امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

ترور شطح؛ حربه‌های کثیف، کثیف‌تر می‌شوند

سه شنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۵۴ ق.ظ

حمله مرگبار اخیر در بیروت، پایتخت لبنان تلاش مذبوحانه دیگری برای ناآرام ساختن نه تنها این کشور بلکه کل منطقه خاورمیانه جهت سرعت بخشیدن به یک جنگ همه جانبه فرقه‌ای است... 

هدف از ترور محمد شطح، چهره شناخته شده سیاسی و اهل سنت در لبنان که طی انفجاری در کاروان وی در مرکز بیروت رخ داد، متهم کردن و انگ زدن به جنبش حزب الله و دولت‌های متحد این جنبش یعنی سوریه و ایران است.


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه همراه با حزب الله و ایران فورا ترور شطح را محکوم کرد؛ شطح سابقا بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ وزیر دارایی لبنان بود. 

با وجود محکومیت این حمله از سوی سوریه، سیاستمداران ضد سوری در لبنان و همچنین رسانه‌های متعدد غربی انگشت اتهام خود را به سوی دمشق نشانه گرفتند.

سر تیتر خبرهای خبرگزاری رویترز و نشریه دیلی تلگراف و دیگر رسانه‌های غربی اینگونه بود: «وزیر سابق ِ مخالف اسد در بمبگذاری بیروت کشته شد.»

کنایه طراحی شده موجود در این جملات و خبرها، عوامل واقعی حمله و بمبگذاری را آشکار می‌کند. 

محمد شطح مشاور سیاسی ارشد سابق سعد حریری رهبر مخالفان دولت لبنان، در حقیقت یکی از مخالفان آشکار حزب الله و دولت اسد در سوریه بود و آنها را به راه انداختن خونریزی در سوریه و دیگر تنش‌های فرقه‌ای در لبنان متهم می‌کرد. عقاید سیاسی وی همسو با روایت رسانه‌های غربی حامی اسرائیل و همچنین عربستان سعودی بود.

از همین رو، می‌توان شطح را یکی از متحدان سابق غرب، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اسرائیل قلمداد کرد. اما همین هویت سیاسی شطح است که می‌توانست وی را تبدیل به یک هدف اصلی، نه برای حزب الله یا سوریه بلکه برای به اصطلاح متحدان خود وی بکند. 

روز قبل از کشته شدن، شطح با ادامه انتقادات خود از حزب الله ادعا کرد که این کشور از سوریه به منظور تثبیت قدرت نظامی خود در لبنان استفاده می‌کند.

سعد حریری رهبر مخالفان دولت لبنان که تحت حمایت عربستان سعودی است، ظرف گذشت چند دقیقه از قتل شطح تلویحا به نقش حزب الله در این حمله اشاره کرد. وی گفت «قاتلان شطح همان کسانی هستند که رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان را ترور کردند.» این اشاره‌ای بود به ترور رفیق حریری پدر وی و نخست وزیر سابق لبنان در پی یک انفجار در سال ۲۰۰۵.

محکمه‌ای در لبنان که مورد حمایت سازمان ملل متحد بود، طی حکمی علیه ۵ تن از اعضای حزب الله به اتهام ترور سال ۲۰۰۵ اعلام جرم کرد. محاکمه این افراد قرار است طی هفته‌های آتی در دادگاهی در لاهه آغاز شود. طی ۸ سال گذشته، حامیان حریری حزب الله و دستگاه اطلاعات سوریه را به ترور رفیق حریری متهم کرده‌اند و این در حالی است که این اتهامات طی این مدت اعتبار چندانی بدست نیاورد. 

هم حزب الله و هم سوریه قویا هرگونه نقش داشتن در ترور حریری را رد کرده و گفته‌اند، هیچ مدرکی در این ارتباط وجود ندارد و انگیزه‌های سیاسی، پشت اتهامات علیه اعضای حزب الله است. از همین رو، آنها حاضر به همکاری با دادگاهی که قرار است در آینده برگزار شود، نیستند. 

به همین علت است که سعد حریری در پی قتل اخیر گفت: «متهمان ... همان کسانی هستند که از عدالت بین المللی می‌گریزند.»

ترور شطح در هفته گذشته در زمانی بحرانی و حساس رخ داد که به خوبی و قویا نشان می‌دهد چه کسانی احتمالا عامل ترور وی بوده‌اند.

در ابتدا، این ترور بی‌رحمانه به اتهامات علیه حزب الله و متحدان منطقه‌ای آن در رابطه با ترور رفق حریری شدت می‌بخشد؛ آن هم در حالی که پرونده ترور وی قرار است به زودی در یک دادگاه بین المللی دوباره گشوده شود.

دوم اینکه، قرار است به زودی مذاکرات سیاسی موسوم به ژنو ۲ برگزار شود که هدف از آن پیدا کردن یک راه حل صلح آمیز برای بحران تقریبا سه ساله در سوریه است. اگر حزب الله و در کنار آن دولت سوریه و ایران مورد هجمه رسانه‌های جریان اصلی قرار گرفته و به ترور یک چهره شناخته شده سیاسی در لبنان متهم شوند، این امر می‌تواند اثری مخرب روی دولت اسد در جریان مذاکرات صلح بگذارد. 

نکته سوم که بیش از نکات دیگر نشان می‌دهد عاملان احتمالی بمبگذاری اخیر چه کسانی هستند، این است که ترور شطح هم زمان با افزایش تنش‌ها و خشونت‌های فرقه گرایانه در منطقه رخ داد. لبنان شاهد موجی از حملات مرگبار و ترورهای متعدد در ماه‌های اخیر بوده است که طی آن عمدتا مناطق شیعه نشین در بیروت هدف قرار گرفتند.

اوایل ماه جاری میلادی، یک فرمانده ارشد حزب الله به ضرب گلوله کشته شد. و در پایان ماه قبل، در حملات انتحاری دو گانه به سفارت ایران در بیروت ۲۹ نفر از جمله ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی این کشور جان خود را از دست دادند. در آگوست گذشته، طبق گزارش‌ها انفجار بمبی در مقابل یک مسجد اهل سنت در شهر صیدا منجر به کشته شدن ۴۰ نفر شد. 

این خشونت‌ها همان الگوی خونریزی فرقه‌ای را دنبال می‌کند که در کشور سوریه و عراق در حال رخ دادن است. شواهد و مدارک فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه عربستان سعودی به شکل نظام مندی در حال شعله ور کردن ناآرامی‌هاست و در این ارتباط با دستگاه‌های اطلاعات اسرائیل و غرب همدست است.

اسرائیل به طور ویژه کارنامه سیاهی از اقدامات خرابکارانه داخلی در لبنان دارد و همچنین سه بار در سال‌های ۱۹۷۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ به این کشور تجاوز کرده است. همچنین مدارکی در دست است که ماموران اسرائیلی طراحان اصلی ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ بوده‌اند. 

لبنان کشوری است که به طور خاص در برابر درگیری‌های فرقه‌ای آسیب پذیر است. زخم‌هایی که جنگ داخلی ۱۵ ساله بین اهل سنت، شیعیان، مسیحیان و دروزیان در این کشور به جا گذاشته، هنوز بهبود نیافته است؛ جنگ‌هایی که در سال ۱۹۹۰ به پایان رسید. طی سال گذشته، درگیری‌های فرقه گرایانه تازه‌ای بین اهل سنت و شیعیان/گروه‌های علوی از شهرهای صیدا، طرابلس و چندین منطقه دیگر گزارش شد. روحانیون سنی و تحت حمایت عربستان نقشی عمده در تحریک خشونت‌ها و تنش‌ها در لبنان ایفا کرده‌اند. 

این الگو و فرایند بی‌ثبات سازی لبنان و خاورمیانه از داخل توسط نیروهای خارجی، با ترور اخیر محمد شطح در بیروت همسو به نظر می‌رسد. گفته می‌شود بمبی با وزن ۵۰ الی ۶۰ کیلوگرم که در یک خودرو جاسازی شده بود، این انفجار بزرگ را رقم زد. تا ۱۰۰ متری محل انفجار از تخریب در امان نماند و ۴۰ خودرو در پی این حمله تخریب شده و برخی از آنها حتی واژگون گشتند. این یک حمله حرفه‌ای بود که پیامی مخرب و ویرانگر را با خود حمل می‌کرد.

در نقشه و سناریوی بزرگ و شیطانی ژئوپلیتیک، اهمیت بسیار کمی دارد که شطح یک چهره سیاسی اهل سنت بود و از منتقدان علنی حزب الله و سوریه به شمار می‌رفت. در واقع، از نقظه نظر ماموران فتنه و بی‌ثبات سازی، وابستگی‌های سیاسی و مذهبی شطح باعث شده بود که وی تبدیل به هدف اولیه و اصلی آنها جهت انفجار جنگی فرقه‌ای شود. 

نقش شریرانه آژانس‌های اطلاعات سعودی، اسرائیل و غرب در تحمیل رنج و عذاب بی‌حد و حساب به غیر نظامیان در خاورمیانه، حال چه شیعه باشند، چه سنی یا مسیحی حاکی از قابلیت آنها در استفاده از کثیف‌ترین حربه‌هاست. ترور محمد شطح بدست این نیروهای سیاه صرفا حکایت از این دارد که برای رسیدن به یک هدف بزرگتر یعنی آغاز جنگ فرقه گرایانه در لبنان و شعله ور کردن آتش سوزان درگیری در تمام منطقه، وی باید قربانی می‌شد. 

قدرت‌هایی که از این ترور و اقدام خشونت بار سود می‌برند، همان کسانی هستند که تخم اختلاف را کاشته و درگیری را بهترین غذا برای تقویت و افزایش سلطه نامشروع خود بر منطقه و مردمان آن می‌دانند. 

منبع : پرس تی وی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی