امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

اسرائیل بازنده اصلی

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۴۲ ب.ظ

 درهرتزلیا صهیونیست به صراحت اعلام کردند که ما در منطقه دشمنی به جز ایران و حزب الله نداریم...

سعد الله زارعی تحلیلگر مسائل خاورمیانه در نشست هم اندیشی موسسه پژوهش های سیاسی و علمی ندا با موضوع داعش و رژیم صهیونیستی؛ تعامل یا تقابل پیرامون هزینه ها و فرصت های اقدامات اخیر داعش برای قضیه فلسطین – اسرائیل گفت: مشخص است که تحولات کنونی فایده آنی و موقتی را برای رژیم صهیونیستی دربرداشته است. تلفاتی که در جهان اسلام روی داده و جنگ میان مسلمانان مهمترین این فرصت ها است اما قطعا هزینه هایی که رژیم صهیونیستی از این مسئله متقبل می شود، بسیار فراتر از فرصت های آن است.

بگزارش خبرگزاری قدس(قدسنا) وی ادامه داد اول اینکه داعش مسئله ایران هراسی را که رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از اهداف اصلی سالهاست دنبال می کند، به تروریسم هراسی تبدیل کرد. این مسئله نفرت از تروریسم را در منطقه به شدت افزایش داده است و در مقابل موجب غلبه و موفقیت های بیشتر جریان مقاومت درمنطقه با محوریت ایران و حزب الله می شود. در کنفرانس سالانه هرتزلیا که اخیرا در اسرائیل برگزار شد، تئوریسین های صهیونیست به صراحت اعلام کردند که ما در منطقه دشمنی به جز ایران و حزب الله نداریم و آنها در حال حاضر قدرتمندترین دشمنان ما هستند.

با این شرایط قطعا اسرائیل بازنده نهایی این میدان خواهد بود، به ویژه آنکه ایران هم اکنون چهره ای فعال و پیروز در منطقه است و موفقیت هایی که در مذاکرات در مورد غنی سازی نصیب ایران خواهد شد، این مسئله را برای صهیونیست ها آشکارتر از قبل خواهد کرد.

سعدالله زارعی در مورد چگونگی فراهم شدن شرایط برای فعالیت های داعش در عراق گفت:منطقه ای که داعش در آن ظهور و رشده کرده است، سه استان سنی نشین الانبار، صلاح الدین و نینوا است، که این تقسیم بندی بر اساس مفهوم مصطلح در عراق صورت گرفته که به کردها بر اساس قومیت یک هویت داده و به شیعه ها و سنی ها هم بر اساس مذهب یک هویت مجزا.

این استان ها از نظر جمعیتی حداکثر بیست درصد جمعیت عراق را شامل می شود و در مقابل یک جمعیت 60 درصدی قرار دارد ولی از لحاظ موقعیت جغرافیایی 46 درصد اراضی عراق را شامل می شوند که بیشترین اتصالات خارجی را دارد که شامل همجواری با اردن، عربستان و سوریه است. این منطقه در طول هشت قرن اخیر رهبری عراق را بر عهده داشته است، خاستگاه و کانون قدرت حکومت صدام و بعثی ها نیز همین منطقه به ویژه استان صلاح الدین بوده است.

بعد از سرنگونی صدام در سال 2003 توسط آمریکایی ها جریانی که در ابتدا به صورت مسلحانه مقابل آمریکا قرار گرفت برخاسته از این منطقه بود، بعد از خروج آمریکا از عراق بعثی ها حملات خود علیه شیعیان را تشدید کردند که در این سال ما شاهد شهادت بسیاری از شهروندان شیعه بوده ایم و حوادثی هم برای امکان مقدس به وجود آمد؛ بنابراین خمیرمایه های جریانی که با رنگی از مذهب به میدان آمد و در حال حاضر به عنوان داعش شناخته می شود بقایای رژیم گذشته است.

نباید از نظر دور داشت که رنگ مذهبی این جریان دروغ بزرگی بیش نیست و بنیانگذار این دروغ صدام حسین بود، تظاهر به اسلام از دوران صدام حسین شروع شد وی در یک اقدامی ستاره های پرچم عراق را حذف کرد و با خون کثیف خود واژه جلاله الله اکبر را جایگزین آن کرد.دلیل این اقدام صدام این بود که فضای منطقه و جهان دستخوش تغییر شده بود و دیگر شعارهای ناسیونالیستی رهبران بعث جایگاهی نداشت به همین خاطر آنها به سمت مذهب و شعارهای مذهبی سوق پیدا کردند.

ایدئولوژی و اقدامات داعش با هیچکدام از مذاهب اسلامی منطبق نیست.اندیشمندان و صاحب نظران، اندیشه های سلفی را به ابن تیمیه نسبت می دهند، اما این گروه هیچ سنخیتی با افکار ابن تیمیه نیز ندارد و حتی نمی توان آن را با اندیشه های القاعده نیز یکی دانست.در هیچکدام از منابع فقهی مذاهب اهل سنت، اقدامات داعش قابل قبول نیست به عنوان نمونه هیچکدام از مذاهب قتل یک مسلمان را جایز نمی دانند در حالیکه اقدامات این جنایتکاران غیرقابل قبول است.

جریان داعش حتی با القاعده هم اختلاف نظر دارد، القاعده دو اصل دارد، نخست اینکه نوک پیکان حمله به سمت آمریکا باشد و دیگری اینکه درگیری در جهان اسلام به وجود نیاید. نشانه هایی از تالیف سه مسئله در این جریان مشهود است، نخست بعثی ها که در عراق ریشه دارند، دوم سازمان اطلاعاتی بسیاری از اقدامات داعش بدون اتکا به دستگاه های جاسوسی مدرن امکان پذیر نیست، ضلع سوم جریان هایی که با عنوان اسلام در عراق هستند و از وضع موجود ناراضی هستند و حکومت عراق را حق خود می دانند.

علائم و نشانه هایی که آنها برای خود انتخاب کرده اند مثل عمامه سیاه و پرچم سیاه الله اکبر و عناوین جعلی مثل ابوبکر البغدادی نشان از این ناراضایتی و وعده بازگشت به دوران بنی عباس دارد.داعش را باید پیوند این سه جریان دانست که با اهداف خاص در نقاطی به هم می رسند. ظرفیت هایی که داعش از آن بهره مند است را می توان در سه دسته تقسیم کرد: ظرفیت های داخلی که از اهل سنت ناراضی تغذیه می شود، ظرفیت های منطقه ای مثل ترکیه، اردن و عربستان و ظرفیت های بین الملی که غربی ها ایجاد کرده اند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مورد پیامدهای منطقه ای داعش گفت: ما باید ابتدا این سوال را مطرح کنیم که این گروهک در نهایت پیروز می شود یا شکست می خورد، باید گفت که داعش با تمام ظرفیت هایی که در عراق دارد نمی تواند به پیروزی برسد.

دلیل اول این است که این جریان حداکثر بیست درصدی در مقابل یک جریان 60 درصدی قرار دارد.مسئله دوم وجود جمهوری اسلامی ایران است، ایران عراق را به عنوان عمق استراتژیک خود می داند و از سوی دیگر دولت فعلی عراق برخاسته از رای مردم ومنطق اکثریت است، بنابراین تغییر رژیم در عراق موضوعیت ندارد.

مسئله دیگر این است که این تجربه در سوریه شکست خورده است، در حالی که درسوریه همه استکبار برای نابودی نظام این کشور هم قسم بودند؛ ولی در عراق شرایط به گونه دیگری است، آمریکایی ها اعلام می کنند که در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تجهیزات برای مقابله با داعش بفرستد یا نه؟در این زمینه واشنگتن فقط می تواند کمک های مخفیانه ارسال کند در حالی که در سوریه 80 کشور را برای مقابله با نظام بسیج کرده بود و خود علنا اعلام می کرد که سلاح های پیشرفته در اختیار مخالفین اسد قرار می دهد.از سوی دیگر مواضع کشورهای عربی هم در این مورد منسجم نیست و بسیاری از این کشورها مخالف کمک به داعش هستند و اعلام می کنند که باید برای سرکوب داعش نیرو اعزام کنیم.بنابراین کسی جرأت مداخله آشکار در میدان عراق را ندارد.

در عراق دامنه بحران به هر میزان که گسترش پیدا کند فراتر از جغرافیای استان های سنی نشین نمی رود.داعش تنها می تواند در همین محدود جولان دهد.تلفات این جنگ را نیز خود آنها متحمل می شوند.بنابراین داعش قادر نخواهد بود به حیات خود ادامه دهد تا چه رسد به اینکه دست به اقدامات توسعه ای بزند. از جمله پیامدهای منطقه ای این جریان اختلاف به وجود آمده در اتحادیه عرب است.عربها به دو جبهه مخالف و موافق داعش تبدیل شده اند.مثل اختلاف عربستان و مصر در این مورد، مصر مخالف داعش است در حالی که این دو کشور در مورد مسائل دیگر متحد و موافق همدیگر به شمار می روند. البته در سطح بین المللی نیز داعش پیامدهای خاص خود را به همراه داشته است که مهمترین آن مربوط به تناقض درسیاستها و دستپاچگی آمریکا از اوضاع کنونی است.

داعش آمریکا را با مشکل جدی مواجه کرده است،اگر آمریکا قصد ورود به عراق برای پایان بخشیدن به بحران عراق را داشته باشد، باید در مقابل عربستان، ترکیه، اردن و.........کشورهایی که مخفیانه از داعش حمایت می کنند، قرار بگیرد و اگر نخواهد وارد بحران عراق شود با حکومت نوری مالکی وارد تنش های جدی در حیطه اقتصادی و نیز سایر توافقات امنیتی خواهد شد و در مقابل آمریکا با عربستان و سایر کشورها روند واگرانه ای پیدا می کند بالعکس همگرایی ایران و آمریکا در منطقه افزایش می یابد.مسئله ای که کشورهایی مانند عربستان از آن واهمه دارند.هم اکنون نیز آمریکاییها علامت های بسیاری را برای حل و فصل این مخمصه به جمهوری اسلامی داده اند.

منبع : خبرگزاری قدسنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی