امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

سایت خبری تحلیلی اشراف بدون تایید صحت محتوا و ادعاهای مطرح شده در این گزارش، ترجمه آن را صرفا جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ها هرگز مورد تأیید اشراف نمی‌باشد. به گزارش اشراف، اندیشکده کارنگی در گفت‌وگویی با پروفسور ایال زیسر استاد دانشگاه تل‌آویو و یکی از کارشناسان بنام مسائل سوریه و لبنان و مدیر پیشین مرکز موشه دایان در حوزه مطالعات خاور میانه و آفریقا به بررسی جنگ سوریه پرداخت ...

- چه توصیفی از جایگاه امروز سوریه دارید؟

بی تردید این رژیم توانسته از سه سال جنگ‌های داخلی جان سالم به در برد. گرچه در این جنگ بسیار ضربه خورده است اما در عین حال شورشیان مشکلات و محدودیت‌های خود را داشته و در نهایت تعیین کننده این نبرد نیستند.

 

کدام طرف زودتر خسته شده و از پای در خواهد آمد؟  

درست پس از جنگ منطقه قصیر در ژوئن 2013 تغییر محسوسی رخ داد که منجر به تسلط دوباره رژیم بر برخی از مناطق با کمک حزب الله لبنان شد. بعد از توافق روسیه و آمریکا در سپتامبر 2013 مبنی بر معدوم سازی سلاح‌های شیمیایی سوریه، اکنون رژیم در موقعیت بسیار مناسب تری نسب به گذشته قرار گرفته است. اما تنها یک سؤال باقی می‌ماند: کدامیک زودتر خسته شده و از پای در خواهد آمد؟ کدامیک اول فرو می‌پاشد- رژیم یا شورشگران؟ من جواب روشنی ندارم.

 

- آیا می‌توانید سیر تکامل سیاست اسرائیل در مورد سوریه از سال 2011 را شرح دهید؟

در ابتدا اسرائیل تمایل داشت رئیس جمهوری سوریه، بشار اسد، بر منصب قدرت باقی بماند چرا که معتقد بود دشمن شناخته شده‌ای است و از ایجاد ناآرامی در مرزها نیز هراس داشت. سپس رهبران اسرائیلی به این نتیجه رسیدند که کار اسد به پایان رسیده است. اما کمی بعد متوجه حضور عوامل گروه القاعده مانند جبهه‌النصره در سوریه شدند.

 

جنگ در سوریه عملاً به نفع اسرائیل تمام خواهد شد 

از این روی هم اکنون موضع واقعی و نه رسمی اسرائیل آرزوی موفقیت برای هر دو طرف درگیری‌هاست زیرا ادامه جنگ آنها عملاً به نفع اسرائیل تمام خواهد شد. خصوصاً این که ما می‌خواهیم اسد در قدرت باقی بماند. می‌خواهیم او آنقدر قدرت داشته باشد که مرزها را آرام نگه دارد و در عین حال آنقدر ضعیف باشد که خطر جدی برای اسرائیل ایجاد نکند. البته در اسرائیل عده بسیاری در فکر رهایی از دست بشار اسد در بلند مدت هستند. به عقیده آن‌ها مسئله مهم در این میان موضوع حزب الله و ایران است و فروپاشی اسد ضربه شدیدی بر این محور وارد می‌آورد.

 

اسرائیل به هیچ وجه با سوریه وارد جنگ نخواهد شد 

- فکر می‌کنید تا چه حد ممکن است پای اسرائیل به جنگ در لبنان یا سوریه کشیده شود؟

بسیار اندک. شاید تنها زمانی که اسد به اسرائیل حمله کند. ولی او چرا باید چنین اقدام احمقانه‌ای کند؟ با این وجود، اگر اسد در پی تلافی حملات هدفمندانه بعدی اسرائیل در سوریه بر آید ٬ اسرائیل درگیر کشمکش‌های منطقه‌ای با مسلمانان تندرو در مرزها یا جنگ جزئی با اسد خواهد شد. ولی مسلماً تمامی اسرائیلی‌ها بر یک عقیده متفقند و آن اینکه به هیچ وجه نباید با سوریه وارد جنگ شود.

 

اسرائیل باید هسته ای شدن ایران را بپذیرد 

- توافق هسته‌ای ایران و آمریکا چه تأثیری بر بحران اسرائیل و سوریه خواهد گذاشت؟

این توافق نشانه بارزی بر عدم تمایل ایالات متحده و به طور کلی غرب٬ به دخالت در درگیری‌های منطقه‌ای خاور میانه است. شورشیان تنها مانده‌اند و این موضوع شاید کمی به رژیم انگیزه بخشد.

اسرائیل نیز باید نسبت به اینکه نظام حاکم بر ایران اجازه هسته‌ای شدن خواهد یافت، یا حداقل به زودی توانایی دست یافتن به این مهم را پیدا خواهد کرد عادت کند... اکنون این اسرائیل است که باید در این دو راهی تصمیم بگیرد: آیا به تنهایی دست به کار شود یا خود را برای محیط جدید آماده سازد. به هر حال در کوتاه مدت اتفاق چشمگیری رخ نخواهد داد، چیزی شبیه رویدادهای اخیری که در چند ماه گذشته شاهد بودیم.

 

- در مارس 2013 سرلشکر یارگولان طرح منطقه حائل در ارتفاعات جولان را پیش کشید. آیا احتمال آن وجود دارد؟

ایجاد منطقه حائل به معنی حضور اسرائیل در سوریه است یعنی افتتاح جبهه‌ای مانند جنوب لبنان. درست مانند منطقه سینای مصر. بهترین کار دفاع از مرزها بدون ورود به سوریه است.

منبع : اشراف

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۷
صلوات

سوریه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی