امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

امریکا به کردها پشت کرد

دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۰۳ ب.ظ

سفیر امریکا در ترکیه تاکید کرد که کشورش «به واحدهای پشتیبان کردهای خلق، که متحد نزدیک واشنگتن هستند، سلاح و مهمات نمی‌دهد...

   

     

    

جان باس، سفیر امریکا در آنکارا آخرین مواضع ایالات متحده در قبال پرونده کردها در سوریه را اعلام کرد. پرونده ای که برای نخستین متحدش در منطقه یعنی ترکیه بسیار حساس است. آن هم در زمانی که موشک های افراد موسوم به «مخالفان میانه رو» که مورد حمایت هر دو کشور است، منطقه اکثرا کردنشین شیخ مقصود در شمال شهر حلب را هدف قرار دادند. باس تاکید کرد که کشورش «به واحدهای پشتیبان کردهای خلق، که متحد نزدیک واشنگتن هستند، سلاح و مهمات نمی دهد.»

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بیروت، آن چه از اظهارات سفر امریکا برداشت می شود این است که واشنگتن چتر حمایتی خود از بالای سر نیروهای اصلی کُرد در سوریه را برداشته در حالی که گروه های مسلح کُرد فعال تر و منظم تر از هر گروه مسلح دیگری در سوریه هستند و جدی تر از هر جریان دیگری در حال مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی اند.

وی پیش از این نیز اظهاراتی را در همین چارچوب بیان کرده بود که حکایت از توقف حمایت های امریکا از گروه های مخالف کرد سوری داشت. باس گفته بود: «واشنگتن با هر گونه تلاشی از سوی هر گروه سوری که بخواهد زیر سایه مبارزه با داعش تغییرات دموگرافی در منطقه ایجاد کند، مخالف است.»

این اظهارات نشان می دهد که ایالات متحده به سود ترکیه مواضع خود را نسبت به کردها و بلندپروازی های آنها در منطقه تغییر داده است. آن هم بعد از آن که ترکیه به صراحت از سیاست های دوگانه باراک اوباما در قبال مسائل کردها و تحولات منطقه انتقاد کرد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور از اوباما خواست که «میان دوستی با ترکیه یا حمایت از حزب تروریستی کارگران کردستان یکی را انتخاب کند.»

نضال حنان، روزنامه نگار کرد سوریه که امور کردها را دنبال می کند، در این باره می گوید: «نیروهای کرد اصلی ترین نیروها در تلاش برای مبارزه با تروریسم در سوریه هستند، و پیمان بین المللی مبارزه با تروریسم آنها را قدرتی قابل اعتماد با توانایی بالا در مبارزه با داعش می داند.»

وی در ادامه می افزاید: «به اعتقاد من هر گونه تغییری در این مسیر آسان نخواهد بود. در سایه ضعف و تشتتی که بر دیگر گروه های مخالف مستولی شده به گونه ای که تبدیل به نیروهای ترانزیت به سود جریان های رادیکال تندرو (منظور جبهه النصره) شده اند و باعث شده اند تا شورای امنیت در خانه تروریسم باشد، چاره ای جز کنار آمدن با کردها برای مبارزه با تروریسم ندارند.»

به گفته حنان، اظهارات باس برای اطمینان دادن به دولت ترکیه بعد از حمله خمپاره ای داعش به شهر کلس است، چرا که ترکیه عضوی از ناتو است و نمی تواند از این چارچوب خارج شود، برای همین امریکا این مواضع را اتخاذ می کند تا تحرکات ترکیه که از جریان های مخالف حمایت می کند و در همین چارچوب به خارج از معیارهای بین المللی سوریه لغزیده است را مهار کند.

حنان از افزایش نیروهای ویژه امریکایی در سوریه حمایت می کند و می گوید: «آنها برای همراهی با نیروهای کرد با هدف هماهنگی و همکاری مشترک و حمایت جنگنده های ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به سوریه آمده اند. امریکایی ها قرار است با کردها در دو منطقه رمیلان و کوبانی مستقر شوند.»

وی در ادامه می افزاید: «روسیه تلاش می کند نفوذ خود در سوریه را گسترش دهد، برای همین هر گونه کوتاه آمدن امریکا به معنای پیشروی روسیه در همان جهتی است که امریکا عقب نشسته است، بمباران اخیری که روسیه بر اطراف منطقه شیخ مقصود کرد پیامی است از سوی روسیه که در همین چارچوب می گنجد.»

اظهارات سفیر امریکا با حملات بی سابقه گروه های شبه نظامی به منطقه شیخ مقصود هم زمان شد. بارزترین حملات را گروه های مسلح جیش الاسلام، جبهه الشامیه، سلطان مراد، حرکت نورالدین الزنکی و سلطان سلیم اول انجام دادند با این هدف که بتوانند بر این منطقه مسلط شوند. این در حالی است که آنها تعهد داده اند که آتش بس در حلب را که تقریبا به طور کامل زیر پا گذاشته شده است، نقض نکنند. مخالفان می گویند که شکست آتش بس در سوریه کار گروه های خارج از «گروه مخالفان میانه رو» و همچنین جبهه النصره بوده است.  

اخیرا گروه های مسلح شبه نظامی کلیپ ویدئویی را در صفحات اجتماعی منتشر کردند که در آن حمله با توپ و موشک به این منطقه نمایش داده شده است. در این کلیپ وعده داده شده به زودی منطقه از دست یاران تروریستی پ.ک.ک آزاد خواهد شد.

عماد داوود، رئیس شورای مشترک کردها در عملیات شیخ مقصود در این باره می گوید: «حمله به این منطقه از سه شنبه هفته گذشته آغاز شد و بی وقفه تا ظهر جمعه ادامه داشت. این خشن ترین حمله به این منطقه در طول تمامی سال های منازعات سوریه از سال 2013 تا کنون بوده است.»

وی در ادامه می افزاید: «در پی این حمله 26 نفر شهید و 102 نفر زخمی شدند که اکثرا کودکان و زنان بودند.»

وی همچنین گفت: «ظهر پنج شنبه منطقه هدف حملات گازهای سمی شیمیایی قرار گرفت.»

مرکز هلال احمر کردستان در این منطقه گفت: «نمی توانیم نوع گاز را تشخیص دهیم چرا که هیچ گونه مرکز کارشناسی در این زمینه در منطقه وجود ندارد. اما مشخصات چهار نفری که برای درمان منتقل کردیم و همچنین نوع تنگی نفس و رنگ گاز نشان از آن دارد که افراد مصدوم مورد هدف گاز کلر قرار گرفته اند.»

جیش الاسلام روز پنج شنبه با صدور بیانیه ای ادعا کرد که یکی از فرماندهان خود را به دلیل استفاده از سلاح های غیرمتعارف و ممنوعه برکنار و محاکمه کرده است. این جریان واحدهای پشتیبان خلق کردستان را متهم به تلاش برای تسلط بر شیخ مقصود و راه الکاستیلو کرد تا به این ترتیب محاصره شهر حلب میسر شود.

داوود در واکنش به این اتهام ها گفت: «ما از سال ها پیش در منطقه شیخ مقصود بودیم و این که می گویند به الکاستیلو نیاز داریم نیز صحیح است اما سوال این است که چرا همه گروه های مسلح بر مرزهای اداری منطقه می جنگند؟ آیا نباید فرض بر این باشد که آنها در نزدیکی گذرگاه ها بجنگند تا از هر گونه حمله به آن جلوگیری کنند؟»

وی در ادامه افزود: «حقیقت این است که منطقه از سوی تمامی طرف ها تحت محاصره است، این به آن معنا است که نمی توانیم کسی را تحت محاصره قرار دهیم برای این که خودمان تحت محاصره ایم.»

منبع:دیپلماسی ایرانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی