امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

سرکیسه کردن عربستان تحت عنوان "توافق راهبردی"

چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۰۴:۰۷ ب.ظ

پایگاه خبری "رأی الیوم" در تحلیلی درباره روابط ریاض و پاریس نوشت: این دو کشور اخیرا گام‌های بلندی برای نزدیکتر شدن به هم برداشته‌اند و هدف اصلی آنها در حال حاضر یک توافق "راهبردی طولانی مدت" است.و این در حالیست که فرانسه به دنبال سرکیسه کردن عربستان و حضور بیشتر در بازارهای ریاض است...  

رأی الیوم نوشت: عربستان و فرانسه روابط میان خود را بسیار راهبردی می‌دانند، عربستان در این روزها که احساس می‌کند آمریکا آن را در پرونده‌های مختلف منطقه نادیده گرفته، در پی یافتن کشوری برای توافق‌های راهبردی است، کشوری که در شورای امنیت حق وتو داشته باشد. از سوی دیگر فرانسه نیز در پی یافتن بازاری بزرگ در خاورمیانه است، زیرا این کشور نیز متوجه شده که به تدریج از گردونه حوادث در منطقه خارج شده است. 
این پایگاه خبری اضافه کرد: فرانسه و ریاض در شرف یک توافقنامه راهبردی با هم هستند که بسیار فراتر از شراکت میان فرانسه و امارات است. 
در سه سال اخیر فرانسه و عربستان در بسیاری از موضع گیری‌ها و از جمله در مورد ایران و سوریه و کل منطقه همسو بوده‌اند و در این میان هر دو کشور احساس می‌کنند، روس‌ها و آمریکایی‌ها آنها را نادیده می‌گیرند. 
سیاست تفاهم با عربستان از زمان "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهوری سابق فرانسه آغاز شد و "فرانسوا اولاند" رئیس جمهوری کنونی این کشور نیز در حال تکمیل کردن طرح‌های سارکوزی در این خصوص است، اولاند 29 دسامبر (دی ماه)از ریاض دیدن کرد و از توافق‌های راهبردی با این کشور خبر داد و در عین حال روابط پاریس را با قطر کاهش داد. 
این پایگاه خبری نوشت: عربستان در فرانسه سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند و در مقابل از فرانسه انتظار دارد این کشور از آن در محافل منطقه‌ای و بین الملل حمایت سیاسی راهبردی کند. 
بطور خلاصه خواسته فرانسوی‌ها از عربستانی‌ها در این توافقنامه راهبردی موارد زیر است: 
- ریاض و همپیمانانش از طرح‌های فرانسه در بخش سیاست بین‌المللی حمایت کنند. 
- وزارت آموزش و پروش عربستان اجازه آموزش زبان فرانسوی را در این کشور صادر کند و همچنین مقام‌های این کشور مجوزهای لازم برای آغاز به کار شعبه‌های دانشگاه‌های فرانسوی در این کشور یا تاسیس دانشگاه‌های فرانسوی را درعربستان صادر کنند، زیرا فرانسه تمایل دارد در میان عربستانی‌ها گروهی باشند که توانایی ارتباط مستقیم با فرانسوی‌ها را داشته باشند، چون نظام آموزش و پرورش عربستان در حال حاضر تنها به انگلیس و آمریکا چشم دارد. 
- عربستان در خصوص حمایت از مسلمانان در فرانسه با این کشور هماهنگی داشته باشد و عربستان خارج از کانال‌های رسمی به این گروه‌ها کمک نکند. 
- شرکت‌های فرانسوی سهم مناسبی در سرمایه گذاری‌ها و به ویژه در خصوص ساخت تاسیسات زیربنایی و همچنین در حوزه تامین تسلیحات عربستان داشته باشند. 
در مقابل عربستان نیز خواسته‌هایی از فرانسه دارد از جمله: 
- فرانسه از طرح‌های سیاسی عربستان در جامعه بین الملل حمایت کند. 
- فرانسه متعهد شود در پرونده‌هایی که در شورای امنیت ممکن است به ضرر ریاض تمام شود، از حق وتوی خود به نفع عربستان استفاده کند و مانع صدور قوانین و تصمیم گیری‌هایی در پارلمان اروپا شود که به ضرر عربستان است مانند مسایل حقوق بشر در عربستان و همچنین حقوق زنان در این کشور عربی. 
- امضای یک توافقنامه طولانی مدت با عربستان که هیچ چیزی حتی تغییر کردن روسای جمهوری نتواند باعث تغییر آن شود. 
- امضای قرارداد فروش سلاح‌های پیشرفته بدون هیچگونه قید و شرطی در مورد چگونگی استفاده از آن. 
این پایگاه خبری خاطر نشان کرد که عربستان پس از آنکه انگلیس و آمریکا آن را در پرونده‌های حساس خاورمیانه مانند پرونده سوریه و پرونده هسته‌ای ایران نایده گرفتند، خود را در انزوای راهبردی می‌بیند و این مساله باعث شده ریاض به فرانسه روی آورد و فرانسه نیز از این طریق می‌خواهد جایگاه بین‌المللی خود را بازیابد. 
این توافقنامه از چند ماه پیش تاکنون شروع به تحقق یافتن کرده و گام‌های مهمی در این راه برداشته شده است، از جمله توافق فرانسه و عربستان برای کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان با سلاح‌های پیشرفته فرانسوی و با منابع مالی عربستانی و همچنین تمایل شدید عربستان برای خرید سلاح‌های پیشرفته فرانسوی که این مساله باعث شد ریاض در سال جاری برای نخستین بار، اولین و بزرگترین مشتری سلاح‌های فرانسوی شود و همچنین همسویی مطلق سیاست‌های این دو کشور در مورد پرونده هسته‌ای ایران و پرونده سوریه را نیز باید به این موارد اضافه کرد. 

منبع : خبرگزاری جهان اسلام (ایونا)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی