امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

رهبر معظم انقلاب اسلامی تنها دو هفته پس از آغاز حملات رژیم سعودی به یمن، تأکید کردند: «قطعا بینی سعودی‌ها در یمن به خاک مالیده خواهد شد» که اکنون با انتشار آمارهای جهانی مبنی بر خسارات هنگفت اقتصادی تا شکست ائتلاف و فشار غرب برای پایان جنگ...

     

      

بامداد پنج‌شنبه هفتم فروردین ماه سال جاری برابر با 27 مارس 2015 میلادی عربستان سعودی با دستور مستقیم ملک سلمان، شاه این کشور تجاوز نظامی به یمن را تحت عنوان عملیات «طوفان قاطع» آغاز کرد تا پس از اندکی 10 کشور دیگر شامل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس‌ به جز عمان و ترکیه، اردن، مصر و سودان با تشکیل ائتلافی به رهبری آمریکا به این تجاوز ملحق شوند.

عربستان سعودی درحالی هدف از تجاوز نظامی اش به یمن را حمایت از «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن و باز گرداندن قدرت به وی اعلام کرد که همانند دیگر محاسبات اشتباه اش، گمان نمی برد که جنگ در یمن و مقاومت مردم این کشور تا این اندازه ادامه یابد و خسارات وارده به سعودی ها تا این حد افزایش پیدا کند.

نکته مهم در همان روزهای اول تجاوز عربستان سعودی به یمن واکنش مقام معظم رهبری آیت الله العظمی «خامنه ای» (مدظله) به این تجاوز بود. ایشان روز 20 فروردین ماه، 13 روز بعد از آغاز تجاوز نظامی عربستان علیه یمن طی فرمایشاتی تاکید فرمودند: «قطعا بینی سعودی ‌ها به خاک مالیده خواهد شد»، فرمایشی که هرچه از تجاوز عربستان و هم پیمانانش علیه یمن می گذرد، صحت و درستی آن به اثبات می رسد.



یمن در یک نگاه
طی چند سال گذشته انصارالله به‌ عنوان بخشی از شیعیان زیدی یمن با حل اختلافات درونی خود با زیدیان، به یک سرمایه عظیم اجتماعی در این کشور دست یافتند.

آنان با شکست سلفی ‌های تکفیری مورد حمایت آل‌ سعود) در منطقه «دماج»، در استان صعده و عبور از قبیله پر نفوذ «حاشه»، جغرافیای خود را از «صعده» به سمت استان ‌های عمران و جوف توسعه دادند.

انقلاب مردم یمن در سال 2011 میلادی درحالی پس از دادن خون های بسیار در این کشور به پیروزی رسید که طرح شورای همکاری خلیج فارس این انقلاب را مصادره و از مسیر خود منحرف کرد.

به قدرت رسیدن «عبد ربه منصور هادی» به عنوان رئیس جمهوری جدید یمن پس از سرنگونی «علی عبد الله صالح» سرآغاز پایمال شدن خون یمنی ها برای تحقق خواسته هایشان بود که به خاطر آن قیام کرده بودند.

اثبات جمله رهبر انقلاب در قبال رژیم آل سعود؛ نشانه‌های به خاک مالیده شدن بینی سعودی‌ها در یمن

جنبش انصار الله پس ‌از آنکه با بی ‌اعتنایی دولت عبدر به منصور هادی نسبت به تحقق اهداف انقلاب یمن مواجه شد، 17 اوت حرکت به سمت صنعا را آغاز کرد و در مسیر با شکست نیروهای نظامی «محسن الاحمر» در عمل پایتخت یمن را به کنترل خود درآورد و سپس با استفاده از شرایط پیش آمده در عربستان سعودی به دنبال مرگ «ملک عبد الله» و جا به جایی قدرت در عربستان، ضمن صدور اطلاعیه قانون اساسی، خواستار تحول در ساختار قدرت یمن شد.

انصار الله با شعار تحقق نتایج گفتگوها و توافق میان گروه‌ های یمنی، در چارچوب تشکیل دولت وحدت ملی، اقوام و مذاهب این کشور به‌ ویژه سنی‌ های شافعی را در کنار زیدی‌ ها قرار داده و با اجتناب از انحصارگرایی، خواستار روندی مستقل، آزاد و مردم ‌سالار با مشارکت همه‌ اقوام و مذاهب و گروه ‌های سیاسی یمنی شد.

منصور هادی برای مقابله و مهار انقلاب مردم و در راستای طرح آل ‌سعود جهت ایجاد جنگ داخلی و تجزیه این کشور، اوایل اسفند سال گذشته به عدن فرار کرد و در آنجا دولت خود خوانده‌ ای تشکیل داد. جنبش انصار الله که به خوبی از اهداف عربستان  ‌در یمن آگاه بود، در اقدامی پیشگیرانه راهی جنوب این کشور شد و عدن را به محاصره درآورد.

اثبات جمله رهبر انقلاب در قبال رژیم آل سعود؛ نشانه‌های به خاک مالیده شدن بینی سعودی‌ها در یمن

چالش های جدیدی که پیش روی عربستان سربرآوردند
محاصره عدن، عربستان سعودی را که در داخل با بحران انتقال سلطنت و جا به جایی مهره ها مواجه بود، با چالش های جدیدی مانند مواجه کرد که عمدتا قدرت، کارآمدی، نقش منطقه ای، امنیت و ثبات حکومت سعودی را زیر سوال می برد.

به این ترتیب تجاوز به یمن در مرحله اول به صورت حملات هوایی آغاز شد، به این خیال که این حملات مردم یمن را از پای درخواهد آورد و زمینه بازگشت هادی به قدرت را فراهم خواهد کرد.
جنبش انصار الله در همان ابتدا دو سناریو جنگ داخلی و تجزیه‌ طلبی سعودی ها در یمن را با حضور در مناطق جنوبی یمن که عمدتا تحت نفوذ سلفی‌ های تکفیری، تروریست ‌های مزدور و شبه نظامیان وابسته به  منصور هادی است، خنثی کرد.

پس از آن انصار الله سعی کرد، برتری میدانی خود را تثبیت کند تا در با هرگونه تجاوز زمینی مقابله کند، چون از قبل چنین تجاوزی را پیش بینی می کرد. در این میان نباید «سعه ‌صدر» و «صبوری» انصار الله در پاسخ متقابل به جنایات سعودی را نادیده گرفت.

انصار الله در واقع با اتخاذ این راهبرد درصدد تحقق دو هدف بود، اول: مشروعیت سازی برای مقابله ‌به ‌مثل آتی خود و دوم: باز نکردن مشت بسته خود در برابر ‌سعودی ها تا غافلگیری ناشی از اقدامات آتی ضربات عمیق‌تری را بر پیکره‌ عربستان وارد کند.

به این ترتیب مرحله اول تجاوز به یمن با شکست عربستان سعودی و متحدانش و ناکامی در تحقق اهداف مورد نظر با برجا گذاشتن بیش از 2500 کشته و بیش از 3000 زخمی پایان یافت.

اثبات جمله رهبر انقلاب در قبال رژیم آل سعود؛ نشانه‌های به خاک مالیده شدن بینی سعودی‌ها در یمن

آغاز عملیات «نا امید» عربستان در یمن
عربستان سعودی، 21 آوریل برابر با یکم اردیبهشت درحالی پایان تجاوز نظامی موسوم به «عملیات طوفان قاطع» علیه یمن را اعلام کرد که هم زمان با آن از آغاز عملیاتی جدید موسوم به «بازگرداندن امید به یمن» خبر داد.

نگاهی به دستاوردهای نظامی و امنیتی عربستان سعودی و هم پیمانانش در مرحله دوم تجاوز به یمن نشان خواهد داد که محور سعودی تا چه اندازه در یمن موفق عمل کرده و آیا توانسته اهداف خود را محقق کند.

اعلام ورود به مرحله نهایی جنگ در یمن
نهم آبان ماه جاری «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان طی سخنانی در منامه، پایتخت بحرین اعلام کرد که جنگ در یمن رو به پایان است. وی پیش تر نیز از نزدیک بودن توقف عملیات نظامی در یمن سخن گفته بود.

این سخنان درحالی از سوی وزیر خارجه عربستان ایراد می شد که برخلاف ادعای وی مبنی بر دستیابی ریاض به اهداف خود در این تجاوز، نتوانست مستنداتی در اثبات این ادعا ارائه کند. در واقع عربستان نشان داد، همان طور که به صورت خود خوانده و براساس ادعاهای واهی تجاوز به یمن را آغاز کرد، با استناد به ادعاهای واهی تلاش دارد، از بحران یمن خارج شود.

اثبات جمله رهبر انقلاب در قبال رژیم آل سعود؛ نشانه‌های به خاک مالیده شدن بینی سعودی‌ها در یمن

فشار غرب بر عربستان جهت پایان دادن به جنگ
وزیر خارجه عربستان سعودی درحالی از رو به پایان بودن جنگ در یمن سخن گفت که توجه نداشت، «فیلیپ هاموند»، همتای انگلیسی اش طی سخنانی تصریح کرد که غرب به ریاض اطلاع داده، وقت آنان برای پیروزی نظامی در یمن پایان یافته است و چه بسا ادامه جنگ مشکلاتی را به وجود آورد که عربستان دیگر قادر به مهار آن نباشد.


از سوی دیگر «مجتهد»، فعال توئیتری عربستانی که به افشای اخبار سری مربوط  به خاندان حاکم آل سعود معروف است، در جدیدترین افشاگری خود پس از اعلام رسمی وزیر خارجه عربستان مبنی بر«پایان قریب الوقوع جنگ در یمن» فاش کرد که آمریکا از مقامات سعودی خواسته است تا به این جنگ پایان دهند.

مجتهد تاکید کرده بود که آمریکایی ها نگران افزایش مشکلات هم زمان با گسترش دایره نفوذ القاعده و داعش در یمن در پی حمله انصار الله به مرزهای دو کشور و ناتوانی نیروهای مسلح عربستان در مقابله با آنها هستند، از همین رو از عربستان خواسته اند، قبل از آنکه مجبور به توقف جنگ شوند، آبرومندانه آن را متوقف کنند.

اثبات جمله رهبر انقلاب در قبال رژیم آل سعود؛ نشانه‌های به خاک مالیده شدن بینی سعودی‌ها در یمن

تشدید اختلافات داخلی در خاندان سعودی
تجاوز عربستان علیه یمن درحالی آغاز شد که از همان ابتدا با مخالفت هایی درون خاندان سعودی مواجه بود. هنوز یک هفته از آغاز مرحله دوم تجاوز عربستان به یمن نگذشته بود که منابع سعودی از تشدید اختلاف «محمد بن سلمان»، وزیر دفاع سعودی و فرمانده تجاوز علیه یمن با شاهزاده «محمد بن نایف بن عبد العزیز»، جانشین ولی عهد و وزیر کشور عربستان خبر دادند.

در ادامه این اختلافات هفته گذشته منابع خبری با بیان اینکه اختلافات شاهزادگان سعودی در خصوص تجاوز به یمن همچنان ادامه دارد، اعلام کردند که گزارش هایی از درگیری ‌های سیاسی داخل خاندان سعودی منتشر شده که بخشی از آن به دلیل سیاست‌ خارجی اشتباه این کشور است.

اثبات جمله رهبر انقلاب در قبال رژیم آل سعود؛ نشانه‌های به خاک مالیده شدن بینی سعودی‌ها در یمن

اذعان عربستان و هم پیمانانش به شکست در یمن
عربستان سعودی درحالی جنگ در یمن را ادامه می دهد که بارها ریاض به شکست خود و خسارات های متحمل شده در این جنگ اذعان کرده است، به عنوان مثال 31 شهریور «احمد العسیری»، سخنگوی ائتلاف ضد یمن اعلام کرد: دو نظامی سعودی به دست نیروهای مردمی یمن به اسارت در آمدند. 

در 5 مهر وزارت کشور عربستان به طور رسمی به سقوط یک بالگرد آپاچی سعودی در جیزان، کشته شدن 13 نظامی سعودی از جمله فرمانده گارد مرزی جیزان و آزادی چندین منطقه در این استان اذعان کرد.

در جدیدترین اعترافات نیز دوشنبه گذشته احمد عسیری با اشاره به گذشت هفت ماه از آغاز عملیات هوایی، زمینی و دریایی علیه یمن، ناکامی عربستان سعودی و هم پیمانانش در جنگ یمن را به تاثیر متغیرهایی مانند موانع طبیعی و آب و هوا بر این عملیات و توانمندی نیروهای یمنی ارجاع داد.

از سوی دیگر، نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن با اعتراف به شکست مقابل ارتش یمن، وادار به عقب نشینی از منطقه «دمت» به منطقه «میریز» شدند.

اثبات جمله رهبر انقلاب در قبال رژیم آل سعود؛ نشانه‌های به خاک مالیده شدن بینی سعودی‌ها در یمن

عقب نشینی امارات از یمن و جدایی از ائتلاف سعودی
کشته شدن 48 نظامی اماراتی در 4 سپتامبر گذشته در یمن با اعتراض بسیاری از سوی مردم امارات از جمله خانواده های قربانیان مواجه شد و تحت این فشارها و شرایط سخت جنگی حاکم بر یمن 19 آبان «شرف لقمان»، سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد: نظامیان امارات پس از شکست های سنگینی که در مناطقی از این کشور متحمل شدند، عقب نشینی کردند.
وی فراموش نکرد که تاکید کند: کشورهای متجاوز به یمن هرگز به هدف خود دست نخواهند یافت و هم اکنون نیز قادر به پیشروی در یمن نیستند.

بروز اختلاف داخل اعضای ائتلاف سعودی
تحولات اخیر میدانی یمن که روزهای اخیر با پیشروی‌ سریع نیروهای انصار الله و ارتش این کشور در جنوب یمن همراه شده، به اختلافات شدید درون ائتلاف سعودی منتهی شده است.
گزارش های رسیده تاکید می کند، بین امارات و حزب اخوانی «الاصلاح» یمن به علت ریشه دار بودن دشمنی بین امارات و اخوان ‌المسلیمن، اختلافات شدیدی بروز کرده است. 

از سوی دیگر، «داعش» که در جریان هدف قرار دادن مقر «خالد بحاح» و نیروهای اماراتی در «عدن» دست داشته است، با حزب «الاصلاح» رابطه دارد، حزبی که عربستان از آن حمایت می ‌کند و در مجموع، هدف از انفجار در هتل «القصر»، اجبار بحاح برای ترک یمن و از سوی دیگر کم رنگ کردن نقش امارات در (جنوب) یمن بوده عنوان شده است، نقشی که در سایه حضور نیروهای سودانی در حال حاضر کم رنگ شده است.

اثبات جمله رهبر انقلاب در قبال رژیم آل سعود؛ نشانه‌های به خاک مالیده شدن بینی سعودی‌ها در یمن

اما در پی خروج نظامیان اماراتی از یمن، حزب «الاصلاح» بیانیه ‌ای صادر و امارات را مورد حمله قرار داد. در بیانیه حزب الاصلاح آمده بود: امروزه پی برده ‌ایم که برخی طرف ‌های داخل ائتلاف در راستای شکست عربستان کار می‌ کنند و سعی دارند تا عربستان سعودی را در مسائل حاشیه ‌ای فرو ببرند و از پرداختن به هدف اصلی باز دارند. پس از صدور این بیانیه که به شدت امارات را سرزنش می کرد، ابوظبی حزب «الاصلاح» را به دروغگویی متهم کرد.

این اختلافات به سرعت تأثیر خود را بر نیروهای حاضر در میدان یمن نیز گذاشته است و منابع خبری از نافرمانی نیروهای ائتلاف سعودی از فرماندهانشان در حمله به منطقه «صرواح» خبر داده‌ اند، نیروهایی که پیش از آن شکست سختی در اطراف پایگاه «کوفل» خورده بودند.
همچنین طی روزهای گذشته، رسانه‌ های وابسته به حزب «الاصلاح» شروع به حمله علیه امارات و «خالد بحاح» و اطرافیان وی کرده‌ اند و «بحاح» را مزدور انصار الله خوانده اند.

در همین زمان اختلافات عبد ربه منصور هادی، رئیس ‌جمهوری فراری یمن و مورد حمایت عربستان و خالد بحاح، معاونش و مورد حمایت امارات بالا گرفته است تا جایی که پیش از این منصور هادی تصمیم به برکناری بحاح گرفته بود.

زیان‌های اقتصادی عربستان سعودی
 عربستان در حالی سال گذشته با افزایش تولید و صادرات نفت سعی داشت، قیمت آن را به کمتر از نصف برساند که تصور می کرد، با این سیاست می تواند به رقیب منطقه ای خود، یعنی ایران خسارت هایی وارد کند و منافع ملی ایران در منطقه را به خطر اندازد. 
در چنین شرایطی عربستان فروردین ماه گذشته تجاوز علیه یمن را آغاز کرد، تجاوزی که تاکنون دستاوردی جز خسارت های هنگفت مالی برای سعودی ها در برنداشته است. 

قرار گرفتن این دو عامل در کنار یکدیگر عربستان را با بحران شدید اقتصادی مواجه کرده و بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران تاکید می کنند که اگر عربستان هرچه سریع تر به تجاوز خود علیه یمن پایان ندهد، بازتاب این جنگ برای سعودی ها کمرشکن خواهد بود.

براساس آمار و ارقام مستند، عربستان از اردیبهشت ماه تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون دلار از مجموع 9 میلیارد و 200 میلیون دلار دارایی خود را در اروپا فروخته و صرف تجاوز به یمن کرده است، به عبارتی سعودی ها ماهیانه تقریبا 175 میلیون دلار برای بمباران یمن و 500 میلیون دلار برای عملیات نظامی زمینی در یمن هزینه کرده اند و این بدین معناست که عربستان در آستانه فاجعه بزرگ مالی و اقتصادی قرار دارد.

هزینه های سنگین تجاوز عربستان به یمن و لزوم تامین هزینه ادامه جنگ، ریاض را وادار به استقراض مبلغ 4 میلیارد دلار از محل اعتبارات داخلی و فروش 62 میلیارد دلار ارز از منابع خارجی خود کرده است. 

اثبات جمله رهبر انقلاب در قبال رژیم آل سعود؛ نشانه‌های به خاک مالیده شدن بینی سعودی‌ها در یمن

مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی (Capital Economics) متخصص در زمینه اقتصاد کشورها به نقل از تحلیل گران و کارشناسان اقتصادی تاکید می کند که عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و افزایش هزینه نظامی و جنگ در یمن، با شکاف مالی بزرگ و کسری هنگفتی در بودجه سالیانه مواجه شده و این مساله سعودی ها را وادار به برداشت ذخایر ارزی و وام گرفتن از بانک های داخلی کرده است. 

کارشناسان اقتصادی درحالی بر کسری ٢٠ درصدی در بودجه عربستان تأکید کرده اند که گزارش های صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی کرده اند که عربستان با بزرگترین کسری بودجه یک دهه اخیر مواجه شده است، چون ذخایر بانک مرکزی این کشور در مقایسه با سال گذشته، به میزان ١٠ درصد، معادل ٧٠ میلیارد دلار کاهش یافته است. از سوی دیگر رشد اقتصادی عربستان و تولید ناخالص داخلی این کشور نیز در وضعیت منفی به سر می برد.

آنچه هزینه جنگ در یمن را برای سعودی ها دو چندان کرده، این است که ریاض در این جنگ علاوه بر خسارات نظامی و مادی فراوان، اساسا هزینه های مالی این جنگ را نیز متحمل می شود، زیرا رهبری یک ائتلاف منطقه ای را برعهده دارد و این ائتلاف مستلزم تامین هزینه های گروه های مسلح یمنی است که ریاض آنها را مدیریت و پشتیبانی می کند.


عربستان سعودی همچنین کمک های مالی در اختیار تعدادی از کشورهای عربی و غیرعربی قرار می دهد تا این کشورها در جنگ یمن مشارکت کنند یا دست کم حمایت سیاسی از آن به عمل آورند. 

علاوه بر آن باید به انعقاد قراردادهای هنگفت عربستان با کشورهای غربی اشاره کرد که هدف بخشی از آنها تضمین سکوتشان در قبال ادامه این جنگ و تجاوزاتی است که در یمن مرتکب شده است.

گفتنی‌های تجاوز عربستان سعودی به یمن بسیار است و از آن بیشتر خسارات و ضررهای وارد شده به سعودی ها در این جنگ است و این ناکامی را رهبر معظم انقلاب دو هفته پس از تجاوز عربستان علیه یمن به آن اشاره داشتند و تاکید کردند که «بینی سعودی ‌ها در یمن به خاک مالیده خواهد شد.»

منبع:مشرق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی