امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

با وجود اینکه واکنش‌ها به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی به حد انتظار نرسیده است، اما شاخص‌های موجود به نوعی بر وجود آتش زیرخاکستر در سرزمین‌‌های اشغالی بویژه کرانه باختری دلالت دارد....

    

   

با وجود اینکه واکنش ها به اقدامات تجاوزگرانه، نژادپرستانه و تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی به حد انتظار نرسیده است اما شاخص های موجود از شکل گیری تحولات جدید حکایت دارد که به نوعی بر وجود آتش زیرخاکستر در سرزمین های اشغالی و بخصوص کرانه باختری دلالت دارد و امکان اینکه اوضاع از حد کنترل خارج شود وجود دارد.

عواملی که انتفاضه را اجتناب ناپذیر می‌کند

در راس این عوامل باید با استمرار اقدامات مشترک شهرک نشینان افراطی و رژیم صهیونیستی به رهبری نتانیاهو اشاره کرد که در یک تقسیم کار تقسیم شده به موازات هم پیش می‌رود.

از جمله مواردی که به شهرک نشینان و دیگر گروههای افراطی مربوط می شود این است که آنها کماکان به تعرضات خود به مسجدالاقصی و  بسترسازی برای بنا گذاشتن مجسمه هیکل در این مکان مقدس و همچنین به حملات خود علیه منازل فلسطینی ها در کرانه باختری ادامه می دهند و در این راستا از چند روز پیش برای تجمع مجدد  صهیونیست‌ها درمسجدالاقصی در روز یکشنبه (18 مرداد) فراخوان داده اند و از دیگر سو همچنان برای آتش زدن منازل فلسطینی ها درکرانه باختری تلاش می‌کنند.

یک مسئول فلسطینی رسیدگی به پرونده شهرک سازی صهیونیست ها در شمال کرانه باختری رود اردن روز شنبه اعلام کرد شهرک نشینان افراطی خانه یک فلسطینی دیگر را هدف بطری های آتش زا و سنگ قرار دادند. غسان دغلس گفت: « شهرک نشینان به سوی خانه یک شهروند دیگر فلسطینی در جاده المعرجات نزدیک روستای دوما در جنوب نابلس بطری های آتش زا و سنگ پرتاب کردند.»

شهرک نشینان و گروههای افراطی از حمایت خاخام های یهودی برخوردارند و همین حمایت ها باعث می شود عاملان حملات به فلسطینی ها قتل فلسطینی ها را تکلیف دینی و شرعی برای خود بدانند و در این راستا از هیچ جنایتی فروگذاری نکنند .برای نمونه خاخام گلعاد کلاینر برای مرگ پدر و مادر شهید علی الدوابشه نوزاد شیرخواره فلسطینی که در حمله صهیونیستهای شهرک نشین به شدت دچار سوختگی شده اند دست به دعا برداشت و خاخام شموئل الیاهو خاخام صهیونیست خواستار آن شد که هر فلسطینی که در قدس علیه صهیونیست ها عملیات انجام داده است از درختی به ارتفاع پنجاه متر به دار آویخته شود.

البته برخلاف آنچه که در ظاهر تصور می شود حملات صهیونیست های افراطی و شهرک نشینان تنها به مسلمانان فلسطینی محدود نمی شود بلکه از مدتی پیش  مسیحیان و کلیساهای فلسطینی نیز در کانون این حملات قرار گرفته‌اند . پیش از این برخی علائم از جمله تهدید مسیحیان فلسطین از سوی داعش  از این احتمال پرده بر می داشت که رژیم صهیونیستی از طریق داعش می خواهد مسیحیان قدس را مورد حمله قرار دهد و آنها را به ترک این شهر مجبور کند تا اماکن و زمین‌های متعلق به آنها را به ساخت شهرک‌های جدید اختصاص دهند. اما به تازگی برخی نشانه ها از ورود مستقیم صهیونیست‌های افراطی به جنگ مسیحیان حکایت دارد. در این راستا بنتسی گوبشتاین رئیس جنبش افراطی لهافا به صراحت خواستار آتش زدن کلیساها با صراحت از سوزاندن کلیساهای مسیحیان در فلسطین اشغالی  شد و گفت:« معتقدم کلیساها را باید دولت اسرائیل بسوزاند نه افراد. من از دولت می خواهم این کار را بکند. زمانیکه دولت واقعی یهودی وجود داشته باشد این کار را خواهد کرد.»

اما برخی دیگر از اقدامات نه به واسطه شهرک نشینان و دیگر گروههای افراطی بلکه برعکس به وسیله خود رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. از جمله اینکه برخی شواهد نشان می دهد که آتش سوزی عمدی منزل سعد دوابشه در حومه نابلس که به شهادت وی و کودک 18 ماهه و سوختگی شدید دو تن دیگر از خانواده وی یعنی همسر و پسر چهار ساله دیگر اش منجر شد ، به وسیله نظامیان صهیونیستی صورت گرفته است . ناصر اللحام خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در فلسطین اشغالی در گزارشی در این زمینه گفت:" نظامیان اسرائیلی با لباس های غیرنظامی عامل آتش زدن خانه خانواده دوابشه بودند که باعث شهادت علی دوابشه کودک شیرخوار و پدرش شدند. شهرک نشینان برای آتش زدن خانه داوبشه چهارصد متر وارد زمین های روستای دوما شدندکه نشان می دهد آنها با اطمینان و بدون احساس نگرانی این جنایت را مرتکب شدند. شهرک نشینان با حمایت نظامیان ارتش اسرائیل به مناطق فلسطینی حمله می کنند و در واقع عاملان حملات هم نظامیان این رژیم با لباس های غیرنظامی هستند."

از دیگرشاخص های که نقش مستقیم رژیم صهیونیستی را در جنایت شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینی ها در کرانه باختری و شرق بیت المقدس نشان می دهد حمایت های گسترده ای است که این رژیم به انحاء مختلف از جمله ایجاد تسهیلات برای شهرک نشینان و توسعه شهرک های غیر قانونی اختصاص می دهد و کماکان این رویه را برخلاف مخالفت جامعه جهانی ادامه می دهد. در آخرین مورد کابینه رژیم صهیونیستی شنبه (17مرداد ) با اختصاص 83 میلیون دلار برای حمایت از بودجه شهرک سازی ها در کرانه باختری رود اردن و قدس موافقت کرد.روزنامه  صهیونیستی هاآرتض با اعلام این خبر تصریح کرد که این مبلغ در چارچوب بودجه سالانه ایی است که به بخش شهرک سازی ها اختصاص داده می شود.بودجه شهرک ها بر اساس توافقی است که از پیش با حزب « البیت الیهودی » ( خانه یهود ) و   شورای شهرک سازی ها در کرانه اشغالی رود اردن حاصل شده است.

واکنش فلسطینی‌ها و نخستین نشانه‌های انتفاضه جدید

در خلال چند روزی که از اعلام خبر دردناک شهادت کودک 18 ماهه فلسطینی و پدر وی و همچنین از ادامه مکرر تعرضات صهیونیست ها به مسجد الاقصی می گذرد ، واکنش های مختلفی از سوی  فلسطینی ها صورت گرفته است . از جمله اینکه کمیته های مقاومت مردمی در مناطق مختلف کرانه باختری تشکیل یافته است . هر چند تشکیل این کمیته ها به صورت خودجوش از سوی مردم صورت گرفته است اما گروههای فلسطینی نیز نمی‌خواهند از این روند عقب بمانند.

یحیی رباح، از رهبران جنبش فتح در اظهاراتی در این زمینه گفت : "جنبش فتح به زودی کمیته های مردمی برای حفاظت از جان فلسطینیان در برابر شهرک نشینان صهیونیست تشکیل می‌دهد. این کمیته ها در تمامی شهرها و روستاها برای مواجهه با شهرک نشینان صهیونیست تروریست مستقر خواهند شد . "

اما مصطفی البرغوثی دبیر کل جنبش اقدام ملی فلسطین لزوم سازمان دهی اعتراضات در کرانه باختری را مورد تاکید قرار داد و گفت :" جنایت اخیر در حق خانواده دوابشه بسیار دردناک بود و خشم شدید مردم را در پی داشت اما بروز و به ثمر نشستن این خشم نیازمند ساماندهی است. مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی حق مسلم ملت فلسطین است و آنها می توانند با هر وسیله ای از حق خود دفاع کنند. از دو ماه قبل اعتراضات در قدس به صورت جدی آغاز شده اما باید به دنبال این باشیم که همه فلسطینیان را قانع کنیم که باید راهبردی جدید را جانشین راهبرد مذاکره با رژیم صهیونیستی کرد. این راهبرد باید بر اساس تغییر موازنه قوا با مقاومت میدانی از جمله تحریم این رژیم و ایستادگی فلسطینیان در سرزمینشان و کوچ نکردن از آن پایه ریزی شود. در همین مرحله باید برای جدایی و تفرقه هم چاره ای اندیشید و آن را به وحدت تبدیل کرد."

در این میان رهبران جنبش مقاومت اسلامی بر حمله پیشدستانه فلسطینی ها به شهرک نشینان به جای دفاع صرف در برابر حملات آنها تاکید دارند. در این راستا حسام بدران سخنگوی حماس در بیانیه ای اعلام کرد: «مرگ سعد دوابشه پدر کودک فلسطینی نشان از  وسعت جنایتی است که صهیونیست ها علیه این خانواده مرتکب شدند. این شهرک نشینان قاتل متوقف نخواهند شد مگر آن که به آن ها حمله کنیم. منتظر نمی مانیم تا به روستاها و خانه های ما برسند.{اکنون} گزینه دیگری جز آغاز رویارویی فراگیر با اشغال گری باقی نمانده است .

از دیگر درخواست های مسئولان حماس لزوم قطع همکاری های امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی است . درگیری مستقیم با نظامیان صهیونیستی از دیگر رویکردهای است که فلسطنی های ساکن کرانه باختری به آن متوسل می شوند و با توجه به زمینه های موجود امکان دارد دامنه آن با گذشت زمان ابعاد و گستره بیشتری پیدا کند .

تنها در روز  یکشنبه پایگاه اینترنتی العهد از درگیری شدیدی بین شهروندان فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیسیتی در دو منطقه جبل الطویل در کرانه باختری و شهرک بدو در شهرستان قدس و شبکه تلویزیونی المنار از درگیری بین نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی در شهر البیره در کرانه باختری اشغالی رود اردن و در نزدیکی یکی از شهرک‌های صهیونیست نشین خبر دادند و این از آتش زیر خاکستری حکایت دارد که امروزه بر سراسر کرانه باختری سایه افکنده است و منتظر یک جرقه است.

از آنچه که گفته شد هر چند واکنش های فلسطینی‌ها در چند هفته اخیر متناسب با حجم و گستره تعرضات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان صهیونیست نبوده است که بخش عمده ای از آن به ممانعت تشکیلات خودگردان از ظهور و بروز اعتراضات بالقوه مردمی برمی‌گردد اما از دیگر سو نشانه‌های از شکل گیری  کمیته های مقاومت مردمی دیده می شود که می تواند سرآغازی برای مقاومت جدید  در فلسطین باشد. آنچه این روند را اجتناب ناپذیر می سازد اصراری است که رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان صهیونیست بر ادامه تعرضات، تجاوزات و اقدامات نژادپرسانه خود به شکل های گوناگون دارند و چاره ای جز مقاومت و دفاع پیش روی فلسطینی ها باقی نمی‌گذارند.

منبع:تسنیم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی