امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

از مناظره مشهور با سادات تا وعده "جنگ مقدس"

سه شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۳۴ ق.ظ

حمدین صباحی تنها رقیب عبدالفتاح السیسی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر است؛ فردی که در دوران حکومت انور سادات و حسنی مبارک ۱۷ بار به زندان افکنده شد. وی از فعالان انقلاب ۲۰۱۱ علیه دیکتاتور مخلوع سرزمین فراعنه بود...  

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در ادامه بررسی دومین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی حسنی مبارک به بررسی سوابق و برنامه انتخاباتی حمدین صباحی تنها رقیب عبدالفتاح السیسی می پردازیم.

زندگینامه :

حمدین عبدالعاطی عبدالمقصود صباحی مشهور به حمدین صباحی

 

سیاستمدار مصری و رئیس سابق حزب الکرامه، سردبیر روزنامه الکرامه، عضو سابق پارلمان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 و انتخابات 2014 میلادی

خود را مدافع حقوق مصریها و عدالت اجتماعی و مسائل ملی می داند، گرایش ناصری دارد.

حمدین صباحی در پنجم جولای 1954 میلادی در شهر بلطیم استان کفرالشیخ مصر به دنیا آمد، پدر و مادرش همانند اکثریت مصریها از قشر ضعیف و فقیر بودند، پدرش، عبدالعاطی صباحی یک کشاورز بود. حمدین با رویاهای بزرگی در مرحله ناصری زیست تا اینکه مرگ جمال عبدالناصر در سال 1970 میلادی به وی شوک وارد کرد. تصمیم گرفت تا دستاوردهایش را حفظ کرده و طرح و برنامه اش را ادامه دهد به همین سبب اتحادیه دانشجویان ناصری را در مدرسه جلال الدین الدسوقی تاسیس کرد. وی در سال 1976 در رشته رسانه از دانشکده رسانه دانشگاه قاهره فارغ التحصیل شد.

پس از پیوستن به دانشکده رسانه در دانشگاه قاهره، بینش سیاسی وی افزایش یافت و در تظاهرات دانشجویی که خواستار آغاز جنگ علیه اشغالگری صهیونیست در سیناء بودند، مشارکت کرد. در پی پیروزی مصر در جنگ اکتبر 1973، حمدین صباحی و دوستانش در دانشگاه اطمینان پیدا کردند که انورسادات رئیس جمهور وقت مصر دستاوردهای انقلاب 23 جولای را نادیده می گیرد. به همین سبب باشگاه اندیشه ناصری را در دانشگاه قاهره تاسیس کردند که در دانشگاههای مصر گسترش یافت و پس از آن اتحادیه باشگاههای اندیشه ناصری را که مخالف سادات و سیاستهایش بود، تشکیل دادند.

مناظره مشهور با سادات و بهای سنگینی که صباحی پرداخت

به گزارش تسنیم، در سال 1977 میلادی در پی انتفاضه مردمی علیه گرانی و افزایش قیمتها و حذف یارانه ها، انور سادات رئیس جمهور وقت مصر تلاش کرد از طریق برگزاری دیدارها و نشستهایی با گروههای مختلف جامعه، خشم مردمی را مهار کند و از همین جا بود که دیدار مشهورش با اتحادیه دانشجویان مصر انجام شد که حمدین صباحی هم برای مقابله با انور سادات حضور داشت. صباحی در مناظره با سادات از سیاستهای اقتصادی وی و فساد در دولت و همچنین موضع سادات در خصوص روابط با دشمن صهیونیستی در پی جنگ اکتبر انتقاد کرد.

محبوبیت مردمی حمدین صباحی پس از مناظره با سادات افزایش یافت و البته وی بهای سنگینی هم به خاطر این مناظره پرداخت : زندان

پس از فارغ التحصیلی از دانشکده رسانه دانشگاه قاهره، صباحی با مشکلاتی در زمینه یافتن شغل در رسانه ها یا تلویزیون یا دانشگاه روبرو شد، چرا که دستورات صریحی برای تنگ شدن عرصه بر وی و ممانعت از کار کردنش در ادارات دولتی در پاسخ به رویارویی وی با سادات وجود داشت.

حمدین صباحی به روزنامه های صوت العرب و الموقف العربی زیر نظر عبدالعظیم مناف پیوست که این رسانه ها تریبون جریان ناصری در مصر به شمار می آمدند.

مخالفت وی با امضای پیمان سازش کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی به محرومیتش از استخدام در دانشگاه یا رسانه های دولتی بنا به دستور انور سادات منجر شد.

در حوادث 17 و 18 ژانویه 1977 که به انتفاضه ملت مصر علیه حکومت سادات مشهور است، حمدین کوچکترین زندانی سیاسی در آن زمان به شمار می رفت.

در سال 1981 میلادی، موج دستگیریهای سپتامبر علیه رهبران و شخصیتهای شاخص جنبش ملی مخالف سادات آغاز شد که حمدین صباحی هم در فهرست بازداشت شدگان قرار داشت و از نظر سنی هم کوچکتر از همه بود و جالب اینکه در سلولی که زندانی بود، محمد حسنین هیکل نویسنده بزرگ و مشهور مصری را در کنار خود می دید.

حمدین در دوران حکومت حسنی مبارک هم چندین بار به زندان افکنده شد از جمله در سال 1997 به سبب رهبری تظاهرات کشاورزان مصری بازداشت شد.

در سال 1990 و با آغاز جنگ علیه عراق با مشارکت نیروهای مصری و عربی در پی اشغال کویت از سوی ارتش صدام، تظاهرات مردمی از جمله دانشجویان در مصر برگزار شد که حمدین صباحی یکی از رهبران آن بود که به زندان افکنده شد.

بار دیگر زمانی که حمدین در مجلس الشعب به عنوان نماینده حضور داشت، در سال 2003 در انتفاضه مردم مصر علیه حسنی مبارک به سبب حمایت از جنگ آمریکا و متحدانش علیه عراق و اشغال این کشور رهبری تظاهرات در میدان التحریر را برعهده داشت که دستگیر شد.

در انتخابات پارلمانی سال 2005، حمدین در چارچوب فهرست ملی نامزدهای تغییر، مردم حوزه انتخاباتی اش به الگویی برای مقاومت مسالمت آمیز ضد اقدامات سرکوبگرانه رژیم مبارک برای حذف صباحی تبدیل شدند، آنها شیوه های ساده ای را برای عبور از محاصره کمیته های انتخاباتی از سوی پلیس ابداع کردند و با وجود کشته و زخمی شدن شماری از مردم در دفاع از حق خود در حفظ کرسی پارلمانی، به لطف شجاعت مردم بلطیم و البرلس و الحامول، حمدین صباحی در این نبرد پیروز شد و مردم اراده خود را برای بار دوم بر حکومت مبارک تحمیل کرده و نماینده آنها در مجلس الشعب در سال 2005 هم کسی نبود جز حمدین صباحی.

وی دوستانش را در مبارزه حقوقی طولانی برای تاسیس روزنامه الکرامه همراهی کرد، روزنامه ای که در پایان سال 2005 تاسیس شد و صباحی هم سردبیری آن را به عهده گرفت.

تاسیس حزب سوسیالیستی عربی از دیگر فعالیتهای حمدین صباحی به شمار می رود. صباحی به سبب مشارکت در ساماندهی انقلاب مصر به رهبری محمود نورالدین که به همراه گروهی از دوستانش عملیات ترور عناصر صهیونیست را انجام داد، دستگیر و متهم شد که یکی از رهبران شاخه سیاسی تشکل انقلاب مسلحانه مصر است.

تاسیس برخی کمیته های مردمی برای حمایت از مقاومت و  مخالفت با عادی سازی  رابطه با رژیم صهیونیستی و ساماندهی کاروانهای حمایت از مردم عراق(در زمان حکومت صدام معدوم) و ملت تحت اشغال فلسطین، تاسیس جنبش کفایه(کافی است)، از درخواست کنندگان مقاومت مردمی بر ضد آمریکا در پی تجاوز این کشور به عراق و محاصره سفارت آمریکا در قاهره، یکی از بنیانگذاران نهضت بین المللی مقابله با جهانی سازی و سلطه طلبی آمریکا و اشغالگری صهیونیستی از دیگر نکات قابل توجهی است که درباره حمدین صباحی می توان گفت.

حمدین صباحی نامزد ریاست جمهوری و تنها رقیب عبدالفتاح السیسی گفته است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر، سه معاون انتخاب خواهد کرد .

وی این قول را به مردم مصر داد که اگر رئیس جمهور شود، حقوق رئیس جمهور را کاهش خواهد داد.

وی در یک گفتگوی تلویزیونی گفت اگر رئیس جمهور شوم حقوق رئیس جمهور را کاهش خواهم داد و حداقل و حداکثر حقوق را اعمال خواهم کرد و حداقل حقوق را دریافت خواهم کرد و درها را به روی تجارب جدید خواهم گشود.

صباحی معتقد است نظام قدیم همچنان بر مصر حاکم است و مصریها حق دارند که پس از دو انقلاب، مطالباتشان محقق شود. ما به یک دولت موفق به جای دولت شکست خورده ناتوان نیازمندیم. اقلیت همه چیز را در اختیار دارند و اکثریت توان تامین نیازهای معیشتی خود را ندارند. نظام قدیمی همچنان حاکم است و مصر را مدیریت می کند.

وی در دوران حکومت انور سادات و حسنی مبارک 17 بار زندانی شد و از فعالان انقلاب 2011 مصر بود. صباحی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر (2012) با 21.5 درصد آراء در رتبه سوم قرار گرفت. رای قابل توجه صباحی بدون اینکه حزب مهمی از او حمایت کرده باشد شگفتی کارشناسان سیاسی را برانگیخت. حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر از نامزد شدن مجدد وی برای انتخابات ریاست جمهوری مصر (2014) انتقاد کرده است.

موضع حمدین صباحی درباره رژیم صهیونیستی

صباحی از همان زمانی که فعالیتهای سیاسی خود را آغاز کرد، موضع ضد صهیونیستی در پیش گرفت، وی از مخالفان سرسخت امضای معاهده سازش کمپ دیوید میان سادات و تل آویو بود. در سال 2008 اولین نماینده پارلمان بود که مساله جنجال برانگیز صادرات گاز مصر به رژیم صهیونیستی را مطرح کرد.

 

صباحی و تلاش برای شکستن محاصره نوار غزه

صباحی در سال 2008 میلادی اولین نماینده پارلمان مصر بود که محاصره نوار غزه از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی را با ورود به این منطقه و دیدار با برخی رهبران حماس شکست و طی این دیدار حمایت ملت مصر را از مردم تحت محاصره غزه مورد تاکید قرار داد. وی به همراه جمعی از بازرگانان مصری با رهبران مقاومت فلسطین دیدار کرده بود.

وی همچنین از رهبران اپوزیسیون ملی و مردمی مخالف دیوار حائل در مرز مصر با فلسطین به شمار می رود.

حمدین در تظاهراتی که علیه ظلم و استبداد رژیم مبارک از جمله علیه موروثی کردن حکومت شرکت کرد. وی در سال 2010 میلادی به سبب تقلب در انتخابات از سوی رژیم  مبارک از راهیابی به مجلس الشعب محروم شد.

صباحی در انقلاب 25 ژانویه

حمدین صباحی در جریان انقلاب مردم مصر علیه رژیم حسنی مبارک، رهبری تظاهراتی را در بلطیم  در روز 25 ژانویه به عهده گرفت و سپس با افزایش تحرکات و تشدید حوادث روزهای 26 و 27 ژانویه و تظاهرات خشم در روز 28 ژانویه بلافاصله به قاهره بازگشت.

با آغاز اعتصاب در میدان التحریر که به مدت 18 روز ادامه یافت، تمایلی به ظهور سیاسی و رسانه ای نداشت و به در پیش گرفتن اهداف کامل انقلاب در تمام اظهارات و نشستهایش بسنده کرد و در پایبندی به نظر مردم انقلابی، با ورود به هر گونه گفتگو پیش از کناره گیری حسنی مبارک از قدرت مخالفت کرد.

طی روزهای حضور انقلابیون در میدان التحریر به این مکان می رفت و در تظاهرات میلیونی که آن روزها برگزار می شد، مشارکت می کرد.

انتقاد از سیاستهای دوران مبارک

حمدین صباحی فعالیتهای تبلیغاتی خود را از استان اسیوط در جنوب مصر آغاز کرد جایی که گفت برای تحقق عدالت انتقالی و نه عدالت انتقامجویانه و محاکمه عادلانه هر کس که در ریختن خون مصریها دست داشته تلاش خواهد کرد.

وی برنامه انتخاباتی خود را اعلان طرحی برای آینده؛ اعلان دیدگاهی که اهداف انقلاب را محقق می کند.. بیان اینکه دولت همزیستی، آزادی، عدالت اجتماعی و استقلال ملی امکان دارد و قابل تحقق است. اعلام اینکه مصر می تواند به پیروزی برسد.

وی گفته است حق بیان و تظاهرات مسالمت آمیز برای همه تضمین شده است. صباحی تاکید کرده است برنامه انتخاباتی اش مبتنی بر تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر است.

 حمدین صباحی معتقد است سیاستهای دوران مبارک همچنان در مصر جدید پس از سرنگونی وی در پیش گرفته می شود. صباحی نامزد چپگرای انتخابات ریاست جمهوری مصر در پیش گرفته شدن سیاستهای دوران حسنی مبارک را محکوم کرده است.

حمدین صباحی گفته است برنامه انتخاباتی اش بیانگر امیدها و خواسته های ملت مصر و دعوت به گفتگوی فراگیر در جامعه ای است که دیدگاههای مختلفی بر آن حاکم است.

صباحی در این زمینه گفت : این برنامه عهدی از سوی ما و پیمانی میان ما و شهروندانی است که رای خود را به این طرح خواهد داد. وی از مصریها خواست از برنامه اش که یبانگر رویاها و خواسته های مشروع مصریها و شعارهایی است که در میادین انقلاب سر دادند، حمایت کنند.

صباحی خاطر نشان کرد : فرصت فرا رسیده و باید از آن بهره بگیریم تا بر فقر، جهل،‌ بیماری و استبداد غلبه و نظام دموکراتیک نوینی ایجاد کنیم که حق مشارکت سیاسی را برای هر شهروند مصری تضمین کند، توزیع عادلانه ثروت مصر و حق تمام شهروندان در فرصت شغلی و مسکن را تضمین کرده و از حقوق زنان و کودکان صیانت و نهضت واقعی در زمینه های آموزشی، تحقیقات علمی و بهداشتی را محقق کند.

صباحی هنگام تحویل مدارک ثبت نام خود در انتخابات هم گفته بود انتخابات ریاست جمهوری آتی یک نبرد شرافتمندانه است که اراده ملت مصر آن را به نفع خود یکسره خواهد کرد و مهمترین تضمینهای آن، مشارکت مصریها و سلامت و شفافیت انتخابات است.

عبدالخاق فاروق از اعضای ستاد انتخاباتی حمدین صباحی گفته است این برنامه، برنامه نامزد ریاست جمهوری نیست، بلکه تبلور آرزوها و خواسته های نسلهای پیاپی برای مقابله با سیاستهایی است که با حقوق فقرا ضدیت دارد و از گروههای اجتماعی مشخصی جانبداری می کند.

به گفته فاروق، ستاد انتخاباتی صباحی، متلاشی شدن دولت فساد و تجدید ساختار سامانه حمایتی از مردم را نصب العین خود قرار داده است.

طارق نجیده مشاور حقوقی ستاد انتخاباتی حمدین صباحی می گوید تعداد طرفداران نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری، معیاری برای سنجش محبوبیت هر نامزدی به شمار نمی رود، بلکه صندوق رای عامل تعیین کننده خواهد بود.

ستاد انتخاباتی حمدین صباحی از جانبداری و طرفداری مقامات دولتی از عبدالفتاح السیسی گلایه کرده است. ستاد انتخاباتی صباحی اعلام کرده است از مقامات دولتی به ابراهیم محلب نخست وزیر مصر شکایت خواهد کرد، زیرا مقامات دولتی آشکارا از عبدالفتاح السیسی حمایت می کنند.

ستاد انتخاباتی حمدین صباحی علاوه بر داخل در خارج مصر هم فعال شده به طوری که در اروپا، آمریکا، کانادا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تبلیغات خود را در حمایت از صباحی با عنوان " تو می توانی تغییر دهی : نامزد خود را بشناس؛ با رای خود مشارکت کن؛ آینده کشورمان را بساز" آغاز کرده است.

بیانیه ستاد رسمی حمایت از صباحی در فرانسه اعلام کرد هدف این ستاد مشارکت بیش از 9 میلیون مصری ساکن خارج در انتخابات ریاست جمهوری آتی است.

هیچ آمار رسمی درباره تعداد مصریهای مقیم خارج وجود ندارد، اما دولت مصر از حدود هشت میلیون مصری در خارج مصر سخن گفته است. مصریهای مقیم خارج در پی انقلاب 25 ژانویه از حق دادن رای در انتخابات برخوردار شدند، اما در انتخابات گذشته مشارکت چشمگیری نداشتند.

حمدین صباحی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 در رقابت با محمد مرسی و احمد شفیق، در رده سوم قرار گرفت.

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مصر از روز جمعه دوم می آغاز شد، با این حال کمیته انتخابات مصر، حمدین صباحی را به نقض ضوابط تبلیغات انتخاباتی متهم کرده است، زیرا از نظر این کمیته، صباحی برنامه انتخاباتی خود را پیش از موعد رسمی و مجاز تبلیغات انتخاباتی اعلام کرده است. از جمله جرایم احتمالی برای متخلفان، جریمه مالی خواهد بود.

رسانه های غربی رقابت شدیدی را میان السیسی و حمدین صباحی در انتخابات 26 و 26 می پیش بینی کرده اند و  البته بیشترین بخت پیروزی را برای ژنرال عبدالفتاح السیسی در نظر گرفته اند.

در حالی که طرفداران السیسی می گویند نتیجه پیش از انتخابات به نفع وی قطعی شده است، اما اردوگاه دیگر معتقد است که عبرت در صندوقهای رای است.

تغییر مواضع صباحی درباره حماس؛ هشدار شدیداللحن به قطر

صباحی که سال 2008 میلادی پیش از سرنگونی رژیم حسنی مبارک، در اقدامی جسورانه به همراه چند بازرگان مصری به نوار غزه تحت محاصره رژیم صهیونیستی رفت و در دیدار با رهبران حماس، حمایت ملت مصر را از آنها مورد تاکید قرار داده بود، شش سال پس از این حادثه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مصر که وی باید با السیسی رقابت کند، موضع تهدیدآمیزی علیه جنبش حماس اتخاذ کرده است.

وی در آستانه دومین انتخابات پس از سقوط حسنی مبارک در گفتگو با شبکه سی بی سی، صریحا به قطر و جنبش حماس هشدار داد و گفت قطر باید از اعراب عذرخواهی کند و اگر حماس امنیت ملی مصر را تهدید کند، دستانش را قطع خواهد کرد.

این تندترین موضعگیری علیه جنبش حماس از سوی فردی است که شش سال پیش با سفر به غزه و دیدار با رهبران این جنبش بر حمایت خود از مقاومت تاکید کرده بود.

جنگ مقدس از نگاه صباحی

کشور مصر که یکی از بزرگترین و پرجمعیت کشورهای عربی به شمار می رود، در عین حال از نظر اقتصادی و معیشتی وضع مطلوبی ندارد و بیکاری و فقر دو خطر بزرگی است که این کشور واقع در شمال آفریقا را تهدید می کند.

صباحی از آنچه "جنگ مقدس علیه فقر" خوانده در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی خبر داده است و به گفته خود تلاش می کند از طریق برنامه خود دولتی را ایجاد کند که تابع ملت باشد نه برعکس(ملت تابع دولت نباشند).

مصر همواره یکی از کشورهای تاثیرگذار در جهان عرب و تحولات منطقه ای به شمار می رفته است و صباحی قول داده است تلاش خود را برای اینکه مصر جایگاه منطقه ای و بین المللی خود را بازیابد، به کار خواهد گرفت.

 

 

رابطه با السیسی

صباحی گفته است اگر السیسی در انتخابات آتی پیروز شود و پیشنهاد نخست وزیری را به وی بدهد، این پیشنهاد را نخواهد پذیرفت.

وی در دوران حکومت محمد مرسی رئیس جمهوری معزول مصر هم پیشنهاد معاون نخست وزیری را هم نپذیرفت. وی پیش از آنچه مخالفان مرسی، انقلاب 30 ژوئن می خوانند، حکومت وی را نامشروع خوانده بود.

رابطه سرد با قطر

صباحی گفته است قطر باید از مصر عذرخواهی کند و بار دیگر به آغوش اعراب بازگردد. موضع وی در برابر قطر تعارض چندانی با موضع عبدالفتاح السیسی ندارد و هر دوی آنها رابطه خوبی با حاکمان قطر ندارند و دلیل آن هم روشن است : رابطه مستحکم قطر با اخوان المسلمین .

موضع صباحی در برابر پیمان کمپ دیوید

حمدین صباحی بر ضرورت اصلاح پیمان کمپ دیوید به ویژه بندهای مربوط به تعداد نیروهای ارتش که حضورشان در سیناء مجاز است، تاکید کرده است. وی گفته است رئیس جمهوری آینده مصر باید سعه صدر و ظرفیت انتقادپذیری داشته باشد.

صباحی که خود را متعلق به طبقه متوسط مردم مصر می داند، گفته است سالهای طولانی در مبارزات دانشگاهیان و جامعه کارگری مصر با رژیمهای وقت مشارکت داشته است. او خود را فرزند کشاورزانی می داند که ویژگی آنها صبر و بخشش است.

 

موضع صباحی درباره ارتش

حمدین صباحی می گوید ملت مصر تنها صاحب اصلی انقلاب است. او از نقش ارتش در انقلاب علیه حسنی مبارک و برکناری محمد مرسی از قدرت تمجید می کند، اما در عین حال می گوید شایسته بود که ارتش پشتیبان باشد و رهبری را به ملت واگذار کند تا به نوعی از نامزدی السیسی برای انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کند.

موضع صباحی درباره تنها رقیب خود

صباحی در خصوص ارتشبد عبدالفتاح السیسی تنها رقیب خود در انتخابات راست جمهوری از موضع وی در جریان برکناری محمد مرسی و آنچه به  انقلاب 30 ژوئن موسوم است، تمجید می کند و در عین حال در لحن انتقادی می گوید السیسی زمانی دست به تحرک زد که ملت و در راس آنها جبهه نجات و جنبش تمرد دست به تحرک زده بودند.

صباحی برای نشان دادن وابستگی السیسی به حکومت مرسی مخلوع گفته است همان زمانی که به صراحت می گفت که مرسی مشروعیت خود را از دست داده است، السیسی به عنوان یک فرد نظامی منضبط در موسسه نظامی اصیل به مرسی ادای احترام می کرد.

وعده مهار فساد و فقر

صباحی وعده داده است بساط فساد را از طریق برنامه هدفمندی که تهیه کرده است، در صورت رئیس جمهور شدن بر می چیند. وی می گوید : مبارزه با فقر و در هم پیچیدن طومار این آفت بزرگ یکی از مهمترین چالشهایی است که در صورت پیروزی با ان روبرو خواهد بود.

به گفته وی، بیش از 50 درصد مصریها زیر خط فقر زندگی می کنند در حالی که آنها باید احساس آزادی و کرامت داشته باشند و در سرزمین آزادی زندگی کنند که حق تظاهرات و اعتصاب مسالمت آمیز تضمین شود.

صباحی برنامه خود را با هدف مبارزه با فقر در مصر اعلام کرده است. اینکه قصد دارد بانک توسعه ایجاد کند تا کشاورزان را از نظام بانکی شکست خورده فعلی نجات دهد و وامها را با کمترین سود ممکن در اختیار آنها قرار دهد.

تاکید بر ظالمانه بودن قانون جدید تظاهرات

قانون تظاهرات که پس از برکناری مرسی از سوی حاکمان نظامی موقت مصر به مصریها تحمیل شد، برگزاری تظاهرات را منع کرده است. صباحی این قانون را ظالمانه و مغایر با قانون اساسی توصیف کرده و وعده داده است در صورت پیروزی، از حق قانونی خود برای عفو جوانانی که به موجب این قانون زندانی شده اند، اسفتاده خواهد کرد.

وی بر مخالفت خود با مجازات جمعی صاحب نظران و بازداشت دانشجویانی که تنها به خاطر بیان دیدگاههایشان در داخل دانشگاه دستگیر شده اند، تاکید کرده است.

ضرورت یکپارچه سازی دستگاههای نظارتی و بازنگری کامل در ساختار دستگاه قانونگذاری از دیگر وعده های صباحی در چارچوب برنامه انتخاباتی اش است.

صباحی و اخوان المسلمین

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر در خصوص اخوان المسلمین چنین گفته است که پیشنهاد محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده و وابسته به اخوان را برای تصدی معاون رئیس جمهوری نپذیرفته است. برخی وی را به سبب آنکه همسر خواهرش، وابسته به اخوان المسلمین است، مورد انتقاد قرار داده اند که صباحی می گوید این انتقادها ارزشی ندارد، چرا که وی از نظر سیاسی با همسر خواهرش اختلاف نظر دارد، اما به او احترام گذاشته و او را دوست دارد.

به گزارش تسنیم، موضع صباحی درباره اخوان المسلمین تفاوتی با موضع عبدالفتاح السیسی ندارد. وی در این زمینه گفته است اگر رئیس جمهور شود هرگز اجازه فعالیت را به اخوان المسلمین و تاسیس حزب سیاسی را نخواهد داد.

وی در این زمینه می گوید جمال عبدالناصر در برخورد با اخوان المسلمین درست عمل کرد، اما به سبب آنکه ایمان داشت که تغییر افکار از طریق امنیتی امکان ندارد بلکه از راه گفتگو ممکن است، از رویکرد سرکوبگرانه خودداری می کرد.

با این حال صباحی تهدید می کند پشت هر تروریست را چه اخوانی باشد یا غیر اخوانی به خاک خواهد مالید.

منبع : تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی