امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

عربستان توانایی مقابله با ایران را ندارد

سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۴۵ ب.ظ

تحلیلگر مشهور جهان عرب در سرمقاله روزنامه رای الیوم در مورد گفتگوی مستقیم ایران و عربستان سعودی نوشت عربستان طرف ضعیف‌تر در گفتگو با ایران است... 

 

"عبدالباری عطوان" در سرمقاله روزنامه رای الیوم پیرامون برقراری رابطه ایران و عربستان نوشت: شمار زیادی از نویسندگان و تحلیلگران عربستانی در امکان موفقیت گفتگو بین این کشور و ایران، که از آن شاهزاده "سعود الفیصل" در نشستی خبری در مورد دعوت از "محمد جواد ظریف" همتای ایرانی خود برای سفر به ریاض و رایزنی در مورد مسائل اختلافی بین دو کشور پرده برداشت تردید کردند و همچنین برخی از آنها به صراحت از شکست این گونه اقدامات سخن گفته و دلایل زیادی برای ایده خود آوردند.


وی افزود: دلایل زیادی نزد مخالفان دعوت عربستان از وزیر امورخارجه ایران وجود دارد که بارزترین آن دلیلی است که می‌گوید گفتگو بین ریاض و تهران براساس معادله برابر نیست و به این اشاره می‌کنند که عربستان سعودی در حالت ضعف در برابر ایران که دارای نیروی نظامی گسترده و متحدان منطقه‌ای و بین المللی است، دارد و مضاف بر این به ایران و نیت توسعه گرانه‌اش اطمینان ندارند.


این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: در آغاز باید روشن کرد که تردید نویسندگان عربستانی در تریبون‌های این کشور در مورد فایده فرآیند نزدیکی با ایران پدیده‌ای است که رخ داده، به دلیل اینکه بیشتر این نویسندگان جرات مخالفت رسمی با سیاست‌های کشورشان با این شدت و حدت را نداشته و اگر این کار را بکنند با بازداشت،فصل از خدمت ویا ممنوعیت از نویسندگی و یا هر سه گزینه باهم روبرو می‌شوند و این به معنای این است که آزادی بیان در عربستان در بهترین حالت خود در این روزها نیست و این کشور جایگاه 168 را در فهرست آزادی‌ها "فریدام هاوس" با فاصله‌ای چند با کره شمالی اشغال کرده است.


وی اضافه کرد: بله به نظر می‌رسد عربستان سعودی طرف ضعیف تر در گفتگو با ایران است و ما تعارفی در این موضوع نداریم به دلیل اینکه متحدان آمریکایی‌اش این کشور را دور زده و پشت پرده با ایران و سوریه مذاکره کرده و توافق‌نامه‌‌های که منجر به توقف گزینه نظامی بر ضد این دو کشور است به امضا رساندند و عربستان سعودی به تنهایی از همه طرف مورد احاطه واقع شده است.


"عطوان" نوشت: گزینه‌های عربستان سعودی به نظر می‌رسد بسیار محدود است و این کشور به تنهایی توانایی مقابله با ایران را نداشته و عراق و سوریه هم به عنوان دو متحد از دست داده است و هنگامی‌که به تشویق آمریکا دست از نظام صدام حسین برداشت اشتباه کرد و عرصه عراق را برای نفوذ ایران باز گذاشت وپس از آن به نقش آفرینی گسترده‌ای در کنار کشورهای دیگر خلیج فارس از جمله قطر برای سوق دادن سوریه به آغوش ایران در زمانی‌که جنگ علیه این کشور را بدون اینکه چیزی کسب کند، آغاز کرد و هم اکنون هم هیچ‌گونه آینده‌ای در امکان ورود به جنگی که سال چهارمش را می‌گذراند، نیست.


وی اشاره کرد: عربستان سعودی درسایه غیبت سیاسی و نظامی مصر در نتیجه بحران خلاء قدرت که طی سه سال گذشته در این کشور در جریان بود و همچنان در یکسال گذشته تداوم داشته و همزمان با شکاف و نزاع داخلی، حیله آمریکایی، شکاف در بین کشورهای خلیج فارس و گسترش دایره جنگ فرقه‌ای در عراق و سوریه بدون موفقیت هیچ‌یک از طرف‌ها برای به دست آوردن نفع از این اقدامات، توانایی تداوم سیاست تنش‌زایی و کوبیدن بر طبل جنگ با ایران را ندارد به دلیل اینکه در پایان بازنده بزرگ خواهد بود و بازوهای طولانی ایران توانایی پیچیدن به دور عربستان را داراست.


سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت: از کسانی‌که با گفتگوی عربستان با ایران مخالفند می‌پرسیم و به آنها می گوییم جایگزین خود را در مورد گفتگوی عربستان و ایران به ما ارائه کنید؟ آیا یکی از این جایگزین‌ها ائتلاف با اسراییل که تنها رژیمی است که دشمن ایران بوده و بر حمله به این کشور برای نابودی تاسیسات هسته‌ای اش تشویق می‌کند است؟ یا قلب نقشه ائتلاف‌های قدیمی عربستان و رابطه با مسکو، متحد ایران، عراق و سوریه است؟پس چرا این رابطه به سمت هدف مستقیم نمی‌رود؟


وی افزود: گفتگوی عربستان با ایران حتما گزینه عالی در سایه عدم موازنه قوا نیست اما دست‌کم کمترین هزینه را در شرایط برای عربستان به شکل خاص و جهان عرب به شکل عام  داراست و تمامی طرف‌ها را از این تونل تاریک که قدرت سیاسی و نظامی بر تمامی گفته‌ها سایه افکنده، خارج می کند.


وی در بخش دیگری از مقاله خود با ادعای اینکه در خطر ایران برای کشورهای خلیج فارس و منطقه تعارف نداریم گفت: اما با این وجود اسراییل خطر بزرگتری به شمار رفته و سرزمین‌های عربی را شغال کرده و به همسایگانش تجاوز می‌کند و هم اکنون برای تقسیم مسجد الاقصی همانند حرم ابراهیمی برنامه ریزی می‌کند.پس چرا عرب با این خطر بالقوه زندگی کرده و عربستان سعودی به این رژیم ابتکارعمل صلح را ارائه داد که اسراییل هرآنچه که می خواهد را محقق می‌سازد اما چرا ریاض برای رابطه با ایران به عنوان کشور همسایه مسلمان اقدام نمی‌کند؟و آیا عربستان سعودی قدرتمندتر از آمریکاست که راه گفتگو با تهران را در پیش گرفت؟


"عبدالباری عطوان" نوشت: کوبیدن جنگ بر ضد ایران و نه اسراییل طی ده‌ها سال گذشته و پرداخت بیش از 200 میلیارد دلار برای خرید سلاح از آمریکا براساس ایده حمله حتی آمریکا به ایران، عربستان را در جایگاه کشوری بزرگ در منطقه قرار نداده و امنیتی که در پی آن بوده را محقق نساخته، این در حالی است که فرو رفتن در جنگ سوریه تهدیدی برای امنیت داخلی این کشور شده و قوانین اخیر این کشور در جرم دانستن پیکار شهروندان در خارج را می‌توان نمونه‌ای از آن نام برد.


وی در پایان نوشت: گفتگوی عربستان با ایران بخشی از مرحله رسیدن به حل و فصل درگیری‌ها و جنگ‌های خونین بین دو کشور که به صورت نیابتی در جریان است ولو به صورت موقت به شمار می‌رود که براساس اعتقاد تمامی طرف‌ها این جنگ‌ها فرسایشی بوده و پیروزی نخواهد داشت و برای دهه‌ها تداوم خواهد داشت.

منبع : خبرگزاری جهان اسلام (ایونا)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی