمند که در جنوب افغانستان بوده و با مناطق قبایلی پاکستان هم‌مرز است به شدت تحت کنترل گروه‌ طالبان افغان قرار دارد و به خاطر مبارزه این گروه با گروه تروریستی داعش، امکان حضور داعش در این ولایت‌ها بسیار کم است.

3. گروه طالبان افغان به واسطه حضور نیروهای آمریکایی در ولایت ننگرهار و مبارزه آن‌ها با این گروه، از شدت عملیات خود در 6 ماهه سال 2015 میلادی کاسته است که می‌توان این مسئله را یکی از عوامل حضور داعش در ولایت ننگرهار برشمرد.

4. «حافظ سعید خان» سرکرده گروه تروریستی داعش در افغانستان، اهل منطقه هنگو در مناطق قبایلی پاکستان می‌باشد و نزدیکترین ولایت افغانستان به منطقه تحت نفوذ حافظ سعید خان همین ولایت ننگرهار است.

فاصله منطقه «هنگو» زادگاه سرکرده داعش در افغانستان تا فرودگاه «جلال‌آباد» پایگاه نیروهای آمریکایی

معرفی ولایت ننگرهار

ولایت ننگرهار در جنوب شرق افغانستان واقع شده است که از شمال با ولایت‌های کنر و لغمان، از غرب با کابل و لوگر و از شرق و جنوب با مناطق قبایلی پاکستان هم‌مرز است.

این ولایت دارای 22 شهرستان است و حدود یک میلیون و 436 هزار نفر نیز در این ولایت زندگی می‌کنند.

براساس گزارش‌ها، حدود 91/1 درصد جمعیت ولایت ننگرهار را پشتون‌ها، 3/6 درصد پاشَی‌ها، 2/6 درصد اعراب، 1/6 درصد تاجیک‌ها و حدود 2/1 درصد را دیگر اقوام افغانستان تشکیل می‌دهند.

ولایت ننگرهار به دلیل اینکه فرودگاه جلال‌آباد که پایگاه نظامیان خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی و جاده جلال‌آباد - کابل که پایتخت افغانستان را به پیشاور پاکستان متصل می‌کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پایگاه‌های داعش در ولایت ننگرهار

1. شهرستان دُر بابا

شهرستان دُر بابا از شمال با شهرستان‌های «شینوار» و «مهمندره»، از غرب با شهرستان «نازیان» و «آچین» و از شرق و جنوب نیز با پاکستان هم‌مرز است.

براساس گزارشی در سال 2002 میلادی، جمعیت این شهرستان حدود 29 هزار و 197 نفر بوده است که 100 درصد آن‌ها را پشتون‌ها تشکیل می‌دهند.

شهرستان دُر بابا در حالی به پناهگاهی برای تروریست‌های داعش تبدیل شده است که فاصله این شهرستان تا پایگاه نیروهای آمریکایی در فرودگاه جلال‌آباد تنها 57/1 کیلومتر است که در صورت عدم ترافیک با وسیله نقلیه حدود 52 دقیقه زمان می‌برد.

فاصله شهرستان دُر بابا تا فرودگاه جلال‌آباد (پایگاه نیروهای آمریکایی)

2. شهرستان کوت

شهرستان «کوت» ولایت ننگرهار از شمال با شهرستان‌های «گوشته» و «کامه»، از غرب با شهرستان «رودات»، از جنوب با شهرستان‌های «آچین» و شینوار و از شرق نیز با «مهمندره» همسایه است.

براساس گزارشی در سال 2006 میلادی، جمعیت این شهرستان حدود 205 هزار و 423 نفر تخمین زده شده است.

از شهرستان کوت تا جاده کابل - جلال‌آباد حدود 4/7 کیلومتر و تا فرودگاه جلال‌آباد که پایگاه نیروهای آمریکایی است حدود 33/5 کیلومتر است که با وسیله نقلیه معمولی حدود 27 دقیقه زمان نیاز دارد.

فاصله شهرستان کوت که پناهگاه تروریست‌های داعش است با فرودگاه جلال‌آباد پایگاه نیروهای آمریکایی

3. شهرستان آچین

شهرستان «آچین» از شمال با شهرستان‌های «شینوار» و «کوت»، از شرق با «دُر بابا» و «نازیان»، از جنوب با «پاکستان» و از غرب با شهرستان‌های «ده بالا» و «رودات» هم‌مرز است.

براساس گزارش‌ها، جمعیت این شهرستان حدود 95 هزار و 468 نفر تخمین زده شده است که 100 درصد آن‌ها از قوم پشتون هستند.

فاصله شهرستان آچین تا فرودگاه جلال‌آباد محل استقرار نیروهای آمریکایی حدود 50 کیلومتر است که با وسیله نقلیه در وضعیت عادی حدود 53 دقیقه زمان لازم است.

آچین اصلی‌ترین مرکز حضور افراد وابسته به گروه تروریستی داعش در خاک افغانستان است.

فاصله شهرستان آچین تا فرودگاه جلال‌آباد

پس از تصمیم اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر کند کردن روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان، که براساس آن قرار شد حدود 5500 نیروی آمریکایی تا پایان سال 2016 میلادی در افغانستان باقی بمانند، فرودگاه جلال‌آباد یکی از 4 پایگاه نظامیان آمریکایی فعال در افغانستان است.

موقعیت فرودگاه جلال‌آباد نیز به گونه‌ای است که تمام عبور و مرورهای وسایل نقلیه از جاده کابل - جلال‌آباد که پایتخت افغانستان را به پیشاور متصل می‌کند را می‌توان تحت نظر داشت.

این در حالی است که چندی قبل برخی گزارش‌ها در خصوص توقیف سه کامیون حامل تجهیزات نظامی متعلق به گروه تروریستی داعش توسط طالبان افغان در جنوب افغانستان منتشر شد.

گزارش‌ها می‌افزایند که این محموله از شهرستان «ناوه» ولایت غزنی به مقصد شهرستان «ارغنداب» ولایت زابل در حرکت بوده است.

حال در صورتی که این محموله از پاکستان وارد خاک افغانستان شده باشد، مسیر زمینی کابل -جلال‌آباد ساده‌ترین مسیر حرکت از پاکستان به افغانستان است.

حرکت جدید آمریکا و شائبه مدیریت داعش در افغانستان

از چند روز گذشته هواپیماهای نظامی و پهپادهای آمریکایی بر شدت حملات خود و بمباران مواضع گروه طالبان افغانستان به رهبری ملا اختر منصور در ولایت ننگرهار افغانستان افزوده‌اند.

ولایت ننگرهار در جنوب شرقی افغانستان از سال گذشته شاهد حضور افراد گروه تروریستی داعش بوده است، افرادی که یا به رهبری حافظ سعیدخان پاکستانی به ننگرهار آمده‌اند و یا از افراد عبدالرحیم مسلم‌دوست هستند.

از زمان اعلام حضور افراد و گروه‌های وابسته به گروه تروریستی داعش، طالبان افغانستان به صورت‌های مختلف اعلام کردند که با حضور این گروه در خاک افغانستان مخالف بوده و در صورت روبرو شدن با این افراد به مبارزه با آن‌ها خواهند پرداخت.

در ابتدا تصور بر این بود که پس از مدتی از شدت تضاد میان طالبان و داعش کاسته شده و این دو گروه به یکدیگر ملحق خواهند شد اما پس از چندین هفته از حضور داعش در افغانستان بازار درگیری میان این دو گروه داغ شد.

طالبان افغان در ابتدا به غرب افغانستان آمده و شهرستان‌های مختلف ولایت فراه را که به تصرف افراد وابسته به داعش درآمده بود پاکسازی کرده و تمام امکاناتی که توسط این گروه ایجاد شده بود را به آتش کشیدند.

پس از آن نوبت ولایت زابل بود تا کانون درگیری میان افراد گروه طالبان و شبه‌نظامیان ازبک‌تبار وابسته به داعش باشد.

افراد ملا اختر منصور رهبر طالبان افغانستان به شهرستان خاک افغان ولایت جنوبی زابل آمدند و در یکی دو هفته توانستند این شهرستان که کانون حضور افراد وابسته به داعش بود را پاکسازی و تعداد زیادی از شبه‌نظامیان ازبک را اسیر کنند. در همین درگیری‌ها طالبان افغانستان، مسافران شیعه در بند نزد افراد داعش را نیز توانستند آزاد کنند البته تعدادی از این مسافران پیش از آزادی توسط شبه‌نظامیان ازبک به طرز بی‌رحمانه‌ای سر بریده شدند.

به نظر می‌رسید افراد ملا اختر منصور پس از این دو ولایت برای مقابله با داعش به سمت ولایت ننگرهار در حرکت بودند تا پس از ماه‌ها این ولایت نیز شاهد درگیری طالبان و داعش باشد.

منابع خبری در افغانستان می‌گویند که از هفته گذشته افراد گروه طالبان به ولایت ننگرهار آمده و در شهرستان خوگیانی تجمع کرده‌اند تا از این طریق مبارزه علیه داعش در این ولایت را آغاز کنند.

نکته مهم دیگر این است که آمریکایی‌ها در فرودگاه جلال‌آباد یعنی مرکز ولایت ننگرهار پایگاه نظامی دارند؛ جایی که در اماکن حضور داعش کمتر از یک ساعت فاصله زمینی دارد اما در طول حضور پررنگ داعش در این ولایت، آمریکایی‌ها حمله قابل توجه برای حذف داعش از این ولایت مهم در جنوب‌شرق افغانستان انجام نداده‌اند.

اکنون که طالبان به ننگرهار آمده و آماده مبارزه با داعش شده‌اند، این ولایت از هفته گذشته شاهد عملیات گسترده آمریکایی‌ها علیه طالبان بوده است.

آمریکایی‌ها اطلاعات دقیقی از محل حضور فرماندهان طالبان دارند زیرا در نخستین حمله پهپادی توانستند مسئول طالبان در ولایت ننگرهار را در شهرستان خوگیانی بکشند بنابراین فرضیه عدم اطلاع از محل حضور فرماندهان داعش در ولایت ننگرهار به کلی رد است.

اینکه آمریکایی‌ها اکنون و پس از حضور طالبان رو به افزایش حملات علیه مواضع این گروه اورده و در مقابل افراد داعش در امنیت کامل در این ولایت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد سولات زیادی را ایجاد کرده است.

آیا آمریکا برای کمک به داعش مواضع طالبان را بمباران می‌کند؟

آیا آمریکا به مانند عراق و سوریه در پی مدیریت داعش در افغانستان است؟

و ده‌ها سوال دیگر که به شدت نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی‌ها را در معرض اتهام قرار می‌دهد.

منبع:تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی