امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

آمریکا و حضور پررنگش در یمن

چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۰۴:۲۲ ب.ظ

آمریکا مدتی است که در امور یمن دخیل است و حضورش در این کشور بسیار گسترده‌تر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم. یمن اهمیت راهبردی ویژه‌ای برای طرح‌های آمریکا داشته که نتیجه دو دلیل است. دلیل اول، انتقال تمرکز راهبردی آمریکا از خاورمیانه به آسیاست و دلیل دوم، افزایش توانمندی دفاعی ایران...  

با آغاز موج بیداری اسلامی که از شمال آفریقا آغاز شد، مردم یمن نیز اواخر دی ماه ۱۳۸۹ علیه نظام علی عبدالله صالح دست به اعتراضات و تظاهرات گسترده ای زدند و پس از فراز و نشیب های فراوان و دادن صدها قربانی موفق شدند، دیکتاتور صنعا را از قدرت ساقط کنند.
انتخابات ریاست جمهوری انتقالی در یمن، در اسفندماه ۱۳۹۰ برگزار شد و منصور هادی عبدربه در یک انتخابات بدون رقیب پیروز شد. هر چند یمنی ها رئیس جمهور جدید را دنباله ای از نظام گذشته می دانستند، اما این امید در آنان به وجود آمد که در شرایط جدید و با پیشبرد روند انتقالی و تدوین قانون اساسی جدید، ساختار قدرت در این کشور دچار تغییرات اساسی شده و آرمان های انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ تحقق یابد.
آن چه امروز در یمن می گذرد حاکی از مشکلات پیچیده ای است که نهضت مردم یمن را با چالش های زیادی مواجه کرده است. علاوه بر اختلافات داخلی که عمدتا منشا تاریخی و قبیله ای دارد، دخالت بازیگران خارجی در یمن از آمریکایی ها گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس و سازمان القاعده، موجب نابسامانی سیاسی و بروز مشکلات امنیتی در این کشور شده است.
در حقیقت در کشور یمن چهار چالش اصلی وجود دارد، چالش هایی مانند: روند انتقالی، نقش آمریکا و اعراب و نیز تحرکات سازمان القاعده.

نقش آمریکا در یمن:
آمریکا از قدیم الایام نظام علی عبدالله صالح را هم پیمان خود می دانست، لذا انقلاب مردم یمن و برکناری او ،خوشایند سیاست های منطقه ای کاخ سفید نبود. از طرفی با وجودی که انقلابیون یمن، خواهان توقف دخالت‌ های آمریکا در امور کشورشان هستند، اما واشنگتن به بهانه مبارزه با تروریسم و سازمان القاعده‌، همچنان به حضور و دخالت نظامی در این کشور، ادامه می‌ دهند.
پهپادهای آمریکایی هر از گاهی مناطق جنوب یمن را به بهانه سرکوب القاعده بمباران می کنند؛ چنین حملاتی ضمن آن که نقض حاکمیت یمن محسوب می شود در مواردی شهروندان بی گناه یمنی را به خاک و خون می کشد.
مقامات آمریکایی وعده داده بودند که، پهپادهای آمریکایی از پاکستان خارج خواهند شد. ولی نگفتند که این هواپیماها به کجا انتقال داده می‌شوند، اما با شدت ‌گرفتن عملیات‌های این پهپادها در یمن، پیداست که این انتقال در یمن صورت گرفته است. بر اساس گزارش مؤسسه نیوامریکن فاندیشن، در مقابل کاهش عملیات‌های پهپادهای آمریکایی در پاکستان، ‌این عملیات‌ ها در یمن افزایش یافته و از ۱۸عملیات در ۲۰۱۱ به ۵۳ عملیات در سال۲۰۱۲ افزایش یافته و تعداد کشته ‌شدگان این عملیات‌ها هم بیش از ۵۳۹ نفر است که هنوز مشخص نیست چه تعداد از این آمار، غیرنظامی بوده‌ اند. طبعا تحرکات آمریکا در خاک یمن با موافقت رهبران این کشور صورت پذیرفته که البته با انتقادات شدید گروه‌های انقلابی و ملی ‌گرا مواجه شده است.
یکی از اقدمات آمریکا در توجیه حضور خود در یمن فرافکنی علیه جمهوری اسلامی ایران است. سفیر آمریکا در یمن بارها مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان برای بی ثباتی در یمن تلاش می‌کنند تا مانع از انتقال موفقیت آمیز قدرت در این کشور شوند. وی ادعا کرده که ایران کمک‌های نظامی و مالی به حوثی‌ها در شمال و نیز گروه‌های مخالف در جنوب یمن (موسوم به الحراک الجنوبی) داشته است. پیش از این نیز "ابوبکر القربی" وزیر خارجه یمن مدعی شده بود که ایران در امور داخلی این کشور دخالت می ‌کند. این ادعاهای بدون سند، بارها از سوی مقامات رسمی کشورمان رد شده است.

تحرکات القاعده در یمن:
سازمان القاعده در جنوب و شرق یمن تحت عناوینی همچون گروه «انصارالشریعه» و جماعت «شبه‌ جزیره عرب» حضور دارد و به نحوی یکه ‌تاز میدان است. القاعده پیش از این و در دوران علی عبدالله صالح، نقش و نفوذ قابل ‌توجهی در یمن نداشت و شرایط منطقه ‌ای در خاورمیانه هم چندان اقتضا نمی‌ کرد که القاعده در این کشور حضوری فعال داشته باشد. اما در آستانه انقلاب مردمی علیه علی عبدالله صالح، وی برای آن که نشان دهد حضورش در قدرت تا چه اندازه برای امنیت کشور مهم است، نیروهای امنیتی را از شهرها خارج کرد و عملا برخی از شهرها و استان‌ ها از جمله "ابین" و "عدن" را به دست القاعده سپرد. در مدتی که کشور درگیر انقلاب بود، القاعده توانست بسیاری از شهرها را به ‌خصوص در این دو استان به دست گیرد و حتی در شهر زنگبار برای بیش از یک سال امارت اسلامی برقرار کرد، تا این که حاکمیت جدید شکل گرفت.
‌با افزایش فعالیت های القاعده در یمن، عبد ربه منصورهادی، از آمریکایی‌ ها خواست تا برای مقابله با القاعده، پهپاد به کشورش بفروشند. القاعده از طریق ربودن گردشگران خارجی در یمن، منابع مالی خود را تأمین می ‌کند و تا زمانی که این امکان برای آنان وجود داشته باشد، حتی استفاده از پهپاد چندان تاثیری در برقراری امنیت نخواهد داشت. تا زمانی که القاعده در یمن حضور داشته باشد، نمی‌توان به برقراری امنیت در کشور امید زیادی داشت، به ویژه آن که یمن به عنوان یکی از دروازه‌های آسیا به روی آفریقا و خصوصا سومالی، دیرگاهی است درگیر گروه‌های مسلحی همچون «الشباب» شده و تردد آن ها به داخل یمن به ‌سهولت انجام می‌ گیرد.

اولویت های شورای روابط خارجی آمریکا
شورای روابط خارجی آمریکا در آغازین روزهای سال ۲۰۱۴ گزارش نوبه ای خود موسوم به «اولویت های بازدارندگی» را که به تهدیدهای عمده علیه آمریکا می پردازد، منتشر کرده است.
مرکز «اقدام پیشگیرانه » شورای روابط خارجی با بیش از ۱۲۰۰ مقام دولتی، کارشناس و متخصص مصاحبه کرده و فهرستی متشکل از سی مناقشه تهیه کرده است که ممکن است در دوازده ماه آینده شکل بگیرند یا تشدید شوند
- تشدید جنگ داخلی در سوریه از جمله احتمال مداخله محدود نظامی
- تشدید تنش و بی ثباتی در افغانستان ناشی از خروج نیروهای ائتلافی و یا تنش های انتخاباتی
- تشدید بی ثباتی سیاسی و اجتماعی در اردن ناشی از گسترش جنگ سوریه
- بحران جدی در کره شمالی ناشی از تحرکات نظامی، بی ثباتی سیاسی داخلی یا تهدیدات هسته ای، تسلیحاتی و موشکی
- حمله سایبری به زیرساخت های حساس آمریکا
- احیاء شدن مجدد تهدید حملات نظامی به ایران در نتیجه فروپاشی مذاکرات هسته ای و یا پیدا شدن نشانه های مشخص از هدف ایران برای رسیدن به توانمندی تسلیحات هسته ای
- تشدید تنش های داخلی و بی ثباتی سیاسی در پاکستان
- جنگ داخلی در عراق به علت گسترش درگیری های فرقه ای بین شیعه و سنی
- تقویت القاعده در شبه جزیره عرب به علت تداوم بی ثباتی سیاسی در یمن و یا ادامه عملیات ضد ترور آمریکا در منطقه
درحقیقت یکی از اولویت ها و چالش های آمریکا در سال ۲۰۱۴، حضور القاعده در یمن وتقویت آنها در این کشور است. هرچند که حضور القاعده در این کشور، بهانه ای برای حضور آمریکا می باشد.
درواقع، از زمانی که آمریکا حملات خود علیه القاعده را در شبه جزیره عرب از سال ۲۰۰۹ افزایش داده، تعداد عناصر القاعده در یمن افزایش یافته و کمربند قبیله‌ای آن گسترده‌تر شده است و دامنه فعالیت آنها نیز توسعه یافته است.

اهمیت راهبردی یمن:
یمن اهمیت راهبردی ویژه‌ای برای طرح‌های آمریکا داشته که نتیجه دو دلیل است. دلیل اول، انتقال تمرکز راهبردی آمریکا از خاورمیانه به آسیا است. هند و چین دو اقتصاد رو به رشد هستند که برای دستیابی به منابع انرژی نفتی و گازی منطقه از طریق اقیانوس هند حریص هستند. آمریکا نیز با امضای چندین توافقنامه مربوط به تسهیلات نظامی با استرالیا، حضور خود در این منطقه را پررنگ کرده است.
از باب‌المندب و خلیج عدن در غرب تا ارخبیل و جزایر سُقُطری در اقیانوس هند در مقابل سواحل شاخ آفریقا در فاصله ۳۵۰ کیلومتری سواحل شبه جزیره عرب، یمن بر بسیاری از مسیرهای دریایی و حرکت کشتی‌های تجاری در جهان مسلط است. تا جایی که روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه نفت به آسیا، اروپا و آمریکا فرستاده می‌شود و به همین دلیل یمن کلید صادرات نفت عربی و ایرانی از خلیج [فارس] و کلید اتصال حضور نظامی آمریکا در خلیج [فارس]، شاخ آفریقا و مغرب به شمار می‌آید. یمن همچنین دروازه اشغالگران اسرائیلی به آفریقا و آسیا است. این امر علاوه بر آن است که نفت منفعت حیاتی ثانویه آمریکاست.
دلیل دوم، افزایش توانمندی دفاعی ایران است که همچنان پایگاه‌های آمریکایی نزدیک به خاک ایران در خلیج فارس را تهدید می‌کند. علاوه بر آن، ایران تهدید می‌کند که در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران، تنگه هرمز را می‌بندد. این چیزی است که موجب شد تا یمن حیاط خلوت خلیج[فارس] شود که از آنجا آمریکا می‌تواند از پایگاه‌های نظامی دورتر که کمتر در تیررس مستقیم ایران است و به طبع امن‌تر است، به اهداف خود برسد. در این راستا، گزارش‌های رسانه‌ای از وجود فعالیت پایگاه‌های نظامی در یمن سخن می‌گویند.
رسانه‌های یمن نیز اخیرا گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند که بیانگر نقشه آمریکا برای احداث ۳ پایگاه نظامی در «العند»، «سقطری» و «میون» است. همچنین یک مناقصه برای ساخت بیش از هزار واحد مسکونی نیروهای آمریکایی در یمن وجود دارد. پنتاگون نیز در مارس گذشته، پس از آنکه تیم امنیتی‌اش در عدن مورد هدف قرار گرفت، به حضور این نیروها در این شهر اعتراف کرد.
آمریکا همچنین تمدید حضور تفنگداران دریایی خود در صنعاء‌ به بهانه تامین امنیت سفارتش در یمن را تایید کرده است.
گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی نیز به«طرح دفاعی جدید» اوباما برای «مشارکت راهبردی میان واشنگتن و صنعاء»، اشاره می‌کنند.
هنوز ملت یمن منتظر شفاف‌سازی دولت خود و توضیح آن درباره حضور نظامی آمریکا در کشورشان و نقش واشنگتن در یمن و طبیعت روابط آمریکا-یمن و توافقنامه‌های تنظیم شده میان دو طرف هستند.
دراین رابطه روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده: به گفته مقامات آمریکایی و یمنی، یک مرکز فرماندهی مشترک در یمن وجود دارد که مقامات دو کشور در آنجا اطلاعات به دست آمده توسط آمریکا و دیگر متحدان همچون عربستان را بررسی می‌کنند و این مرکز در محوریت همکاری آمریکا و یمن قرار دارد.
در آن مرکز آنها تصمیم می‌گیرند که چه وقت و چگونه علیه تعدادی از اعضای القاعده که مشخصات آنها محرمانه است و مجوز کشتار هدفمند آنها توسط کاخ سفید تایید شده است، حملات موشکی انجام دهند.

حملات پهپادهای آمریکایی دریمن
حضور آمریکا در یمن، به جای حل معضل افراطی‌گری خود باعث ایجاد افراطی‌گری می‌شود.
طبق گفته‌های گرگوری جانسون، استاد دانشگاه پرینستون آمریکا و کارشناس مسایل یمن، "آسیب جانبی" شهروندان یمنی از حملات پهپادهای آمریکایی به اعضای القاعده، در حقیقت باعث جذب بیشتر نیرو به القاعده می‌شود: در برخی حملات شهروندان کشته می‌شوند و اشخاصی که در یمن کشته می‌شوند خانواده، طایفه و قبیله دارند. چیزی که ما می‌بینیم این است که آمریکا ممکن است یک شخص خاص را هدف قرار دهد، زیرا او یک عضو القاعده است. اما چیزی که در واقع رخ می‌دهد این است که از آن فرد به عنوان یک عضو یک قبیله دفاع می‌شود.
دولت آمریکا به وضوح در حال جنگ در یمن است. ادعا می‌شود که آمریکا در حال جنگ با القاعده در یمن است، اما در واقع پهپادهای آمریکا به همان میزان یا حتی بیشتر از آنچه اعضای این گروه را نابود می‌کنند، اعضای جدید پدید می‌آورند. انزجار به وجود آمده از حملات آمریکا در بین مردم یمن، خطر انفجار احساسات و مقابله جویی با آمریکا را افزایش می‌دهد و این یک تهدید منطقی است که متاسفانه توسط مقامات آمریکا نادیده گرفته می‌شود. همچنین آمریکا با حمله به القاعده در یمن و از طرف دیگر حمایت از شورشیان مرتبط با القاعده در سوریه، پیام‌های نامأنوس و دوگانه‌ای را می‌فرستد.
آمریکا در هفته های اخیر، حداقل هشت حمله‌ با پهپاد به خاک یمن داشته و بسیاری در این حملات کشته شده‌اند. این گسترده ترین حملات آمریکا به یمن در دهه اخیر است. آمریکا مدعی است که همه کشته شدگان در این حملات "مظنونین شبه نظامی" بوده‌اند، اما مدت‌هاست حقوق شهروندان یمن با این حملات زیر پا گذاشته شده و آنها از این کشتار خشمگین هستند. به گزارش رسانه‌ها از بین همه کشته‌شدگان حملات اخیر، تنها یک نفر در لیست تروریست‌های "تحت تعقیب" بوده است.»
ران پل، از نمایندگان سابق جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که سابقه حضور در رقابت‌های اولیه انتخابات ریاست جمهوری را نیز در کارنامه سیاسی خود دارد، در گزارشی درخصوص دخالت نظامی آمریکا در یمن در پایگاه خبری آنتی‌وار می‌نویسد: «افزایش قابل توجه حملات آمریکا به یمن با دیدار عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن همزمان شده است.
هادی پس از کودتای سال ۲۰۱۱ علیه علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری که برای سال‌های متمادی قدرت را در یمن در دست داشت با کمک دولت آمریکا به قدرت رسید. وبه طور قطع به نفع هادی است که حمایت آمریکا را از خود داشته باشد زیرا محبوبیتش در یمن بسیار کم است و همواره با تهدید یک کودتای دیگر رو به رو است.

گزارش نهادهای حقوق بشری از حملات پهپادهای آمریکایی به یمن
سازمان دیده بان حقوق بشر ،آمریکا را متهم کرده که غیر نظامیان را در حملات موشکی به تروریستها در خاک یمن، هدف قرار می دهد .
این سازمان با انتشار گزارشی اعلام کرده است: شش عملیات هدفمند آمریکا در یمن بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ ،غیر نظامیان را قتل عام کرده است .
دو حمله هوایی آمریکا موجب کشتار کورکورانه شهروندان یمنی و نقض آشکار قوانین جنگ و احتمالا بقیه حمله ها نیز افرادی را هدف قرار داده که اهداف نظامی قانونی محسوب نمی شده و یا اینکه این حمله ها موجب کشتار زن بی گناه شده است.
لتا تیلور، اولین محقق بخش تروریسم و مبارزه با تروریسم در سازمان دیده بان حقوق بشر گفته است: ایالات متحده آمریکا ادعا می کند که تمامی گام های محتاطانه را هنگام عملیات کشتار هدفمند در یمن برداشته، اما شهروندان بی گناه این کشور در این عملیات نظامیان آمریکایی کشته می شوند.
وی افزوده: یمنی ها به ما می گویند این حمله ها موجب شده همان اندازه که از القاعده در شبه جزیره عرب نگرانی دارند، از حملات هوایی آمریکا نیز بهراسند.
آمریکا به نقش خود در عملیات کشتار هدفمند به جز با کلمات کلی، اعتراف نکرده اند و مسوولیت حمله های متفرقه به یمن یا ارایه آمار خسارت ها از جمله مرگ شهروندان را نپذیرفته است .
همچنین مقامات یمنی با سکوت مشابهی از اظهار نظر درباره شش حمله آمریکا که توسط سازمان دیده بان حقوق بشر فاش شد، امتناع کرده اند.
شش حمله هوایی آمریکا به یمن که توسط سازمان دیده بان حقوق بشر فاش شد، ۸۲ کشته که ۵۷ نفر از آنها غیر نظامی بودند، بر جای گذاشته است.
تیلوردرادامه گفته است: ایالات متحده باید درباره حمله های هوایی که موجب مرگ شهروندان بی گناه یمنی شده، تحقیق کند و مسوولان نقض قوانین را مجازات نماید.
وی افزوده: همچنین پس از مدتهای طولانی، وقت آن رسیده که آمریکا مشروعیت برنامه های کشتار هدفمند خود و آثار زیان بار حمله ها بر شهروندان بی گناه یمن را ارزیابی کند.
ارتش آمریکا در اقیانوس هند بارها توسط هواپیماهای بدون سرنشین به بهانه حمله به مواضع و نیروهای القاعده، به خاک یمن حمله موشکی کرده است .
دفتر خبرنگاری تحقیقاتی اعلام کرده، از سال ۲۰۰۲ تا آوریل ۲۰۱۳ میلادی حدود ۱۱۵۰ نفر در پی حملات آمریکا جان خود را از دست دادند.
دنیس کاسینیچ، نماینده کنگره آمریکا شمار کشته شدگان بر اثر حملات آمریکا در یمن را ۱۹۵۲ نفر اعلام کرده است. وی طی یک سخنرانی در کنگره گفت: ما علیه هیچ کدام از این کشورها (پاکستان، یمن و سومالی) اعلام جنگ نکرده‌ایم اما سلاح‌های ما منجر به کشته شدن غیرنظامیان بیگناه در این کشورها شده است. یک تحقیق موثق نشان می‌دهد میزان اهداف مهم کشته شده در مقابل کل تلفات این حملات تنها ۲ درصد است.
دیده‌بان حقوق بشر از دولت‌های آمریکا و یمن خواسته است، تا در مورد حملات هواپیما‌های بدون سرنشین که منجر به مرگ غیرنظامیان می‌شود تحقیقات لازم را انجام دهند و تضمین کنند که عاملان آن مجازات خواهند شد.
همچنین براساس گزارش ها، در روز دوازدهم دسامبر بر اثر یک حمله هوایی در یمن حداقل ۱۲ غیرنظامی کشته شدند. این اتفاق تنها چند روز مانده به چهارمین سالگرد حمله موشکی آمریکا در ۱۷ دسامبر ۲۰۰۹ به‌وقوع پیوست که در نتیجه حمله موشکی مذکور ۴۱ روستایی کشته شدند، اما آمریکا هیچگاه در مورد این حادثه تحقیقی انجام نداد و حتی یک سرباز را متهم نکرد.
در حمله دسامبر ۲۰۰۹ که در منطقه‌ای در جنوب یمن رخ داد، ۱۴ شبه‌نظامی دیگر نیز کشته و روستائیان در حالی‌که در خانه و حتی چادرهای‌شان در همان حوالی بودند هدف این حمله قرار گرفتند. تلگراف‌های دیپلماتیک که بعدتر از سوی سایت ویکی‌لیکس منتشر شد ثابت می‌کرد که آمریکا این حمله را انجام داده است؛ در حالی‌که دولت اوباما هیچگاه بطور رسمی نقش خود در این حادثه را نپذیرفت.
خانواده‌های قربانیان هیچگاه غرامت پیشنهادی دولت یمن را نپذیرفتند و گفتند تا زمانی‌که دولت یمن مسئولان این حمله هوایی را محاکمه و مجازات نکند از دریافت هرگونه مبلغ بابت غرامت سر باز می‌زنند.
در همین رابطه، لتا تیلور پژوهشگر حوزه تروریسم و مبارزه با آن در دیده‌بان حقوق بشر، گفته: چهار سال از حادثه مرگبار جنوب یمن گذشته و خانواده‌های قربانیان هنوز منتظرند آمریکا مسئولیت این کار را بپذیرد.
وی ادامه داد: متاسفانه عملیات‌های نظامی که تلفات غیرنظامیان را به همراه دارد به ندرت غیرقانونی شناخته می‌شود.
این دو حمله در واقع تنها بخش کوچکی از حداقل ۸۳ حمله و کشتارهای هدفمند آمریکا در یمن است که این کشور به بهانه مبارزه با گروه تروریستی القاعده در شبه جزیره یمن از سال ۲۰۰۹ تاکنون انجام داده است. گروه‌های تحقیقاتی تخمین می‌زنند که این حملات حداقل ۵۰۰ کشته بر جای گذاشته است.
دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی مشروح در خصوص حملات موشکی آمریکا علیه القاعده در یمن اعلام کرده است که: صدها تن در اثر پرتاپ موشک‌هایی غیرهدفمند جان خود را از دست داده‌اند که دو سوم آنها را زنان و کودکان بی‌گناه تشکیل می‌دادند. همچنین بخش‌های زیادی از مناطق تحت حمله هنوز مملو از بمب خوشه‌ای هستند که هر لحظه امکان انفجار آنها وجود دارد.
اینها همه درصورتی اتفاق می افتدکه، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا پیش از این گفته بود که کشورش از تجهیزات نظامی کشنده تنها در مناطق تحت درگیری در یمن استفاده می‌کند و اگر بداند که امکان صدمه به یک غیرنظامی وجود داشته باشد دست به حمله نخواهد زد.
عبدالرزق الجمال، یک خبرنگار یمنی که متخصص امور القاعده است، در مورد تبعات حملات پهپادی هشدار می‌دهد. وی می‌گوید: هیچ استان و شهری در یمن وجود ندارد که در آن حملات پهپادی آمریکا قربانی نداشته باشد. تمایل برای انتقام در حال افزایش است. این حملات در راستای منافع دولت نیست بلکه تنها در راستای منافع آمریکاست.
از آنجا که آمریکا در حال انتقال محور حملات خود از پاکستان به یمن است، قابل پیش بینی است که پهپادها آسیب بسیار زیادی به یمن شکننده وارد خواهند کرد. اگر آنچه که عراق و افغانستان در پی مداخله نظامی واشنگتن تجربه کردند - یعنی فرقه گرایی و خشونت‌های گسترده - در انتظار یمن نیز باشد، باید گفت این کشور عربی آینده‌ای سیاه و غم افزا در پیش دارد.
به گزارش نیویورک تایمز، در مرکز بین‌المللی فرهنگی«وودرو ویلسون» در واشنگتن، هادی رئیس جمهور یمن از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن تقدیر و آن را به دو دلیل تایید کرد. یکی اینکه، میزان دقت هدف‌گیری الکترونیکی در این هواپیماها بسیار بالاست و با درصد خطای صفر، هدف را نشانه می‌گیرند و دلیل دیگر این بود که نیروی هوایی یمن قادر به انجام ماموریت‌هایی این چنین در هنگام شب نبوده است.
به این ترتیب بود که مقامات آمریکایی، هادی را یک شریک مورد اعتماد برای خود یافتند. شریکی بسیار بهتر از صالح که دارای مواضع و مزاج‌های متغیری بود. این مسئله‌ای بود که در گزارش نیویورک تایمز نیز ذکر شده بود.
این در حالی است که همین هواپیماهای بدون سرنشین که هادی از دقت هدف‌گیری آن تمجید می‌کند، در پاکستان و یمن تعداد زیادی از شهروندان و غیر نظامیان را به کام مرگ فرستاده است. از سوی دیگر این سوال مطرح می‌شود که چرا آمریکا حمایت خود از یمن را با فروش این نوع هواپیماها به یمن و آموزش نیروی هوایی این کشور نشان نمی‌دهد تا یمنی‌ها خود، از امنیت ملی خود دفاع کنند؟ در صورتی که چنین اتفاقی می‌افتاد، یمنی‌ها ناگزیر نبودند که نقض حاکمیت ملی خود از سوی جنگنده‌های آ‌مریکایی را شاهد باشند.

نتیجه گیری
یمن به عنوان کشوری که شاهد بیداری اسلامی و نهضت مردمی بوده، گام های مهمی را در عبور از مشکلات ساختاری برداشته است؛ با این حال چالش های داخلی و خارجی فراوانی را فراروی خود می بیند که غلبه بر آن، نیازمند عزم و وفاق ملی در سایه ظرفیت های مردمی و انقلابی و نیز قطع دخالت های مخرب بازیگران خارجی می باشد
تحلیلگران بر این باورند که بزرگنمایی خطر گروه القاعده و نشان دادن آن به عنوان تهدیدی آشکار علیه امنیت و منافع آمریکا با هدف توجیه افزایش میزان دخالت های نظامی و امنیتی این کشور در یمن و مشروعیت بخشیدن به این دخالت ها از طریق امضای توافق نامه های همکاری میان واشنگتن و صنعاء صورت می گیرد، تا بدین ترتیب یمن به یک پایگاه امنیتی و نظامی راهبردی جهت حفاظت از منافع آمریکا و تضمین امنیت خطوط لوله انتقال نفت و کشتی های بازرگانی بین المللی تبدیل شود.
بنابراین باید گفت که دخالت نظامی و امنیتی آمریکا به همان اندازه که در کنار افزایش میزان عملیات تروریستی "القاعده" و گسترش آن به ایجاد پیچیدگی های تازه و افزایش حجم و مدت بحران کنونی یمن منجر می شود، به همان اندازه نیز باعث می شود شهروندان یمن از "واشنگتن" و سیاست های آن که با تلاش های آنها جهت رهایی از سیاست تبعیت اقتصادی و سیاسی از آمریکا در تضاد است، دشمنی بیشتری در دل داشته باشند، سیاست تبعیتی که استقلال ملی یمن را از بین برده و تصمیم آن را وابسته ساخته است.

منبع : خبرگزاری جهان اسلام (ایونا)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی