امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات اخیر خود در جمع مردم قم به مساله مظلومیت قطعه‌ای از سرزمین های اسلامی اشاره کردند که این سرزمین موضوع نوشته زیر است...  

به گزارش مشرق - دولت آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده‌ى حقوق بشر در دنیا است؛ نه [فقط] دیروز، [بلکه]همین امروز، همین حالا؛ اینها کسانى هستند که رژیم غاصب صهیونیستى به پشتوانه‌ اینها و پشت‌گرمى اینها است که دارد این همه شرارت در این منطقه می‌کند.
فلسطین در چه وضعى است؟ فلسطینى‌ها در چه وضعند؟ غزّه در چه حالى است؟ احوال مردم غزّه را مردم دنیا نمی‌دانند؟ بیمارِ محتاج درمان اضطرارى در آن قطعه‌ى مظلومِ زمین، روى زمین مانده است، داروهاى ابتدایى در اختیار او قرار نمیگیرد! چرا؟ چون آمریکا پشت سر رژیم صهیونیستى غاصب است. یک کشورى را، یک مردم مظلومى را از اطراف محاصره کنند، راهى به بیرون نداشته باشند، هیچ امکانى نداشته باشند، مریضشان هم روى زمین می‌ماند، گرسنه‌شان هم گرسنه میماند، اوّلیّات زندگى هم از آنها دریغ داشته میشود؛ اینها ظلم نیست؟ اینها تخلّف از حقوق بشر نیست؟ آن‌وقت اینها شرم نمی‌کنند اسم حقوق بشر برزبان مى‌آورند؟ (دیدار با مردم قم - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹)

روزگاری نخست وزیر وقت اسرائیل در دهه 1980، اسحاق رابین گفته بود آرزو می کند صبحی از خواب بیدار شود و ببیند که غزه در آب فرو رفته است.

این عمق استیصال نخست وزیر جلاد صهیونیست را از مقاومت خستگی‌ناپذیر مردم غزه نشان می‌دهد. شاید بتوان گفت که غزه مشهورتر از آن است که نیازمند معرفی باشد. چه در میان دشمنان فلسطین و اسلام و چه در میان دوستان آن. اما گاهی برخی چیزها از فرط حضور و عیان بودن، مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

اکنون که این سطور نوشته می‌شود محاصره همه جانبه غزه و جلوگیری رژیم سفاک صهیونیست از رسیدن دارو و غذا به مردم این منطقه به سال هفتم خود وارد شده است و این امری است که شاید مورد غفلت بسیاری واقع شده باشد.

از این رو شایسته است یکبار دیگر به اختصار «این قطعه مظلوم زمین» را بشناسیم. 

 

نوار غزه کجاست؟

نوار غزه یا آنگونه که برخی بیان می‌کنند باریکه غزه منطقه‌ای از فلسطین اشغالی است. در واقع به لحاظ جغرافیایی چنان که از نقشه زیر مشخص است این نوار در غربی‌ترین بخش فلسطین اشغالی قرار دارد که از جنوب غربی با کشور مصر (ناحیه صحرای سینا) هم‌مرز است و مرزهای غربی آن را کاملا دریای مدیترانه پوشش می‌دهد. مابقی مرزهای این نوار در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد. طول این نوار در طولانی‌ترین بخش آن 41 کیلومتر و عرض آن در عریض‌ترین بخش آن 12 کیلومتر است.

مساحت و جمعیت

بر این اساس مساحت این باریکه تقریبا معادل ۳۶۰ کیلومتر مربع (طول ۴۰ کیلومتر و عرض ۹ کیلومتر) برابر با 146 مایل مربع است. (مقایسه کنید با مساحت شهر تهران که حدودا 730 کیلومتر مربع است) [1]

در مورد جمعیت این منطقه محاصره شده آمار دقیقی در دست نیست اما بهترین برآوردها میزان این جمعیت را حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر بیان می‌کند.

تاریخچه

نوار غزه یکی از سرزمین‌های تاریخی است. به علت قرار گرفتن در کنار دریای مدیترانه و درمنطقه‌ای که به سه قاره اروپا آسیا و افریقا مرتبط است شاهد تحولات تاریخی فراوانی بوده است. تاریخ سکونت در آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد واین منطقه حکومت‌های مختلفی را در طول قرون متمادی تجربه کرده است.[2]

شاید یکی از اولین اتفاقات مهم این شهر در تاریخ پیش از اسلام از دنیا رفتن هاشم پدر عبد المطلب، از اجداد بزرگوار پیامبر اسلام دراین شهر باشد که هم اکنون نیز در این شهر مسجدی با نام مسجد السید هاشم وجود دارد.[3]

در دوران معاصر این منطقه همانند کل سرزمین فلسطین از سرنوشت خونبار و حزن انگیزی رنج برده است. این سرزمین از 1917 تا 1948 تحت اشغال انگلیسی‌ها بوده است (مانند سایر مناطق فلسطین که تحت اشغال انگلستان بود و جامعه ملل به این استعمارگر پیر حق قیمومت بر این منطقه را داده بود.)

از 1948 تا 1967 این منطقه هنوز به اشغال اسرائیل در نیامده بود و از این رو مرکزی برای مبارزه با اشغالگران صهیونیستی بود که سایر مناطق فلسطین را اشغال کرده بودند. در این دوران حاکمانی مرتبط با حکومت مصر اداره این منطقه را در دست داشتند.

در سال 1967 اسرائیل در جنگ 6 روزه این منطقه را به همراه صحرای سینا در مصر و مناطق دیگری از فلسطین و دیگر کشورها به اشغال درآورد. اسرائیل از همان زمان شروع به شهرک سازی در این منطقه کرد به طوری که به مرور زمان بتواند اشغال و یهودی سازی این منطقه را کامل سازد و از باز پس دادن آن جلوگیری نماید.

در سال 1979 و در توافق‌نامه کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی، این رژیم قول عقب نشینی از غزه را داد. اما به این قول خود عمل نکرد و در سال 1994 و در پی توافقنامه اسلو نیز این رژیم متعهد شده بود که نوار غزه را به دولت خودگردان فلسطینی بازگرداند که بازهم با ادعای این که بخشی از این سرزمین را یهودیان ساکن شده‌اند از واگذاری کامل آن خودداری کردند و به اشغال بخش‌های از آن ادامه دادند.

سال 2000 انتفاضه در این سال انتفاضه دوم یا انتفاضه الاقصی رخ داد که نقش جدی در فعال شدن گروه‌های فلسطینی در غزه داشت.

سال 2005 سالی است که بالاخره در اثر انتفاضه طویل المدت فلسطینیان رژیم صهیونیستی مجبور به عقب نشینی از غزه شد.البته باید خاطر نشان ساخت که این رژیم از همان زمان سخت‌گیری‌هایی را علیه فلسطینیان این منطقه ایجاد کرد که در نهایت در سال‌های بعدی به محاصره کامل نوار غزه منجر گردید.

2007 برسر کار آمدن حماس یکی از مهمترین تحولاتی است که باعث شد حکومت فلسطین به دست یک گروه مقاومت جدی بیافتد. در این سال حماس توانست در انتخابات فلسطین به قدرت برسد هر چند کارشکنی‌های جنبش فتح و ... در نهایت باعث شد که حکومت حماس به غزه محدود بماند و در کرانه باختری حکومت در قبضه فتح باقی ماند.

2008 جنگ غزه اوج مقاومت و مظلومیت ساکنان غزه بود. در این جنگ نواز غزه که چنان که ذکر شد منطقه‌ای کوچکتر از نیمی از شهر تهران است از هوا و زمین و دریا مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت و اشغالگران قدس تلاش کردند تا با تمام توان حکومت فلسطینی حاکم در غزه را سرنگون سازند. اما این حماسه غزه در تاریخ ماندگار شد که مردمی محاصره شده در یک منطقه کوچک وتحت شدیدترین محاصره‌ها توانستند ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف کرده و به عقب برانند.

استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های آتش‌زا و فسفری و مواد منفجره‌ای که با اورانیوم ضعیف شده آلوده گشته است و نیز دیگر سلاح‌های کشتار جمعی از موارد بارز جنایت جنگی علیه غیر نظامیان دراین جنگ بود که جهانیان نظاره گر آن بودند و با حمایت آمریکا،‌ رژیم صهیونیستی از عواقب بین المللی آن در امان ماند.




تصاویر استفاده رژیم صهیونیستی از مواد ممنوعه فسفر سفید علیه مناطق مسکونی و مدارس و ... در غزه




محاصره غزه

محاصره غزه یک فاجعه انسانی دراین منطقه ایجاد کرده است. این محاصره که به صورت رسمی و شدید آن از سال 2007 میلادی آغاز شده است تا کنون به انحاء مختلف ادامه داشته است و در بخش قابل توجهی از این دوران حکومت فاسد مبارک در مصر نیز با رژیم صهیونیستی همکاری داشته است تا محاصره کامل شود. 




علاوه بر مشکلات اقتصادی فراوان که ضرر مستقیم آن ماهانه 230 میلیون دلار برای ساکنان این منطقه است، رژیم صهیونیستی منابع آبی این منطقه را نیز شامل محاصره دانسته و از ورود آب‌ها به این منطقه نیز در حد توان و امکان خویش جلوگیری به عمل می‌آورد.

انهدام زیربناهای غزه

منهدم کردن زیربناهای این منطقه و تلاش رژیم صهیونیستی برای تخریب همه جانبه آن به همراه محاصره باعث شده است که تاسیسات برق در منطقه کاملا آسیب ببیند به نحوی که قطعی و کمبود برق نه تنها زندگی معمولی افراد را مختل کرده است بلکه باعث جان دادن افراد در بیمارستانها و مراکز درمانی می‌گردد. سازمان عفو بین الملل خاطر نشان ساخته است که تداوم بیش از 6 ساله محاصره شدید، باعث شده است که حقوق اولیه بشر در این منطقه توسط رژیم صهیونیستی نقض گردد. [4]









تونل‌هایی برای غذا و دارو

محاصره شدید نوار غزه باعث شده است که مردم منطقه برای دسترسی به مواد غذایی و دارو و آب آشامیدنی مجبور به حفر تونل‌ شوند این تونل‌ها در منطقه مرزی غزه با مصر حفر شده است تا مردم مقاوم غزه بتوانند به اولیات مایحتاج خود دست یابند این در حالی است که رژیم صهیونیستی و رژیم مبارک بارها برای مسدود کردن این تونل‌ها اقدام کرده بودند تا حداقل امکان مقابله با محاصره را نیز از فلسطینیان بگیرند. 







ساکنان تحت محاصره غزه برای وارد کردن مواد غذایی نیز مجبور به استفاده از تونل‌هایی هستند که هر لحظه امکان دارد فرریزد و باعث مرگ آنها شود.

شایان ذکر است که دولت مبارک قصد داشت تا با ایجاد یک دیوار آهنی به عمق 30 متر و با طول 12 کیلومتر همه این تونل‌ها را مسدود نماید. چرا که با ایجاد این دیوار آهنی و متصل کردن جریان برق و حس‌گرهای دیگر به آن امکان عبور مردم غزه محاصره صهیونیست‌ها از میان می‌رفت. [5]

هم اکنون درپی تحولاتی که در مصر رخ داده است و با بر سر کار آمدن نظامیانی که به آمریکا و اسرائیل گرایش دارند روند تخریب تونل‌های مردم غزه نیز افزایش یافته است به نحوی که دولت کنونی مصر اعلام کرد که 8 تونل را شناسایی و تخریب کرده است.[6]

 

ایجاد اختلال در زندگی مردم غزه

رژیم صهیونیستی علاوه بر محاصره کامل غزه بخش‌هایی از این منطقه را نیز تحت اشغال خود دارد و با ایجاد ایست بازرسی و .. تلاش می‌کند تا زندگی مردم را در این منطقه مختل نماید. در فلسطین اشغالی حتی کودکان نیز برای مدرسه رفتن باید مورد بازرسی بدنی قرار گیرند و کیف و کتاب آنها را سربازان صهیونیست مورد بازرسی قرار دهند.



این بازرسی‌ها گاه شامل بازرسی بدنی نیز می‌شود.



این بازرسی‌های ظالمانه و غیر انسانی باعث شده است که بسیاری از دختران مدرسه را ترک گویند.[7]




وضعیت اقتصادی غزه در حالت محاصره

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که رژیم صهیونیستی به آن امید زیادی بسته است ایجاد مشکلات اقتصادی شدید برای مردم غزه و به ستوه آوردن آنهاست. در واقع رژیم صهیونیستی با محاصره کامل اقتصادی و دارویی و غذایی و حتی آب تلاش می‌کند مردم غزه را به خاطر رای دادن به مقاومت تنبیه کند و از این طریق آنها را به زانو در آورد. این امر مصداق بارزی از سوءاستفاده از زور برای اثر گذاری بر سیاست است. آمارهای زیر نشان از آن دارد که هر چند فشار ظالمانه اسرائیل که تحت حمایت و با چراغ سبز آمریکایی‌ها بر مردم غزه وارد می‌شود به مراحل وخیمی منجر شده است مردم این منطقه دست از مقاومت خود بر نداشته‌اند.

مطابق آمارهای سازمان ملل فقر یک امر عمومی درنوار غزه است. محاصره شدید و بستن مرزها باعث شده است که مردم این منطقه دچار فقر مفرط شوند به طوری که مطابق آمارهای سازمان ملل بیش از 80 درصد مردم این کشور روزانه کمتر از دو نیم دلار درآمد دارند.

محاصر غزه از سوی اسرائیل شامل ورود هر نوع مواد غذایی دارو و ... نیز می‌شود و از این رو گاه در غزه اوضاع به نحو اسفناکی اضطراری می‌شود.[8]

چنان که ذکر حکومت مصر در دوران حسنی مبارک به واسطه هماهنگی کاملی که با آمریکا و رژیم صهیونیستی در محاصره غزه داشت و از این رو محاصره این منطقه را به صورت یک محاصره کامل در می‌آورد.



حمله به کاروان آزادی نشان حقوق بشر آمریکایی

در پی تشدید محاصره غزه بسیاری از مردم مسلمان و آزادی‌خواهان دنیا به حمایت از مردم غزه فعال شدند و در نهایت با ایجاد کاروان‌هایی به نام آزادی تلاش کردند تا محاصره مردم بی دفاع غزه را بشکنند و به آنها مواد غذایی و دارو برسانند. اما رژیم صهیونیستی با حمایت مستقیم آمریکا به این کاروان‌ها حمله کرد و دست به کشتار وحشیانه کسانی زد که به دنبال نجات مردم غزه از بیماری و گرسنگی بودند. حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی و کشتی‌هایی که برای مردم غزه مواد غذایی و دارو حمل می‌کنند با این هدف بود که محاصره غزه به هیچ عنوان شکسته نشود. نکته جالب توجه آن است که ایالات متحده آمریکا حتی در این جنایت آشکار نیز دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بر نداشت.

حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی به حدی جنایت‌کارانه و غیرقانونی بود که مراجع بین المللی تحت نفوذ آمریکا و صهیونیستها نیز مجبور به محکوم کردن آن شدند. اما در نهایت رژیم صهیونیستی و سران جنایتکار آن تاوان این اقدام جنایتکارانه را نپرداختند. [9]



رژیم صهیونیستی در این حمله 20 نفر را کشت و با عث زخمی و مجروح شدن تعداد بیشتری (حدود 50 نفر) شد تا این پیام را به جهانیان بدهد که برای محاصره غزه حاضر است هر بیگناهی را بکشد تا از رسیدن مواد غذایی و دارو به فلسطینیان مظلوم محاصره شده جلوگیری کند.[10]

این قطعه مظلوم زمین حاصل حقوق بشر آمریکایی است

آری فلسطین سرزمین مظلومی است و غزه این قطعه مظلوم زمین در روزگار ما و در حالی ادعای حقوق بشر ابرقدرتها آسمان را سوراخ کرده است شاهد بدترین ظلم‌ها و بیشترین فشارهای غیر انسانی است. این است حقوق بشری که غرب و به خصوص آمریکا از آن دم می‌زند. 


[1] - http://shahr.ir/fa/news/36415/

[2] - http://gazafreedom.com/gaza-terajedi.html

[3] - http://www.umsa.blogfa.com/post-113.aspx

[4] - http://isna.ir/fa/news/92091007220/

[5] - http://www.islamtimes.org/vdch-knz.23nqvdftt2.html

[6] - http://www.yjc.ir/fa/news/4625837/

[7] - http://www.nbcnews.com/id/28421427

http://www.nbcnews.com/id/28421427/ -[8]

[9] - http://www.presstv.ir/detail.fa/303570.html

[10] - http://www.avapress.com/vdchzwnz.23n6wdftt2.html

 

منبع : مشرق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی