امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

اذعان وزیر کویتی به اختلاف این کشور با عربستان

چهارشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۲۵ ب.ظ

وزیر دولت کویت به وجود اختلاف این کشور با عربستان سعودی درباره تولید چاه‌های مشترک نفتی اذعان کرد.....

"شیخ محمد عبدالله المبارک" وزیر امور کابینه دولت کویت روز سه‌شنبه گفت که اختلافات این کشور با عربستان درباره چاه‌های نفتی مشترک اختلاف فنی بوده و به روابط میان دو کشور لطمه‌ای نمی‌زند.

بحران میان عربستان و کویت درباره چاه‌های نفتی مشترک روز سه‌شنبه فاش شد.

"علی العمیر" وزیر نفت کویت طی نامه‌ای به "علی النعیمی" همتای سعودی خود، ریاض را مسئول زیان‌هایی دانست که به کویت به دلیل این بحران وارد می‌شود.

شرکت کویتی نفت خلیج که اداره بخش کویتی چاه‌های مشترک با عربستان را دارد به صورت غیر مستقیم صحت مکاتبات منتشر شده میان دو وزیر را تایید و به دلیل رسانه‌ای شدن این مکاتبات که کاملا محرمانه بوده ابراز تاسف کرد.

این شرکت از تشکیل یک کمیته برای بررسی دلایل فاش شدن مکاتبات میان دو وزیر خبر داد.

بر اساس نوشته روزنامه کویتی الرای، العمیر به النعیمی نوشته است که دولت سعودی باید مسئولیت خسارت‌های هنگفتی که به کویت به دلیل ادامه توقف تولید و صادرات نفت از چاه‌های مشترک می‌شود را بپذیرد.

محمد عبدالله که جولای به عربستان سفر و با معاون وزیر نفت عربستان دیدار کرده بود به دنبال حل اختلاف بوجود آمده میان دو کشور بوده است.

این وزیر افزود که اختلافات با سعودی‌ها درباره تولید نفت از مناطق مشترک بر اساس چارچوب مشخص شده و در راستای منافع بلندپایه دو کشور حل خواهد شد.

وی به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد.

بر اساس برآوردها، مجموع تولید نفت از چاه‌های مشترک دو کشور کمتر از 500 هزار بشکه در روز نبوده که دو کشور آن را به صورت مساوی میان خود تقسیم می‌کنند.

توقف تولید نفت از میدان مشترک الخفجی در اکتوبر گذشته شروع گردید و دلیل آن را نیز مشکلات زیست محیطی اعلام کردند تا وجود بحران میان این دو کشور عضو اوپک بیش از گذشته عیان شود.

پس از آن و در 11 ماه می توقف 2 هفته‌ای تولید از چاه مشترک الوفره که توان تولید آن 220 هزار بشکه نفت سنگین عربی بود، اعلام کردید و دلیل آن انجام عملیات تعمیر و نگهداری اعلام شد تا به این دو متحد عربی زمان بیشتری برای حل بحران را بدهد.

معارض سعودی معروف به مجتهد که همواره اسرار مرتبط به خاندان حاکم سعودی را فاش می کند، در آخرین توئیتر خود فاش کرد، اختلافات جدیدی نفتی بین مقامات سعودی و کویتی روی داده است.

وی در این باره فاش کرد: این اختلاف جدید درباره چاه گازی " الدره " است که بین دو کشور کویت و عربستان سعودی به صورت مشترک مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرد.

مجتهد در این خصوص گفت: هم اکنون فعالیت دو کشور در این حوزه به صورت کامل متوقف شده است، چرا که این دو کشور تا پیش از این هم در خصوص چاه های نفتی و گازی مشترک موسوم به " الوفره " و " الخفجی " اختلافاتی باهم داشته‌اند.

مجتهد نوشت: بعد از بروز اختلاف در خصوص منطقه بی طرف با کویت و متشنج شدن روابط با یکدیگر هم اکنون اختلاف نظر دیگری بین دو کشور واقع شده است و این بار درباره چاه گازی مشترک بین عربستان سعودی و کویت است که منجر به توقف کامل فعالیت ها در این حلقه چاه شده است.

مجتهد در این باره افزود: این چاه ذخایر بسیار عظیم گازی در حدود 5 تریلیون و 5 میلیارد متر مکعب ذخیره دارد و بخش اعظم آن در منطقه مشترک بین عربستان سعودی و کویت واقع شده است، اما بخش کوچکی از آن هم مرز با جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته مجتهد، کویت هم اکنون اصرار دارد که هریک از کویت و عربستان سعودی به صورت جداگانه ای در این حلقه چاه گازی فعالیت کنند و نحوه فعالیت بگونه ای باشد که دو طرف نسبت به آن رضایت داشته باشند اما در مقابل کشور عربستان سعودی در این خصوص اصرار دارد تولید از این حلقه چاه را خود برعهده بگیرد و سهم کویت را ریاض از این چاه اعطا کند.

مجتهد همچنین در این خصوص گفت: براساس عرف بین المللی دلیل کویت در این خصوص قوی تر و محکم تر است، از این رو دولت عربستان سعودی اکنون به بهانه های دیگری در این خصوص متوسل شده است، از این رو اعلام کرده که نمی توان سهم کویت از این حلقه چاه گازی را برای کویت تعیین کرد مگر این که مشکل مرزی و تعیین حد و مرز بین کویت و ایران در این منطقه برطرف شود.

مجتهد در این خصوص معتقد است، این بهانه و دستآویز سعودی برای کویتی ها بسیار چالش برانگیز است،‌چرا که تا حدودی از وجاهت قانونی هم برخوردار است، از این رو دولت کویت از این که عربستان به چنین بهانه ای متوسل شده ابراز شگفتی کرده است، حال این که روابط کویت و عربستان تا پیش از این کاملا دوستانه و برادرانه بود، از این رو این مساله می تواند باعث ایجاد تنش در روابط بین کویت و عربستان سعودی صورت گیرد.

در تویتی دیگر مجتهد چنین می‌گوید: دولت کویت در ذخایر گازی خود کشوری فقیر به شمار می آید، از این رو سرمایه گذاری و بهره برداری از این چاه گازی برایش از اهمیت بالایی برخوردار است، از این رو دولت کویت اقدام عربستان سعودی در این باره را به نحوی فشار بر خود تلقی می نماید، چرا که زمان و موضوع بسیار چالش برانگیز است.

تا این لحظه مقامات دولت کویت و دولت عربستان سعودی از این اختلاف نظر سخنی به میان نیاورده اند، اما نشریه الشرق الاوسط چاپ لندن در این باره چنین نوشت: دو شرکت مسئول بهره برداری از چاه گازی مشترک بین عربستان سعودی و کویت به تمام کارگران و کارمندان غیر ضروری در این حوزه اعلام کرد که از ماه آگوست به مدت یک ماه باید از مرخصی اجباری استفاده کنند، این مساله حکایت از ادامه داشتن بحران در این مساله بین دو کشور دارد.

پیش از این نیز در 11 می برای اولین بار برای مدت دو هفته و به منظور انجام پاره ای از تعمیرات در این حوزه گازی مقامات کویتی و سعودی الوفره را تعطیل کرده بودند و هدف از این اقدام در واقع اعطای فرصت به دو کشور عضو اوپک به منظور بررسی اختلافات با هدف حل آنها بود.

در 27 ماه می گذشته نیز سخنگوی شرکت نفت آمریکایی شفرون که از طرف عربستان سعودی مسئول بهره برداری در این حوزه گازی شده بود، اعلام کرد فعالیت در الوفره تا اطلاع ثانوی و با هدف حل برخی از اختلاف نظرها تعطیل خواهد بود.

منابع آگاه در این خصوص اعلام می کنند که کویت از تصمیم مقامات سعودی برای ادامه همکاری ریاض با شرکت نفت آمریکایی شفرون به منظور بهره برداری از الوفره تا سال 2039 نا راضی هستند، چرا این که تصمیم بدون اطلاع و هماهنگی با مقامات کویتی صورت گرفته است.

اما گفته می‌شود ریشه این اختلاف نظر به سال 2007 باز می گردد در آن زمان نزاعی بین کویت و عربستان سعودی در خصوص مرزهای زمینی در خصوص فعالیت در این حوزه گازی در گرفت و باعث شد تا طرح های کویت برای بهره برداری و ساخت یک پالایشگاه نفتی در این منطقه به تاخیر بیفتد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۴
کوچکزایی

نفت

کویت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی