امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

 آمریکا که از حضور ایران در نشست ژنو2 جلوگیری کرد تا بدین گونه به منافع حداکثری خود در سوریه دست پیدا کرده و بیانیه ژنو 1 را عملیاتی کند پس از شکست استراتژی اش در ژنو2 و عدم توافق طرفین تصمیم گرفت که در سیاست هایش تغییراتی ایجاد کند...  

اگرچه نشست ژنو2 موسوم به کنفرانس صلح سوریه بدون دستیابی به نتیجه ای مشخص پایان یافت و پس ازاتمام آن اخضر الابراهیمی ازمردم سوریه عذرخواهی کرده و خواستار حل بحران سوریه ازسوی جامعه جهانی شداما خبرها حاکی ازآن است که مذاکرات محرمانه ای در شهربرن سوییس و با حضورعربستان سعودی، آمریکا، روسیه و مقاماتی از نظام دمشق و معارضان سوری  درحال برگزاری است. 

البته پیش ازاین و درزمان برگزاری نشست ژنو2 نیز خبرهایی مبنی بر تشکیل جلساتی میان معارضین و دولت سوریه با میانجی گری ایران رسانه ای شد که طرفین برگزاری وجود چنین جلساتی را رد کردند اما در حال حاضر و باتوجه به اینکه تلاش ها برای دستیابی به یک نتیجه سازنده به جایی نرسیده و ایالات متحده نیز به نقش مهم و کلیدی ایران در مذاکرات پی برده است امکان جریان داشتن گفت وگوهایی میان کشورهای اثرگذار منطقه ای و فرامنطقه ای دربحران سوریه دور از انتظارنیست. 

اما باتوجه به اینکه ایران و سوریه در یک جبهه و عربستان،آمریکا و معارضین درجبهه دیگری قراردارند و اهداف و خواسته های طرفین درتعارض بایکدیگر است آیا می توان به نتیجه مذاکرات امیدواربود؟ آیا طرفین درمورد ادامه حکومت بشاراسد و یا کناره گیری آن به توافق می رسند؟  


شواهد حاکی ازآن است که این مذاکرات محرمانه برتشکیل شورای نظامی برای اداره کشور (سوریه) در مراحل بعدی متمرکز شده که این شورا متشکل از نیروهای نظامی دولت،معارضان و برخی افراد مستقل خواهد بود و اختیارات کاملی در مسئولیت اداره سوریه خواهد داشت. 

براساس گزارشات رسیده ازرسانه های عربی،در این مذاکرات سری،تصمیم گرفته شده که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه برای یک دوره خاص به صورت نمادین و تا زمان دستیابی به یک توافق جامع درسمت خود باقی بماند،البته باتوجه به موضع گیر های سخت ایران درمورد حضوربشار اسد درقدرت امکان پذیرش چنین درخواستی از سوی ایران کم می باشد. 

دراین میان و با افزایش قدرت بشار اسد درسوریه و پیشرفت های چشمگیر ارتش این کشور و هم چنین شکست های پی در پی معارضین، ایالات متحده که سیاست هایش را شکست خورده و بی ثمر دید ضمن برگزاری مذاکرات محرمانه با طرف های درگیر درسوریه و هم چنین ایران و عربستان، یگان های ویژه خودرا به همراه یگان ویژه انگلیس برای 1- مقابله با گروه های مسلح تندرو ازجمله جبهه النصره و داعش و جلوگیری از نزدیک شدن اعضای این گروهک ها به مرز سوریه با فلسطین اشغالی    2- نظارت برمسلح کردن مخالفان و تدوین نقشه برای عملیات رزمی علیه مواضع نظام سوریه    3- جلوگیری از ورود سلاح های پیشرفته به سوریه و عدم دستیابی گروه های تندرو به این سلاح ها راهی اردن کرد.

درواقع با افزایش درگیری ها بین ارتش سوریه و معارضین درجنوب این کشور،واشنگتن تلاش های خود را برای رسیدن به اهدافش دوچندان کرد، آمریکا که ازحضور ایران در نشست ژنو2 جلوگیری کرد تا بدین گونه به منافع حداکثری خود درسوریه دست پیدا کرده و بیانیه ژنو 1 را عملیاتی کند پس ازشکست استراتژی اش در ژنو2 و عدم توافق طرفین تصمیم گرفت که در سیاست هایش تغییراتی ایجاد کند. 

درپایان گفتنی است،برگزاری نشستی در برن سوییس با حضور ایران نشان ازاین تغییر رویکرد دارد ضمن اینکه ایالات متحده در ابعاد دیگر نیز ورود پیدا کرده و دست به اقداماتی زده و یگان های ویژه امنیتی واشنگتن با همراهی انگلیس راهی اردن شده تا شکست های سیاسی آمریکا را با عملیات های امنیتی و اطلاعاتی جبران کند. 
منبع : خبرگزاری جهان اسلام (ایونا)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی