امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

کابوس تجزیه بر سر عربستان سعودی

شنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۰۷ ب.ظ

 یک کارشناس مسائل غرب آسیا بر این عقیده است که حوثی های یمن در پی قدرت نیستند ، حضور حوثی و ایستادگی آنها در مقابل کارشکنی های عربستان ممکن است به تجزیه عربستان بیانجامد...

 

 

 

 

 

به گزارش اسلام تایمز،پس از انقلاب مصر و لیبی یمن هم به تبعیت از مردم این کشورها دست به انقلاب مردمی زد و در پی آن دولت علی عبدالله صالح سقوط کرد، شیعیان حوثی یمن که سالها در سرکوب و سکوت به سر می بردند پس از پیروزی در این انقلاب و سقوط دولت حاکم برآن شدند که این انقلاب را به هر نحوی که می توانند حفظ کنند با توجه به کارشکنی های متعدد عربستان سعودی در این کشور و حضور القاعده آنها همچنان در برابر ارزش های انقلاب خود ایستادگی کرده اند. حال اینکه پس از وقایع انقلاب یمن در هفته گذشته شاهد تحولات و درگیری های تازه ایی بود، شب گذشته رسانه ها رسما اعلام کردند که دولت فعلی یمن به دست حوثی ها سقوط کرده است اما در مدت زمان کمی سخنگوی انصارالله این خبر را تکذیب کرد و گفت ما قصد کودتا نداریم.

در این رابطه حسن هانی زاده کارشناس مسایل خاورمیانه در بررسی حوادث دیشب یمن به خبرآنلاین گفت :«حوثی های یمن در پی قدرت نیستند ، حضور حوثی و ایستادگی آنها در مقابل کارشکنی های عربستان ممکن است به تجزیه عربستان بی انجامد.»

شرح این گفتگو را از نظر می گذرانید:

حمله شب گذشته شیعیان حوثی به کاخ ریاست جمهوری را چه طور ارزیابی می کنید آیا منصور هادی رئیس جمهور یمن قدرت را واگذار می کند؟


ماجرای این حمله به زمانی مربوط می شود که یک سری ارتباطات تنگاتنگ میان برخی ژنرال های گارد ریاست جمهوری و ارتش یمن با عربستان سعودی وجود داشت و اینکه رئیس دفتر عبد منصور هادی به نام احمد عوض بن مبارک رابطی بود بین رئیس جمهور یمن و سفارت های انگلیس، فرانسه و امریکا. لذا حوثی ها که نسبت به تحرکات برخی از فرماندهان ارتش و دفتر منصور هادی مشکوک شده بودند رئیس دفتر وی را ربودند و اسنادی به دست آوردند مبنی بر اینکه عربستان در حال سازماندهی نیروهای مسلح و سران قبایل یمن برای سرکوب حوثی ها و انجام یک کودتا هستند.

در واقع آنها در حال رایزنی و هماهنگی با سه سفارت خانه انگلیس، فرانسه و امریکا بودند و با طرح عربستان برای ایجاد تقابل میان قبایل یمن و حوثی ها و اینکه هدف آنها برای ایجاد نقش کلیدی و مدیریت ارتش برای این کشور بود. لذا حوثی ها ترجیج دادند در مقابل این کودتا ایستادگی کنند. لذا با حمله به چند مرکز مهم از جمله سازمان امنیت و کاخ ریاست جمهوری و مراکز دولتی ، تلاش کردند از شکل گیری یک جنگ داخلی و قبایلی در یمن جلوگیری کنند. ضمن اینکه با این حرکت هوشمندانه حوثی ها، ارتش نتوانست مقابل انها ایستادگی کند.

اقدام اخیر حوثی ها برای جلوگیری از شکست انقلاب مردم یمن بود. شخصی به نام سر لشگر علی محسن الاحمر، قبلا در سرکوب حوثی ها از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ نقش موثری داشت و اکنون در عربستان به سر می برد ایشان با ارتباطی که با ژنرال های ارتش و سران قبایل برقرار کرده بود در صدد بود مدل مصر را در یمن ایجاد کند. هدف هم این بود که حرکتی مانند مردم مصر در میدان التحریر و رابع العدویه قاهره به وجود بیاورند و یک ژنرالی مانند سیسی برای به دست گرفتن قدرت در یمن ایجاد کنند. لذا این حرکت فرآیند تجربه حوثی ها از شکست انقلاب مردم مصر و لیبی بود و هوشمندانه از یک کودتای نظامی علیه مردم یمن جلوگیری کردند.

اگر حوثی ها قدرت را به دست بگیرند چه تبعاتی برای عربستان به همراه خواهد داشت ؟

حوثی ها مایل نیستند قدرت رابه دست بگیرند. در واقع حوثی ها در صدد برگزاری انتخابات مردمی و تشکیل شورای ریاست جمهوری از میان شخصیت هایی هستندکه مورد قبول همه طیف ها باشد. آنها به دنبال نظم گیری یک دولت و انتخاب نخست وزیر مردمی هستند. بدون اینکه حوثی ها بخواهند دولت مستقیم تشکیل دهند سعی انها در این است که انقلاب یمن را حفظ کنند و از مصادره آن جلوگیری کنند لذا حوثی ها در صدد حفظ انقلاب هستند. از آنجایی که عربستان حساسیت فوق العاده ایی نسبت به قدرت گیری حوثی ها دارد، علیه آنها جریان سازی می کند. عربستان دخالت کاملا تخریبی در مسایل داخلی یمن را در گذشته داشته است و همان سیاست را همچنان ادامه می دهد. لذا به این دلایل به نظر نمی آید که حوثی ها بخواهند به صورت مستقل و یک سویه قدرت را به دست بگیرند بلکه میخواهند به صورت مشارکتی با همه طیف ها همکاری کنند.

این مشارکت طیفی در یمن و مشارکت حوثی ها در دولت آینده چه نفعی برای ایران دارد؟

نفعی برای ایران به صورت مستقیم وجود ندارد. حوثی ها زیر مجموعه شیعیان هستند. سالهاست که از شکل گیری تشکل حوثی ها می گذرد. به عنوان یک مجموعه شیعه مستضعف ده ها سال است که اینها سرکوب شده اند . پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تکیه بر انقلاب اسلامی ایران سعی کردند تشکلی برای خودشان در یمن ایجاد کنند تا حقوق مشروع خودرا مطالبه کنند. در طول سال های گذشته شش جنگ علیه حوثی ها از سوی دولت یمن و عربستان صورت گرفته است و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از حوثی ها شهید و مجروح شده اند. لذا ایران از منظر انسانی به این قضیه نگاه می کند، به اعتبار اینکه این شیعیان مظلوم تکیه گاهی در منطقه و جهان ندارند، نه تنها ندارند بلکه شش کشور حوزه خلیج فارس کینه ایی شدید نسبت به حوثی ها دارند ، مخصوصا عربستان که نقش مستقیمی در سرکوب شیعیان یمن داشته و این کینه و نفرت تنها به این خاطر است که آنها شیعه هستند.

اوضاع داخلی یمن ممکن است که باعث تجزیه عربستان شود؟


عربستان در حال حاضر از مشکلات داخلی و منطقه ایی بین المللی شدیدی رنج می برد. بیماری شدید ملک عبدالله، اختلاف شش هزار شاهزاده بر سر جانشینی پادشاه ، اختلاف دو قبیله السجیری و الشعمری در عربستان بر سر جانشینی ملک عبدالله ممکن است به درگیری این دو قبیله بیانجامد. همچینین مسائل داخلی و ایجاد گسست میان پنج میلیون شیعه درشرق عربستان و سیاست حاکمیت مرکزی، از طرفی چسبندگی شیعیان عربستان با حوثی های یمن چالش های جدی برای آینده پادشاهی و این کشور به همراه خواهد داشت. عربستان ممکن است به سمت جنگ داخلی و سپس به سمت تجزیه حرکت کند و حوثی ها هم پشتوانه محکمی برای شیعیان شرق عربستان محسوب می شوند.

 

 

منبع : جهان نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی