امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

پرخاشگری سعودی‎ها منطقه را به آتش کشیده است

پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۲۰ ب.ظ

سوریه، علاوه‎ بر اینکه صحنه تقابل بازیگران مختلف منطقه‎ای و بین‎المللی شده است، با پدیده خطرناکی تحت عنوان «افراطگرایی مذهبی» نیز روبه‎روست...  

 

به گزارش جهان، جریانات سلفی-تکفیری برای سرنگونی دولت بشار اسد، وارد سوریه شده‎اند و آتشی برافروخته‎اند که شعله‎‎های آن، همه منطقه را تهدید می‎کند. در گفت‎وگو با آقای دکتر سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه به بررسی ریشه‎‎های شکل‎گیری این جریانات و گونه‎شناسی آن پرداخته‎ایم. 

حجم فعالیت و آتش افروزی گروه‎‎های تروریستی، تحت عناوین مختلف، در کشور‎های منطقه طی هفتهها و ماه‎‎های گذشته به‎شدت افزایش یافته است. تحلیل شما از این جریان خطرناک چیست؟

اساسا گروه‎‎هایی مانند داعش، جبهه النصره و خود القاعده و تشکیلات زیر مجموعه آن، که در سوریه، عراق و لبنان فعالیت دارند، به یک مرجع و مرکز فرماندهی وصل هستند. اما باید توجه داشت که هر کدام از این گروه‎ها، به منظور انجام ماموریت خاصی تشکیل می‎شوند و بعد هم یا در انجام این ماموریت موفق هستند یا با شکست مواجه می‎شوند. در هر دو صورت، هنگامی که آن مرکز فرماندهی به این نتیجه برسد که یکی از این گروه‎ها باید منحل و فعالیتش متوقف شود، به یکباره شاهد هستیم که اجماعی بین‎المللی به منظور حذف آن گروه خاص شکل می‎گیرد. این اجماع بین‎المللی هم بازیگران مهم و هم بازیگران کوچک را دربرمی‎گیرد. 

ما فراموش نکرده‎ایم که از ابتدای بحران سوریه، علی‎رغم شواهد و اسناد متقن مبنی بر حضور نیرو‎های القاعده در سوریه، آمریکا این واقعیت را رد می‎کرد و اعلام می‎کرد که سندی که حضور القاعده را در سوریه تایید کند، در اختیار ندارد. به مرور زمان، آمریکایی‎ها به حضور القاعده در سوریه اعتراف اما حمایت و کمک به این گروه را انکار می‎کنند. به‎تدریج آشکار شد که این موضع آمریکا در واقع پوششی برای حفظ حیثیت و وجهه بین‎المللی این کشور در مبارزه با تروریسم بوده است. 

گروه داعش یکی از مهم‎تــرین گروه‎‎هـــای تروریستی فعال در سوریه است. ارزیابی شما از عقاید و رفتار این گروه سلفی-تکفیری چیست؟ 

از حدود ۹ ماه پیش، ما شاهد بودیم که جریانی به نام دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تشکیل شد. این گروه با یک رویکرد افراطی و خشن، حتی با گروه‎‎های موازی خودش، مانند جبهه النصره هم وارد درگیری‎‎های خونین می‎شود و شعارش هم این است که ما می‎خواهیم دولت اسلامی تشکیل دهیم! وقتی هم که این گروه در سوریه با شکست مواجه می‎شود، اقدام به اعدام صحرایی سران و فرماندهان ارتش آزاد و همچنین تصفیه فیزیکی برخی از اعضای جبهه النصره می‎کنند. بعد از اینکه این خشونت‎‎های گروه داعش بالا گرفت، آقای ایمن الظواهری شخصا وارد عمل شد و خواستار تفکیک حوزه عملیاتی داعش در عراق و شام شد. ادعای گروه داعش این است که می‎خواهند حکومت و خلافت اسلامی تشکیل بدهند؛ حکومتی که براساس برداشت‎‎های منحرفانه آن‎ها از اسلام بناشده. در این میان، هرکس با این تفکر مخالفت کند، مستوجب مرگ است. 

شما در ابتدای گفت‎وگو به یک مرکز فرماندهی و کنترل متمرکز در جریانات تروریستی منطقه اشاره کردید. این مرکز کجاست و با چه انگیزه‎ای این آتشافروزی را هدایت می‎کند؟ 

به اعتقاد بنده، عربستان سعودی، متهم ردیف اول در شکل‎گیری این جریان افراطی در منطقه است. در جریان بحران سوریه، عربستان سعودی همه امکانات و ظرفیت‎‎های خود را برای کمک به سرنگونی دولت آقای بشار اسد به‎کار گرفت. اما با گذشت زمان، سعودی‎ها احساس کردند که از گود تحولات منطقه خارج شدهاند و روند تحولات سوریه به‎سمت راهکار سیاسی و مذاکره پیش می‎رود. در این شرایط عربستان خود را تنها دید. روند توافقات بین‎المللی بر سر مسئله سوریه (توافقات میان آمریکا و روسیه) و اجماع جهانی و منطقه‎ای برای انتخاب رویکرد و راه حل سیاسی، سعودی‎ها را دچار هیستریک سیاسی و نوعی پرخاشگری کرد. نمود این پرخاشگری را هم می‎توان در برخی از رفتار‎های عربستان، از جمله عدم حضور در شورای امنیت به‎عنوان عضو غیردائم و لغو سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مشاهده کرد. این در حالی است که عربستان همواره به رعایت پروتکل‎‎های بین‎المللی و حفظ پرستیژ بین‎المللی خود مشهور بود و نمونه یک اعتدال و آرامش سیاسی به حساب می‎آمد. 

در همین راستا، آقای بندر بنسلطان حدود یک سال و نیم پیش، بعد از یک دوره دوری و انزوا، مجددا به عربستان باز می‎گردد و مسئولیت سرویس اطلاعاتی و جاسوسی عربستان را به عهده می‎گیرد تا آتشافروزی در منطقه را آغاز کند. ثمره تلخ ماموریت او، تشکیل گروه داعش است تا به اهداف عربستان، که همانا آتشافروزی و ایجاد خشونت برای منحرف کردن سیر تحولات منطقه -که در حال حرکت به‎سمت آرامش بود- است، دست پیدا کنند. 

لذا می‎توان گفت که بندر بن سلطان، حلقه طلایی تروریسم بین‎المللی در منطقه است. او به‎دنبال آتش زدن کل منطقه و به هم ریختن معادلات و قواعد بازی، که در حال حرکت به‎سمت آرامش و حل و فصل سیاسی بحران‎‎های موجود در منطقه است، می‎باشد. عربستان سعودی وضعیت کنونی معادلات را در منطقه برنم یتابد، حرکت بحران سوریه به‎سمت راهکار‎های سیاسی از یک طرف و توافق میان ایران و کشور‎های ۱+۵ از سوی دیگر، با برنامه‎‎ها و طراحی‎‎های عربستان تناقض دارد و همین واقعیت، مقامات سعودی را به این سمت سوق داده که از طریق آتشافروزی، اهداف خود را دنبال کنند.

روند تحولات در سوریه به‎گونه‎ای بوده که به‎نظر می‎رسد بانیان این جریان تروریستی، به‎دنبال ایجاد تغییراتی در سازمان این تشکیلات هستند. این تغییرات به چه شکلی صورت گرفته است؟ 

در عرصه گروه‎‎های فعال تروریستی و سلفی در سوریه، یک دینامیسم جدیدی در حال شکل‎گیری است. با توجه به افراطیگری شدید و خشن داعش، طراحی جدید آمریکا این بود که گروه‎‎های کوچک و پراکنده سلفی را دور هم جمع کند و در مقابل افراطگرایی داعش، گروه جدیدی را تاسیس کند. بدین ترتیب، «جبههالاسلامیه» تشکیل شد. بعلاوه، بقایای ارتش آزاد هم به جبهه الاسلامیه اضافه شدند و تشکیلات جدیدی با عنوان «جیشالمجاهدین» تشکیل شد. این تشکیلات جدید، ماموریت داشت تا با به دست آوردن امتیازات لازم پیش از مذاکرات ژنو ۲، شرایط مذاکره را به‎نفع آمریکا تغییر دهد. پس از تشکیل جیشالمجاهدین و کارشکنی آن‎ها علیه داعش، گروه دولت اسلامی عراق و شام اعلام کرد که در صورت ادامه یافتن این کارشکنی‎ها، از جبهه مخالف دولت سوریه کنار خواهد کشید. 

موضع جبهه النصره در رابطه با اختلاف جیش المجاهدین و داعش چیست؟ 

در این میان، جبهه النصره، به رهبری آقای ابومحمد جولانی ابتدا سکوت کرد ولی در ادامه با توجه به سنگین شدن کفه معادلات به‎نفع جبهه الاسلامیه، این گروه هم خود را به تشکیلات جدیدالتاسیس جیشالمجاهدین ملحق کرد تا از این ناحیه آسیبی نبیند. این در حالی است که تا قبل از این، جبهه النصره به‎همراه داعش در مقابل ارتش آزاد می‎جنگید. 

با توجه به پیروزی‎‎های داعش در برخی از مناطق شمالی سوریه، وضعیت کنونی این گروه چگونه است؟ 

سوال اصلی این است که آیا جیشالمجاهدین خواهد توانست با داعش مقابله کند یا خیر؟ اگرچه داعش توانسته تا‎کنون دستاورد‎های مهمی در سوریه داشته باشد، ولی با توجه به اینکه الان یک اراده بین‎المللی جدی برای مقابله با داعش ایجاد شده، ریزش‎‎هایی در این گروه به‎وجود آمده است. هفته گذشته در اخبار بود که برخی از اعضای گروه داعش، به جبهه النصره پیوسته‎اند. 

اعضای داعش، علاوه ‎بر فعالیت در سوریه، برخی از مناطق عراق، از جمله استان الانبار را نیز تصرف کردند و به گسترش فعالیت‎‎های خود در آن منطقه پرداختند. تحلیل شما از وضعیت داعش در عراق چیست؟ 

هنگامی که فشار‎ها علیه داعش در سوریه افزایش یافت، برخی از اعضای این گروه تصمیم گرفتند تا با همکاری عربستان سعودی و برخی از نمایندگان مجلس عراق، از جمله آقای العلوانی، یک منطقه مهم و استراتژیک به نام استان الانبار عراق را به تصرف خود درآورند و آنجا در قالب تحصن و چادر زدن، بستری برای رشد القاعده فراهم کنند. استان پهناور الانبار با سه کشور اردن، سوریه و عربستان سعودی مرز دارد و هر سه این کشور‎ها هم متاسفانه محل عبور و مرور تروریست‎ها و سلاح هستند. عربستان سعودی، هم جریان‎‎های افراطی سنی مخالف دولت مالکی و هم القاعده را در این منطقه تقویت کرد. در برخی از گزارش‎ها آمده که وقتی آقای العلوانی دستگیر شده، پیامک‎‎هایی بین وی و بندر بنسلطان رد و بدل شده است. سعودی‎ها حتی به اعضای داعش این اطمینان خاطر را داده بودند که اگر در منطقه الانبار اعلام دولت اسلامی کنند، عربستان اولین کشوری است که آن‎ها را به رسمیت خواهد شناخت. لذا باز هم ردپای عربستان در تحولات عراق مشاهده می‎شود. 

دولت آقای مالکی برخورد شدیدی را با تروریست‎‎های مستقر در الانبار آغاز کرده است. با توجه به حمایت برخی از اهل سنت از سلفی‎ها، این رفتار تا چه اندازه می‎تواند در ریشه کنی تروریسم موثر باشد؟ 

آقای نوری المالکی در جریان سفر به آمریکا، در کنفرانس خبری در کاخ سفید اعلام کرد که ما باید همه با هم برای مبارزه با تروریسم بین‎المللی متحد شویم. مواضع مقامات آمریکایی نیز نشان می‎دهد که آمریکا از اقدامات آقای مالکی در مبارزه با تروریست‎ها حمایت می‎کنند. این مواضع نشان می‎دهد که آمریکا می‎خواهد در آستانه مذاکرات ژنو۲، از شر گروه داعش خلاص شود. لذا با توجه به همه این مسائل، دولت عراق با قدرت و با حمایت مردم و عشایر منطقه به برخورد جدی با تروریست‎ها پرداخته است. 

البته یک نکته حائز اهمیت در این میان وجود دارد و آن هم لزوم توجه دولت به مطالبات واقعی و بحق مردم اهل سنت عراق است. همان‎گونه که سرکوب تروریست‎ها باید با جدیت دنبال شود، رسیدگی به خواسته‎‎های مردم نیز باید مورد توجه دولت قرار گیرد و نباید سرکوب شود. قطعا اگر دولت عراق به خواسته‎ها و مطالبات اهل سنت این کشور پاسخ مثبت دهد، پشتوانه اجتماعی گروه‎‎های تروریستی به‎شدت تضعیف خواهد شد. به‎نظر می‎رسد که در شرایط کنونی، مهم‎ترین ماموریت دولت آقای مالکی، از بین بردن پایگاه اجتماعی گروه‎‎های تروریستی، از طریق رسیدگی به مطالبات اهل سنت عراق است. این مهم هم با حرف اتفاق نمی‎افتد، بلکه باید عمل و رسیدگی جدی صورت گیرد. 

یعنی نگرانی جدی از گسترش فعالیت داعش در عراق وجود ندارد؟ 

تحرکات و اقدامات گروه‎‎هایی مانند داعش، همین بمب‎گذاری‎ها و عملیات انتحاری و بزدلانه است و بیش از این هم نیست. البته باید توجه داشت که در مناطق سنینشین، این گروه‎ها تا اندازه‎ای از پایگاه اجتماعی برخوردار هستند. از طرف دیگر، بقایای حزب بعث را هم باید در نظر گرفت که همه تلاش خود را برای ایجاد مشکل برای دولت آقای مالکی به‎کار خواهند بست. برخی از عشایر هم با نزدیک شدن به افرادی مانند عزت الدوری، در مقابل عشایر طرفدار دولت مالکی صفآرایی کرده‎اند. همان‎طور که اشاره کردم، اگر دولت آقای مالکی پایگاه اجتماعی تروریست‎ها را از بین ببرد، نگرانی‎‎های اصلی برطرف خواهد شد. 

طی هفته‎‎های گذشته شاهد بودیم که لبنان هم به‎عنوان کانون فتنهانگیزی سلفی‎ها، چندین انفجار خونین را تجربه کرد. لبنان با چه هدفی در فهرست مراکز مورد نظر تروریست‎ها برای عملیات قرار گرفته است؟ 

با آغاز بحران در سوریه، حزب‎الله لبنان اعلام کرد که حضور در جنگ سوریه برای این گروه حیاتی است. مخالفین دولت سوریه هم گفته بودند که بعد از سوریه، نوبت به حزب‎الله خواهد رسید. لذا سکوت حزب‎الله نه عاقلانه و نه مدبرانه بود. حزب‎الله هم اعلام کرد که همه هزینه‎ها و تبعات ورود به جنگ سوریه را در نظر گرفته است و به هیچعنوان از این اقدام پشیمان نخواهد شد و کوتاه نخواهد آمد. در مقابل، جبهه مخالف مقاومت تصمیم گرفت تا حزب‎الله را تحت فشار قرار دهد تا مجبور به عقبنشینی از جبهه سوریه شود. 

در همین راستا، بندر بنسلطان اتاق عملیات را در اردن تشکیل داد و همه گروه‎‎های مسلح را دور هم جمع کرد. ماموریت حضور در لبنان به گروه تروریستی «عبدالله عزام» سپرده شد. این گروه با توجه به موضع قبلی بندر بنسلطان، مبنی بر اینکه پس از جنگ قلمون، لبنان را به آتش خواهد کشید، ابتدا در ضاحیه، طرابلس و سپس در بیروت در مقابل سفارت جمهوری اسلامی اقدام به انجام عملیات انتحاری کردند. از سوی دیگر، آقای محمد شطح وزیر سابق و مشاور عالی آقای سعدالدین حریری را ترور کردند. این بازی تبادل آتش که از یکجا فرماندهی می‎شود، بهمنظور منصرف کردن حزب‎الله از حضور در جنگ سوریه و مجبور کردن آن برای خروج از این کشور است. تا الان این انفجار‎ها به شکل پراکنده صورت می‎گرفت. اما اخیرا ما شاهد بودیم که جریان سلفی اردن بیانیه داد و اعلام کرد که داعش و جبهه النصره از این به بعد، به‎صورت علنی علیه حزب‎الله لبنان اعلام جنگ می‎کنند و تا زمانی که حزب‎الله از سوریه خارج نشود، این جنگ ادامه خواهد داشت. 

تجمع گروه‎‎های مختلف سلفی تروریستی در لبنان بسیار قابل توجه است. این شرایط مطلوب برای تروریست‎ها در لبنان چگونه فراهم شده است؟ 

در لبنان متاسفانه با توجه به پوشش امنی که جریان ۱۴ مارس برای این گروه‎‎های تروریستی ایجاد کرد، این‎ها توانستند عملیات‎‎های خود را انجام دهند. مناطقی مانند طرابلس، عکار و عرسال که کارگاه خودرو‎های بمب‎گذاری شده است، در اختیار این گروه‎‎های تروریستی قرار گرفته. 
به‎ویژه بعد از ترور آقای شطح، این حملات شدیدتر شد. آقای فؤاد السنیوره بعد از کشته شدن آقای شطح، جملات خطرناکی را بیان داشت. وی گفت که وضع لبنان قبل از این ترور و بعد از آن یکسان نخواهد بود. 

دو روز بعد از این ترور، موضوع کمک سه میلیارد دلاری عربستان به لبنان را شاهد بودیم. بعد از این اقدام دولت عربستان، آقای میشل سلیمان بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و گفت: «زنده باد عربستان، زنده باد ملک عبدالله، زنده باد لبنان» یعنی عربستان و ملک عبدالله را بر مردم لبنان ترجیح داد. این کمک برای تقویت ارتش لبنان بود اما باید توجه داشت که آیا این کمک برای مقابله با اسرائیل است؟ قطعا پاسخ این سوال منفی است. بدون شک این تجهیزات و کمک‎ها برای مقابله با حزب‎الله خواهد بود. 

همه این اقدامات در لبنان نشان می‎دهد که عربستان به‎دنبال افزایش فشار بر حزب‎الله لبنان است تا این گروه نه تنها از سوریه خارج شود بلکه اساسا از جبهه مقاومت ضد‎صهیونیستی کنار رود. البته قطعا این تلاش‎ها بی‎ثمر خواهد بود و با توجه به نفرت گسترده مردمی از جریان تروریستی، این جریان نخواهد توانست به اهداف خود برسد. 

با در نظر گرفتن نزدیکی زمان برگزاری ژنو ۲، احتمالا باید شاهد گسترده‎تر شدن آتش سلفی‎ها در منطقه باشیم. تحلیل شما در این‎باره چیست؟ 

بله، همین‎طور است. با توجه به اینکه ما در آستانه مذاکرات ژنو ۲ هستیم، بدون تردید در سه حوزه ما شاهد افزایش این آتشافروزی‎ها خواهیم بود؛ عراق، سوریه و لبنان. این تلاش‎ها یا با هدف به شکست کشاندن مذاکرات و یا با هدف کسب حداکثر امتیازات پیش از آغاز مذاکرات صورت می‎گیرد.

 

منبع : جهان نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی