امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

تصفیه یاران ایمن الظواهری در سوریه

يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۵۵ ب.ظ

یک منبع آگاه نزدیک به القاعده گفت چهار نفری که طی روزهای اخیر مورد هدف قرار گرفته‌اند کسانی هستند که نامشان در فهرست فرماندهان جهادی آمده است... 

   

      

 

     

ابتدای هفته گذشته بود که جبهه النصره اعلام کرد که شماری از رهبرانش در حملات هوایی جنگنده های امریکا بر شهر کفرجالس در اطراف شهر ادلب سوری کشته شدند. یکی از بارزترین کسانی که از این شبکه وابسته به القاعده کشته شده بود، ابو فراس السوری، مسئول مراکز شرعی در جبهه النصره و ابو همام الشامی، مسئول سابق نظامی این شبکه بود.

دو روز پیش بود که جنگنده های پیمان بین المللی مبارزه با داعش به رهبری ایالات متحده امریکا بار دیگر اطراف ادلب را بمباران کردند که طی آن رفاعی طاها، مسئول مصری شاخه نظامی جبهه النصره و فردی دیگر موسوم به ابو الخیر کشته شدند.

حملات امریکایی ها در راستای تلاش های ایالات متحده برای حمله به چهره های مطرح جهادی که در تیررس اهداف روس ها و امریکایی ها هستند، صورت گرفته است. یک منبع آگاه نزدیک به القاعده گفت چهار نفری که طی روزهای اخیر مورد هدف قرار گرفته اند کسانی هستند که نامشان در فهرست فرماندهان جهادی آمده است. وی در ادامه افزود: «همه آنها عضو جماعت موسوم به خراسان هستند.»  

جماعت خراسان عنوانی است که سازمان امنیت امریکا، سی آی ای، به شماری از رهبران شبکه جهانی القاعده داده و در توصیف آنها گفته است: «آنها متشکل از عناصر جدا شده از جبهه النصره و القاعده هستند که کاملا آموزش دیده اند و درصدد حمله به امریکا و اهداف دیگر هستند.» برخی منابع در واشنگتن می گویند که بسیاری از جهادی های تندرو را منسوب به گروه خراسان می کنند بدون این که دلیل خاصی برای اثبات این ادعا وجود داشته باشد.

این منبع نزدیک به القاعده همچنین می گوید که حدود دو سال پیش قبل از آن که گزارش پنتاگون درباره گروه خراسان منتشر شود، ایمن الظواهری، رهبر القاعده شماری از رهبران بارز این شبکه را به سوریه فرستاد. او با اعزام آنها سه هدف را دنبال می کرد: اول، از بین بردن خبرگی و تجربه های جبهه النصره، دوم تصحیح مسیر «جهاد شامی» و سوم، جلوگیری از تکرار اشتباهات عراق. در آن موقع این مجموعه شامل چهره های بارزی از سازمان جهادی القاعده می شدند که فعالیت های گسترده ای در افغانستان داشتند از جمله ابو همام الشامی، ابو فراس السوری، رفاعی طاها المصری، عبدالمحسن عبدالله ابراهیم الشارخ معروف به «سنافی النصر» که عربستانی است، ابو الخیر و بسیاری دیگر از افراد القاعده. به گفته این منبع نزدیک به القاعده به محض ورود این گروه به سوریه مورد استقبال شدید رهبران جبهه النصره به ویژه ابو محمد الجولانی و اعضای شورای آن و شماری از رهبران شرعی و نظامی و امنیتی این جبهه قرار گرفتند. نام بعضی از آنها علنا در رسانه ها مطرح شد در حالی که نام برخی دیگر برای این که جانشان حفظ شود، مخفی باقی ماند.  

رفاعی طاها از جمله کسانی بود که در سایه فعالیت می کرد، مکان خود را مخفی نگه می داشت و تمامی فعالیت های خود را به طور سری دنبال می کرد. او تلاش بسیاری کرد که نظرات گروه های جهادی را به یکدیگر نزدیک کند، هیچ کس از حضور او در سوریه به جز بعضی از رهبران جبهه النصره و القاعده خبر نداشتند. به همراه او فرد دیگری موسوم به ابو الخیر نیز بود که در یکی از حملات هوایی در مسیر پمپ بنزین در اطراف ادلب کشته شد.

جبهه النصره یا نزدیکان آنها هیچ گونه صحبتی درباره طاها نمی کردند، تا این که یک بار یکی از رهبران جماعت اسلامی در مصر در صفحه فیسبوک خود به تعریف از او پرداخت که پیگیری های امنیتی فاش کرد که او در استانبول ترکیه به سر می برد. او در همان سالی که حوادث رابعة العدویة در اعتراض به کودتا علیه حکومت اخوان المسلمین مصر رخ داد از زندانی در مصر فرار کرده و به ترکیه آمده بود.

این منبع نزدیک به القاعده درباره ابو فاروق الشامی نیز می گوید، او به محض ورود به سوریه در تیررس قرار گرفت. تا این که در مارس گذشته از سوی جنگنده های پیمان بین المللی مبارزه با داعش در اطراف ادلب از ناحیه کتف زخمی شد در حالی که فرد همراه او در جا کشته شد. او مسئول اردوگاه های القاعده موسوم به الفاروق در شهر قندهار افغانستان بود و در سال 2013 مسئول کمیته پیگیری های عالی جبهه النصره شد. النصره سال گذشته اعلام کرد او کشته شده است تا از تیررس رسانه ها دور بماند. در سایه این تلاش ها او در پیشرفت و بازسازی نظامی شبکه جبهه النصره فعالیت کرد تا این که در کفرجالس کشته شد.

به گفته این منبع سنافی النصر، مسئول منطقه ساحلی جبهه النصره نیز اواخر سال گذشته در یکی از حملات ائتلاف پیمان بین المللی مبارزه با داعش به همراه ابو یوسف، یکی از ماهرترین تک تیراندازهای القاعده کشته شد.

منبع:دیپلماسی ایرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی