امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

  با وجود گذشت چند ماه از پیروزی عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر اعتراضات مردمی به رهبری دانشجویان ادامه دارد، اما هر چند این اعتراضات با مشت آهنین حکومت روبرو شده اما قطار اعتراضات در شهرهای مختلف همچنان در حال حرکت است...

ه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،در آستانه بازگشایی دانشگاهها، دولت مصر هم تنها به تعویق سال تحصیلی بسنده نکرد و بلافاصله تصمیماتی اتخاذ کرد که بر اساس آن فعالیت سیاسی در داخل دانشگاه ها ممنوع و جرم اعلام شد.

اکثر دانشگاه های مصر در سال تحصیلی گذشته شاهد درگیری های تقریبا هر روزه میان نیروهای امنیتی و دانشجویان مخالف حکومتی بوده که آن را حکومت کودتا قلمداد می کنند، درگیری هایی که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از دانشجویان شد والبته به اخراج برخی از دانشجویان از دانشگاه ها به خاطر مشارکت در تظاهرات شد.

پس از تصمیم دولت مصر مبنی بر به تاخیر افتادن آغاز سال تحصیلی جدید به مدت یک ترم،عبدالخالق وزیر آموزش عالی این کشور در دستورالعملی انجام فعالیت سیاسی در داخل دانشگاه های مصر را ممنوع اعلام کرد که این مساله بر عزم نظام کنونی مصر برای تنگ کردن عرصه بر دانشجویان برای خودداری از رویارویی با آنها همانند سال تحصیلی گذشته دلالت می کند، سالی که دانشگاه ها فضای تقابل و تنش را شاهد بود.

بر اساس تصمیم جدید، انجام فعالیت حزبی از جمله بیان وابستگی سیاسی چه در دست گرفتن نماد رابعه(کانون تحرکات هواداران محمد مرسی) یا تصاویر محمد مرسی رئیس جمهور معزول با مجازات سنگین اخراج از دانشگاه روبرو خواهد شد.

وزیر آموزش عالی مصر تهدید کرده بود که با هر گونه تظاهرات دانشجویی ضد حاکمیت با خشونت هر چه تمام تر برخورد خواهد شد.

وی مدعی شده بود دانشگاه های مصر دیگر همانند سال گذشته شاهد تظاهرات دانشجویان مخالف نخواهد بود.

کانون اصلی اعتراضات دانشجویان مصر، دانشگاه های قاهره و اسکندریه است و مسئولان این دانشگاه ها در راستای اجرای دستور وزیر آموزش عالی مصر، محدودیت های شدیدی را علیه دانشجویان مخالف اعمال کردند به طوری که دانشگاه قاهره تصمیم به اخراج 90 دانشجوی طرفدار مرسی گرفت و دانشگاه عین شمس هم دانشجویان جدیدالورود را وادار کرد تا تعهدنامه ای را امضا کنند مبنی بر اینکه به قوانین دانشگاه احترام گذاشته و در داخل محیط دانشگاهی هیچ فعالیت سیاسی و حتی دینی انجام ندهند که این اقدام هم هیاهو و جنجال گسترده ای به دنبال داشت تا جایی که مسئولان دانشگاه مجبور به عقب نشینی از تصمیم خود و تعدیل آن با عبارت منع فعالیت های حزبی شدند.

تصمیم و تهدید آشکار وزیر آموزش عالی مصر و تشدید محدودیت ها علیه دانشجویان، نه تنها مانع ادامه تظاهرات طرفداران مرسی نشد، بلکه عزم آنها را برای تداوم آن جزم کرد به طوری که دانشگاه های قاهره، بنی سویف، المنوفیه، سوهاج، دانشگاه های شهر ششم اکتبر، الفیوم، دمیاط، المنصوره و ... همچنان شاهد تظاهرات دانشجویی ضد حکومت السیسی و آنچه آن را نظام کودتا می خوانند، است و البته این تحرکات هم با واکنش شدید نیروهای امنیتی روبرو شده و آنها به شدت با اعتراضات دانشجویی برخورد می کنند و تعداد قابل توجهی از آنها هم طی روزهای اخیر دستگیر شده اند.

برخی تحلیلگران، این تصمیمات دولت تحت فرمان عبدالفتاح السیسی را بازگشت به دوران پیش از 25 ژانویه 2011 و تلاشی از سوی حاکمیت برای مهار خشم فراگیر دانشجویانی قلمداد کرده اند که طی سال گذشته خواب آرام را از چشمان حاکمان جدید مصر ربوده و آن را به چالش کشیدند.

جنبش دانشجویان ضد کودتا یعنی طرفداران محمد مرسی این تصمیمات را تلاش بیهوده نظام توصیف و تاکید کرده اند این تصمیمات هرگز قادر به مهار جنبش دانشجویی مخالف کودتا در داخل دانشگاه های مصر نخواهد شد.

ابراهیم جمال سخنگوی جنبش دانشجویان ضد کودتا به الجزیره گفته بود فعالیت های سیاسی حق مسلم و خدشه ناپذیر تمام دانشجویان است و سطح فعالیت های سیاسی در میان دانشجویان پس از انقلاب 25 ژانویه 2011 افزایش یافته است به طوری که دانشگاه های مصر به یک جامعه سیاسی تبدیل شده که بیانگر واقعیت های مصر است.

به گفته جمال، تصمیماتی مانند منع فعالیت سیاسی و تعدیل قانون انتخابات تشکل ها و اتحادیه های دانشجویی به معنای بازگشت آشکار سیطره امنیتی حکومت بر دانشگاه ها و امنیتی شدن فضای آن همانند دوره حکومت حسنی مبارک است.

وی درباره افزایش خشم و نارضایتی دانشجویان به سبب این تصمیمات هشدار داده و مخالفت جنبش دانشجویان ضد کودتا را ناشی از پافشاری بر آزادی جنبش دانشجویی و استقلال دانشگاه ها و عدم تسلیم در برابر نظام دیکتاتوری دانست که تحمل وجود نظرات مخالف خود را ندارد.

این مسئول جنبش دانشجویان ضد کودتا تاکید کرده است سال تحصیلی جدید هم شاهد تحرکات دانشجویی گسترده تر و قوی تر از سال گذشته با وجود تشدید اقدامات امنیتی و مشت آهنین نظام در برخورد با دانشجویان مخالف خواهد بود.

منار فهمی، هماهنگ کننده دانشجویان جنبش مردمی هم با رد تصمیمات شورای عالی دانشگاه ها مبنی بر منع فعالیت دانشجویی در داخل دانشگاه ها آن را مانع تراشی در برابر توان دانشجویان برای نوآوری و ابداع در تمام زمینه ها قلمداد کرده است.

فهمی تصریح کرده است که تمام فعالیت های این جنبش در داخل دانشگاه ها ادامه خواهد یافت، زیرا فعالیت های سیاسی دانشجویان اهداف موثر و بزرگی دارد و حکومت نمی تواند این اهداف را کاهش دهد.

مشاهده صحنه های حضور نیروهای امنیتی در داخل دانشگاه ها، موجی از خشم و نفرت در میان دانشجویان به وجود آورده است.

با این حال دانشجویان هوادار حکومت که عنوان جنبش تمرد بر خود گذاشته اند، از تصمیم منع فعالیت سیاسی در دانشگاه ها حمایت کرده و دانشجویان طرفدار مرسی را به افزایش خشونت متهم کرده اند.

در این زمینه، محمد عبدالحمید از اعضای جنبش دانشجویی تمرد گفته است یک طرح بین المللی برای ایجاد هرج و مرج در داخل دانشگاه ها وجود دارد و تعطیلی درس برای دانشجویان اخوانی اهمیت ندارد و آنها هرگز از اخراج از دانشگاه ناراحت نمی شوند، زیرا به آنها وعده تحصیل در دانشگاه های قطر و ترکیه داده شده است .

اعتراضات تنها به مسلمانان محدود نمی شود

هر چند برخی تلاش کرده اند تا مسیحیان را از جنبش اعتراضی در مصر جدا کنند و اعتراضات را صرفا به طرفداران اخوان المسلمین محدود کنند، اما مخالفت ها با نظام پس از مرسی، محافل مسیحی مصر را هم فرا گرفته است به طوری که رامی جان موسس جنبش مسیحیان ضد کودتا هم گفته است نظام های مستبد هنگامی که در تداوم به بازی گرفتن شهروندان و تحقیر آنها شکست بخورند، به طرح همیشگی یعنی ایجاد هرج و مرج و بمب گذاری برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و فشار بر آنها روی می آورند به طوری که آنها زمان انفجار بمب ها را پیش از رخ دادن آن می دانند و از وقوع آن هم جلوگیری می کنند.

وی در صفحه شخصی خود در فیس بوک گفته است این سریال(طرح ایجاد هرج و مرج و رعب و وحشت در میان مردم) تا زمانی که نظام های مستبد نمی توانند شهروندان را متقاعد کنند و آنها را در مقابل دو گزینه "یا من یا بمب"
قرار می دهند، ادامه خواهد داشت.

تحرکات انقلابی گسترده در راه است

حزب آزادی  و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین ابراز امیدواری کرده است که" سال جدید هجری قمری، شاهد تحرکات انقلابی قوی تر و مبتکرانه ای باشد که ارکان کودتا و سازندگان و حامیانش را متزلزل کند و عاملان کشتار و فاسدان را به عدالت بسپارد و مصر را به مسیر دموکراتیک درست خود برای پویایی و رشد اقتصادی و کشیدن نفس آزادی و برخورداری از نظام چند حزبی باشد که مصر را به سوی پیشرفت و شکوفایی سوق دهد."

این حزب تاکید کرده است سران کودتای نظامی(در اشاره به عبدالفتاح السیسی)  مسئول کشتار مصری ها اعم از سربازان و غیر نظامیان هستند و درباره ادامه نادیده گرفته شدن جان سربازان و شکست در حمایت از آنها و تجارت با خون آنها برای اجرای اهداف پیمان صهیونیستی آمریکایی در منطقه که اجرای آن را عبدالفتاح السیسی خائن رهبری می کند، هشدار می دهد.

حزب آزادی و عدالت بر ادامه مبارزات مسالمت آمیز مبتکرانه تا نابودی کودتای نظامی و قصاص قاتلان شهدا تاکید کرده است.

ممدوح المنیر از تحلیلگران مصری حمله نیروهای امنیتی به تجمع دانشجویان معترض را به باد انتقاد گرفته و می گوید سرکوب دانشجویان تاکیدی بر آن است که کودتاچیان یک باند جنایتکار هستند.

وی می گوید آنچه در دانشگاه اسکندریه رخ داده، صحنه ای میان یک باند جنایتکار پست و شهروندان و جوانانی است خود را فدای میهن کرده اند.

چالش اصلی السیسی؟

ممدوح المنیر تحلیلگر مصری تاکید می کند من مطمئن هستم که دانشجویان، امید ما مردم مصر پس از خداوند برای پیروزی بر کودتا و پس از کودتا هستند، زیرا آنها بیشترین سهم را در مبارزات مردم دارند.

به هر تقدیر عبدالفتاح السیسی هر چند با حمایت های گسترده عربستان، امارات و برخی کشورهای فرا منطقه ای توانست با تکیه بر دلارهای بی حساب و کتاب نفتی شیوخ حاشیه خلیج فارس در پروسه ای که طرفداران محمد مرسی، آن را کودتا می خوانند، محمد مرسی همان شخصیتی که باعث ارتقای وی شد، را از قدرت برکنار کرده و مدتی بعد در یک انتخابات یک طرفه بر کرسی ریاست تکیه بزند، البته خودداری حدود نیمی از مردم مصر از دادن رای به السیسی نشان دهنده کار سخت ژنرال سابق ارتش برای حکومت بر مردم سرزمین فراعنه است که نشان داده اند مردمان کم طاقت و کم حوصله ای هستند و السیسی با چالش های بزرگی برای ادامه ریاست خود بر آنها روبرو است که شاید بزرگترین و البته دردسرسازترین آنها، جنبش اعتراضی دانشجویی است که نشان داده است با وجود تصمیم مقامات برای برخورد آهنین با دانشجویان مخالف، اعتراضات آنها در دانشگاه های مختلف ادامه دارد و اقدامات خشونت آمیز هم مانع توقف قطار جنبش اعتراضی دانشجویی در شهرهای مختلف نشده است.

منبع : تسنیم

نظرات  (۱)

سایت خیلی خیلی زیبایی داری ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی