امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

طی چهار دهه اخیر نه تنها کمربند ایجاد شده امنیتی رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه از هم فروپاشید از حیث جغرافیایی نیز این رژیم در مرز با کشورهای عربی دچار تهدیدات عمیق امنیتی شده است...

    

      

   

دکترین "محورهای پیرامون" که طراح آن "دیوید بن گورین" اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، مبتنی  بر توسعه روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای پیرامون جهان عرب بویژه ایران ،ترکیه و هند بود . راهبرد توسعه روابط رژیم صهیونیستی با این کشورها در دراز مدت قادر بود رژیم صهیونیستی را از انزوای سیاسی و اقتصادی خارج کند و منافع آن را در برابر کشورهای عربی که در آن روزگار ، دشمنان این رژیم  بودند ؛تامین نماید.

رژیم صهیونیستی بعلت موقعیت و وضعیت خاص جغرافیای خود فاقد عمق استراتژیک است و آسیب پذیری شدیدی در خصوص تهدیدات امنیتی دارد.

به همین دلیل این رژیم اصل راهبردی امنیتی "برتری نظامی بر سایر کشورهای منطقه "را در دستور کار خود قرار داده است و این اصل بخشی از استراتژی امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب می گردد.

اصل راهبردی دیگر در استراتژی امنیتی رژیم صهیونیستی اصل "ایجاد ارتباط امنیتی و اطلاعاتی با کشورهای منطقه" است که رژیم صهیونیستی در راستای همین اصل با ایران زمان شاه و ترکیه و هند و دیگر کشورهایی که مایل به همکاری با آن رژیم  بودند ؛ارتباط برقرار می کرد و درصدد بود که در پرتو همکاری های سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و امنیتی اهداف و منافع خود را تامین کند.

حفظ توازن قوا میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی احاطه کننده آن که در آن مقطع دشمن محسوب می شدند ، یکی از اهداف مهم استراتژی سیاسی و نظامی اسرائیل به شمار می آمد. بنابراین، اسرائیلی ها در هر کشوری که زمینه نفوذ و بهره برداری می یافتند وارد می شدند. مثل ایران زمان شاه و ترکیه.

اما بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران ،رژیم صهیونیستی یکی از دوستان مهم خود در منطقه را از دست داد .

آرمان محو اسرائیل و دفاع از ملت مظلوم فلسطین از جمله ارزشها و اصول مرکزی و بنیادین انقلاب اسلامی ایران محسوب می گردد و پیروزی انقلاب اسلامی موازنه قوا در منطقه را به ضرر رژیم صهیونیستی تغییر داد.

همزمان با وقوع انقلاب اسلامی قرداد ننگین "کمپ دیوید "بین مصر زمان انورسادات و رژیم صهیونیستی منعقد شد که سبب گردید مهمترین دشمن محیط پیرامونی رژیم صهیونیستی و دنیای عرب با این رژیم صلح کند.

در مفاد این قرارداد قید شده است که مصر باید از فرایند صلح رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه و فلسطینیان حمایت همه جانبه بکند.

لذا با انعقاد کمپ دیوید فرایند به اصطلاح صلح خاورمیانه که ناظر به عادی سازی و صلح فیمابین کشورهای عرب منطقه و فلسطینیان با رژیم صهیونیستی بود آغاز شد.

سپس در 1994م بین اردن و رژیم صهیونیستی قرارداد "وادی عربه" منعقد شد و منجر به صلح بین یکی دیگر از کشورهای محیط پیرامون رژیم صهیونیستی یعنی کشور پادشاهی اردن با اسرائیل شد.

قرارداد مادرید 1991 و سپس قرارداد اسلو 1993 بین ساف به رهبری یاسر عرفات و رژیم صهیونیستی منعقد شد  که منجر به ایجاد تشکیلات خودگردان فلسطین و متقابلا به رسمیت شناختن اسرائیل  و محکوم کردن خشونت و مقاومت مسلحانه فلسطینیان علیه اسرائیل توسط ساف شد .

بنابراین به مرور شاهد عادی سازی روابط همسایگان عرب رژیم صهیونیستی با این رژیم در قالب قراردادهای کمپ دیوید، اسلو و وادی عربه بودیم ولی آنچه که موازنه قوا در منطقه را به ضرر رژیم صهیونیستی دگرگون کرد وقوع انقلاب عظیم اسلامی ایران و سپس گسترش گفتمان و رویکرد اسلامی و  ضد صهیونیستی آن در منطقه بود.

این توسعه گفتمان و رویکرد اسلامی و انقلابی با شکل گیری گروه های مقاومت اسلامی در منطقه چون حزب الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی در فلسطین همراه شد که درراستای همان گفتمان و رویکرد اسلامی، انقلابی و ضد صهیونیستی انقلاب ایران حرکت می‌کنند.

با وقوع جنگ 33 روزه در سال 2006 بین حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی و سپس تحولات اخیر سیاسی در جهان عرب موسوم به بیداری اسلامی یا بهار عربی در سال 2011 شاهد یکسری تحولات دیگر در محیط  پیرامونی رژیم صهیونیستی بودیم که سبب ایجاد تهدیدهای متنوع و جدید شده است .

رژیم صهیونیستی اکنون با وضعیت دشوار ژئوپلتیکی، امنیتی و نظامی روبرو است که جدید و منحصر به فرد به نظر می‌رسد.

رژیم صهیونیستی برای تضمین موجودیت و بقای خود نیازمند توجه به  شرایط ژئوپلتیک جدید منطقه و رژیم صهیونیستی، اتخاذ سازوکارهای دیپلماتیک پیچیده، به روز و کارآمد ونیز تقویت و توسعه روزافزون توان نظامی متناسب با شرایط جدید منطقه است تا بتواند به تهدیدهای بالقوه و بالفعل موجود به نحو موثری پاسخ دهد.

 با وقوع تهدیدات داخلی و خارجی چتر امنیتی رژیم صهیونیستی دچار آسیب جدی شده است و حس ناامنی شدیدی جامعه صهیونیستی را در بر گرفته است .

فارغ از تهدیدات جدی سیاسی و امنیتی داخلی و شعله ور شدن انتفاضه اخیر فلسطینیان موسوم به قدس؛ بررسی وضعیت محیط پیرامونی رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان، مصر، سوریه و اردن می تواند تاحدودی روشنگر ریشه ها و دلایل خارجی ایجاد حس عمیق ناامنی در جامعه صهیونیستی محسوب گردد.

الف ) مرز مصر(صحرای سینا ):(تونل های حماس - تکفیریهای صحرای سینا)

 در جنوب غربی رژیم صهیونیستی، صحرای سینا واقع شده‌است. این منطقه از نظر اقتصادی بی‌فایده است. تنها قبائل بومی بدوی می‌توانند در این منطقه دشوار برای زندگی، اقامت کنند. به همین دلیل سینا منطقه حائل ایده‌آلی به نظر می‌رسید. خالی از سکنه بودن این منطقه به آن اهمیت استراتژیک می‌دهد و به خاطر این اهمیت استراتژیک است که بزرگترین ارتش جهان عرب یعنی مصر به آن توجه ویژه دارد.

حفظ موقعیت حائل این منطقه بنیاد پیمان صلح سال 1979 میان مصر و اسرائیل را تشکیل داد.

1 - تونل های حماس:

حفر تونل ها توسط گروه های مقاومت اعم از حماس و جهاد اسلامی در غزه دیگر بصورت یک صنعت بومی رو به توسعه درآمده است.

این تونل ها بین نوارغزه و صحرای سینا و نیز بین نوار غزه و سرزمین های اشغالی حفر می شوند و برای مردم غزه و مجاهدین کارکردهای نظامی و پشتیبانی و ارتباطاتی دارند.

 گروه های مقاومت فلسطین در جنگ اخیر خود در 2014 توانستند  از طریق تونل های زیر زمینی خسارت های سنگینی به ارتش صهیونیستی وارد کنند و نیز از طریق تونل ها اسیر بگیرند.

ارتش  رژیم صهیونیستی در زمینه شناسایی تونل های عملیاتی مقاومت فلسطین در نوار غزه متحمل هزینه های سنگینی شده است. براساس گزارشی از کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی ، اسرائیل از سال 2004 تاکنون، یک میلیارد شیکل (250 میلیون دلار)، برای این منظور هزینه کرده است.

فلسطینی های این منطقه از این تونل ها جهت انتقال مواد ضروری و اولیه معیشتی خود از جمله غذا و دارو استفاده می کنند.

2 - حضور تکفیریها در صحرای سینا:

گروه های سلفی در نوارغزه در جریان تحولات 2011 مصر علیه رژیم حسنی مبارک به صحرای سینا رفتند و از اخوان المسلمین علیه ارتش مصر حمایت کردند .

اما بعد از وقوع کودتا توسط ژنرال عبدالفتاح السیسی و برکناری دولت اخوان المسلمین فعالیت های خشونت بار  این گروهها به نشانه اعتراض افزایش پیدا کرد.  این گروههای تکفیری و سلفی از سوی ارتش مصر تحت تعقیب و فشار زیادی قرار گرفتند. سلفی های مذکور با ظهور گروه های تکفیری در صحرای سینا با نام"انصار بیت المقدس" توان بیشتری گرفتند و به هر ترتیب تهدیدی علیه رژیم صهیونیستی محسوب می شوند.

"انصار بیت المقدس" که شاخه القاعده در منطقه سینا بوده و نیز گروه تکفیری دیگر در غزه نیز "انصار الدعوه الاسلامی" نام دارد با یکدیگر هماهنگی هایی دارند و همین امر مساله تکفیری ها در صحرای سینا را برای رژیم صهیونیستی جدی تر کرده است.

لذا در 2013م اسرائیل ساخت حصاری با سیم خاردار به ارتفاع پنج متر در امتداد مرز خود با صحرای سینا را به اتمام رساند تا از نفوذ گروه های تکفیری ، ونیز  مهاجران آفریقایی از شبه جزیره سینا جلوگیری کند.

ب ) مرز اردن (کرانه باختری رود اردن و صحرای نقب ):

کرانه غربی رود اردن دارای اهمیت استراتژیک برای رژیم صهیونیستی است. تسلط نظامی  و حفظ امنیت کرانه غربی جدا از کرانه شرقی رود اردن نیست فلذا با توجه به حضور قبایل بدوی در کرانه شرقی و نفوذ روزافزون تکفیری ها و داعش در بین آنها رژیم صهیونیستی از نفوذ آنان به کرانه باختری شدیدا احساس خطر می کند.

لازم به ذکر است که حکومت پادشاهی اردن نیز  تحت فشارهای اقتصادی و اعتراضات سیاسی در حال تضعیف شدن است.

 از طرفی رقابت  سیاسی، ایدئولوژیک و ژئوپلتیک میان خاندان هاشمی در اردن و خاندان سعودی در شبه جزیره عربستان  بر سر برتری در جهان عرب از قدیم وجود داشته است که مانع مهمی در راه کمکهای اقتصادی و نظامی عربستان و شیوخ ثروتمند خلیج فارس در کمک به خاندان هاشمی محسوب می گردد.

لذا موقعیت کشور پادشاهی اردن تاحدودی متزلزل است و خطر نفوذ جریانهای تکفیری مثل داعش به کرانه باختری شدیدا رژیم صهیونیستی را تهدید خواهد کرد.

اخیرا نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد خودرا در احداث حصاری دورتادور فلسطین اشغالی و از جمله مسدود کردن روزنه های امنیتی کرانه باختری را اعلام کرد .

نتانیاهو در بازدید از مرز اردن عنوان کرد در این طرح سراسری و بزرگ حتی خطر احداث تونل ها از زیر نوارهای مرزی نیز پیش بینی شده است.

این پروژه سراسری که شامل مرزهای نوار غزه هم می شود  «میلیون ها» دلار هزینه خواهد داشت.

از طرفی دیگر حضور قبایل فلسطینی  بدوی در صحرای نقب هم مرز با اردن خطر نفوذ جریانهای تکفیری به درون مرزهای فلسطین اشغالی برای رژیم صهیونیستی بطور آشکاری تشدید خواهد کرد.

ج ) مرز سوریه (بلندی های جولان):

* پیروزی های مستمر جبهه مقاومت و ارتش سوریه بر تکفیری ها و حضور ایران و حزب الله لبنان در بلندیهای جولان

با پیروزی های ممتد جبهه مقاومت در سوریه و نابودی تدریجی تروریست ها شاهد وضعیت جدیدی به ضرر رژیم صهیونیستی در ژئوپلتیک منطقه خواهیم بود.

هم اکنون ارتش سوریه به کمک نیروهای مردمی سوری و عراقی و به کمک مستشاری ایران به همراه نیروی هوایی روسیه به پیروزی های تعیین کننده و مستمری در عرصه میدانی جنگ سوریه دست یافته است و ادامه این روند به نابودی گروه های تکفیری و تروریست و حاکمیت دولت قانونی سوریه بر تمامی خاک سوریه خواهد انجامید .

در این صورت به زودی شاهد حضور قدرتمند محور مقاومت در مرزهای رژیم صهیونیستی در بلندی های جولان خواهیم بود و این تهدیدی جدی برای این رژیم محسوب می گردد و ژئوپلتیک منطقه را به نفع نهضت مقاومت اسلامی شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد. این تهدید به حدی جدی است که وزیر انرژی و زیرساخت ملی رژیم صهیونیستی از حزب لیکود، یواال اشتاینیتز، به صراحت روابط تل آویو با "برخی کشورهای عربی" به علت "ترس مشترک از قدرت ایران" را تایید کرده و می گوید:" میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی که از ایران هراس دارند روابط و همکاریهای محرمانه برقرار است"

 و سپس می افزاید:" آنچه در سوریه در حال رخ دادن است بسیار خطرناک بوده و پیش بینی میشود با حضور ایران در مرزهای ما در منطقه جولان خاتمه یابد.

 هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه سابق آمریکا و نامزد فعلی ریاست جمهوری از حزب دمکرات نیز معتقد است:" باید ایران را از مرزهای اسرائیل دور کرد.

در اظهار نظری دیگر"موشه یعلون" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کنفرانسی که از سوی "انستیتو مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی" در تل آویو برگزار شده بود ؛ نیز می گوید:" ترجیح می دهم داعش در سوریه باشد تا رژیم ایران زیرا رژیم ایران از داعش، تهدیدی بزرگتر به شمار می رود.  تکفیری ها، قابلیت های جمهوری اسلامی ایران را ندارند؛ و بزرگترین دشمن اسرائیل ایران است. رژیم ایران از داعش و تکفیری ها تهدیدی بزرگتر به شمار می رود، و اگر قرار باشد دولت سوریه سقوط کند، اسرائیل ترجیح می دهد داعش بر این کشور حکمفرمایی کند تا رژیم  ایران و دست نشاندگانش".

او سپس می افزاید:"ایران در پی ایجاد جبهه ای جدید در بلندی های جولان علیه اسرائیل است . سرنوشت سوریه را ایران تعیین می کند و اگر این پیروزی های ممتد ارتش سوریه  ادامه پیدا کند، تسلط ایران بر سوریه برای اسرائیل یک چالش بزرگ خواهد بود».

منبع:فارس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی