امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

واردات انسان از سایر کشورها به بحرین

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۴۹ ب.ظ

رژیم آل خلیفه در اقدامی عجیب برای بر هم زدن ساختار جمعیت خود و کاستن از درصد جمعیت شیعیان در کشور دست به واردات انسان از سایر کشورها کرد... 

 

مدتی است ساختار جمعیت بحرین در حال دگرگونی و تغییر است. هم اکنون طبق آمارها بالغ بر 70٪ از جمعیت بحرین شیعه و 30٪ باقی را اهل سنت و مسیحیان تشکیل می دهند که اکثریت این ۳۰٪ را اهل سنت تشکیل می دهند.

اما در تقسیم بندی دیگر می توان جمعیت بحرین را به مهاجر و غیر مهاجر تقسیم کرد. اگر از این منظر نگاه کنیم طبق پیش بینی کارشناسان تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۵۰٪ مردم بحرین را افرادی تشکیل می دهند که اصالتا بحرینی نیستند و به آنجا مهاجرت کرده اند و دولت بحرین به آنها تابعیت بحرین را داده است.

آیا دولت بحرین به این امر توجه ندارد که با این سیاست جمعیتی اتخاذ شده چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟ در حالی که در این زمینه راهپیمایی ها و اعتراضات رخ داده است و همچنین کارشناسان نسبت به این امر به حکومت تذکر داده اند. پس چرا این امر متوقف نمی شود و این مهاجرت ادامه دارد؟ آیا رژیم آل خلیفه آگاهانه این کار را انجام می دهد؟

با توجه به ملیت اصلی این مهاجرین می توان به سیاستی که پشت این اتفاق پی برد. اکثر افرادی که به این کشور مهاجرت می کنند و از کشورهای مالزی، فیلیپین، پاکستان و افغانستان هستند. کشورهایی که ردپای اتباع آنها در درگیری های سوریه نیز همچنان قابل مشاهده است. به گزارش دیدبان به تازگی اخباری مبنی بر تابعیت دادن دولت بحرین به ۵۰۰۰ نفر از معارضین سوریه منتشر شده است. ۵۰۰۰ نفر در مقابل جمعیت بحرین که حدود یک میلیون نفر است تعداد قابل ملاحظه ای است. از طرف دیگر قرار گرفتن مهاجرین از کشورهای مذکور در کنار این تعداد عدد قابل ملاحظه ای را تشکیل می دهد. علاوه بر این تا قبل از موج جدید این مهاجرت ها که در دوره کنونی کلید خورده است بنا به نقلی تا سال ۲۰۱۰ مهاجرینی که به آنها تابعیت بحرینی داده شده است به ۲۶۰ هزار نفر می رسند.

واردات انسان به بحرین امری سازمان یافته

با بررسی های فوق می توان فهمید که رژیم آل خلیفه خود به صورت سازماندهی این امر را دنبال می کند. با توجه به بیداری اسلامی که در سالهای اخیر در کشور های منطقه رخ داده است و دامن بسیاری از کشورهای عربی را گرفته است کشور بحرین نیز دچار این امر شده است. اما نکته ای که این حرکت را در بحرین از سایر کشورهای متمایز می کند وجود جمعیت اکثریت شیعه در این کشور و از طرف دیگر حکومت سنی است. در این کشور رژیم آل خلیفه با مطرح کردن بحث شیعه و سنی این اعتراضات مردمی دعوای شیعه و سنی جلوه داده است و از این طریق سنی مذهبانی که در ابتدا با این جنبش همره بوده اند را از این جنبش و حق مسلم خودشان جدا کرده است. با این روش اهل سنت را به خود جذب کرده است و سعی دارد تا آنها را در برابر شیعیان سازماندهی کند و از این طریق شیعیان را در مضیقه قرار دهد. همچنین با حمایت اهل سنت برای خود یک مشروعیت به وجود بیاورد. اما وجود اکثریت شیعه در این کشور و نقش نداشتن شیعیان در ساختار قدرت از دو جهت برای این کشور تهدید به حساب می آید. اول عدم شرکت دادن شیعیان در ساختار قدرت نشان دهنده مستبد بودن رژیم است یعنی دولت نماینده همه مردم نیست پس مشروعیت این نظام زیر سئوال می رود. دوم وجود اکثریت شیعه با توجه به اعتقاد شیعه مبنی بر عدم سکوت در مقابل ظلم و فساد حکومت برای حکومت ظالم و فاسد آل خلیفه یک تهدید به حساب می آید پس منافع آل خلیفه ایجاب می کند که این گروه را از اکثریت بیاندازد.

سیاست ها در برابر شیعیان

رژیم آل خلیفه برای کاهش جمعیت شیعه در این کشور چهار راهبرد را پیشرو گرفته است:

کشتار شیعیان: برای این منظور رژیم ظالم آل خلیفه در راهپیمایی ها و تظاهراتی که رخ می دهد دست به کشتار یا مجروح کردن شیعیان می زند. استفاده از تیر مستقیم نظامی در مقابل مردم و همچنین کمک گرفتن از ارتش عربستان برای کشتار مردم بحرین و همچنین زیر گرفتن مردم با خودرو های نظامی بیانگر خونخواری این رژیم علیه مردم و عزم آن برای از بین بردن فیزیکی شیعیان است.

 * به وجود آوردن محدودیت در زندگی: به وجود آوردن محدودیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای شیعیان روز به روز در حال تشدید است. اعمال محدودیت برای افراد شیعی برای شرکت در انتخابات مجلس و همچنین جلوگیری از تبلیغات رسانه ای شیعیان در زمینه سیاسی از حضور آنها در صحنه سیاسی جلوگیری می کند. از طرف دیگر از نظر شغلی برای شیعیان محدودیت هایی از سوی حکومت مرکزی به وجود آمده است.

دستگیری و حبس: رژیم آل خلیفه به بهانه های مختلف شیعیان را دستگیر و زندانی می کند. اندیشمندان و نخبگان شیعه این کشور به صورت ویژه تحت تعقیب ماموران هستند و از دست ماموران آل خلیفه در امان نیستند.

ازدیاد جمعیت اهل سنت: رژیم آل خلیفه علاوه بر سه سیاست گذشته که در پی کاهش نفرات جمعیت شیعه است از سوی دیگر با ازدیاد جمعیت اهل سنت در پی کاهش درصدی جمعیت شیعیان است. ازدیاد جمعیت اهل سنت از دو راه انجام می شود: اول حمایت از اهل سنت و گذاشتن امکانات کشور در اختیار آنها و کمک به رشد آنها. دوم واردات افراد سنی مذهب از سایر کشور ها. در اقدامی بسیار شگفت انگیز حکومت بحرین اهل سنت را از سایر کشورها دعوت به کشور خود می کند تا بتواند جمعیت اهل سنت را در کشور خود افزایش دهد و شیعیان را از اکثریت بیاندازد. افرادی که از بیشتر از کشورهای مالزی، فیلیپین، پاکستان و افغانستان هستند به کشور بحرین رفته و این کشور تابعیت خود را به آنها می دهد.

پیامدهای واردات انسان به بحرین

اقدام عجیب رژیم آل خلیفه در واردات انسان به این کشور و دادن تابعیت به آنها علاوه بر اینکه بی کفایتی این کشور را برای اداره و رسیدگی به امور شهروندان خود را می رساند تبعات منفی را نیز برای خود و برای منطقه در پی خواهد داشت.

* تابعیت دادن به این افراد به وجود آمدن تعارضات فرهنگی را در پی خواهد داشت و در آینده علاوه بر اینکه فرهنگ خود کشور بحرین را از بین خواهد برد از سوی دیگر تعارضات فرهنگی و مشکلات مربوط به آن را در این کشور رغم خواهد زد.

* این امر سبب به وجود آمدن اقلیت های مختلف در این کشور خواهد شد که شیعیان بزرگترین گروه آنها خواهند بود. ممکن است در سالهای اخیر تمامی این افراد خود را تنها عضو گروه اهل سنت بدانند اما در آینده هر کدام از این گروه ها جداگانه به دنبال سهم خواهی خواهند بود و هر یک به یک اقلیت تبدیل خواهند شد.

* جمع کردن افرادی که در سوریه می جنگیدند و افرادی مانند آنها که تفکر طالبانیسم دارند از کشورهای پاکستان، افغانستان و مالزی سبب می شود تا مشکلاتی که در سوریه بود و الان در ترکیه به وجود آمده است. در آینده دامن گیر بحرین نیز شود.

نتیجه گیری

رژیم آل خلیفه با توجه به جو خفقانی که پیش از این در کشور بحرین حاکم کرده بود دچار نهضت بیداری اسلامی شده است. اکنون نیز بهترین راه بازگشت به عقب و اصلاح سیاست های خود در برابر ملت و برگرداندن حقوق آنها به آنهاست. دیدبان معتقد است با ایجاد جو خفقان علیه شیعیان ممکن است سقوط خود را برای چند روز به تاخیر بیاندازد اما سرانجام ملت این کشور بر ستمگران پیروز خواهد شد و حق خود را می گیرد. حرکت هایی که این رژیم انجام می دهد مانند وارد کردن افرادی جای شهروندان اصلی این کشور نشان دهنده عدم کفایت این رژیم برای حکومت بر این کشور و این مردم است و نشان دهنده خوی قدرت طلبی این رژیم است که می خواهد به هر قیمتی حکومت کند و اگر این ملت او را قبول ندارند او می خواهد در نهایت استبداد  ملت را عوض کند تا حکومت خود پای بر جای ماند.

منابع:

http://defanews.parsiblog.com/Posts/710/

http://www.shia-news.com/fa/news/12316/

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%86

http://www.waredi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=79:bahrain1&catid=76:khareji&Itemid=66

http://www.qatarshares.com/vb/showthread.php?463272/

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/middle-east/121211/bahrain-uprising-protests-islam-sunni-shiite

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/middle-east/130315/bahrain-growing-sunni-shia-rift

www.hawamer.com/vb/showthread.php?t=1108782

http://www.alnabanews.com/node/571

 

منبع : دیدبان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی