امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

 رهبر سابق جماعت اسلامی مصر قانون اساسی جدید مصر را باطل خواند و تاکید کرد که بخش عمده‌ای از جامعه مصر با قانون اساسی جدید این کشور مخالف هستند و به مخالفت‌های خود ادامه می‌دهند...  

«اسامه رشدی» رهبر سابق جماعت اسلامی مصر در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل تسنیم اقدامات ارتش مصر برای کنار زدن «محمد مرسی» رئیس جمهوری قانونی این کشور را کودتا دانست و تاکید کرد: کنار زدن محمد مرسی رئیس جمهوری منتخب توسط ارتش، کودتای نظامی تمام عیار برای به قدرت رسیدن دوباره نظامیان و کنترل تمام نهادهای حکومتی در این کشور، کنار زدن دموکراسی و راه‌اندازی دیکتاتوری نظامی است. کودتای نظامی دموکراسی‌ ملت مصر پس از انقلاب 25 ژانویه 2011 را از بین برد.
رشدی بازگشت دوباره مصر به آرامش و ثبات را مشروط به بازگشت به مشروعیت قانونی تلقی کرد و گفت: اوضاع امنیتی در مصر روز به روز بد‌تر می‌شود و زمانی این کشور می‌تواند روی ثبات و آرامش را ببیند که به مسیر مشروعیت و دموکراسی برگردد. همچنین مصر زمانی از این بحران بیرون می‌آید که به روند سیاسی مسالمت آمیز بر اساس توافق‌های سیاسی و نقشه راهی که پس از انقلاب 25 ژانویه 2011 ایجاد شد؛ برگردد. نقشه راهی که بر اساس آن مصر طی دو سال شاهد برگزاری چندین انتخابات بود انتخاباتی که از مارس 2011 شروع و تا همه پرسی قانون اساسی در دسامبر سال 2012 ادامه یافت.
وی با بیان اینکه شکست خوردگان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر که در آن مرسی پیروز شد، عامل اتفاقات اخیر مصر هستند، تصریح کرد: مصر در مسیر بازسازی نهادهای قانونی در سایه انتخابات پارلمانی بود و پس از آن نیز قرار بود انتخابات شوراهای محلی و شهرداری‌ها برگزار شود. مصر در مسیر دموکراسی مسالمت آمیز بود که اجازه می‌دهد قدرت دست به دست شود؛ اما از‌‌ همان روز نخست انتخاب «محمد مرسی» به عنوان رئیس جمهور موانع و سنگ اندازی‌ها شروع شد و کسانی که در این انتخابات شکست خوردند تلاش کردند با زور به قدرت بازگردند. سپس تلاش کردند که از ارتش، پلیس، سازمان اطلاعات مصر، قوه قضائیه و رسانه‌ها که همیشه در دولت نفوذ داشته‌اند، کمک بگیرند. آن‌ها تلاش کردند این نهاد‌ها را برای ایجاد مانع در مسیر دولت تحریک کنند و دیدیم که در ‌‌نهایت توطئه سوم ژوئیه شکل گرفت و «عبدالفتاح السیسی» فرمانده ارتش کودتای خود را اعلام کرد و مرسی را به گروگان گرفت. مکان مرسی همچنان به طور دقیق مشخص نیست و در آخرین جلسه محاکمه نمایشی نیز وی را حاضر نکردند، حتی از دیدار خانواده‌اش یا وکلای مدافعش با وی نیز جلوگیری می‌کنند. تمام این اقدامات غیرقانونی است.
رشدی تاکید کرد:مصر اکنون در اشغال ارتش است و ملت این کشور نیز در حالت انقلابی به سر می‌برد انقلابی که اکنون ماه هفتم خود را پشت سر می‌گذارد. این انقلاب ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که کودتا در مصر برچیده شود.
رهبر سابق جماعت اسلامی مصر، کودتاچیان را خائن و عامل نابسامانی کنونی این کشور دانست و گفت: هر کسی که محاکمه می‌شود باید اجازه داشته باشد تا حرف بزند و مرسی نیز حرف برای گفتن در مورد توطئه‌ای که علیه او به راه افتاد دارد؛ کودتاچیان نمی‌خواهند او سخن بگوید حتی در صورتی که گروگان آنهاست از او می‌ترسند. زیرا آن‌ها همچون دزدان دریایی هستند که کشتی میهن را دزدیدند و نمی خواهند که کاپیتان واقعی حرفی بزند. کودتاچیان خائن هستند زیرا همه آن‌ها سوگند وفاداری به قانون اساسی یاد کردند اما زیر این سوگند زدند. کودتاچیان اطلاعات نادرست به رئیس جمهوری قانونی مصر می‌دادند و از مدت‌ها پیش برای کودتای خود برنامه ریخته بودند. عامل نا امنی، و بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی که مصر اکنون شاهد است، کودتاچیان هستند. زیرا آن‌ها با زور وسوار بر تانک‌ها و کشتار مردم روی کار آمدند. پیش از کودتا مصر در امنیت به سر می‌برد. کودتاچیان مسئولیت کامل اوضاع نابسامان کنونی مصر را به عهده دارند
وی با بیان اینکه قانون اساسی مصر که توسط کودتاچیان تدوین , و به هه پرسی گذاشته شد؛ باطل است، گفت: ما بر این باوریم که قانون اساسی جدید که کودتاچیان تدوین کردند قانونی اساسی باطل و غیرقابل قبول است زیرا این قانون اساسی، قانون اساسی‌ای را کنار زد که یک کمیته منتخب از ملت مصر آن را تدوین کرد و در یک همه پرسی شفاف در ماه دسامبر 2012 به تایید مردم رسید. هر گونه نادیده گرفتن قانون اساسی سال 2012 از نظر ما و بخش عمده‌ای از جامعه مصر غیر قابل قبول است. هر آنچه کودتاچیان پایه ریزی کردند همانند کودتای آنها باطل و غیرقابل قبول است. کودتاچیان در پی آن هستند که قدرتی بالا‌تر از قدرت سیاسی داشته باشند. به همین دلیل قانونی را به تصویب رساندند که بر اساس آن تعیین وزیر دفاع توسط شورای نظامی نیروهای مسلح صورت می‌گیرد و نه توسط رئیس جمهوری قانونی همانطور که در همه جهان مرسوم است همچنین وزیر دفاع شورای نظامی را تعیین می‌کند و شورای نظامی وزیر دفاع را؛ امری که تمسخر آمیز است. حالا همین‌ها می‌خواهند به این شیوه مسخره کشور را اداره کنند.
رهبر سابق جماعت اسلامی مصربا تاکید بر اینکه نظامیان از اصلاحات در مصر جلوگیری می کنند، گفت: نظامیان منافع اقتصادی خطرناکی دارند، ارتش مصر بر بیش از 40 درصد از اقتصاد مصر سیطره دارد. نظامیان در برابر همه اصلاحات مقاومت می‌کنند چه اصلاحات نهادهای مختلف و چه اصلاحات قوانین باشد یا حتی اصلاح جامعه مصری تا بتواند این کشور جایگاه خود در منطقه و جهان را باز یابد.
رشدی کودتاچیان را مرتبط با آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و عنوان کرد: کودتاچیان ارتباطات خطرناکی با آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه خلیج فارس دارند. برخی از کشورهای خلیج فارس از کودتاچیان و کودتا در مصر حمایت مالی می‌کنند و نمی‌خواهند که ملت مصر از دیکتاتوری و ظلم رهایی پیدا کند. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس میلیارد‌ها دلار به کودتاچیان تزریق می‌کنند تا مردم مصر را به خاک و خون بکشند.
رهبر سابق جماعت اسلامی مصر به حمایت همه جانبه عربستان از کودتاچیان و دخالت در امور داخلی مصر اشاره و خاطرنشان کرد:عربستان و امارات متحده عربی به طور همه جانبه از کودتا و کودتاچیان در مصر حمایت کردند . این دو کشور از مخالفان جدی نتایج انتخابات مردمی سال 2012 بودند و این دخالت آشکار در امور داخلی مصر به شمار می‌رود که مردم مصر به راحتی از آن نمی گذرند. ما از همه کشورهای عربی بویژه همسایگانمان انتظار داشتیم که به اراده و انتخاب ملت مصر احترام بگذارند و این چنین توهین آمیز در امور داخلی مصر دخالت نکنند. مصر با بیش از 90 میلیون نفر جمعیت کشوری نیست که اجازه دهد چنین کشورهای کوچکی بتوانند در آن به راحتی دخالت کنند و امنیت و آینده آن را به خطر بیندازند.
وی افزود:من باید تاکید کنم که مبارزه مردمی ادامه پیدا می‌کند تا بتواند کسانی که نمی‌خواهند به اراده مردم تن دهند را ریشه کن کند.
رشدی در پایان سرنوشت کودتاچیان در مصر را همانند سرنوشت دیگر دیکتاتورها در جهان نظیر شاه ایران دانست و گفت: سرنوشت کودتاچیان مصر همانند سرنوشت شاه ایران و تمام نظام‌های دیکتاتوری دیگری است که در برابر اراده ملت‌ها ایستادند و خون مردم را ریختند و اقداماتی علیه مصلحت ملت‌ها و کشورهای خود کردند. انقلاب مصر همچنان ادامه دارد و ملت مصر همچنان شهید تقدیم انقلاب خود می کند و هر روز ما شاهد شهادت تعدادی از انقلابیون هستیم. مردم مصر بر بازگشت به مشروعیت و بازپس گرفتن دموکراسی دزدیده شده اصرار می‌ورزد.

منبع : خبرگزاری خاورمیانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی